Danmark har verdens bedste virksomheder, s~
Fra : Allan Riise

Dato : 21-02-07 15:20

Set i forhold til vores lille andedam, så har Danmark, på trods af de
neoliberale herinde, så god en samfundsstruktur at vi klart, igen i forhold
til landets størrelse, har de bedste vilkår for vores virksomheder. På trods
af skatter og afgifter, på trods at vi ligger i et "hjørne" på trods at vi
har et lille grundlag og ingen naturlige ressourcer udover olie og gas, så
brager vi afsted på Forbes liste.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/11/29/112853.htm

--
Allan Riise

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-02-07 15:28

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "hjørne" på trods at vi har et lille grundlag og ingen naturlige
> ressourcer udover olie og gas, så brager vi afsted på Forbes liste.

forkert Alllan. deter ikke på TRODS af skatter og afgifter men på GRUND af.

Der har inden for det sidste år været adskillige undersøgelser der netop
viser at på grund af f.eks den lette adgang til børnepasning og andre goder
finacieret over skatten er Danmark begunstiget med et særdeles fleksibelt
arbejdsmarked

Peter

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-02-07 17:35

On 2007-02-21 15:28:11 +0100, "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> said:

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> forkert Alllan. deter ikke på TRODS af skatter og afgifter men på GRUND af.

OK, du mener altså at hvis vi øgede skatterne yderligere (fx.
virksomhedsskatter til 40% og marginalindkomstskat til 75%, hvilket
begge dele er foreslået af socialdemokratiet), så ville vi gøre
erhvervsklimaet bedre?

> [...]
> netop viser at på grund af f.eks den lette adgang til børnepasning og
> andre goder finacieret over skatten er Danmark begunstiget med et

De 10 virksomheder som der er nævnt i Allans undersøgelse har ikke
noget med børnepasning at gøre. Det har noget at gøre med en relativt
veluddannet arbejdsstyrke.

--
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the
point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 21-02-07 20:00

"Peter B. P." <spamtrap@SPAMMERSMUSTDIEmacplanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dele er foreslået af socialdemokratiet), så ville vi gøre erhvervsklimaet

nej det mener jeg ikke

> De 10 virksomheder som der er nævnt i Allans undersøgelse har ikke noget
> med børnepasning at gøre. Det har noget at gøre med en relativt
> veluddannet arbejdsstyrke.

som også er en følge af vores samfundsmodel

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-02-07 13:02

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> forkert Alllan. deter ikke på TRODS af skatter og afgifter men på GRUND
> af.

Sikke noget bavl. ALLE økonomiske analyseinstitutioner harselerer mod det
danske skattetryk.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 22-02-07 13:04

Thorkild Poulsen wrote:
> "Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message

> Sikke noget bavl. ALLE økonomiske analyseinstitutioner harselerer mod
> det danske skattetryk.

Nej Thorkild.

--
Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-02-07 14:23

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> Nej Thorkild.

Jo Allan !!!

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-02-07 15:43

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget bavl. ALLE økonomiske analyseinstitutioner harselerer mod det
> danske skattetryk.

Lad os nu lige klappe hesten engang.

Flere analyseinstitutter har anbefalet Danmark at reformere skattesystemet
på den ene eller den anden måde, og du kan også finde analyseinstitutter,
der ligefrem anbefaler at sænke skatterne.

Men det kan altså ikke retfærdiggøre en påstand om, Danmark har en stærk
økonomi og et godt erhvervsliv PÅ TRODS AF skattetrykket.

For mange af de føromtalte analyseinstitutter anerkender jo med god grund
også, at statslige investeringer i f.eks. befolkningens uddannelse,
infrastruktur og meget andet, er kraftigt medvirkende til at sikre dansk
erhvervsliv de vilkår, som det har i dag.

Det er kun folk uden dybere indsigt i virkelighedens verden, der ikke er
klar over, at den danske stat skam gør rigtig mange ting, som har direkte
indflydelse på vilkårerne hos virksomhederne. Og det er vel også derfor, at
Danmark er et populært land at investere i. Man taler så meget om
outsourcing i disse år, men der insources faktisk ganske meget i Danmark.
Hvorfor mon?

Fra :    ab©

Dato : 21-02-07 15:54

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Set i forhold til vores lille andedam, så har Danmark ....

Ja, danskerne er verdensberømte i Danmark :-/

ab©

Fra : Allan Riise

Dato : 21-02-07 15:57

ab© wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, danskerne er verdensberømte i Danmark :-/

Nej, ifølge Forbes så er det verdens bedste land at bedrive virksomhed, hvis
man vælger at tolke tallene sådan, og det gør jeg.

