Hjælp til reg.exp der tjekker for valid te~
Fra : Sune Radich Christen~

Dato : 26-02-07 16:18

Jeg skal bruge et javascript der tjekker det indtastede i et felt
er et validt dansk telefonnummer. Helst også om det er et validt
mobilnummer (altså to tjek).

Jeg har ledt romdt om på nettet for at finde en reg.exp der kan
lige det, men jeg har ikke fundet noget brugbart - og jeg nægter
at tro på jeg er den eneste der har haft brug for at validere et
indtastet telefonnummer.

Er der nogen der kan hjælpe med et udtryk der virker?

Jeg skal også bruge tilsvarende tjek til svenske og norske
telefonnumre, men det er lidt mere tricky, da jeg ikke helt har
styr på præsist antal tegn og format. Så vidt jeg ved, så er
norske numre meget lig de danske, hvorimod svenske kan være op
til 10 cifre og med/uden områdekode alt efter hvor man er henne.
Men jeg har som sagt ikke fået styr på de præsise rammer.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-07 19:55

Sune Radich Christensen skrev:

> Jeg skal bruge et javascript der tjekker det indtastede i et felt
> er et validt dansk telefonnummer. Helst også om det er et validt
> mobilnummer (altså to tjek).

Hvad er forskellen på telefonnummervalidering og mobilvalidering?

Du kan tjekke om telefonnummeret indeholder 8 cifre og evt. et
antal mellemrum - og ikke andet. Det kan gøres med følgende:

/^(\s*\d\s*){8}$/

- men det tillader så ikke angivelse af lokalnumre.

Hvis telefonnummret skal være indtastet i et bestemt format, kan du
bruge noget a la:

/^(\d{2} ){3}\d{2}$/

- der kun tillader formatet xx xx xx xx.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-07 12:35

On 26 Feb., 16:17, Sune Radich Christensen <s...@forbrugerliv.dk>
wrote:
> Jeg skal bruge et javascript der tjekker det indtastede i et felt
> er et validt dansk telefonnummer. Helst også om det er et validt
> mobilnummer (altså to tjek).

Du skal have fat i nummerserierne for mobilnumre og for fastnet numre
og så må du ud fra det lave noget check på hvilken type nummeret er.
Det er vist næsten nemmest at lave med simple < og > check.

> Er der nogen der kan hjælpe med et udtryk der virker?

Jeg har en fra .NET - jeg ved ikke lige hvordan den omskrives til
Javascript regex:

Så har du i hvert fald noget at arbejde ud fra.

Tillader de to gængse måder at skrive landekoden, tillader ikke numre
der starter med 1 (vil altid være specialnumre som 112 og 114 eller de
firecifrede til SMS tjenester). Der tillades heller ikke numre med 0
som 3. ciffer idet disse er reserverede til fremtidig udvidelse af
nummersystemet (iflg. Telestyrelsen). Sidst men ikke mindst tillades
forskellige måder at skrive nummeret på, f.eks. xx xx xx xx, xx xxx
xxx og xxxxxxxx.