Rimelige gebyrer...
Fra : N_B_DK

Dato : 21-02-07 03:17

Endelig nogle rimelige gebyrer! låner man f.eks filmen "Cop land" på
biblioteket og smider den væk, kan det koste helt op til 1118,75 at erstatte
den, køber man den i TP musik, kan man slippe en flad 5 kr for præcis den
samme film, det er rundt regnet 220 gange så meget....

I KBH er prisen 650 for en bortkommet DVD, i Odense 300, og i Århus 800,-
det er da direkte vanvid!

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-02-07 08:08

> [...]
> præcis den samme film, det er rundt regnet 220 gange så meget....
>
> I KBH er prisen 650 for en bortkommet DVD, i Odense 300, og i Århus 800,-

Nej fordi...

"... SÅ KAN DE NEMLIG LÆRE DET" (sagt med bedrevidende og skadefro accent)

*suk*

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frank

Dato : 21-02-07 10:46

> I KBH er prisen 650 for en bortkommet DVD, i Odense 300, og i Århus 800,-
> det er da direkte vanvid!

Ja - det bør helt klart være sådan at hvis en DVD bortkommer/bliver ødelagt
bør biblioteket straks sende en medarbejder ud i samtligt fysiske butikker i
en radius af 50 km for at checke hvor DVD'en kan købes billigst muligt.
Samtidig skal en anden medarbejder checke alle verdens onlinebutikker for at
checke priser der. De 2 medarbejdere skal derefter mødes og sammenligne
priser og låneren skal så naturligvis kun betale for den billigste pris for
DVD'en.

Ikke?

Mvh
Frank

--
"It is a certain fact that not all Muslims are terrorists, but it is equally
certain, and exceptionally painful, that almost all terrorists are

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-02-07 10:57

"Frank" <far@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mødes og sammenligne priser og låneren skal så naturligvis kun betale for

1100,- for en alm. DVD... kan du ikke godt selv se at det er sygt?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frank

Dato : 21-02-07 11:09

Hej

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> 1100,- for en alm. DVD... kan du ikke godt selv se at det er sygt?

Og fra den citerede artikel:

"»Selve filmen koster ikke ret meget at erstatte. Det er licensen for at
kunne låne filmen ud og copyright, der er dyr,« siger Knud Schulz, der er
chef på Hovedbiblioteket i Århus, hvor der i gennemsnit ryger 800 kr. i
kassen, når en film bliver væk eller går i stykker."

Det er vel rimeligt nok at biblioteket får deres omkostninger dækket af den
der har lånt filmen og ikke kan leverer den tilbage?

Mvh
Frank

--
If we have to use force, it is because we are America. We are the
indispensable nation. We stand tall. We see further into the future.

Fra : N_B_DK

Dato : 21-02-07 11:36

In news:45dc1a35$0$72868$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Frank <far@nospam.dk> typed:

> [...]
> der er chef på Hovedbiblioteket i Århus, hvor der i gennemsnit ryger
> 800 kr. i kassen, når en film bliver væk eller går i stykker."

Licensen har de, det er mediet der er væk, og da mediet er 100% det samme
som det du kan købe er det direkte vanvid.

> Det er vel rimeligt nok at biblioteket får deres omkostninger dækket
> af den der har lånt filmen og ikke kan leverer den tilbage?

Ja men 1100 for en DVD ? seriøst hvis de skal bruge SÅ lang tid på at
bestille en dvd at det har kostet dem 1100 ialt, så bør de ansætte en der
har set en computer før!

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kim2000

Dato : 21-02-07 11:53

> [...]
> chef på Hovedbiblioteket i Århus, hvor der i gennemsnit ryger 800 kr. i
> kassen, når en film bliver væk eller går i stykker."

Jamen nu har kunden vel ikke smidt licensen væk, det er jo kun det fysiske
medie der er væk. Ikke at jeg er så overrasket. Bibliotekerne skal sikkert
indkøbe det eet bestemt sted, hvor der sidder 30 mennesker og skal stemple
formularer for at få købet igennem.

Fra min egen hverdag kan nævnes at jeg så et verdenskort i Aldi til 49
kroner, jeg spurgte straks om skolen dog ikke skulle indkøbe 10 af dem, et
til hver klasselokale, men nej, det må man ikke. Det skal købes centralt.
Pris: 1495 kroner. Men så er det også en stak professore, der har sagt god
for det. Resultatet er så at vi fortsat har eet verdenskort fra 1988 på
skolen. Papirnusseri....

mvh
Kim

Fra : Frank

Dato : 21-02-07 13:14

> [...]
> indkøbe det eet bestemt sted, hvor der sidder 30 mennesker og skal stemple

Jeg kender ikke licensbetingelserne for udlåns-DVD'ere, men det skulle ikke
undre mig om retten til udlån var knyttet til det enkelte fysiske medie og
derfor fulgte mediet når det blev væk eller gik istykker.