--
Allan Riise

Fra : Joakim

Dato : 21-02-07 16:14

> Nej, ifølge Forbes så er det verdens bedste land at bedrive
> virksomhed, hvis man vælger at tolke tallene sådan, og det gør jeg.

Ifl din kildehenvisning er der tale om en liste over de mest
respekterede virksomheder. Hvordan bliver det pludselig til verdens
bedste land at drive virksomhed i?

Fra : Allan Riise

Dato : 21-02-07 16:24

Joakim wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ifl din kildehenvisning er der tale om en liste over de mest
> respekterede virksomheder. Hvordan bliver det pludselig til verdens
> bedste land at drive virksomhed i?

Indtjeningsmuligheder er proportionelt med respekt.

--
Allan Riise

Fra : Poul Nielsen

Dato : 21-02-07 16:45

> Indtjeningsmuligheder er proportionelt med respekt.
>
> --
> Allan Riise

Og netop derfor bør vi passe på at vore rare lille land ikke bliver
invaderet eller kolonialiseret af dem med de forkerte holdninger, fordi de
ikke passerr ind i vor hyggekultur.

Fra : N_B_DK

Dato : 21-02-07 20:01

In news:45dc63df$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Allan Riise <ari06@pc.dk> typed:
> Indtjeningsmuligheder er proportionelt med respekt.

LOL det kan du ikke mene seriøst det der ? Har folk respekt for Microsoft
?....

--
MVH.
N_B_DK

Fra : TL

Dato : 22-02-07 06:58

On Wed, 21 Feb 2007 16:23:32 +0100, in dk.politik "Allan Riise"
<ari06@pc.dk> wrote:

>Indtjeningsmuligheder er proportionelt med respekt.

Det var da noget af det værste vrøvl jeg har hørt længe. Jeg ser
f.eks.ikke mange af de store oliselskaber på listen. Eller
våbenfirmaer, for den sags skyld. Begge industrier med store
indtjeningsmuligheder. Exxon er nænvt som nær bunden af listen, efter
at have haft et enormt overskud.

FOr det andet, hvis du havde gidet at sætte dig ind i den
undersøgelse, du så stolt henviste til, så ville du se, at man har
spurgt folk om virksomheder I DERES EGET LAND. Så danskerne rangerer
danske virksomheder meget højt, højere generelt end hvad amerikanere
vurderer DERES virksomheder. Duh! Måske er der færre store
internationale virksomheder i Danmark, så det er mere sandsynligt at
folk kender dem bedre? Måske er der kulturelle forskelle, der gør, at
danskere vurderer deres virksomheder højere? Der er utallige mulige
forklaringer, der overhovedet ikke kommer i nærheden af at sige noget
om indtjeningsmuligheder eller skattetryk eller uddannelsesniveau
eller velfærdssikkerhedsnet...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-02-07 13:30

TL wrote:

> [...]
> våbenfirmaer, for den sags skyld. Begge industrier med store
> indtjeningsmuligheder. Exxon er nænvt som nær bunden af listen, efter

Tag nu f.eks. A.P. Møller-Mærsk: Mig bekendt har dette danske firma foruden
sine mere civile aktiviteter tegnet en ganske overordentlig fed kontrakt med
det amerikanske militær på fragt af krigsmateriel til igangværende
engagementer i Irak og Afghanistan, så din fine tese synes altså - pun
intended! - dermed ikke helt at holde vand...

Anders Peter Johnsen

Fra : TL

Dato : 23-02-07 05:04

On Thu, 22 Feb 2007 13:30:00 +0100, in dk.politik "Anders Peter
Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>engagementer i Irak og Afghanistan, så din fine tese synes altså - pun
>intended! - dermed ikke helt at holde vand...

Din logik halter, kære Anders Jeg fremsatte faktisk slet ikke
noget tese, medmindre du vil kalde det en tese,når jeg siger, at man
ikke kan konkludere nogen proportionalitet. Og det kan man da godt
kalde en tese... Men min pointe (eller tese) var altså, at der IKKE er
proportionalitet mellem indtjeningsmuligheder og respekt, og jeg
nævner eksempler,hvor denne påståede sammenhæng øjensynligt falder
sammen. Et eksempel, hvor respekt giver indtjening modbeviser ikke min
tese.
Jeg kan da også mene, at dit eksempel egentlig ikke er særlig godt,
når det ses i sammenhæng med nærværende undersøgelse. Hvad har APMs
respekt og image i den brede danske befolkning at gøre med deres
mulighed for at vinde kontrakter med det amerikanske militær?

