Andet multimedie
bentjuul 3670
PDF-redningsprogram...
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-07 21:35

Kender I programmer som kan rette/ændre følgende i PDF-filer?

(¹) Mulighed for at ændre på sværtningsgraden/trykfarvegrænsen i
pixel- og også gerne vektorgrafik både hvad angår streg og fyld.

(²) Mulighed for at konvertere sort brødtekst, hvor der forekommer
farve på CMY og K til kun at befinde sig på K.

(³) Mulighed for at fjerne integrerede ICC-profiler uden at ændre
på farveværdierne.

Pitstop Server og sikkert også Pitstop Pro kan vist (³), men mig
bekendt ikke (¹) og (²).

Pitstop Pro kan (²) hvis det drejer sig om tekst, hvor der er 100%
på CMY og K (pasmærkefarve f.eks.), men vist ikke hvis det f.eks.
drejer sig om 95C, 95M, 95Y og 100K.

Pitstop Pro kan også (¹) ved at konvertere fra en farveprofil til
en anden med mindre sværtningsgrad, men problemet ved den metode
er, at man risikerer at ende med sort brødtekst på CMY og K og så
står man pludselig med problem (²).

Det kan lade sig gøre at fange ovenstående med Acrobat Pro's
Preflight-funktion, men ikke at rette det.

Jeg er godt klar over, at det burde ordnes i DTP- og/eller
billedbehandlingsprogrammet frem for i PDF'en, men jeg er meget
tæt på at opgive at forklare overfor diverse bureauers grafikere,
hvorfor det er noget skidt at bruge deres Euroscale Coated-PDFer
med en sværtningsgrad på 330-350% - som i øvrigt stod "iihhh så
smukt" i det sidste højglanspolerede katalog - til avistryk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-07 22:35

On Tue, 27 Feb 2007 21:34:32 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Kender I programmer som kan rette/ændre følgende i PDF-filer?

Hvis du vil fixe det i PDF, kunne du prøve at spørge i:
dk.edb.tekst
- Der sidder en del PDF-nørder dér.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj
ALLE danske tropper HJEM fra Irak, NU

Fra : Kurt Brixen

Dato : 27-02-07 22:59

> [...]

>farve på CMY og K til kun at befinde sig på K.
>
>(³) Mulighed for at fjerne integrerede ICC-profiler uden at ændre

Asura fra www.OneVision.com kan alle 3, og helt automagisk

Er din e-mail OK, så kan jeg sende dig manualen i morgen, så du selv kan se om
det kan bruges. Men det er dyrt! Jeg tror kun vi er 3 der bruger det i Danmark.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-07 23:20

Kurt Brixen skrev:

> Asura fra www.OneVision.com kan alle 3, og helt automagisk

Lyder meget fristende. Du har vist endda fortalt om programmet før
her i gruppen, så vidt jeg husker. Jeg havde bare glemt navnet på
det, og kunne heller ikke huske navnet på den tråd, vi snakkede om
det i, og så kommer man jo ikke langt på Google eller Google Groups.

> Er din e-mail OK, så kan jeg sende dig manualen i morgen, så du
> selv kan se om det kan bruges.

Tak for tilbudet :)
Den jeg bruger her er ok, uden at du behøver at fjerne eller tilføje
noget som helst.

> Men det er dyrt!

Tænkte det nok :/

> Jeg tror kun vi er 3 der bruger det i Danmark.

Det var ikke mange.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 28-02-07 08:33

Thomas G. Madsen udviste en rettidig omhu og skrev:

[snip]

Hej Madsen. Jeg spørger dig lige om noget helt andet her, da jeg ikke ved
om din nospam-mailadresse er valid. Håber det er ok. :)

Du linkede engang til en allround printerprofil til inkjetprintere her i
gruppen. Linket gemte jeg, men jeg kan ikke længere finde det i kaoset af
andre links i min favoritmappe. Og jeg kan desværre heller ikke finde din
tråd. Har du stadig linket og vil du paste det her?

