Nyt kort og DDR-ram ?
Fra : Jorn

Dato : 28-02-07 10:21

Hej..Jeg ville gerne bygge noget nyt holdbart til jeg engang opgraderer til
Vista... samt at mit nuværende system er en smule for dårligt/bundkort ikke
godt længere.
Jeg har 3GB DDRram (2Gb er helt nye), samt en DVD brænder og en 250 GB
harddisk (ATA) også nye liggende, så selvklart vil jeg gerne kunne anvende
disse ting, jeg har kigget på dette kort... ASRock ConRoe865PE... som kan
genbruge mine ting og være en smule på forkant, idet jeg har tænkt mig an
købe en.. Intel Core 2 Duo.. af de hurtige typer.....

Iøvrigt hvilket grafikkort ville være et godt valg til kortet her/eller er
det overhovedet nødvendigt, kan ikke se om det er intigreret

Men.men.men,,,kort er jo ikke af de nyeste og mest af alt, gør jeg nogen
dumheder i dette valg ?

Jane

Fra : Jorn

Dato : 28-02-07 10:49

Glemte lige... Jeg har intet imod hverken Intel eller AMD, idet jeg har haft
maskiner af begge, og mine nuværende består af 2 AMD og en Intel, men har
nogen et bud på et bedre kort fra AMD,,hvor jeg kan genbruge de samme ting,
hører jeg gerne om det.... Jane

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-02-07 15:20

"Jorn" <A.Kjellerup@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det overhovedet nødvendigt, kan ikke se om det er intigreret
>
> Men.men.men,,,kort er jo ikke af de nyeste og mest af alt, gør jeg nogen

Problemet er jo nok det at hvis du skal have noget af det nyeste bundkort
skal du have DDR2-RAM i og det er jo nok ikke den form for RAM som du har
liggende. Så dilemmaet, kunne jeg forestille mig, vil være at købe DDR2-RAM
og være mere fritstillet, for eksempel også til kort der har PCIe slot til
grafikkort, eller nøjes med at købe at bundkort som kun understøtter DDR-RAM
og formentlig også kun har slot til AGP-grafikkort (i så fald mister du
fremtidsmusikken i udskiftning af store grafikkort).

Det er mit bud men det kan jo være at der er nogen andre som kan gå i rette
med mig

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Hansen

Dato : 28-02-07 15:44

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote in message

> [...]
> så fald mister du fremtidsmusikken i udskiftning af store grafikkort).
>
> Det er mit bud men det kan jo være at der er nogen andre som kan gå i

Jeg er lidt i samme situation som dig. Jeg har kig på et ASRock
4CoreDual-VSTA (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308202)
som kan både DDR og DDR2 samt både AGP og PCI-E (og den har og P-ATA samt
SATA1).

Det som jeg ikke kan finde svar på, er om man mister meget performance ved
at vælge sådan en hybrid board i stedet for at tage skridtet fuldt ud og
købe et af de nyeste bundkort.

/Hansen

Fra : J

Dato : 28-02-07 16:15

On Wed, 28 Feb 2007 10:20:46 +0100, "Jorn" <A.Kjellerup@mail.dk>
wrote:

> [...]
>det overhovedet nødvendigt, kan ikke se om det er intigreret
>
>Men.men.men,,,kort er jo ikke af de nyeste og mest af alt, gør jeg nogen

Det er godt set med det bundkort. Det er faktisk det eneste, du kan
bruge til Conroe med mere end 2 stk. DDR ram klodser, jeg regner med
at du har ca. 3-4 stk. DDR ram klodser.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ConRoe865PE

Der er ikke integreret grafik, men agp port.

Der kommer agp grafikkort med DirectX 10 om kort tid, hvis det er et
must at kunne det allerbedste i spil. Men ellers skulle et agp kort
for directx 9 og med mindst 256 Mbyte ram på kortet være
tilstrækkeligt til Vista Aqua grafik, du ved (Vistas vektorbaserede
grafik-mode).

3 Gbyte er passende til Vista (2 Gbyte er nok minimum).

Du kan godt bruge ATA harddisk til det bundkort. Det understøtter SATA
også, men ikke SATA2. Så springe til SATA1 kan ikke betale sig med det
bundkort.

Skal jeg sige min personlige mening om den løsning: conroe E6400 +
dette bundkort + ATA harddisk
så vil det være, at det er en anelse overkill med så kraftig en CPU,
når harddisk bliver flaskehals. Alt efter hvad du skal lave (kræver
det meget CPU kraft?), - og jeg ved heller ikke, hvor langsomt, du
kører i dag.

Har du ikke et agp kort ? Dette skal være agp4x eller 8x for at kunne
bruges.

Det er meget personligt at vælge grafikkort, og jeg kan ikke råde,
uden at vide mere om behovet.
Jeg kunne selv klare mig med et geforce6200 uden blæser, ud fra et
krav om, at det ikke må støje. Da jeg aldrig spiller.

mvh

John