Vi kan selvfølgelig komme med ceteri paribus argumenter, men så bliver
det altså lidt tyndt.

Fra : TL

Dato : 23-02-07 05:12

On Wed, 21 Feb 2007 21:58:07 -0800, in dk.politik TL
<tl_dp@adelphia.net> wrote:

> [...]
>forklaringer, der overhovedet ikke kommer i nærheden af at sige noget
>om indtjeningsmuligheder eller skattetryk eller uddannelsesniveau

Du har ikke lyst til at svare, Allan?
Du er klar over, at din fortolkning af undersøgelsen var helt
misforstået?

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-02-07 17:36

On 2007-02-21 16:13:37 +0100, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> said:

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ifl din kildehenvisning er der tale om en liste over de mest
> respekterede virksomheder. Hvordan bliver det pludselig til verdens
> bedste land at drive virksomhed i?

Sådan vælger Allan at tolke det.

--
"Democracy must be something more than two wolves and a sheep voting on
what to have for dinner."   - James Bovard (1994)

http://titancity.com/blog/

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-02-07 17:36

On 2007-02-21 15:57:11 +0100, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> said:

> Nej, ifølge Forbes så er det verdens bedste land at bedrive virksomhed,
> hvis man vælger at tolke tallene sådan, og det gør jeg.

Ja, du vælger at tolke tallene meget optimistisk, det er der ikke tvivl om.

Den holder dog ikke, Allan.

--
"Technically, they're not homosexuals, they'll just fuck anything that
is hot and concave".

- Neal Stephenson, "Snow Crash"

Fra : Allan Riise

Dato : 21-02-07 17:40

Peter B. P. wrote:

> Ja, du vælger at tolke tallene meget optimistisk, det er der ikke
> tvivl om.
> Den holder dog ikke, Allan.

Proof me otherwise.

--
Allan Riise

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-02-07 23:27

Allan Riise wrote:

> Proof me otherwise.

Det hedder vist retteligt "Prove..."

Men ikke desto mindre må jeg må uvilkårligt dig ret i udgangsbetragtningen
om at vi NETOP er et relativt set "ubetydeligt" lille land
(størrelsesmæssigt/geografisk såvel som deraf afledt BNP-betragtet laaangt
under solidt geografi- og statskundskabstime-agtigt G8-seriøsitetsniveau i
Verdensøkonomien!) som dog alligevel - trods diverse (mis!)proportionerede
"størrelsesforhold" - har nogle virkeligt stærke, agt- og hæderværdige
"brands" i baghånden...

"10-4, dær!"

Anders Peter Johnsen

Fra : TL

Dato : 22-02-07 07:00

On Wed, 21 Feb 2007 23:26:33 +0100, in dk.politik "Anders Peter
> [...]

>Verdensøkonomien!) som dog alligevel - trods diverse (mis!)proportionerede
>"størrelsesforhold" - har nogle virkeligt stærke, agt- og hæderværdige

Stærke, agt- og hæderværdige i Danmark. Danske virksomheders score er
baseret på en undersøgelse af danskeres holdning.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-02-07 13:25

TL wrote:

> Stærke, agt- og hæderværdige i Danmark. Danske virksomheders score er
> baseret på en undersøgelse af danskeres holdning.

Tag nu sådan noget som Lego, Mærsk, Carlsberg eller Bang & Olufsen: Selv om
det måske strider grundliggende imod eens ærgeligt rygmarvsindoktrinerede,
evige jantelovsmasochistiske "vi skal jo SLET ikke tro at vi hverken er
noget eller kan finde ud af noget som helst!"-mindreværdskomplekser og alt
obligatorisk opbud af selvudslettendessøgende oikofobisk selvhad ud i sine
mest perverterede, snart sagt ligefrem seksuelt betonede
proverbiel-flagellantiske selvpiner-stimulanssøgning gennem stakkels,
snotsavlende selvynk, så må jeg altså - da jeg virkelig ikke som voksent
menneske orker at spilde tid på den slags nævenyttige, neuroseramte
navlebeskuelse i længden - objektivt fastholde at der rent faktisk FINDES
noget så ellers utænkeligt og eksotisk som udlændinge, der ikke blot har
hørt om disse danske "brands", men som ligefrem også synes at de leverer så
gode produkter/ydelser, at de endda med glæde køber dyrt ind hos dem!
(Ellers ville vi jo ligesom heller ikke rigtigt kunne eksportere, vel?)