Jeg vil gerne afprøve den, da min printer lavet et tilfældigt valgt
farvestik på alle mine prints.

--
"MUH!" sagde koen, hvorpå landmanden tænkte "Det var lige godt satans!".
Han drejede på sin kasket, og mumlede "Sikke' et held, at den ikke

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-02-07 08:39

On 27/02/07 23:19, in article es2eao.2p4.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> det, og kunne heller ikke huske navnet på den tråd, vi snakkede om
> det i, og så kommer man jo ikke langt på Google eller Google Groups.

Jeg har sent dig manualen til ver. 8 - Vi bruger stadig ver. 7, da vi ikke
har haft tid til at opgradere.

Prisen tror jeg er tæt på 100.000 kr.

Jeg mener der reelt kun er 2 muligheder, Asura eller Pitstop Server, til den
slags arbejde. Måske også Callas PdfCorrect.

Integration X - som er et workflowsystem, der er meget brugt i Danmark, da
det arbejder sammen med mPress annoncesystemet, bruger Pitstop til prefligt
og normalisering af pdf-filer, eller Asura, hvis kunden har det i forvejen.

Vh.
Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-07 18:49

Kurt Brixen skrev:

> Jeg har sent dig manualen til ver. 8 - Vi bruger stadig ver. 7,
> da vi ikke har haft tid til at opgradere.

Har modtaget den og tak.
Det ser meget interessant ud det program, må jeg sige!

> Prisen tror jeg er tæt på 100.000 kr.

Det får jeg nok ikke bossen med på, men det ville unægtelig lette
hverdagen en del.

> Jeg mener der reelt kun er 2 muligheder, Asura eller Pitstop
> Server, til den slags arbejde. Måske også Callas PdfCorrect.

Pitstop Server har jeg, men kan ikke finde muligheden for at rette
(¹) og (²). Den kan dog vist godt (³), men fordi den ikke samtidig
kan (¹) og (²) vælger vi ofte at bede kunden om en ny PDF uden en
farveprofil integreret. Kunne vi derimod rette alle tre, var
situationen en anden. Det er klart de tre fejl, som forekommer
oftest i de færdige annoncer, vi modtager fra bureauerne.

> Integration X - som er et workflowsystem, der er meget brugt i
> Danmark, da det arbejder sammen med mPress annoncesystemet,

MPress, som nu hedder Cross-advertising. :)
Det bruger vi også, men Integration X har jeg kun svagt hørt omtalt.
Måske skulle man begynde at studere det lidt nærmere. Det kan altså
sammenlignes lidt med Asura, eller har jeg misforstået noget?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-02-07 22:45

On Wed, 28 Feb 2007 18:48:55 +0100, "Thomas G. Madsen"

>Det får jeg nok ikke bossen med på, men det ville unægtelig lette
>hverdagen en del.

Det kan være du skal spørge dem. Prisen afhænger måske af hvor mange brugere der
er i firmaet. Så vidt jeg ved betaler vi pr. måned, og har så adgang til altid
at downloade nye versioner.

Vores hverdag er i hvert fald lettet af det program. For det første har vi ingen
annoncer, der ikke kan rippes.
Vi har også sat hvid tekst til altid at udsparre - det retter også nogle fejl.

For det andet bliver filerne meget mindre, da alle billeder i avisannoncer
downsamples til 173 dpi og croppes, så det overflødige smides væk. Det er ikke
ualmindeligt at en ukomprimeret EPS-fil fylder mindre end den originale PDF =:)

Desuden bruger vi den også til at lave annoncer sort/hvide eller til at outline
alle fonte, hvis der er font-problemer. Den outliner pænt. Det er ingen problem
at outline en helsides ejendomsannonce med 6 pkt. skrift.

> [...]
>situationen en anden. Det er klart de tre fejl, som forekommer
>oftest i de færdige annoncer, vi modtager fra bureauerne.

