SP: Underligt stik til drev
Fra : Kim Larsen

Dato : 27-02-07 21:54

Jeg ved godt at dette spørgsmål er utilstrækkeligt formuleret men det er
meget lidt jeg ved om denne her maskine som står hos min søster. Maskinen er
en ældre PC på så vidt jeg husker 500 MHz.

Der sidder et kabel til CD-ROM drev som ligner stikket kablet til et
IDE-drev men det er bredere, ca. 6-8 ben mere bredt, ellers ligner det til
forveksling. Nu er problemet så det, at min søster gerne vil have skiftet et
defekt drev ud med et DVD-drev men det kunne så dermed ikke umiddelbart lade
sig gøre da stikket på DVD-drevet altså er smallere.

Hvad kan det være for en standart at denne maskine bruger og vil man kunne
købe noget adapterkabel til formålet eller er situationen den at bundkortets
controller slet ikke understøtter det drev vi ønsker at sætte til ?

Jeg håber at mit spørgsmål kan besvares selv om det er så mangelfuldt
formuleret.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 27-02-07 22:11

Kim Larsen skrev i melding

Kan det være 50 pin SCSI http://utils.blinkenlights.nl/scsi/ ??

Fra : Kim Larsen

Dato : 27-02-07 22:19

"Sveinar Ånes" <noreply2me@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kim Larsen skrev i melding

> Kan det være 50 pin SCSI http://utils.blinkenlights.nl/scsi/ ??

Jeg synes det virker vellignende. Kan man gøre noget ved det ved hjælp af et
adapter-kabel, jeg mener, findes der sådan noget ?

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 27-02-07 22:33

Kim Larsen skrev i melding

> Jeg synes det virker vellignende. Kan man gøre noget ved det ved hjælp af et adapter-kabel, jeg
> mener, findes der sådan noget ?

Joda, adapter finnes - men de koster. Søk etter scsi+ide+adapter på Google.

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-02-07 13:51

> Kim Larsen skrev i melding

> Joda, adapter finnes - men de koster. Søk etter scsi+ide+adapter på
> Google.

Tak for hjælpen. Men det bliver for dyrt til at det er rentabelt at putte
sådan noget i sådan en gammel maskine. Jeg har i øvrigt sagt til hende at
hende at hun bør skifte den ud med en nyere (helst helt ny) maskine.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-07 22:27

On Tue, 27 Feb 2007 21:53:49 +0100, "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com>
wrote:

> [...]
>defekt drev ud med et DVD-drev men det kunne så dermed ikke umiddelbart lade
>sig gøre da stikket på DVD-drevet altså er smallere.

Gammel sag, gætter på det er et SCSI drev...

Optiske SCSI drev er vist ikke til at opdrive idag - under alle
omstændigheder bliver det nok for dyrt.

Mon ikke maskinen har en IDE controller så du kan montere et standard
ATAPI optisk drev. Den slags fås fra 150-200 kroner for DVD drev og
300 - 500 kroner hvis den skal kunne brænde...

<mlr>

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-02-07 03:07

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ATAPI optisk drev. Den slags fås fra 150-200 kroner for DVD drev og
> 300 - 500 kroner hvis den skal kunne brænde...

Problemet er at det er sådan et som hun desværre allerede HAR købt og som
ikke passer. Nu har jeg ikke umiddelbar adgang til maskinen da den står hos
hende men er der nogen større sandsynlighed for at der er IDE-stik på
bundkortet når alt hvad der er sat til den af harddiske og drev kører efter
SCSI-standart ?

Det er lidt afgørende for om jeg gider at køre derover en af dagene...

Jeg skal tilstå at jeg ikke fik kigget grundigt efter og bundkortet er ikke
helt så tilgængeligt som på mere moderne bundkort, så der skal lige graves
ned under nogle ledninger og lyses med en skarp lampe hvis jeg skal
konstatere om der er sådanne IDE-stik.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-02-07 08:36

Kim Larsen wrote:
> [...]
> er IDE-stik på bundkortet når alt hvad der er sat til den af
> harddiske og drev kører efter SCSI-standart ?

