Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop CS: pixel aspect ratio
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 24-02-07 17:05

Jeg har en større dynge tif'er - ca 2.000 (skannede sider af en bog)

Jeg har i sin tid modtaget dem som zip-filer. Og havde absolut ingen
problemer med dem. Den gang brugte jeg Photoshop 7.0, mener jeg.

Nu har jeg i mellemtiden opgraderet til Photoshop CS. Og når jeg vil
åbne en af tif'erne (den er først blevet extractet), er alle pixler
rektangulære i stedet for kvadratiske. Og billedet ser derfor højst
mærkværdigt ud.

Det underlige er, at hvis jeg åbner billederne i et af de andre
almindelige billige programmer som fx Windows fax- og billedfremviser,
ACDsee, Irfanview, you name it, er billedet helt normalt.

Jeg mener at have læst mig frem til på nettet, at det er en ny
"feature" fra Adobe. Hvordan pokker bliver jeg fri for den? Og hvad
gør jeg med mine 2.000 tif'er?

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 26-02-07 10:36

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at have læst mig frem til på nettet, at det er en ny
> "feature" fra Adobe. Hvordan pokker bliver jeg fri for den? Og hvad
> gør jeg med mine 2.000 tif'er?

Det er en indstilling for visningen af billedrne og ikke en ændring af
bilelderne. Du behøver derfor ikke at gøre noget ved billederne, - det er
programmet, der skal ændres på.

Pixel aspect reatio er væsentlig når man arbejder med motion grahics, - se
mere her:
http://www.adobe.com/designcenter/photoshop/articles/phs8ttmotion.html

/Per