MS Windows
briani 27239
OEM Vista og alt det andet
Fra : Leon

Dato : 24-02-07 23:49

Hej NG

Er der nogen som kan hjælpe mig med svar på nogle af disse spørgsmål :

Jeg har en 2-3 år gammel PC, 2.8 GHz og ønsker Windowa Vista, og nu melder
der sig nogle spørgsmål .

-Jeg kan se, at en 32-bit OEM version er billigst, kan den køre på min
hjemme PC ?

- Hvad er det for noget med, at den låser sig til min PC, kan den så
ikke gen-installeres på en ny og hurtigere PC senere ?

- Kan man med True Image lave en image-fil og geninstallere Vista af
denne vej ?

- Hvad er der ellers man skal vogte sig for ?

På forhånd tak

Leon

Fra : Nicolai L

Dato : 25-02-07 00:07

"Leon" <leon@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> -Jeg kan se, at en 32-bit OEM version er billigst, kan den køre på min
> hjemme PC ?

Det afhænger jo af din hardware og CPU størrelsen er ikke nok at oplyse.

> - Hvad er det for noget med, at den låser sig til min PC, kan den så
> ikke gen-installeres på en ny og hurtigere PC senere ?

Det har du ret i, det kan du ikke.

> - Hvad er der ellers man skal vogte sig for ?

At den ikke er pengene værd, XP fungerer fint og inden børnesygdomme i Vista
bliver udbedret, er afløseren tæt på. Ikke at man skal gå og vente, for så
kan man vente hele tiden. Men der er simpelthen ikke nogle argumenter for at
skifte til Vista. Og slet ikke en OEM, hvis du står for at skulle skifte
computer i nær fremtid.

> På forhånd tak
>
> Leon

Nicolai

Fra : Bjarne Chr

Dato : 25-02-07 00:19

> [...]
> der sig nogle spørgsmål .
>

> -Jeg kan se, at en 32-bit OEM version er billigst, kan den køre på min
Du kan jo køre en test
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=42B5AC83-C24F-4863-A389-3FFC194924F8

> - Hvad er det for noget med, at den låser sig til min PC, kan den så
> ikke gen-installeres på en ny og hurtigere PC senere ?

Ja en OEM version skal følge den PC den bliver installeret (aktiveret) på.
Bc

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-02-07 00:21

Den 24-02-07 23.49 skrev Leon følgende:

> -Jeg kan se, at en 32-bit OEM version er billigst, kan den køre på min
> hjemme PC ?

Microsoft har lavet et testprogram:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=65926

> - Hvad er det for noget med, at den låser sig til min PC, kan den så
> ikke gen-installeres på en ny og hurtigere PC senere ?

En OEM-udgave låses til en enkelt computer. Hvis du vil kunne installere
Windows igen senere på en ny pc, skal du købe den fulde udgave.

> - Kan man med True Image lave en image-fil og geninstallere Vista af
> denne vej ?

Nej.

> - Hvad er der ellers man skal vogte sig for ?

Du kan ganske givet ikke bruge den nye visuelle brugerflade aero med dit
nuværende grafikkort, men du vil du sikkert få at vide af
testprogrammet. Der kan være problemer med visse programmer og hardware.
Om det er det ene eller det andet, der har skylden, skal jeg ikke
kunne sige, men på blot et par uger har jeg set flere blå skærme med
Vista (tre) end XP i løbet af fem år.

Du skal desuden vænne dig til en helt anden Windows. Nogle ting er
smarte og en klar forbedring. Andre ting vil få dig til at bande
Microsoft langt væk. Læs lidt tilbage i gruppen for at finde eksempler
på begge dele.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : Leon

Dato : 25-02-07 00:52

Jeg takker Jer alle for Jeres besvarelser, og vælger XP som OEM.
Den kender jeg og ved med sikkerhed, at når jeg næste gang skal skifte PC,
så skal jeg også have et nyt styresystem.

Mvh Leon