Tværtimod skulle det undre mig hvis det ikke var sådan.

> [...]
> for det. Resultatet er så at vi fortsat har eet verdenskort fra 1988 på

Eller manglede vilje/evne fra skolens side. Min personlige erfaring er at
det inde for visse stive administrative systemer (og ikke kun det
offentligt) er nemmere at få tilgivelse end tilladelse. Også fordi at så er
'skylden' ikke lederens.

Mvh
Frank

--
Support the Neo-con American Right-wing Zionist Christian Imperialist
Conspiracy in the Middle-east!

Fra : N_B_DK

Dato : 21-02-07 20:16

In news:45dc3777$0$8691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Frank <far@nospam.dk> typed:

> Tværtimod skulle det undre mig hvis det ikke var sådan.

Da det er identiske medier, er det UMULIGT at knytte licensen til et medie
fremfor et andet,

> [...]
> er at det inde for visse stive administrative systemer (og ikke kun
> det offentligt) er nemmere at få tilgivelse end tilladelse. Også

Jeg havde været kold, og købt de kort, ikke om jeg gider sådan en gang bøvl
hvis det er til elevernes bedste.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kim2000

Dato : 21-02-07 23:44

> [...]
> fremfor et andet,

> Jeg havde været kold, og købt de kort, ikke om jeg gider sådan en gang

Hvis man vil betale for at gå på arbejde, ja så kunne man jo gøre det, men
det er at være til grin og fortælle politikerne at de roligt kan endnu mere
ned, idioterne er så tossegode at bruge lønnen med skolematerialer.
mvh
Kim

Fra : Alucard

Dato : 21-02-07 12:03

On Wed, 21 Feb 2007 11:08:53 +0100, "Frank" <far@nospam.dk> wrote:

> [...]
>chef på Hovedbiblioteket i Århus, hvor der i gennemsnit ryger 800 kr. i
>kassen, når en film bliver væk eller går i stykker."

Hvis den går i stykker, så er det da helt vildt....

Jeg har selv prøvet at knække en DVD fra en udlejnings-biks.... Da jeg
afleverede den og sagde at jeg selvfølgelig ville erstatte den (den
kostede 249 kr i det lokale supermarked), så forlangte de ca 2500kr i
erstatning p.g.a. udlejnings-licens m.m..... Det nægtede jeg
selvfølgelig da de jo bare kunne aflevere den knækkede, som jo ikke
kunne udlejes mere....

Fra : gb

Dato : 21-02-07 23:25

"Frank" <far@nospam.dk> wrote in

> Ja - det bør helt klart være sådan at hvis en DVD
> bortkommer/bliver ødelagt bør biblioteket straks sende en
> medarbejder ud i samtligt fysiske butikker i en radius af 50 km

Ja, for bibliotekerne har jo ikke internet, så de kan bestille DVD'er
fra computeren, ligesom alle andre der har en PC med netadgang?

--
GB

Fra : Kim2000

Dato : 21-02-07 11:08

> [...]
> præcis den samme film, det er rundt regnet 220 gange så meget....
>
> I KBH er prisen 650 for en bortkommet DVD, i Odense 300, og i Århus 800,-

Her i kommunen kan man blot gå ned og købe en ny skive og komme med den.
Biblioteket tager så alt fra 50-300 kroner for at putte et par markater på,
det er vel noget at gøre med hvor mange ting der skal mærkes og hvor mange
ting man har smidt væk. Det synes jeg er dyrt nok. Men skal de selv ud og
finde tingene, så skulle det ikke undre om vi er oppe i de priser du nævner.
Men hvorfor i alverden taler du dog ikke med dem? Køb filmen for den flade
femmer og giv den til bibliotikaren indpakket i folio og med bonen, så de
kan se den er splinterny. Der har lige været noget lignende oppe i et TV
program, hvor i hvert fald Århus accepterede den løsning og mon ikke også de
gør det i KBH - hvis man åbner munden med noget konstruktivt. Et eller andet
beløb skal de jo skrive på deres gebyrliste.
mvh
Kim