(1) retter vi ikke. Det er en beslutning de har taget, selv om der så kan komme
for mørke annoncer.

(2) (teksten) bliver rettet, men kan godt fejle med vores indstillinger.

Prøv at kigge på Callas. Så vidt jeg lige husker er det dem Adobe har købt
preflight-funktionen til Acrobat af. Men den de selv sælger kan jo noget mere.
Jeg har lige kigget på deres hjemmeside, man kan ikke finde noget om total ink
og nedsætte det.

> [...]
>Måske skulle man begynde at studere det lidt nærmere. Det kan altså
>sammenlignes lidt med Asura, eller har jeg misforstået noget?

Nej, det kan ikke samenlignes. Integration X Adworkflow henter færdige annoncer
fra medienet, ftp, mail osv - og kører en test + noget de kalder normalisering,
som er preflight, der retter fejl samtidig. Motoren i det er Pitstop eller Asura
+ en RIP. Når Integration X Adworkflow har haft fat i en annonce, bliver den
automatisk afleveret i Cross-advertising + der bliver vist et billede af den
rip'pede annonce.
Så lad hellere bossen om at studere det, for det erstatter dig og mig

Har du læst om pdf-seminaret med Stefan Jaeggi i næste måned? Du skulle prøve om
du kan komme med. Jeg er sikker på du får udbytte af det, så få bossen til at
slippe de 3000 kr. det koster.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-07 18:49

Peter T. skrev:

> Hej Madsen. Jeg spørger dig lige om noget helt andet her, da
> jeg ikke ved om din nospam-mailadresse er valid. Håber det er
> ok. :)

Hej Peter,
Det er helt ok, men <nospam@madsen.tdcadsl.dk> er valid uden at
man behøver at fjerne eller tilføje noget. :)

Det var nok denne: <http://www.photogamut.org/E_ICC_profile.html>.

> Jeg vil gerne afprøve den, da min printer lavet et tilfældigt
> valgt farvestik på alle mine prints.

Canon velsagtens...?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 01-03-07 00:22

Thomas G. Madsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det var nok denne: <http://www.photogamut.org/E_ICC_profile.html>.

Du er en knag. Tak.

> Canon velsagtens...?

Ja. Hvordan vidste du det? :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 17:36

Peter T. skrev:

> Ja. Hvordan vidste du det? :)

Har bare hørt noget om, at de roder rundt i farvestyringen fra den
ene driver til den næste på deres inkjetprintere, og jeg er i øvrigt
heller ikke 100% tilfreds med deres farvelaserprintere, som vi har
på jobbet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-07 18:21

> [...]
> ene driver til den næste på deres inkjetprintere, og jeg er i øvrigt
> heller ikke 100% tilfreds med deres farvelaserprintere, som vi har

Men flatbed-scannere kan de godt lave

M.

Fra : Peter T.

Dato : 01-03-07 22:09

Thomas G. Madsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Har bare hørt noget om, at de roder rundt i farvestyringen fra den
> ene driver til den næste på deres inkjetprintere,

Tjoh. Jeg har kæmpet med problemet i et stykke tid, så jeg vil da lige
prøve med den gamle driver fra den medfølgende cd. Problemet er blot, at
jeg får et lidt tilfældigt farvestik, som en dag udartede sig i cyan, blåt,
gult eller rødt farvestik på forskellige testprints.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 17:36

Kurt Brixen skrev:

> Prisen afhænger måske af hvor mange brugere der er i firmaet. Så
> vidt jeg ved betaler vi pr. måned, og har så adgang til altid at
> downloade nye versioner.

Betaler I så ikke et vist beløb om året for at kunne opdatere
(maintenance-aftale) eller er det mon med i indkøbsprisen?

> For det andet bliver filerne meget mindre, da alle billeder i
> avisannoncer downsamples til 173 dpi og croppes, så det
> overflødige smides væk.

