Andet multimedie
bentjuul 3670
Forskellen på en jpg og en jpg
Fra : Mogens

Dato : 25-02-07 12:32

Jeg har scannet en maase billeder fra negativer til digitalt format via
Nikon Scan. De scannede billeder lander i tif (70 MB), hvorfra jeg så
vælger en Save As jpg. Så fylder de pludselig kun 3-4 MB med en middel
kompression.

Jeg organiserer mine billeder via Google Picasa, og jeg kan fint se både
mine scannede negativer og mine digitalt optagede billeder her. Men når
jeg overfører til en DVD kan jeg ikke få vist de scannede villeder.

Min DVD-spiller kan ikke vise progressive jpg's - hvad det så end er for
noget - og heller ikke filer større end 4 MB. Store filer reducerer den
automatisk til 720 x 480 pixels, så den bør kunne vise alle andre jpg's
i landscape format (portrait format billeder kan heller ikke vises).

Nogen som har et bud på hvorfor jeg ikke kan se jpg's fra mit
scannerprogram?

Mogens

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-02-07 14:43

Mogens wrote:

> [...]
> format via Nikon Scan. De scannede billeder lander i tif (70 MB),
> hvorfra jeg så vælger en Save As jpg. Så fylder de pludselig kun

Hvis du scanner for at arkivere, bør du nok overveje at undgå JPEG
eller vælge en højere kvalitet JPEG. Selvom de ser fine ud i dine øjne,
vil du opdage deres begrænsning, hvis du på et senere tidspunkt vil
begynde at justere på dem.

> Min DVD-spiller kan ikke vise progressive jpg's - hvad det så end
> er for noget -

Det er JPEGs der bliver gradvist bedre, når de bliver vist. Det er
rimelig fikst på websider og lignende steder, hvor det tager tid at få
overført alle billeddata.

> Nogen som har et bud på hvorfor jeg ikke kan se jpg's fra mit
> scannerprogram?

Du mener fra Picasa, ikke? Som jeg klæste det, har Picasa konverteret
billederne som dit scannerprogram leverede?

Det med progressive lyder som et bud, men ellers er der flere
muligheder for at lave JPEGs på underlig vis. Hvis du kan lægge et af
dem op et sted, kan vi se om det er mystisk på den ene eller den anden
måde.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/