Forsøger at lære CSS
Fra : kirsten Thune

Dato : 25-02-07 15:30

Jeg forsøger at lære CSS bl.a. ved at studere denne side:
http://www.csszengarden.com/?cssfile=192/192.css

og kikker på sidens CSS koder.

Alle de oplysninger jeg har kunnet finde har jeg gemt ned på min
pc. Både koder og billeder.

Der bliver i koden henvist til candel.jpg og mur_fond.jpg :

#extraDiv2   {
         background:url(candel.jpg) top left no-repeat;
#css-zen-garden{
      font-family:Georgia, Garamond, serif;
      font-size:12px;
      color:#000001;
      background-color:#000000;
      background-image:url(mur_fond.jpg);

hvordan kan det så være, at jeg ikke kan få fat i disse billeder.

Jeg har ikke tænkt mig at kopiere siden til noget som helst, det
er udelukkende et spørgsmål for mig at lære noget om CSS.

på forhånd tak
Kirsten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 25-02-07 15:51

On 25 Feb 2007 14:29:59 GMT, kirsten Thune <galleri_thune@yahoo.dk>
wrote:

>hvordan kan det så være, at jeg ikke kan få fat i disse billeder.

Der er et lidt svært sted du har udvalgt til at lære på. Men absolut
ikke et dårligt sted.

Grafikken til den du viser ligger under f.eks.

http://www.csszengarden.com/192/candel.jpg

http://www.csszengarden.com/192/mur_fond.jpg

Så det ligger altså bare et niveau længere nede.

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : kirsten Thune

Dato : 25-02-07 16:08

Hej Brian

> Så det ligger altså bare et niveau længere nede.

Tak skal du have, gider du også fortælle mig, hvordan jeg kommer ind
på dette nuveau.

Jeg kender kun til at importere hjemmesider i Frontpage eller save as
men det lykkedes ikke i dette med denne hjemmeside.

mvh

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 25-02-07 16:28

On 25 Feb 2007 15:07:59 GMT, kirsten Thune <galleri_thune@yahoo.dk>
wrote:

>Jeg kender kun til at importere hjemmesider i Frontpage eller save as
>men det lykkedes ikke i dette med denne hjemmeside.

Jeg ved desværre/heldigvis ikke noget om Frontpage. Prøv evt.
Frontpagegruppen.

Men det lyder til at du burde starte dit CSS liv et andet sted. Prøv
evt. på html.dk.

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 25-02-07 16:36

On Sun, 25 Feb 2007 16:27:48 +0100, Brian B. Christensen
<nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> wrote:

>Men det lyder til at du burde starte dit CSS liv et andet sted. Prøv
>evt. på html.dk.

Og her mener jeg som alternativ til csszengarden

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : kirsten Thune

Dato : 25-02-07 16:53

Hej Brian

jeg sad faktisk hele dagen i går og lave nogle sider efter råd fra
html.dk
og pludselig havde jeg fuldstændig mistet overblikket. Derfor fik jeg den
idee at kikke på en færdig hjemmeside bygget med CSS og jeg har da lært
en del når jeg sammenholder det jeg opdager med det jeg læser på
http://www.w3schools.com/css/css_intro.asp og html.dk.

Dog undrede det mig, at der var billeder lagt ind på siden, som jeg ikke
kunne få fat i.

> Og her mener jeg som alternativ til csszengarden

Du har sikkert ret, så jeg vender tilbage og starter i det små.

mvh
Kirsten

--

www.galleri-thune.com

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-02-07 23:35

kirsten Thune skrev:

> Du har sikkert ret, så jeg vender tilbage og starter i det små.

God idé. csszengarden er fantastisk som
inspirationskilde, men Jeg mener at den
grundlæggende HTML-kode er unødigt kom-
pliceret for en begynder. Tillige bruger
de fleste løsninger meget image replacement,
så hvis man ikke har et forhold til den
teknik, kan det let slå benene væk under én.

Må jeg ubeskedent foreslå et sted at starte,
nemlig mine sider om websidelayout:
http://www.webdesign101.dk/csslayout/

Alle eksemplerne har css-koden indlagt
i sidens head-del, så de skulle være
forholdsvis nemme at gå til.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : tidemann

Dato : 25-02-07 18:23

kirsten Thune wrote:
> [...]
>
> Jeg kender kun til at importere hjemmesider i Frontpage eller save as
> men det lykkedes ikke i dette med denne hjemmeside.

Du skal bare trykke på linket http://www.csszengarden.com/192/candel.jpg
og gemme det i samme mappe som css siden. Har du den i frontpage i en mappe
du har kaldt 192? så skal den bare ligge der! når der kun står candel.jpg er
det på samme niveau som siden, står der f.eks. 192/candel,jpg, er det i en
mappe der hedder 192.

Dit rodwebsted hedder f.eks. c:\kirstens_hjemmesider,
og du har oprettet en mappe til test af csszengarden, den hedder så
c:\kirstens_hjemmersider/csszengarden og heri ligger alle sider. Hvis du så
lader alt ligge i roden af denne mappe, candel.jpg og mur_fond.jpg, skal css
siden også ligge her.
Altså c:\kirstens_hjemmersider/csszengarden/192.css,
c:\kirstens_hjemmersider/csszengarden/candel.jpg og
c:\kirstens_hjemmersider/csszengarden/mur_fond.jpg

Spørg endelig, hvis du vil vide mere, jeg hjælper gerne.

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : kirsten Thune

Dato : 25-02-07 23:33

Hej Marianne

Der er altså flovt at måtte indrømme, at jeg slet ikke vidste, hvordan jeg
skjulle finde linket, det ved jeg så nu, 1000 tak.

> [...]

> c:\kirstens_hjemmersider/csszengarden/candel.jpg og
> c:\kirstens_hjemmersider/csszengarden/mur_fond.jpg

Dette her var jeg så til gengæld godt klar over.

Kan du måske forklare mig, hvordan det kan være, at jeg med de to jpg'er candel
og mur_fond ikke kan højreklikke på billedet og så få fat i dem på den måde,
som jeg har gjort på denne måde.

Det er nogle flotte sider du har designet.

Fra : tidemann

Dato : 26-02-07 00:25

kirsten Thune wrote:
> [...]
> den måde, som jeg har gjort på denne måde.
>
> Det er nogle flotte sider du har designet.

Det er fordi de ligger som baggrundsbillede, i "css-arket", som jeg ynder at
kalde det.
D.v.s. at det bliver kaldt via 192.css! Det er kun billeder der ligger
direkte i kildekoden, der kan kopieres almindeligt Når du højreklikker,
kan du vælge "kopier baggrund" eller "gem baggrund" fordi det ligger i
css-arket.

Men jeg vil nok også foreslå dig, at starte et nemmere sted, hvis du vil
lære det ordentligt!! Og en god måde at lære på er, at skifte alle farver i
kildekoden ud, f.eks. med blue, red, yellow aqua o.s.v. i de forskellige
diver, så du kan se hvad der hører til hvad.

Held og lykke med det, det er meget spændende
og spørg alt hvad du lyster..............................