Lave en Excel fil
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 10:19

Hej NG,

Ved ikke om dette er blevet diskuteret før, men... Here goes.

Er det muligt, i ASP, at gennerere en Excel fil, og ligge værdier i de
forskellige celler ?

Mange Hilsner
Neuhafen

Fra : Simon K

Dato : 27-02-07 10:42

> Er det muligt, i ASP, at gennerere en Excel fil, og ligge værdier i de
> forskellige celler ?
Ja det er!
Lav en simpel side med et table og placer nedenstående øverst i din
asp-kode:

Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel"

Så tolker browseren din kode som en xls og i Internet Explorer vises
siden med et Excell-plugin, hvis dette haves.
Vær opmærksom på, at browsere kan behandle siden forskelligt alt efter
browsertype og brugerindstillinger.

Venlig hilsen
Simon K
No Such Company

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 10:56

> [...]
>asp-kode:
>
>Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel"

Kræver det ikke at excel er installeret på serveren ?

Findes der en metode hvormed man kan lave det uden at have excel på serveren
?

Neuhafen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-07 11:26

Neuhafen skrev:

> Kræver det ikke at excel er installeret på serveren ?

Nej. ContentType er en simpel angivelse af karakteren af de data
man sender fra serveren. En ændret content-type svarer som
udgangspunkt til at du skriver "køkkenting" i stedet for "bøger" på
en flyttekasse - det er op til modtageren (browseren) at afgøre
hvordan den skal håndteres. Der bliver ikke lavet om på indholdet
af "kassen", det er alene etiketten der ændres.

Noget andet er så at en html-fil ikke er en xls-fil - så hvis man
bruger Simons metode, svarer det til at man åbner en html-fil i
Excel. Det kan gå godt - da nyere udgaver af Excel har en rimelig
forståelse af html - men man skal nok ikke forvente meget mere end
en simpel konvertering af html-tabeller til excel-tabeller.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 12:07

> [...]
> hvordan den skal håndteres. Der bliver ikke lavet om på indholdet
> af "kassen", det er alene etiketten der ændres.

Tak for den grundige uddybelse. Den er da til at forstå !

> [...]
> forståelse af html - men man skal nok ikke forvente meget mere end
> en simpel konvertering af html-tabeller til excel-tabeller.

Det jeg leder efter er en måde hvorpå jeg kan lave "rigtige" excel filer,
hvis det da overhovedet er muligt !

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-07 20:43

On Tue, 27 Feb 2007 11:26:20 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>>> Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel"
<snip>
> [...]
>forståelse af html - men man skal nok ikke forvente meget mere end
>en simpel konvertering af html-tabeller til excel-tabeller.

Det er klart, at det kommer an på, hvad man skal bruge det til, men man
kan da godt skrive formler ind i cellerne. Se fx:
<url: http://www.infinetsoftware.com/content/officedocuments.asp>
(nederste celle - dog skal komma nok rettes til semikolon)

Formatteringsmulighederne er naturligvis begrænsede til
HTML/CSS-formattering, og man kan næppe lave grafer o.l.

Dér hvor det kan være nyttigt er, hvis man fx serverside genererer en
simpel rapport, som skal viderebehandles. Ved at lave det som en
"Excel"-fil, kan man gå direkte i gang med at behandle videre uden fx at
skulle copy-paste fra en HTML-tabel.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj
ALLE danske tropper HJEM fra Irak, NU

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 08:43

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> <url: http://www.infinetsoftware.com/content/officedocuments.asp>
> (nederste celle - dog skal komma nok rettes til semikolon)

Det "eneste" jeg skal er, at skrive uformateret data til bestemte celler i
et Excelark.
Det vil sige at det IKKE skal vises på skærmen, men sendes som en vedhæftet
fil !

Det SKAL dog være en rigtig excel fil, og ikke en slags hybrid !

Neuhafen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-03-07 17:48

On Thu, 1 Mar 2007 08:43:22 +0100, "Neuhafen" <neuhafen sNaBeL-A
neuhafen dk> wrote:

> [...]
>fil !
>
>Det SKAL dog være en rigtig excel fil, og ikke en slags hybrid !