Du - og andre - kan så sikkert vælge at opfatte mig som en naragtig
nationalistisk og nemesis-invokerende klaphat, men visse firmaer mener jeg
dog altså at vi som danskere både kan og bør være oprigtigt stolte af, uden
det dog af dèn grund nødvendigvis skulle være ensbetydende med at man derved
automatisk geråder ud i hovmodigt hybris...

Anders Peter Johnsen

Fra : TL

Dato : 23-02-07 05:09

On Thu, 22 Feb 2007 13:24:39 +0100, in dk.politik "Anders Peter
> [...]

>gode produkter/ydelser, at de endda med glæde køber dyrt ind hos dem!
>(Ellers ville vi jo ligesom heller ikke rigtigt kunne eksportere, vel?)

Din ordekvibrilisme er, som altid, en stor fornøjelse at læse.
Desværre rammer du så langt forbi pointen her, at dine udfoldelser er
lidt spildte. UNdersøgelsen vi taler om, handler om virksomhedernes
image I DERES EGNE hjemlande. Så dine kommentarer ovenfor er da helt
korrekte, og jeg tror da heller ikke, at du kan finde mig i den
selvynkende, sevpineriske oikofobiske, osv lejr. Men det har bare ikke
relevans for undersøgelsen, der er emne for denne tråd.

> [...]
>det dog af dèn grund nødvendigvis skulle være ensbetydende med at man derved
>automatisk geråder ud i hovmodigt hybris...

Selvfølgelig. Som dansker bosat i udlandet er jeg da også jævnligt
ambassadør og ubetalt sælger og fortaler for de gode ting og
virksomheder, Danmark vitterligt har at byde på.
Det er bare ikke emnet for undersøgelsen...

Fra : TL

Dato : 22-02-07 06:53

On Wed, 21 Feb 2007 15:57:11 +0100, in dk.politik "Allan Riise"
<ari06@pc.dk> wrote:

>Nej, ifølge Forbes så er det verdens bedste land at bedrive virksomhed, hvis
>man vælger at tolke tallene sådan, og det gør jeg.

Så har du ikke læst artiklen, der beskriver hvordan listen er blevet
til.

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-02-07 17:33

On 2007-02-21 15:20:29 +0100, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> said:

> Set i forhold til vores lille andedam, så har Danmark, på trods af de
> neoliberale

Hvad er en "neoliberal"?

> herinde, så god en samfundsstruktur at vi klart,

Hvad betyder ovenstående?

> [...]
> et "hjørne" på trods at vi har et lille grundlag og ingen naturlige
> ressourcer udover olie og gas, så brager vi afsted på Forbes liste.

citat:

"10 danske virksomheder blandt verdens 100 bedste
29. nov. 2006 11.36 Penge Opdat.: 29. nov. 2006 12.55

Forbes Magazines lister bliver nøje overvåget af det internationale
erhvervsliv, og det er lidt af en blåstempling for de virksomheder, der
kommer på de gode lister."

10 danske på top 100 er da fint, men det er altså ikke det samme som
dit budskab med at "Danmark har verdens bedste virksomheder, samlet set.

Prøv lidt mindre omdigtning for fremtiden, Allan.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-02-07 08:53

"Peter B. P." <spamtrap@SPAMMERSMUSTDIEmacplanet.dk> wrote in message
> 10 danske på top 100 er da fint, men det er altså ikke det samme som
> dit budskab med at "Danmark har verdens bedste virksomheder, samlet set.

Det er det vel ikke, men spørgsmålet er da også, hvor sigende, dette er for,
hvor godt vore politikere gør det.

I den sammenhæng vil jeg understrege, at det er en stor misforståelse af
tro, at det generelt har haft stor betydning for dansk erhvervsliv, om
statsminsiteren er borgerlig eller socialdemokrat.

For det første er der på de rigtig betydningsfulde områder ikke den store
forskel på den politik, skiftende danske regeringer har ført. Mange vigtige
poilitikker udspringer direkte af f.eks. grundloven eller internationale
aftaler, eller også er der tale om "ren teknik" - underforstået: Det, enhver
idiot kan se, man bør gøre.

For det andet er mange vigtige politikker indgået som brede forlig - først
og fremmest for at sikre en bred opbakning, sådan at de pågældende
beslutninger vil blive implementeret, uanset hvem der var i regering. Det
gælder f.eks. Danmarks beslutning om at føre fastkurspolitik, som jo logisk
nok ikke ville have den samme effekt, hvis den blev lavet om hvert 3-4 år.

