MB dødt - køb tilsvarende eller opgrader?
Fra : Hansen

Dato : 26-02-07 08:10

Hejsa,

Mit bundkort er desværre gået bort ("Død computer - motherboard fejl?" i
dk.edb.hardware) og jeg skal altså have mig et nyt. Spørgsmålet er så om jeg
skal købe et tilsvarende så jeg kan beholde den nuværende hardware eller om
jeg skal tage skridtet fuldt ud og opgradere alt.

Min nuværende pc:
Asus P4S8X-X (socket 478)
P4 2.4 Ghz
2 x 512 Mb Ram (Mener det er DDR)
Geforce TI4200 AGPx8 grafikkort som skal skiftes uanset hvad - var faktisk
ved at byde på ebay efter et nyt
1 stk 80 gb HD (som sikkert er SATA1)
Seasonic 430W PSU

Som det fremgår er jeg ikke så stiv ud i HW, så bær over med mig hvis der
mangler nogle oplysninger.
Jeg er ikke interesseret i noget der skal overclockes eller lign. men bare
noget der kan smides i.

Jeg kan se at der snakkes både om SATA2 og RAID men det er ikke noget jeg
lige kender noget til - og er det noget man har brug for?

Hvad ville det koste at opgradere til noget nyt (og hvad skulle det i så
fald være, hvis det skal være ikke det nyeste men heller ikke dårligt
Det skal siges at jeg gerne vil beholde PSU da den kun er 6 måneder gammel
og dejlig støjsvag.
Eller kan det performance mæssigt betale sig at købe et tilsvarende bundkort
og beholde den nuværende opsætning?

Det skal lige siges at jeg ingen intentioner har om at køre Vista før om
lang tid (Når SP1 eller 2 kommer

/Hansen

Fra : Niels Ole Dvinge

Dato : 26-02-07 10:26

Den billigste løsning bliver at skifte bundkortet til et der understøtter en
478 CPU, og som har en AGP ggrafikport.

At opgradere vil nødvendigvis omfatte en ny CPU, ny RAM, ny bundkort, ny
grafikkort og måske også en ny PSU, da du skal bruge en PSU med 24 pins
forbindelse til bundkortet. Har den PSU du købte for 6 mdr. siden 24 pins
kan den bruges.

Du skal ikke forvente at du får noget ud af at køre Vista hvis du blot
skifter bundkortet.

Derfor vil det være dine behov, og din tegnebogs størrelse der afgør om du
opgraderer eller blot anskaffer et brugbart bundkort.

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-02-07 12:31

Hejsa
Lige p.t. sælges et Asrock bundkort, som netop understøtter socket 478 til
omkring 308 kr. plus fragt. Det er oveni købet med on board grafik, som
selvfølgelig kan slås fra og erstattes af et andet kort.

Mvh. Brian

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-02-07 12:29

Hej Hansen
Tja hvis du kan finde et billigt mb tilsvarende det du har, så kan det jo
nok godt betale sig.

Men for lige under 3000 kan du få dig en dual core 2 løsning, som i hvert
fald er noget hurtigere.

Din strømforsyning skal du bestemt genbruge uanset hvad.

Mvh. brian

Fra : Hansen

Dato : 26-02-07 15:54

> Din strømforsyning skal du bestemt genbruge uanset hvad.

Er også meget glad for den
Det jeg var bange for, var om den var kraftig nok? Hvis nu man f.eks. smider
et 7600GT PCI-E gfx i?

/Hansen

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-02-07 22:50

Hej
Det kan den sagtens klare. Strømforsyninger af det mærke holder i følge
tests de 400 wat de lover modsat de fleste af de billigere, som dårlig nok
leverer 300 w.

Mvh. brian

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 28-02-07 07:10

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> wrote in message

> [...]
> tests de 400 wat de lover modsat de fleste af de billigere, som dårlig nok

Hvis du smider et sådant grafikkort i, SKAL du have et nyt bundkort, for
P4S8X-X har ingen PCI-E. Alternativt findes 7600GT også til AGP.

Jeg vil desuden anbefale at du skifter bundkort og CPU, nu du alligevel skal
skille hele maskinen ad.

Derudover er socket 478-kort ikke til at opdrive længere. Størst chance er
der på det brugte marked, og det kan jeg ikke anbefale. - Og du skulle
alligevel på jagt efter et kort med samme chipset for at undgå at windows
brokker sig, hvis det er en OEM licens...

Hvis du skifter til en løsning med et bundkort der undersstøtter en Dual
Core
CPU, skulle energiforbruget falde, men under alle omstændigheder tvivler
jeg på at din strømforsyning skulle komme til kort.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Hansen

Dato : 28-02-07 08:05

> [...]
> CPU, skulle energiforbruget falde, men under alle omstændigheder tvivler
> jeg på at din strømforsyning skulle komme til kort.

Jeg sprang vist lidt frem i tiden der Jeg havde nemlig kigget på
følgende mobo:
som understøtter PCI-E.
Det understøtter også quad-core så tænker at det er en smule fremtidssikkert
(så sikker som sådan noget nu kan blive
Grunden til at jeg har fundet dette kort er at jeg kan genbruge nogle af de
gamle stumper (RAM og HD), men ved ikke om man ofrer for meget performance i
forhold til hvad man ellers kunne få, hvis man ikke købte sådan et hybrid
kort?

Og hvis man skal vælge et kickass mobo, hvilket skulle det så være?

/Hansen