EnergiMidt opgraderer fra BPON til GPON st~
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-07 18:12

I morgen kommer teknikeren og opgraderer min fibernetforbindelse til
GPON...

Det skal efter sigende åbne mulighed for 2.5 / 1.25 Gbps asymmetrisk
internet forbindelse !!!

Gad vide hvad det kommer til at koste.....

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-02-07 18:36

Michael Rasmussen <michael@invalid> crashed Echelon writing

> Gad vide hvad det kommer til at koste.....

De har jo iflg pressen kun én kunde

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-02-07 21:51

On 27 Feb 2007 17:35:59 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>De har jo iflg pressen kun én kunde

Jamen, det må jo så være undertegnede

<mlr>

Fra : BJ

Dato : 27-02-07 21:55

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen, det må jo så være undertegnede

Så er det jo vederlagsfrit.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 28-02-07 17:07

On 27 Feb 2007 17:35:59 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>De har jo iflg pressen kun én kunde

NEJ! Du skal ikke tro på alt hvad du læser i Computerworld.
Du hentyder sikkert til
http://www.computerworld.dk/art/36931?a=related&i=34848

Her står:
"Smile Content, der ejes af Midtvest Bredbånd, har et år efter sin
fødsel kun fået en enkelt reel kunde blandt elselskaberne til det
bredbåndsindhold, som virksomheden udbyder."

Artiklen handler om: "Smile Content"
Det er et andet firma end både Energi Midt og Midtvest Bredbånd, der
begge sikkert har væsentligt flere kunder.

Læg mærke til at den ene kunde hos Smile Content formentlig ér Energi
Midt, der dog selv har masser af kunder.

/Jarlskov

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-02-07 17:27

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> fødsel kun fået en enkelt reel kunde blandt elselskaberne til det
> bredbåndsindhold, som virksomheden udbyder."

Ahhhhh. Det forklarer sagen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-07 17:49

On Wed, 28 Feb 2007 17:07:11 +0100, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

> [...]

Jeg kan stå inde for at de har flere kunder...

Her til aften har flere teknikere vandret rundt fra hus-til-hus for at
udskifte fiberbokse hos alle naboerne i lokalområdet...

- - - -

Boksene er iøvrigt mere anvancerede end jeg troede: Ud over 4 port
switch og 2 analoge telefonporte indeholder den også analog kabeltv
udgang...

Jeg troede egentlig at man skulle bruge de her irriterende SetTop
bokse for at se IPTV. Men det sgu' bare at koble fiberboksen op på det
bestående antennenet. Så nu tror jeg at TDC kabelTV snart mister en
kunde..

<mlr>

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 17:50

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Boksene er iøvrigt mere anvancerede end jeg troede: Ud over 4 port
> switch og 2 analoge telefonporte indeholder den også analog kabeltv

De får da smidt nogen penge i åen i en rasende fart.

Hvor lang tid er den nye boks så beregnet at leve.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-07 18:04

On Wed, 28 Feb 2007 17:49:58 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>Hvor lang tid er den nye boks så beregnet at leve.?

GPON er så vidt jeg kan se, den nyeste standard inden for fiber - Så
de kan næppe gøre det bedre på nuværende tidspunkt.

Men efter min erfaring er al computerteknologi håbløst forældet efter
3 - 6 måneder

<mlr>

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 28-02-07 22:45

On Wed, 28 Feb 2007 18:04:06 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> GPON er så vidt jeg kan se, den nyeste standard inden for fiber - Så
> de kan næppe gøre det bedre på nuværende tidspunkt.

GPON er den nyeste standard indenfor PON (Passive Optical Network) mener
du vel.

Hvis man laver home-run fiber (en fiber fra centralen og ud til hver
hustand istedet for en fiber fra centralen der deles af flere) så er der
gode muligheder for at lave noget der er vildere - dog med en begrænsning
i hvor meget tegnebogen kan bære.

De 2,5/1,25 Gbps er vel delt mellem op til 32 brugere (har ikke kigget på
teknologien et stykke tid så det kan have ændret sig) så det er jo
alt andet lige en hastighed der kan bruges op.

Men selvfølgelig bedre en kobber

JÅH

Fra : J. E.

Dato : 10-03-07 09:42

> [...]
> de kan næppe gøre det bedre på nuværende tidspunkt.
>
> Men efter min erfaring er al computerteknologi håbløst forældet efter

Jeres bokse var jo defekte da i modtog dem, hvilket vist gælder mange
af deres kunder.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-02-07 20:30

wrote:

> De får da smidt nogen penge i åen i en rasende fart.

Tja, der er jo også over tid sket opgradering på de systemer, du
beskæftiger dig med.

> Hvor lang tid er den nye boks så beregnet at leve.?

Den kan nok leve et stykke tid.

Analog tv og telefoni bliver selvfølgelig hurtigt forældet, men så kan
kunderne jo bruge IP-forbindelsen derefter.

-A

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 20:32

KLIP

> Tja, der er jo også over tid sket opgradering på de systemer, du
> beskæftiger dig med.

Slet ikke med den hastighed, du er vandt til indenfor dit felt.

Vi ser nemt udstyr, der er gangbart i +20 år.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 28-02-07 21:42

BJ wrote:

> Slet ikke med den hastighed, du er vandt til indenfor dit felt.
>
> Vi ser nemt udstyr, der er gangbart i +20 år.

