John Wayne
Fra : gb

Dato : 23-02-07 03:45

Er der nogen rundt i byen (Kbh) som har set Green Berets til salg?

--
GB

Fra : Jesper

Dato : 23-02-07 05:35

gb <nospam@no.invalid> wrote:

> Er der nogen rundt i byen (Kbh) som har set Green Berets til salg?

Den fås for den rørlige sum af 38,29 kr + forsendelse fra
http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=4119
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : konstman

Dato : 24-02-07 18:41

> Jeg elsker nu Wayne-film, ligegyldig hvor uenig jeg ellers kan være i
> hans politiske synspunkter. Som Katharine Hepburn sagde så var han som
> Spencer Tracy, "like an old oak tree".
>
> --
> Jan

Yes. "Stagecoach" og især "The Searchers", hvor han viser sin store
spændvidde som skuespiller, er blandt mine filmfavoritter. "The Man
Who Shot Liberty Valance" og hans sidste film "The Shootist" er også
værd at tage med... ...om ikke andet end så for
sentimentalitetsværdien.

Men "Green Barets" når som film ikke de andre til sokkeholderne...

Jan K

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-02-07 11:56

konstman wrote:

> [...]
> Who Shot Liberty Valance" og hans sidste film "The Shootist" er også
> værd at tage med... ...om ikke andet end så for

Mine yndlings-waynefilm er True Grit og Rio Bravo. I begge viser han en for
han usædvanlig grad af humor.

Per V.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Jesper

Dato : 25-02-07 12:02

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Mine yndlings-waynefilm er True Grit og Rio Bravo. I begge viser han en for
> han usædvanlig grad af humor.
>
> Per V.

Jeg holder også meget af Rio Lobo og El Dorado

Fra : Jan Andersen

Dato : 25-02-07 12:26

On Sun, 25 Feb 2007 11:55:48 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Mine yndlings-waynefilm er True Grit og Rio Bravo. I begge viser han en for
>han usædvanlig grad af humor.

Af de film jeg selv har vil jeg sige at mine favoritter er:

Stagecoach (Fords fantastiske zoom-intro af Wayne's birolle var en
starmaker, om nogen)
They Were Expendable
3 Godfathers
Fort Apache (+ Fonda!)
Red River (ond som ind i h...... + Clift)
She Wore A Yellow Ribbon (Stikmodsat Leone's west, men fantastisk none
the less)
The Quiet Man (+ Maureen... suk!)
The Searchers (jamen, han kan jo spille, og Fords billeder! Aldrig er
en dør blevet åbnet og lukket så effektivt.)
Rio Bravo (sjov, anti High Noon)
The Man Who Shot Liberty Valance (print the legend, +Stewart & Marvin)
True Grit (fantastisk som knarvoren og både Darby & Campbell spiller
ok op til ham)
Chisum
The Shootist (et passende farvel til en stor mand)

Jo han medvirkede faktisk i rigtig mange virkelig gode film.

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : konstman

Dato : 23-02-07 10:20

> Den fås for den rørlige sum af 38,29 kr + forsendelse frahttp://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=4119

Det er meget, at man ikke FÅR penge for at se den suverænt dårligste
gung-ho ikke-lavbudget-krigsfilm fra 1960'erne... "Vietnam ifølge
Hollywood - på et tidspunkt hvor Reagan var guvernør i Californien"...

mvh

Jan K

PS Jeg holder meget af både John Wayne og krigsfilm!

Vietnam: Deer Hunter, Dommedag Nu, Platoon, Full Metal Jacket, Good
Morning Vietnam, Forrest Gump

Fra : Jesper

Dato : 23-02-07 17:32

konstman <jan.konstmann@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> PS Jeg holder meget af både John Wayne og krigsfilm!
>
> Vietnam: Deer Hunter, Dommedag Nu, Platoon, Full Metal Jacket, Good

Jeg synes nu den er ganske underholdende, men det er jo så en smagssag!

Fra : konstman

Dato : 23-02-07 13:35

On 23 Feb., 03:44, gb <nos...@no.invalid> wrote:
> Er der nogen rundt i byen (Kbh) som har set Green Berets til salg?
>
> --
> GB

Og så fås den fra www.axelmusic.com for 49,95 + 10 kr porto

http://www.axelmusic.com/productDetails/012569100220

mvh
Jan K

PS Jeg vil anbefale "They Were Expendable" som en rigtig god krigsfilm
med John Wayne

Fra : konstman

Dato : 23-02-07 22:39

> Jeg synes nu den er ganske underholdende, men det er jo så en smagssag!

