Internet via satellit/parabol
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 25-02-07 19:25

Hej ng.

Er det muligt at få internt via parabol i dk?

Har set lidt på nogle udenlandske udbydere bl.a. sat_speed, men det ser
mildest talt meget dyrt, og ikke specielt hurtigt ud
http://www.satspeed.net/prices_wr_satspeedpro.php

Findes der ikke nogle danske udbydere, eller alternativt nogle i EU der
kan tilbyde høje hastigheder (f.eks. 10Mb op/ned) til favorable priser?

Har i nogle erfaringer?

/Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-07 20:02

Kasper Nordal Lund skriver:

> Er det muligt at få internt via parabol i dk?

Ja

> Har set lidt på nogle udenlandske udbydere bl.a. sat_speed, men det ser
> mildest talt meget dyrt, og ikke specielt hurtigt ud
> http://www.satspeed.net/prices_wr_satspeedpro.php

Aramiska har jeg erfaringer med i Europa.
http://www.ouranos-networks.net/main.php

> Findes der ikke nogle danske udbydere, eller alternativt nogle i EU der
> kan tilbyde høje hastigheder (f.eks. 10Mb op/ned) til favorable priser?

Nej, ikke hvad jeg ved.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 25-02-07 22:19

On Sun, 25 Feb 2007 19:25:03 +0100, Kasper Nordal Lund wrote:

> Hej ng.
>
> Er det muligt at få internt via parabol i dk?

<klip>

> Findes der ikke nogle danske udbydere, eller alternativt nogle i EU der
> kan tilbyde høje hastigheder (f.eks. 10Mb op/ned) til favorable priser?

Var der ikke noget med at Galathea 3 har en 0,5/1,5 Mbps forbindelse (1,5
op) til Inmarsat og det kostede 3 mio. for den tid ekspeditionen varer?

Men den dækker så også hele jorden via Inmarsat.

Internet via satelit var for nogle år siden (5+) ganske ustabilt og man
kunne kun få downstream data - upstream skulle klares på anden vis.

Umiddelbart vil jeg tro at noget landbaseret trådløs er mere interessant
når det skal være til favorable priser.

Hvilket problem prøver du at komme udenom med satelit internet? - pris er
ihvertfald næppe et af dem det løser.

JÅH

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 26-02-07 06:08

On Sun, 25 Feb 2007 22:18:38 +0100, Jens Åge Holm wrote:

> Hvilket problem prøver du at komme udenom med satelit internet? - pris er
> ihvertfald næppe et af dem det løser.

Jeg skal flytte her til april, og det nye hus ligger 3,5 KM. fra TDC's
telefon central, derfor er der stort set ingen ADSL udbydere der vil
garantere mere end 2 Mb. Jeg kan så få webspeed, hvilket IMO for 5 år
siden var et godt produkt til en god pris - nu er der bare ikke sket noget
som helst i de fem år, så deres max hastighed er 4 Mb., hvilket jeg
også har her hvor jeg bor nu og er tilfreds med, men den koster ca. 150
r. mere pr mdr. end den jeg har hos arrownet nu.

Jeg flytter fra en lille landsby til en større by, og havde egentligt
håbet at der var flere muligheder, men det er der umiddelbart ikke.

Startede med at tro at jeg kunne få en god forbindelse fra fullrate, da
de reklamerer med at de "er" i den by jeg flytter til, men det ligger for
langt fra centralen, og det er samme historie hos alle udbydere.

Derfor ledte jeg efter et alternativ, og have hørt om satellit baseret
internet for en del år siden, så jeg tænkte at der måske var sket en
udvikling i mellemtiden.

Jeg ved at min nuværende udbyder (arrownet) sender signalet mellem 2
lokationer de dækker her på østsjælland hvor jeg bor via parabol, jeg
tænkte derfor at der måske var noget for private også.

Men det lader til at jeg må affinde mig med det dyre webspeed.

/Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-02-07 06:15

Kasper Nordal Lund skriver:

> Men det lader til at jeg må affinde mig med det dyre webspeed.

På Djursland findes der djurs.net. Hvad med at starte noget lignende
selv ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-07 18:07

On Mon, 26 Feb 2007 06:08:21 +0100, Kasper Nordal Lund
<kasper@fakeusenet.dk> wrote:

>Jeg skal flytte her til april, og det nye hus ligger 3,5 KM. fra TDC's
>telefon central, derfor er der stort set ingen ADSL udbydere der vil
>garantere mere end 2 Mb.

...cut

>Men det lader til at jeg må affinde mig med det dyre webspeed.

