MS Windows
briani 27239
Vurdering af min maskine mht. Vista ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-02-07 16:09

Hej gruppe,

Jeg savner en nøgtern vurdering af hvad jeg kan få ud af min maskine, når
der installeres Vista på den.

Maskinen:

Asus K8V SE Deluxe med AMD 64 - 3000+
512 Mb RAM
Geforce Ti4200 grafik.

Jeg installerede i går aftes en Vista Enterprise på den, og jeg mangler jo
selvfølgelig alle de fancy "øjenlirs faciliteter", så som thumbnail visning
i taskbar'en og det der med vinduer der flipper rundt på desktoppen.
Der var ellers ingen problemer med manglende drivere til min hardware.

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg har for lidt RAM i maskinen, men før
jeg går ud og køber 1Gb ekstra, vil jeg gerne have et bud på om resten af
maskineriet vil kunne du ?
Jeg spiller ikke på maskinen, og bruger den mest til surf, Officepakke, og
lidt billedbehandling og videoredigering.

Altså: Er det nok bare at smide 1Gb ekstra i maskinen, eller skal jeg til at
investere i andre ting ? (grafik ?)

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 25-02-07 18:21

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg er selvfølgelig klar over at jeg har for lidt RAM i maskinen, men før
> jeg går ud og køber 1Gb ekstra, vil jeg gerne have et bud på om resten af
> maskineriet vil kunne du ?

Mit bud vil være at den kører super hvis du får min. 1 gb ram mere i... Hvis
du alligevel skal skifte, så sørg for at tjek om dit bundkort understøtter
dual channel RAM - for så ville det være en ide at opnå en RAM konfiguration
som understøtter dette... Typisk at man indsætter ENS moduler... Dette giver
bedre ydelse.

> Altså: Er det nok bare at smide 1Gb ekstra i maskinen, eller skal jeg til
> at investere i andre ting ? (grafik ?)

Mine erfaringer er at grafikkortet alene har en del at sige ved små mængder
RAM... Et godt fif er at få ind i Egenskaber for Computeren. (Højreklik på
denne), og klik så på Windows Experience Index...
Derinde er en lille smart funktion som giver din hardware point efter
ydelse... Se specielt efter RAM, CPU og de to grafik kategorier...

Mine scores er således, til sammenligning:

Processor: 4,9
(Dette er en AMP X2 64 bit 4200+)

Hukommelse (RAM): 4,5
(Jeg har 4 x 512 mb DDR Ram i dual channel mode)

Grafik: 4,9
Spilgrafik: 5,1
(Jeg har et ATI X1600 med 128 mb ram)

Nu kan du gå ind og se din egen score, og princippet er enkelt - Ingen kæde
er stærkere end det svageste led, hvilket gør at min enkelte laveste score
er på mine RAM (4,5 point), så mit system har 4,5 i score, uanset hvilken
score jeg opnår i de andre ting... Tag et kig på dine ting... Måske er det
ikke andet end flere ram og et mellemklasse grafikkort der skal til..

Håber du kan bruge mine råd til noget... Og til alle dem som før i tiden har
lavet indvendinger imod sådanne spørgsmål her på news, og besvaret med at
man ikke skal bruge Vista netop af den grund at den er hardware krævende, så
syntes jeg stadig at vi skylder folk som Andreas at give ham et ordentligt
svar på hans spørgsmål :)

Håber du får gang i maskinen - for når du får lidt nyt grej, så er Vista en
fryd for øjet :)

Håber det lykkedes...

/ Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 19:04

"Jonas M. Nielsen" <jonas_FJERN_@mong.dk> skrev i en meddelelse

> Håber du får gang i maskinen - for når du får lidt nyt grej, så er Vista
> en fryd for øjet :)

Sjovt folk glemmer DirectX10 som i mine øjne er noget af det vigtigste
mht. oplevelsen af eks. spil under Vista.
Men det kræver klart hardware som understøtter dette.
Husk det ved køb af gfx-kort næste gang.

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 25-02-07 19:26

"Egue" <-> skrev i meddelelsen

> Sjovt folk glemmer DirectX10 som i mine øjne er noget af det vigtigste
> mht. oplevelsen af eks. spil under Vista.
> Men det kræver klart hardware som understøtter dette.
> Husk det ved køb af gfx-kort næste gang.

Tvivler nu på at ret mange ligefrem glemmer DirectX10... Forespørgslen lød
bare på :

>surf, Officepakke, og lidt billedbehandling og videoredigering.

Naturligvis skal man, ved køb af lidt dyrere kort, tænke på kompatibiliteten
med Dir.X10, men mit råd var bare at købe et mellemklasse grafikkort,
grundet kravene fremsat af spørgeren :) tilgiv mig hvis jeg tillod mig at
konkluderer for meget på mit eget forbrug, hehe...

/ Jonas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-02-07 21:33

> [...]
> score jeg opnår i de andre ting... Tag et kig på dine ting... Måske er det
> ikke andet end flere ram og et mellemklasse grafikkort der skal til..

Hej Jonas,

Mine scores er:

CPU: 4.1
Memory: 2.9
Grafik: 1.9
Gaming grafik: 1.0
Disk: 5.2

Så det svageste led er vel så grafikken.
Spørgsmålet er så stadigvæk - vil det spille fint med alt "øjenliret" når
jeg bruger min maskine til det jeg har skitseret ?
- Det er forresten ikke helt sandt at maskinen ikke bliver brugt til spil -
for maskinen er (desværre) den enste maskine i huset som mine unger kan
spille Lego StarWars 2 og Sims 2 på (de kan være svære at få væk når far
skal til) - og de to spil kører fint på XP.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 25-02-07 21:59

> Så det svageste led er vel så grafikken.
> Spørgsmålet er så stadigvæk - vil det spille fint med alt "øjenliret" når
> jeg bruger min maskine til det jeg har skitseret ?

Det er korrekt at dit svageste led er grafikken... Jeg havde også den score
på mit inden jeg skiftede grafikkort... og det hjalp utroligt på Eye Candy
momentet i Vista...

Husk dog at din RAM score ALENE er på hastigheden af din hukommelse, og ikke
hvor meget du har!! Så selvom du udvider med lidt flere ram, må du ikke lade
dig selv tro at din score går op der... med mindre du kører Single Channel
RAM nu, og ved udvidelsen kan kører dual channel, så burde der være lidt at
hente

> [...]
> kan spille Lego StarWars 2 og Sims 2 på (de kan være svære at få væk når
> far skal til) - og de to spil kører fint på XP.

Ja, det er nok ikke de helt vildt krævende spil når det gælder det...
Ungerne kan nok sagtens spille videre, er mit bud :)

/ Jonas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-02-07 22:48

Mange tak for et godt svar, jeg vil prøve at søge bevilling til både RAM og
evt. et lidt bedre grafikkort.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-02-07 04:18

Andreas M. Hansen skrev:

> den enste maskine i huset som mine unger kan spille
> Lego StarWars 2 og Sims 2 på (de kan være svære at
> få væk når far skal til) - og de to spil kører fint på XP.

I vores familje får ungerne deres egen pc når de fylder 4,
der er vel en grund til at det det hedder pc?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk