Ny PC med evt gamle komponenter
Fra : Hansen

Dato : 26-02-07 11:57

Hej i gruppen,

Mit bundkort er stået af, så derfor skal der selvfølgelig et nyt til. Og så
kan man jo ligeså godt få et der er bedre og opgradere nogle af de andre
dele. Men for ikke at bruge alle pengene i kisten, så ville det jo være rart
hvis man kunne genbruge nogle af de gamle stumper.

Stumperne er:
Seasonic S12 430W PSU
2 x 512 Mb DDR ram
80 Gb IDE HD

Stumper der var:
P4 2,4 Ghz socket 478
Asus P4S8X-X (nu defekt)
Geforce TI4200

Men hvad skal man købe nu om dags og er det muligt at genbruge de gamle
dele? Jeg skal spille og går efter max støjdæmpning, så passiv køling er et
hit hos mig

/Hansen

Fra : Anders Ecklon

Dato : 26-02-07 12:15

> [...]
> dele? Jeg skal spille og går efter max støjdæmpning, så passiv køling er et

Hej Hansen

Så kan du genanvende dine 3 stumper.
Samt at det er en lydløs og ganske prisbillig løsning. (ca. 3000kr).

Mvh Anders

Fra : Hansen

Dato : 26-02-07 12:44

> Hej Hansen
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=223550
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308202
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=222879
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=235101
>
> Så kan du genanvende dine 3 stumper.
> Samt at det er en lydløs og ganske prisbillig løsning. (ca. 3000kr).
>
> Mvh Anders

Det ser aldeles spændende ud! Har dog lige et spørgsmål mht. CPU - min
nuværende er en 2,4 Ghz. Er den ikke hurtigere end en 1,86 dual core, eller
vil dual netop gøre at det virker hurtigere?

/Hansen - der savner dengang hvor 2 Mhz var hurtigere end 1 Mhz

Fra : Anders Ecklon

Dato : 26-02-07 12:58

> [...]
> nuværende er en 2,4 Ghz. Er den ikke hurtigere end en 1,86 dual core, eller
> vil dual netop gøre at det virker hurtigere?

For det første er dual netop betydende at der sidder 2 kerner dvs.
faktisk 2 processorer i en chip af samme slags. Dvs. i spil og progammer
der udnytter det vil du næsten få dobbelt ydelse.

Derudover kan du ikke sammenligne dem herz for herz da det er to vidt
forskellige teknologier.

Fandt et chart der tilnærmelsesvis viser forskellen (din cpu er så
gammel/langsom at den overhovedet ikke er med), hvor jeg har valgt en
cpu der skulle ligge nogenlunde tæt på din gamle cpu's ydelse og
sammenlignet den med en E6400.

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=433&model2=463&chart=174

Mvh Anders

Fra : Anders Ecklon

Dato : 26-02-07 13:12

> [...]
> gammel/langsom at den overhovedet ikke er med), hvor jeg har valgt en
> cpu der skulle ligge nogenlunde tæt på din gamle cpu's ydelse og

Hej igen

Efter faktisk at have nær læst chartet, kan jeg se at din cpu vil ligge
om meget lavere end den pågældende cpu der er markeret faktisk omkring
de 300-400 point.

Også lige for at vende tilbage til den køler jeg har linket til:

Der er lige kommet et review af den fra anandtech:

http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2937

Derudover er der en anden løsning hvis du vil ha et kraftigere
grafikkort der er næsten lydløst:

For de ekstra 500kr får du ganske mange kræfter, køleren er dog ikke
uden fan, men kan skrive under på at den larmer ganske minimalt.

Mvh Anders

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 28-02-07 19:45

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245803
>
> For de ekstra 500kr får du ganske mange kræfter, køleren er dog ikke
> uden fan, men kan skrive under på at den larmer ganske minimalt.

Det grafikkort er nok et bedre valg.

Jeg vil gøre opmærksom på at Hansen vil ikke kunne bruge hans DDR ram i det
nye bundkort du foreslog fordi det kun tager DDR2 ram.

Ny ram er nødvendig.

Hvis rammen skal genbruges kan man vælge et Athlon64 X2 baseret system , fordi
disse bruger DDR ram.
F.eks : http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253015
Det er dog kun fornuftigt hvis rammen er af den lidt hurtigere slags .. jeg
vil sige den helst skal kunne køre 200mhz eller over.

Scythe Infinity er en glimrende køler , men jeg ville vælge en Scythe Ninja
istedet fordi den køler bedre med en stille blæser.
Jeg tror man skal have en hurtig .. og dermed mere larmende blæser på en
Infinity før den køler bedre end Ninja'en.

Se evt : http://www.silentpcreview.com/article658-page4.html

En 80GB harddisk er noget lille , men vil fungere fint og kan altid senere
erstattes af en større og hurtigere harddisk.

En Seasonic S12 430W er en absolut glimrende PSU.
Skulle jeg købe en ny PSU i dag ville jeg nok vælge en Corsair HX520W
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217541 , men en 430W vil
stadigt fint kunne køre et system i dag , så længe man ikke fylder det op med
tonsvis af harddisk eller 2 stk Nvidia 8800 kort i SLI.
Den vil i hvert fald fint kunne klare de dele der er foreslået.

Fra : Hansen

Dato : 01-03-07 08:45

> Det grafikkort er nok et bedre valg.

Jeg er villig til at ofre performance i forhold til stilhed - en blæser er
en kilde til stigende støj efterhånden som den bliver ældre, så ingen blæser
er klart at foretrække i min verden.

> Jeg vil gøre opmærksom på at Hansen vil ikke kunne bruge hans DDR ram i
> det
> nye bundkort du foreslog fordi det kun tager DDR2 ram.
>
> Ny ram er nødvendig.

Som jeg læser det, så tager den netop både DDR ram og DDR2 ram.

> [...]
> Jeg tror man skal have en hurtig .. og dermed mere larmende blæser på en
> Infinity før den køler bedre end Ninja'en.

Jeg tager lige et kig. Det som jeg er nervøs for, er højden på kølerne. De
ser mig noget høje ud

> En 80GB harddisk er noget lille , men vil fungere fint og kan altid senere
> erstattes af en større og hurtigere harddisk.

Det er også planen

> [...]
> tonsvis af harddisk eller 2 stk Nvidia 8800 kort i SLI.
> Den vil i hvert fald fint kunne klare de dele der er foreslået.

Fantastisk. Er også glad for den.

/Hansen

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 01-03-07 11:34

> Som jeg læser det, så tager den netop både DDR ram og DDR2 ram.

Jeg kiggede lige på det igen.
Du har ret det gør det også.
Jeg har altid troet at bundkort til Intel's nyere processorer , alle brugte
DDR2 ram , men her synes at være tale om en slags hybrid bundkort der kan det
hele.
Der sidder også en AGP port samt en PCIe port på til grafikkort.

> Jeg tager lige et kig. Det som jeg er nervøs for, er højden på kølerne. De
> ser mig noget høje ud

De er høje men de burde kunne sidde i langt de fleste meditowers.
Hvilket kabinet har du da ?

> Fantastisk. Er også glad for den.

Seasonic laver virkeligt gode PSU'er .. det er også dem der bygger Corsairs
HX-serie (efter Corsairs design)
Jeg har selv en Seasonic SS-300FS (modificeret for at reducere støj og
forbedre airflow) i min nuværende maskine og den sad også i min forrige så den
har efterhånden en hel del år på bagen.

Fra : Hansen

Dato : 01-03-07 12:58

> De er høje men de burde kunne sidde i langt de fleste meditowers.
> Hvilket kabinet har du da ?

Så vidt jeg lige kan se (købte computeren brugt fra arbejdet) er det et
Chieftec Scorpio TX-10BL-D

/Hansen

Fra : Anders Ecklon

Dato : 01-03-07 14:12

> Så vidt jeg lige kan se (købte computeren brugt fra arbejdet) er det et
> Chieftec Scorpio TX-10BL-D

Hej igen

Har selv et kabinet med præcis samme mål (Bygget af thermaltake men det
er ud fra samme grundkabinet).

Dvs. du vil sagtens ha plads til en scythe køler, ingen problemer der :)

Mvh Anders

Fra : Anders Ecklon

Dato : 01-03-07 14:01

Christian 'CeeJay' Jensen skrev:

> Jeg vil gøre opmærksom på at Hansen vil ikke kunne bruge hans DDR ram i det
> nye bundkort du foreslog fordi det kun tager DDR2 ram.
>
> Ny ram er nødvendig.

Netop ikke, det bundkort understøtter fint DDR ram. Kører faktisk selv
med det i dette øjeblik.

Mvh Anders

Fra : Anders Ecklon

Dato : 01-03-07 14:03

> [...]
> Jeg tror man skal have en hurtig .. og dermed mere larmende blæser på en
> Infinity før den køler bedre end Ninja'en.

Glemte lige at kommentere denne del.

Jeg har selv Scythe Infinity og den larmer ikke det mindste, specielt
ikke hvis man kører blæseren ved 5 volt. Ninja'en er en ældre teknologi
og har hørt begge i funktion og set forskellen i temperatur. Temperatur
mæssigt er forskellen minimal men lydmæssigt er den standard køler der
er monteret på infinity køleren mere lydløs.

Mvh Anders

Fra : Hansen

Dato : 01-03-07 14:20

> Jeg har selv Scythe Infinity og den larmer ikke det mindste, specielt ikke
> hvis man kører blæseren ved 5 volt. [...]

Nu foregriber jeg lige begivenhedernes gang, men jeg er ikke så stiv udi det
med at ændre i spændinger osv. (Jeg smider tingene i og håber på at de kører

Hvordan får man en blæser til at køre ved 5 volt - er det i bios man sætter
det op?

/Hansen

Fra : Anders Ecklon

Dato : 01-03-07 14:29

Hansen skrev:
> Hvordan får man en blæser til at køre ved 5 volt - er det i bios man sætter
> det op?

Det er ganske simpelt: http://www.tweakup.dk/article/238/dk/ og
http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=37

Har selv lavet den løsning at jeg har taget en Y-splitter og byttet om
på rød og gul ledning i de 2 ender af splitteren. Derved kan splitteren
sættes til et alm. molex og så er der 5 volt i de to stik.

Mvh Anders