Du ku' jo også flytte til et sted med bedre internet forbindelser

En 2 MBit linie, det er jo internet på stenalderniveau. Hvem kan leve
med det

<mlr>

Fra : Henning Wangerin

Dato : 08-03-07 15:11

On Mon, 26 Feb 2007 18:06:44 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> En 2 MBit linie, det er jo internet på stenalderniveau. Hvem kan leve med
> det

Det kan godt være det er det i byerne, men der er rigtig mange som skal
være glade hvis de kan komme helt op på 2Mbit stabilt, når man bor på
landet.

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 26-02-07 18:52

On Mon, 26 Feb 2007 06:08:21 +0100, Kasper Nordal Lund wrote:

<klip>

> Jeg ved at min nuværende udbyder (arrownet) sender signalet mellem 2
> lokationer de dækker her på østsjælland hvor jeg bor via parabol, jeg
> tænkte derfor at der måske var noget for private også.

Det er nok nærmere en punkt til punkt radiokæde (som forøvrigt også er det
jeg bedriver til dagligt) end en satelitforbindelse.

Det er noget helt andet

Mvh.
Jens Åge

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-07 22:28

<kasper@fakeusenet.dk> wrote:

> Jeg ved at min nuværende udbyder (arrownet) sender signalet mellem 2
> lokationer de dækker her på østsjælland hvor jeg bor via parabol,

Det er muligt, at de bruger paraboler, men det er ikke til satellit.
Det er ret sikkert en radiokæde.

-A

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-07 01:08

> Det er muligt, at de bruger paraboler, men det er ikke til satellit.
> Det er ret sikkert en radiokæde.

Mine forældre har "trådløst bredbånd" ved arrownet, det er det vi førhen
kaldte for FWA!
Desværre har de ikke så mange master, så jeg kender kun til 2 i Haderslev
området og så er der også en 2-3 stykker oppe ved horsens eller karup eller
der et sted...

Det er en lille firkantet antenne som måske nok kan forveksles med en
parabol, men det er det altså ikke. :)

Brian

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 27-02-07 20:35

On Tue, 27 Feb 2007 01:08:09 +0100, Brian Lund wrote:

> [...]
> der et sted...
>
> Det er en lille firkantet antenne som måske nok kan forveksles med en

Antennerne til en FWA basestation er panelantenner a'la GSM antenner, bare
mindre. De ligner ihvertfald ikke en parabol.

De skal jo dække en vis vinkel ud fra basestationen og det gør at de ikke
kommer til at ligne paraboler.

JÅH

Fra : Frank Damgaard

Dato : 28-02-07 21:12

Brian Lund skrev:

> [...]
> der et sted...
>
> Det er en lille firkantet antenne som måske nok kan forveksles med en

FWA-Arrownet sender og modtager på omkring 9-10GHz og signalet opfører
sig meget som "parabol"-signal i området 10-12.8GHz, bla. *skal* der
være fri sigt mellem sendemast og "modtgaer-boks", og signalet skal
have en "cigarformet" fri område med diameter op ti 25 meter i midten
mellem sender og modtager og ned til 1 meter i enderne.

PS.
Man kan i øvrigt også få "flade" paraboler til satellit.

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 28-02-07 22:51

On Wed, 28 Feb 2007 21:11:34 +0100, Frank Damgaard wrote:

> [...]
> have en "cigarformet" fri område med diameter op ti 25 meter i midten
> mellem sender og modtager og ned til 1 meter i enderne.

"Cigarformen" aka Fresnell zonen behøver ikke være helt ubrudt for at få
et fornuftigt signal ud af det - den siger jo "bare" hvor 95% af effekten
i signalet er. En halvt dækket Fresnell zone må vel give 3 dB tab af
effekt og det kan man godt leve med i mange tilfælde - ellers kan en
større parabol gøre underværker.

JÅH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-02-07 22:30

"Kasper Nordal Lund" <kasper@fakeusenet.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at få internt via parabol i dk?

Ja, men jeg kan ikke forestille mig hvorfor man ville vælge det frem for
UMTS eller tilsvarende.

> Findes der ikke nogle danske udbydere, eller alternativt nogle i EU der
> kan tilbyde høje hastigheder (f.eks. 10Mb op/ned) til favorable priser?

http://www.bentley-walker.com/ er en mulighed, men 10 op/ned er næppe noget
du ønsker at kende prisen på.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-02-07 22:32

<kasper@fakeusenet.dk> wrote:

> Er det muligt at få internt via parabol i dk?

Ja... men det er ikke nødvendigvis en god idé. Latency (forsinkelsen i
forbindelsen) er *meget* høj, så der er en del anvendelser, den ikke i
praksis kan bruges til (fx. telefoni, online-spil og lignende, der er
meget interaktivt).

Satellit-forbindelser kan man bruge, hvis man er uheldig at sidde et
sted, hvor man ikke har mulighed for andet, hvis ens behov er simple,
og hvis man har for mange penge.

-A