Mangler forbindelse mellem maskinerne på f~
Fra : Lars

Dato : 26-02-07 20:18

Jeg har 2 routere. Først en Linksys WRTP54G på nettet, herfra
en RJ45 til en Netgear routers wanport.
Computerne på begge routere har fint adgang til internettet.
Jeg kan overføre filer mellem maskinerne på hver router,
men ikke fra en maskine på den ene router til den anden.
Jeg kan sevfølgeligt heller ikke pinge maskinerne, som er
adskilt af routerne.
Jeg har forsøgt at læse et par bøger om netværk, men jeg
forstår blot ikke hvad der er galt.
Spørgsmål.
Kan nogen fortælle mig simpelt hvordan jeg skaber
forbindelse mellem maskinerne.
Begge routerne har dhcp enabled. Linksys'en vil give
adresser i 192.168.15.xx området medens netgearen
kun vil uddeligere adresser i 192,168.1.xx området.
Hvilke parameter sætter man normalt på routere, når
alle maskiner skal kunne udveksle filer?

--
Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 20:25

Lars wrote:
> [...]
> kun vil uddeligere adresser i 192,168.1.xx området.
> Hvilke parameter sætter man normalt på routere, når
> alle maskiner skal kunne udveksle filer?

Sæt dem i samme subnet og slå dhcp fra på den ene router. og smid ikke
kablet i WAN porten, men en af WAN portene, så har du effektivt en
switch hvilket er hvad du er ude efter?

Fra : Lars

Dato : 26-02-07 21:02

Med dine forslag så fungerer det pludseligt.
Tak for hjælpen.

--
Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 21:08

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Sæt dem i samme subnet og slå dhcp fra på den ene router. og smid ikke
> kablet i WAN porten, men en af WAN portene, så har du effektivt en
> switch hvilket er hvad du er ude efter?

Der skulle selvfølgelig så LAN til sidst.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-07 20:35

On Mon, 26 Feb 2007 20:17:30 +0100, "Lars" <spam@Lars.Kulle> wrote:

> [...]
>men ikke fra en maskine på den ene router til den anden.
>Jeg kan sevfølgeligt heller ikke pinge maskinerne, som er

..cut

>Begge routerne har dhcp enabled. Linksys'en vil give
>adresser i 192.168.15.xx området medens netgearen
>kun vil uddeligere adresser i 192,168.1.xx området.

Ok, du har dine maskiner i to netværk...

Med den opsætning skal maskinerne i 192.168.1.0 netværket kunne 'se'
192.168.15.0 maskinerne, men ikke omvendt...

Jeg kan forestille mig du ikke kan pinge på computernavnene, men du
kan vel ping'e 192.168.15.0 ip-adresserne fra maskiner på 192.168.1.0
siden ?!?!

- - -

Opsætningen med to routere bruger man hvis man ønsker at isolere nogle
af maskinerne fra de øvrige - Men du vil gerne samle alle maskinerne i
eet netværk: Hvad er så formålet med de to routere ??

<mlr>

Fra : Lars

Dato : 26-02-07 20:48

> [...]
>
> Jeg kan forestille mig du ikke kan pinge på computernavnene, men du
> kan vel ping'e 192.168.15.0 ip-adresserne fra maskiner på 192.168.1.0

Ja, det er helt korrekt.

> Opsætningen med to routere bruger man hvis man ønsker at isolere nogle
> af maskinerne fra de øvrige - Men du vil gerne samle alle maskinerne i
> eet netværk: Hvad er så formålet med de to routere ??

Ved anskaffelsen af Linksys'en (som kan IP) fik jeg netgear'en i
overskud.
Jeg har 3 maskiner og 1 diskserver og hver router kan håndtere 4 clienter.
Får vi flere maskiner, så skal jeg kunne mere end 4, så jeg forsøger
blot at fremtidssikre mig med de 2 routere.

--
Mvh. Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-07 20:58

On Mon, 26 Feb 2007 20:48:07 +0100, "Lars" <spam@Lars.Kulle> wrote:

> [...]

>Får vi flere maskiner, så skal jeg kunne mere end 4, så jeg forsøger
>blot at fremtidssikre mig med de 2 routere.

Ok. Men som som en anden skriver bør, du nok anvende NetGear som ren
switch - og ikke som router...

Hop ind i NetGear's opsætning og de-aktiver dens DHCP-server -
Samtidig bør du nok ændre dens LAN adresse til f.eks 19.168.15.2.

Derefter kabler du routerne LAN <-> LAN.

Nu får alle maskinerne ip-adresse fra LinkSys'en (19.168.15.x) )og dit
netværk fungerer som du ønsker..

<mlr>

Fra : Lars

Dato : 26-02-07 21:03

Jamen, det er jo helt rigtigt. Tak for hjælpen.
Det var sku da næsten for enkelt.

--
Mvh. Lars