Vi har heldigvis fået opdraget de fleste kunder, som leverer
færdige PDF'er, til at stoppe med deres "300 ppi-mani", som mange
stadig tror er det absolutte minimum, lige så snart noget skal
trykkes. Vores færdige sider bliver også kørt ned til omkring 170
ppi og selv det er jo rigeligt til avisbrug.

> Det er ikke ualmindeligt at en ukomprimeret EPS-fil fylder
> mindre end den originale PDF =:)

Mener du ikke mere?

EPS'er har vi heldigvis ikke længere i vores arbejdsgang.
Vi er efter sigende en af de eneste i landet af Cross-advertising-
brugere, som ikke placerer EPS på siderne, men i stedet PDF.

> Desuden bruger vi den også til at lave annoncer sort/hvide eller
> til at outline alle fonte, hvis der er font-problemer. Den
> outliner pænt. Det er ingen problem at outline en helsides
> ejendomsannonce med 6 pkt. skrift.

Sker det også automagisk, eller gør I det manuelt?

> (1) retter vi ikke.

Jeg har også en mistanke om, at de fleste aviser er ligeglade med
trykfarvegrænsen i annoncerne, for man oplever jo da tit at ens
fingre er helt kulsorte efter at have bladret en avis igennem, at
helsideannoncer har smittet af på den modsatte side osv.

> Det er en beslutning de har taget, selv om der så kan komme for
> mørke annoncer.

Vi gør det heller ikke i vores egne aviser, men vi producerer også
nogle indstiksaviser for en kunde til bla. Børsen, hvor der ikke
må forekomme afsmitning.

Jeg får tit skudt i skoene fra bureauerne, at de aldrig har bøvl
fra de større aviser mht. for høj trykfarvegrænse i de annoncer,
de leverer til dem, og de er derfor ikke videre interesseret i at
skulle sætte sig ind i brugen af noget, i deres øjne, så bøvlet
som farvestyring for at bringe den ned, "når nu det kun er os, som
er så vanskelige". Det kan jeg på sin vis godt forstå, men på den
anden side, så kan vi heller ikke bare tillade os at ignorere det,
når trykfarvegrænsen ligger oppe på 300-350%, som den jo ofte gør,
fordi folk kører med standardindstillingen i deres Adobe-programmer
hvad angår farvestyring, for så får vi bøvl med vores kunder.

> Prøv at kigge på Callas.

Det vil jeg også prøve.

> Integration X Adworkflow henter færdige annoncer fra medienet,
> ftp, mail osv - og kører en test + noget de kalder
> normalisering, som er preflight, der retter fejl samtidig.
> Motoren i det er Pitstop eller Asura + en RIP.

Ok.

> [...]
> et billede af den rip'pede annonce. Så lad hellere bossen om at
> studere det, for det erstatter dig og mig

Så skal jeg da ikke have nævnt noget ;)
I øvrigt så har vi ikke vores eget trykkeri, så vi ripper ikke
selv noget. Vi leverer blot trykklare PDF'er til trykkeriet, som
så ripper og trykker dem. De rippede indstiksaviser godkender vi
dog selv i HappyEnd, da de ofte bliver trykt hos Dansk Avistryk.
HappyEnd er i øvrigt en rar ting, synes jeg. Gid trykkeriet af
vores egne aviser havde noget lignende....

> Har du læst om pdf-seminaret med Stefan Jaeggi i næste måned?

Ja, jeg har set <news:0m9ot2lti1diupn4jj9j8j8ugv0gjisvkb@4ax.com>
og tak for den anbefaling. :)

> skulle prøve om du kan komme med. Jeg er sikker på du får
> udbytte af det, så få bossen til at slippe de 3000 kr. det
> koster.

Det skal prøves.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-03-07 19:32

On Thu, 01 Mar 2007 17:35:54 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Betaler I så ikke et vist beløb om året for at kunne opdatere
>(maintenance-aftale) eller er det mon med i indkøbsprisen?

