hvad er forskellen på disse chipsæt?
Fra : Brian Olesen

Dato : 25-02-07 00:46

Hejsa
Intell lavede 2 temmelig populære chipsets.
865 og 875.
Men hvor ligger egentlig forskellen?
Hvad er det 875 kan som modellen mindre ikke kan?

Mvh. Brian

Fra : Ken

Dato : 25-02-07 08:16

http://www.intel.com/products/chipsets/865p/index.htm
http://www.intel.com/products/chipsets/875P/index.htm

Fra : Brian Olesen

Dato : 25-02-07 11:31

"Ken" <_ken_3_@telia.com> skrev i en meddelelse

> http://www.intel.com/products/chipsets/865p/index.htm
> http://www.intel.com/products/chipsets/875P/index.htm

Mange tak for svar. Men der er en ting der så undrer mig noget.
Det ser ud til, at kun 875 har en fsb på 800 mhz, men alligevel kører mit
Asus P4p800 da med en sådan fsb?
Dennes chipset er et såkaldt Intel Springdale i865PE

Ellers er der vist ikke mange forskelle?

Mvh. brian

Fra : Esben

Dato : 25-02-07 19:29

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Asus P4p800 da med en sådan fsb?
> Dennes chipset er et såkaldt Intel Springdale i865PE
>
> Ellers er der vist ikke mange forskelle?

Så vidt jeg husker, så understøttede 875 PAT (hurtigere RAM timings), men fx
på p4p800 som du (og jeg) har, så havde Asus gravet den funktion ud af 865
chipsettet.
http://www.theregister.co.uk/2003/05/30/asus_crosses_intel_with_pat/

Det undrer mig at der skulle være en grænse for FSB (533) og RAM (333)
hastigheden på 865, for mange mærkevare pc'er kørte med 400MHz, og de plejer
at holde sig indenfor specs.

Ellers er den eneste nævneværdige forskel vel at 875 understøtter ECC ram.

--
Esben

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-02-07 12:26

"Esben" <esben@gruf.land> skrev i en meddelelse
> [...]
> fx på p4p800 som du (og jeg) har, så havde Asus gravet den funktion ud af

Ok interessant læsning. 3 til 5 % gain er da også værd at tage med.

> Det undrer mig at der skulle være en grænse for FSB (533) og RAM (333)
> hastigheden på 865, for mange mærkevare pc'er kørte med 400MHz, og de
> plejer at holde sig indenfor specs.

Også mig, men det var hvad der stod inde på intells side, der blev linket
til.

> Ellers er den eneste nævneværdige forskel vel at 875 understøtter ECC ram.

Ja og det er vel kun i servere man vil bruge de ekstra penge på den slags
ram?

Tak for et særdeles spændende svar.

Mvh. brian