Hvorfor?
Til langt de fleste simple formål kan du sagtens bruge den omtalte
metode. Så tilgiv mig min nysgerrighed

Mvh. Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-07 07:56

> Hvorfor?
> Til langt de fleste simple formål kan du sagtens bruge den omtalte
> metode. Så tilgiv mig min nysgerrighed

Din nysgerrighed er tilgivet...

Det skal bruges i forbindelse med en lille "portal" hvor kunder kan booke
afhentning af brugte printerpatronere.
Vores samarbejdspartner, som skal stå for afhentningen, ønsker at få EDI i
Excel format !

Derfor skal jeg lave en Excel-fil, som så vedhæftes en email.

Normalt ville jeg lave dette som XML-fil eller CSV-fil, men den går ikke i
dette tilfælde !

Neuhafen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-03-07 08:52

On Fri, 2 Mar 2007 07:56:04 +0100, "Neuhafen" <neuhafen sNaBeL-A
neuhafen dk> wrote:

> [...]
>Excel format !
>
>Derfor skal jeg lave en Excel-fil, som så vedhæftes en email.

Min pointe er bare, at for brugeren vil det i praksis fremtræde som en
Excel-fil, og det er derfor jeg har svært ved at se problemet.
Den vil hedde .xls og åbnes i Excel og have den formattering, som du
ønsker at give den (ihvertfald hvis du ikke kræver alt for "vilde" ting
som fx tekstbokse).

Har du prøvet det?

>Normalt ville jeg lave dette som XML-fil eller CSV-fil, men den går ikke i
>dette tilfælde !

Forstået.

Mvh. Jørn

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-04-07 21:28

Neuhafen skrev:
> [...]
>
> Derfor skal jeg lave en Excel-fil, som så vedhæftes en email.
>
> Normalt ville jeg lave dette som XML-fil eller CSV-fil, men den går ikke i

Hvis det *skal* være Excel, så er det nemmeste nok at installere Excel
på serveren og så ellers gå igang med at snakke med det via vba.

Mvh. Michael.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-07 12:25

Neuhafen skrev:

> Det jeg leder efter er en måde hvorpå jeg kan lave "rigtige"
> excel filer, hvis det da overhovedet er muligt !

Det er muligt, men ikke simpelt. Så vidt jeg husker har der for
ikke så længe siden været en tråd om det - vist nok i denne gruppe.

Pointen er under alle omstændigheder at du skal kende excels
dataformat hvis du skal oprette egentlige excel-filer. Det er ikke
sådan at gå til - i udgaver før 2007 er det et binært og lukket
format. I 2007 bruges der et åbent xml-baseret format[1] som nok en
noget lettere at gå til - men det er stadig en temmelig kompleks
opgave.

I praksis ville jeg kigge efter en komponent der kan generere
office-filer - jeg mener at der dukkede en op da emnet sidst blev
vendt i gruppen. Den slags er bare ikke gratis.

Noter:
======
[1] <http://en.wikipedia.org/wiki/Office_Open_XML>

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-07 12:37

-SNIP-

> I praksis ville jeg kigge efter en komponent der kan generere
> office-filer - jeg mener at der dukkede en op da emnet sidst blev
> vendt i gruppen. Den slags er bare ikke gratis.

Tak for svaret.
Jeg kigger på noget komponent !

Neuhafen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-02-07 20:46

Jeg tror du tænker på:

Subject: Sidehoved og sidefod i .doc fil
Date: 17 Feb 2007 10:50:31 GMT

- men den handlede mest om Word/RTF-filer.

Mvh. Jørn

Fra : Simon K

Dato : 08-04-07 20:20

> [...]
>afhentning af brugte printerpatronere.
>Vores samarbejdspartner, som skal stå for afhentningen, ønsker at få EDI i

Det helt rigtige må være at bruge et XML format - det er jo netop
skabt til denne type integration. Hvis dit output i virkeligheden er
simpelt (en tabel evt. med nogle formler) vil du hurtigt kunne lave
en .xml der kan åbnes i nyere versioner af Excel. XML er nemt at
oprette som fil, vedhæfte osv.

Kom lidt sent tilbage på denne tråd, men jeg mener at det er den
rigtige måde at lukke den

Simon K
No Such Company
http://www.nosuchcompany.dk