Få hende til at installere programmet Everest Free Edition:

http://majorgeeks.com/download.php?det=4181

Det kan fortælle alt om hvad der er i maskinen. Når i har fundet ud af
hvilket bundkort der er tale om, kan i finde flere oplysninger på
producentens hjemmeside. Bl.a. om der er mulighed for IDE drev.

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-02-07 13:48

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilket bundkort der er tale om, kan i finde flere oplysninger på
> producentens hjemmeside. Bl.a. om der er mulighed for IDE drev.

Jeg har testet programmet på min egen maskine og man kan jo faktisk se om
der IDE kontroller og hvis der på hendes maskine ikke er en IDE kontroller
må man vel antage at der heller ikke er mulighed for at sætte et IDE kabel
til den (det bør vel fremgå af programmet hvis der er IDE kontroller).

Tak for tippet.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 28-02-07 14:03

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for tippet.

Hendes harddisk kører næppe SCSI. Så der burde være en IDE controller.

Ellers koster en løs controller ikke mange basseører MEN så er det OFTEST
HD'en der skal sidde på, da de billigste IDE controllere ikke kan boote fra
CD.

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-02-07 14:29

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en
meddelelse news:naydnfYRWKwP4HjYnZ2dnUVZ8sGdnZ2d@giganews.com...
> "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hendes harddisk kører næppe SCSI. Så der burde være en IDE controller.

Så vidt jeg husker sidder der også de specielle stik på de to harddiske som
sidder i. I boot-up menuen mener jeg ikke at der stå noget om IDE men
derimod SCSI men den skal jeg lige have hende til at checke for jeg er ikke
100 % sikker.

> Ellers koster en løs controller ikke mange basseører MEN så er det OFTEST
> HD'en der skal sidde på, da de billigste IDE controllere ikke kan boote
> fra
> CD.

Jeg kom frem til på http://www.pc-pitstop.com/scsi_ide_adapters at sådan
noget koster $ 64 USD hvilket omregnet giver 360 kr. i dagens kurs og med
told, afgifter og forsendelse er vi hurtigt oppe på 500 kr. og det er for
meget at ofre på sådan en gammel maskine.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-07 17:31

On Wed, 28 Feb 2007 14:29:28 +0100, "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com>
wrote:

> [...]
>told, afgifter og forsendelse er vi hurtigt oppe på 500 kr. og det er for
>meget at ofre på sådan en gammel maskine.

Du kan få en udmærket IDE-controller til 250 - 300 kroner...

Men du har ret: Det er en meget gammel maskine som man nok ikke skal
ofre mange femører på....

<mlr>

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-02-07 14:52

> [...]
>
> Ellers koster en løs controller ikke mange basseører MEN så er det OFTEST
> HD'en der skal sidde på, da de billigste IDE controllere ikke kan boote

Efter at have forsket lidt i emnet trækker jeg lige det som jeg skrev til
dig lidt tidligere tilbage for man kan få en IDE-kontroller kort til
PCI-tilkobling for 169 kr. til DVD-drev og den kan formentlig løse
problemet.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 28-02-07 17:53

Kim Larsen skrev i melding

> [...]
> mulighed for at sætte et IDE kabel til den (det bør vel fremgå af programmet hvis der er IDE

Hvis pc-en har en IDE-kontroller som ikke brukes er den trolig satt ut (disablet)
i bios - da vil ikke programmet se den. For å være 100% sikker må du inn i
bios og kontrollere.

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-02-07 18:20

"Sveinar Ånes" <noreply2me@gmail.com> skrev i en meddelelse
news2dnd3c-_j-LnjYRVnzvA@telenor.com...

> [...]
> (disablet)
> i bios - da vil ikke programmet se den. For å være 100% sikker må du inn i

Tak for info.

Kim Larsen

E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-02-07 20:41

Det vil være endog meget usandsynligt, at der ikke er ide controller i. Jeg
har ikke set alt, men i over 15 år har jeg skilt et utal af pc.er ad og er
aldrig stødt på en uden idecontroller.
De fleste med scsi havde en løs controller til at styre drevene med, og det
var et spørgsmål om, at scsi var hurtigere end ide.

Kurt