Jeg tror det er begge dele. Vi betaler ihvertfald et kvartalsvis to-cifret
gebyr. Jeg ved så ikke om der var et støre startgebyr.

>Sker det også automagisk, eller gør I det manuelt?

Det gør vi manuelt, når det er nødvendigt.

> [...]
>HappyEnd er i øvrigt en rar ting, synes jeg. Gid trykkeriet af
>vores egne aviser havde noget lignende....

Det har jeg da set er med i Cross-Advertising. Men det er måske Integration X
modulet, der laver det.

Vi placerer stadig annoncerne som eps-filer, fordi vi også bruger en OPI-server,
men der er da muligt at det bliver lavet om.
Lige nu står vi midt i om vi skal skifte vores eget annoncesystem ud med
Cross-Advertising. Det er ikke så ligetil, da Cross-advertising ikke kan alt det
vi har brug for, og det kan tage to år at få lavet ændringer i systemet, efter
det er købt.
Vi har bl.a. brug for at radio- og tv-spot kan bookes og faktureres fra samme
system som annoncerne, og det kan Cross-Advertising ikke klare.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 19:25

Morten Lind skrev:

> Men flatbed-scannere kan de godt lave

De er udmærkede til hardwaren. Det er værre med softwaren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-07 20:46

Kurt Brixen skrev:

> Jeg tror det er begge dele. Vi betaler ihvertfald et kvartalsvis
> to-cifret gebyr. Jeg ved så ikke om der var et støre startgebyr.

Ok.

[Farve til sort/hvid og outline af fonte]

> Det gør vi manuelt, når det er nødvendigt.

Farve til sort/hvid gør vi som regel med Acrobat Pro og outline af
fonte gør jeg i Pitstop Pro manuelt, hvis der er behov for det, og
det er der stort set kun i de situationer, hvor en PDF indeholder
sort brødtekst med farve på alle fire plader. Så outliner jeg som
regel med Pitstop Pro, åbner PDF'en i Illustrator og dér ændres så
teksten til 100K. Bøvlet, men det virker da trods alt.

[HappyEnd]
> Det har jeg da set er med i Cross-Advertising. Men det er måske
> Integration X modulet, der laver det.

Det tror jeg det er ja.

> [...]
> da Cross-advertising ikke kan alt det vi har brug for, og det
> kan tage to år at få lavet ændringer i systemet, efter det er

Vi er også underdrejet af at køre OS X, hvor selve bookningsdelen
af Cross-Advertising (MBooker) kun kan køre under Classic og det
er noget bøvl for at sige det mildt. Da vi investerede i Cross-
Advertising, fik vi at vide, at der ville være en MBooker klar
om nogle få måneder, som kunne køre "native" på OS X, men nu er
der gået lidt over et år, og vi har stadig ikke set den version.
Den er efter sigende i betatest i Sverige, så der kan være lange
udsigter endnu, inden den når til Danmark.

Vi har godt nok nogle Windows-maskiner, hvor MBooker kører fint,
men grafikerne har også behov for at kunne booke, og jeg ville
være slem ked af at skulle flytte det hele over på Windows, selvom
presset fra alle sider synes større og større for hver dag der går.

> Vi har bl.a. brug for at radio- og tv-spot kan bookes og
> faktureres fra samme system som annoncerne, og det kan
> Cross-Advertising ikke klare.

Nej, det kan suiten vist ikke klare endnu.
Som det ser ud lige nu, så bruger vi MFormat, MDummy, MPageLayout,
MBooker, MProd, MDropAd, InEntry og InBuilder.
<http://www.tietoenator.com/default.asp?path=1,93,16080,124,16836,16522,23300,26851>
<http://www.tietoenator.com/default.asp?path=1,93,16080,124,16836,16522,23300,26833>

--
Hilsen