Vores PDP-11'ere er SVJH et stykke over 30 år - så det kan også lade sig
gøre inden for IT

Knus
Regnar

Fra : BJ

Dato : 28-02-07 22:24

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vores PDP-11'ere er SVJH et stykke over 30 år - så det kan også lade sig
> gøre inden for IT

Det er da godt én enkelt dimmer kan det..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-03-07 08:54

On Wed, 28 Feb 2007 21:41:37 +0100, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

>Vores PDP-11'ere er SVJH et stykke over 30 år - så det kan også lade sig
>gøre inden for IT

PDP-11 ?!

Er det ikke en minicomputer fra slutningen af tresserne - Kører den
slags endnu ??

<mlr>

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-03-07 10:32

Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> skrev 2007-02-28:

> Vores PDP-11'ere er SVJH et stykke over 30 år - så det kan også lade sig
> gøre inden for IT

As in, den kan tændes og virker eller as is den bliver brugt i aktiv
drift?

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 01-03-07 23:15

Martin Schultz wrote:

> As in, den kan tændes og virker eller as is den bliver brugt i aktiv
> drift?

As in - den bliver brugt i aktiv drift.

Knus
Regnar

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-03-07 09:14

Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> skrev 2007-03-01:

> As in - den bliver brugt i aktiv drift.

Kan man stadig skaffe reservedele til sådan en?

Hvad bliver den brugt til, hvis du kan fortælle lidt?

Martin

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 01-03-07 23:19

Martin Schultz wrote:
> As in, den kan tændes og virker eller as is den bliver brugt i aktiv
> drift?

Et lidt grynet billede - taget af en kollega:

http://www.daimi.au.dk/~aveng/pic/?num=540

Hyg
Regnar

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-07 00:47

On Thu, 01 Mar 2007 23:19:06 +0100, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

>Et lidt grynet billede - taget af en kollega:
>
>http://www.daimi.au.dk/~aveng/pic/?num=540

PDP-11

Sig mig, var det ikke den man udviklede Unix på i tiderne morgen ??

<mlr>

Fra : Jens Fallesen

Dato : 02-03-07 17:56

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg troede egentlig at man skulle bruge de her irriterende SetTop
> bokse for at se IPTV.

Du skal også have en STB for at se IP-tv.

> Men det sgu' bare at koble fiberboksen op på det
> bestående antennenet.

Det vil du kunne, hvis de leverer et tv-signal. Men det er jo så netop
også et analogt tv-signal frem for IP-tv, så du vil ikke opleve den
samme billedkvalitet.

Dog vil du kunne opleve en meget bedre kvalitet, end hvis du nu har
kabel-tv, fordi signalet først bliver til coax ude i dit hus, hvilket
giver meget mindre tab på det analoge signal i forhold til at gå gennem
et analogt fordelingsnet.

Jeg betragter dog stadig PON-løsninger som totalt spild af penge på en
alt for dyr og – efter min mening – forældret teknologi. Men det er der
selvfølgelig nogle, der ikke er enige med mig i.

--
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-07 20:42

On Fri, 02 Mar 2007 17:56:07 +0100, Jens Fallesen <jf@avic.gg> wrote:

>Du skal også have en STB for at se IP-tv.

>Det vil du kunne, hvis de leverer et tv-signal. Men det er jo så netop
>også et analogt tv-signal frem for IP-tv, så du vil ikke opleve den
>samme billedkvalitet.

Det er jeg helt klar over...

Når jeg får købt mig et fladskærms TV vil jeg såmæn nok også bruge
STB'en så jeg får det bedste signal. Men de gamle CRT apparater må
vist klare sig med et analogt signal indtil videre...

> [...]
>kabel-tv, fordi signalet først bliver til coax ude i dit hus, hvilket
>giver meget mindre tab på det analoge signal i forhold til at gå gennem

Nu har jeg ikke den store forstand på fiber...

Men EnergiMidt har leveret en STB, og den skal kables til netværket så
det må jo være digital IP-TV. Men Fiberboksen har også en COAX
udgang, og efter hvad teknikeren sagde, vil den levere samtlige
kanaler på mit analoge antennenet.

Så er det at jeg spekulerer: Leverer EnergiMidt også et analog tv
signal over fiberen, eller sidder der en DA-converter i fiberboksen
der omsætter de ca 42 digitale kanaler til et analogt tv-signal.

Sidstnævnte må jo kræve en betydelig computerkraft ?!

<mlr>

Fra : Jens Fallesen

Dato : 02-03-07 21:55

Michael Rasmussen wrote:

> Så er det at jeg spekulerer: Leverer EnergiMidt også et analog tv
> signal over fiberen, eller sidder der en DA-converter i fiberboksen
> der omsætter de ca 42 digitale kanaler til et analogt tv-signal.

Der sendes et analogt signal ud til boxen via fiberen, hvor det så blot
laves om til HF, inden det afleveres på coax-stikket.

> Sidstnævnte må jo kræve en betydelig computerkraft ?!

Lige præcis. Det vil gøre enheden alt for dyr – og i øvrigt kræve, at
man sendte utrolig meget båndbredde ud på hver enkelt port. Det ville
måske være OK, hvis der kun skulle være f.eks. 10 Mbps internet på
porten, men alligevel …

--
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-07 22:14

On Fri, 02 Mar 2007 21:55:24 +0100, Jens Fallesen <jf@avic.gg> wrote:

> [...]
>man sendte utrolig meget båndbredde ud på hver enkelt port. Det ville
>måske være OK, hvis der kun skulle være f.eks. 10 Mbps internet på

Ok, tænkte nok at der er et analogt signal i fiberen...

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-02-07 20:27

wrote:

> Læg mærke til at den ene kunde hos Smile Content formentlig ér Energi
> Midt, der dog selv har masser af kunder.

Smile har (bl.a.?) MVB som kunde og har direkte kunder på HEFs net.

-A