For det tredje er de forhold, som skaber fundamentet under dansk erhvervsliv
pr. februar 2007, jo skabet under mange forskellige regeringer. F.eks. er
danske virksomheder anno 2007 afhængige af den uddannelsespolitik, der blev
ført for 50 år siden.

For det fjerde og sidste er nogle af de aller vigtigste betingelser for
erhvervslivet bestemt af forhold, som ligger langt uden for såvel danske
regeringers som erhvervslivets egen kontrol. F.eks. konkurrencen fra
udlandet.

Men når dette så er sagt, så er der næppe nogen tvivl om, at danske
erhvervsliv har rigtig gode betingelser. En lang række tænketanke og
analyseinstitutter laver erhvervsbarometre, som alle peger på dette:

Economist Intelligence Unit konkluderede, at Danmark i 2006 havde verdens
bedste erhvervsklima:
http://store.eiu.com/index.asp?layout=pr_story&press_id=70001807&ref=pr_list

Den anerkendte schweiziske erhvervsskole IMD konkluderede samme år, at
Danmark har verdens 5. bedste konkurrenceevne.

OECD har udnævnt Danmark til at være verdens 3. bedste land at invester i.

Foreign Policy konkluderede i 2002, at Danmark var verdens 8. mest
globasliserede land - underforstået det 8 bedste land i verden ift. at
håndtere globaliseringen. Danmark var især godt med hvad angår
personlig kontakt med overdenen (turisme mv.) og økonomisk integration
(handel, investeringer til og fra udlandet).

The Heritage Foundation konkluderede, at Danmark i 2006 havde verdens 13.
mest frie økonomi
http://www.heritage.org/research/features/index/countries.cfm

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-02-07 13:07

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> OECD har udnævnt Danmark til at være verdens 3. bedste land at invester i.

Og OECD har gang på gang harseleret over det danske skattetryk, de anbefaler
man afskaffer topskatten.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 22-02-07 13:10

Thorkild Poulsen wrote:
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Og OECD har gang på gang harseleret over det danske skattetryk, de
> anbefaler man afskaffer topskatten.

Men det er jo så marginalt hvad der kan gøre for investeringslysten, som
allerede er i top.

--
Allan Riise

Fra : Egon Stich

Dato : 22-02-07 15:49

> Men det er jo så marginalt hvad der kan gøre for investeringslysten, som
> allerede er i top.
>
> --
> Allan Riise

Man kan jo undres over, hvad stakkels skatteplagede thorkild vil gøre for at
"forbedre" klimaet for virksomheder.
Har man kikket lidt på:

http://kenddinvare.dk/

Kan der kun være een mulighed:
De stakkels kapitalister skal have understøttelse---

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-02-07 13:16

> [...]
>
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Og OECD har gang på gang harseleret over det danske skattetryk, de

Det ændrer jo ikke ved det generelle billede.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 22-02-07 14:25

> Det ændrer jo ikke ved det generelle billede.

Lad os blot slå fast OECD vil fjerne topskatten og mellemskatten i Danmark,
for at forbedre vores situation.

Thorkild

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-02-07 15:31

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Lad os blot slå fast OECD vil fjerne topskatten og mellemskatten i
> Danmark, for at forbedre vores situation.

Det passer jo ikke, Thorkild.

OECD anbefaler at sætte indkomstgrænserne for topskatten op - og i stedet
øge boligbeskatningen:
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=6102326

OECD anbefaler ikke at fjerne mellemskatten.

Og lad mig lige slå fast: OECDs anbefalinger ændrer ikke på det samlede
skattetryk ift. BNP. Anbefalingen går udelukkende på at omlægge skatten.

Endelig vil jeg blot gentage, at uanset at man i teorien kan gøre dette og
hint bedre, så er selv anbefalinger som denne jo ikke gratis at følge.
Ellers havde man jo nok gjort det.

Fra : Egon Stich

Dato : 22-02-07 15:45

> [...]
>
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Lad os blot slå fast OECD vil fjerne topskatten og mellemskatten i

Man må her huske:
I nogles optik er:

"Vores" = "de rigestes".

Og så vælter hele glansbilledet jo---

Egon

Fra : Jesper

Dato : 22-02-07 17:00

> [...]

> har et lille grundlag og ingen naturlige ressourcer udover olie og gas, så

Det må jo være regeringens skyld!
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.