Tillægs spørgsmål
Fra : j p

Dato : 27-02-07 14:07

Hvordan søger jeg for de brugernavn jeg har i rs("liste") listes
i samme rækkefølge som de lå i rs("liste") ?
Nu ligger de som de bliver fundet i tabel

<%
set rs = server.createobject("adodb.recordset")
sql = "Select * From visit Where brugernavn = '" &
session("brugernavn")&
"'"
rs.open sql, Conn, 0, 1, 1

strTemp = Rs("liste")
arrTemp = split(strTemp, "+")

strNewTemp = "'" & Join(arrTemp, "','") & "'"

SQL = "SELECT * FROM tabel WHERE brugernavn IN " & "(" &
strNewTemp & ")"
& ""

Set rs = conn.Execute(SQL)
Do While Not rs.Eof
end if
rs.MoveNext
Loop
%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-07 14:18

j p skrev:

> Hvordan søger jeg for de brugernavn jeg har i rs("liste") listes
> i samme rækkefølge som de lå i rs("liste") ?

Hvilken information gemmer du i liste-feltet?

Det er generelt noget snavs at anvende flerværdifelter i en
database - og de problemer du opdager er så vidt jeg kan se
relateret til uheldigt/uhensigtsmæssigt databasedesign.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : j p

Dato : 27-02-07 14:42

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hvilken information gemmer du i liste-feltet?

Det er 10 brugernavne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-07 15:14

j p skrev:

> Det er 10 brugernavne

Jo jo - men hvad er sammenhængen til den post de ligger i?

Hvad er det du ønsker at registrere i din visit-tabel?

Hvad er grunden til at du vælger at putte flere brugernavne ind i
samme felt?

Fra : j p

Dato : 27-02-07 18:07

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Jo jo - men hvad er sammenhængen til den post de ligger i?
>
> Hvad er det du ønsker at registrere i din visit-tabel?

Det er ligesom en favorit liste, der ligger 10 brugernavn og når jeg
vil vise dem igen, vil jeg checke om de stadig er medlem i tabel.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-07 19:46

j p skrev:

> Det er ligesom en favorit liste, der ligger 10 brugernavn og
> når jeg vil vise dem igen, vil jeg checke om de stadig er
> medlem i tabel.

Du skal ændre dit tabeldesign. I stedet for at gemme 10 brugernavne
i én post, skal du oprette 10 poster der knytter brugernavnene til
din post i visit-tabellen.

Hvis visit-tabellen fx ser ud som her:

visitID, dato, brugere
1, 3-2-2007, "NN,JD,SD,AZ,SM"

- kan den splittes op i to som følger:

visit:
visitID, dato
1, 3-2-2007

visitbrugere:
visitID, brugerID
1, "NN"
1, "JD"
1, "SD"
1, "AZ"
1, "SM"

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : j p

Dato : 27-02-07 22:30

Det er svært at lave om på databasen, da mange har data der er flere år
gamle og derfor ikke kan datosættes.

Men hvorfor kører den ikke listen i gennem i den rækkefølge som de står
i ?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-07 22:58

On 27 Feb 2007 21:29:52 GMT, j p <donner_63@hotmail.com> wrote:

>Det er svært at lave om på databasen, da mange har data der er flere år
>gamle og derfor ikke kan datosættes.
>
>Men hvorfor kører den ikke listen i gennem i den rækkefølge som de står
>i ?

Hvis du forespørger en database og ikke har nogen ORDER BY i
forespørgslen, vil du ikke have nogen "rækkefølge" (de kommer nok i den
rækkefølge, de er indtastet vil jeg tro).

Din SQL hedder:
SQL = "SELECT * FROM tabel WHERE brugernavn IN " & "(" &
strNewTemp & ")"
- hvor strNewTemp er en række værdier separeret af kommaer.

Forespørgslen vil formentlig ikke først finde værdi 1, så værdi 2 osv.,
men snarere løbe alle records igennem og se, om de hver især matcher
betingelserne.

Det hele kommer tilbage til den kommentar, du har fået flere gange:
Uhensigtsmæssig database-design.

Jeg tror ikke engang du kan redde den ved at lave GROUP BY på dine
brugernavne.
Det ville du derimod kunne, hvis du havde brugernavnene i en separat
tabel, hvor du så kunne lave et sorteringsfelt.

I øvrigt forstår jeg ikke helt, hvorfor det skulle være så besværligt at
lave en ekstra tabel med de relativt få brugernavne, som du vil søge på?

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj
ALLE danske tropper HJEM fra Irak, NU

Fra : Leif Neland

Dato : 28-02-07 01:53

j p wrote:
> Det er svært at lave om på databasen, da mange har data der er flere
> år gamle og derfor ikke kan datosættes.

Når du nu reparerer databasedesignet, så laver du visit-tabellen med et
autoincrement id.
Altså
(id,bruger,besøgt)

insert into visit (bruger,besøgt) values
("Hans","Susanne"),("Hans","Birgitte") osv.

Så kan du sortere på id'et når du laver queriet:
select .... from visit,brugertabel where visit.besøgt=brugertabel.brugerid
and visit.bruger="Hans" order by visit.id

Leif

Fra : j p

Dato : 28-02-07 09:38

Tak alle sammen, jeg må vel bide i det sure æble og lave databasen om...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-07 23:19

j p skrev:

> Det er svært at lave om på databasen, da mange har data der er
> flere år gamle og derfor ikke kan datosættes.

Så giv dem en fælles værdi eller evt. NULL. Du taber ikke
information ved en korrekt opsplitning til flere tabeller (= en
normalisering).

> Men hvorfor kører den ikke listen i gennem i den rækkefølge
> som de står i ?

Sådan fungerer en database ikke. Vil man have tingene i en bestemt
rækkefølge, skal man bede om en sortering.
--
Jens Gyldenkærne Clausen