Ja, hvis man er til firkantede propaganda-macho-film, der er 25 år for
sent på den. Attituden kunne til dels forsvares i amerikanske
krigsfilm fra 2. Verdenskrig, hvor man trods alt kæmpede for frihed og
demokrati og mod undertrykkelse. Som i næsten alle krige siden 2.
Verdenskrig var Vietnam-krigen også "bad guys" mod "bad guys". For at
blive i sprogbruget: Amerikanske imperialister og asiatiske despoter
mod kommunistiske diktaturer. Hvor glorværdigt. Amerikanske kritikere
skrev (og jeg synes, at de har ret): "Propaganda så firkantet som
denne kan kun skade sin egen sag" (David Wilson) - og - "En film man
bedst kan håndtere på afstand med en tang" (Penelope Gilliatt). At
filmens racistiske og politiske budskab (hvide gode mænd mod onde små
asiater) så er lige så betændt som samtlige skraldespande i
operationsteltene i M*A*S*H, kan man jo vælge at se bort fra i
"underholdningens navn". Men det er jo politik

Capt. Nim: My home is in Hanoi. You see, first I kill all stinking
Cong, then go home.
Colonel Mike Kirby: [Later] Sounds like he means it.
Capt. MacDaniel: He keeps score on the wall.

Åh, macho-stank. Så i "kunstens" navn er der vel bare kritikken af den
tumbede dialog og en laaaaaaaaangtrukken handling tilbage...

Mvh
Jan K

Fra : gb

Dato : 23-02-07 23:58

"konstman" <jan.konstmann@gmail.com> wrote in

> Åh, macho-stank. Så i "kunstens" navn er der vel bare kritikken af
> den tumbede dialog og en laaaaaaaaangtrukken handling tilbage...

Fed anbefaling. Jeg bestiller den straks!

--
GB

Fra : konstman

Dato : 24-02-07 08:29

On 23 Feb., 23:58, gb <nos...@no.invalid> wrote:

> Fed anbefaling. Jeg bestiller den straks!
>
> --
> GB

"Smag og behag er forskellig, Det er derfor al mad bliver spist og
alle kvinder gift". (Gammelt dansk ordsprg)

Held og lykke.

mvh

Jan K

Fra : konstman

Dato : 24-02-07 09:02

> "Smag og behag er forskellig, Det er derfor al mad bliver spist og
> alle kvinder gift". (Gammelt dansk ordsprg)

Og hvis man endelig er mere til Per menigmand end højrøvede semi-
intellektuelle kritikere, kan det konstateres at ud af 2789 stemmer på
"www.imdb.com" så får filmen kun sølle 4,9 stjerner (af 10 mulige).
Det er ette møj.

Good Morning Vietnam = 7,1
Deer Hunter = 8,1
Platoon = 8,1
Full Metal Jacket = 8,2
Forrest Gump = 8,3
Apocalypse Now = 8,5

Så har "folket" også talt...

Good Morning, Vietnam
Jan K

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-02-07 10:06

konstman wrote:

> Og hvis man endelig er mere til Per menigmand end højrøvede semi-
> intellektuelle kritikere, kan det konstateres at ud af 2789 stemmer på
> [...]

Det er også lidt svært at tage John Wayne alvorligt som krigshelt, når men
ved, at han - ligesom den nuværende præsident - gjorde alt hvad han kunne
for at slippe for selv at deltage i WW2. Amerikanerne har et godt ord for
den type, der har det hele i munden: "chickenhawks"

Per V.

Fra : Jan Andersen

Dato : 24-02-07 18:09

On Sat, 24 Feb 2007 10:05:39 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>for at slippe for selv at deltage i WW2. Amerikanerne har et godt ord for
>den type, der har det hele i munden: "chickenhawks"

Jeg ved nu ikke om han ligefrem "gjorde alt hvad han kunne for at
slippe". Men slippe, det gjorde han.

Og det lod hans ven John Ford (som deltog) ham aldrig glemme.
Under indspilningen af They Were Expendable jordede Ford Wayne så
meget at det blev for meget for Robert Montgomery (som var en rigtig
"krigshelt") at denne bad Ford om at lade Wayne være i fred. Og Pappy
var jo ellers ikke én man sagde imod.

Fra : ML-78

Dato : 24-02-07 10:23

konstman skrev:

> Og hvis man endelig er mere til Per menigmand end højrøvede semi-
> intellektuelle kritikere, kan det konstateres at ud af 2789 stemmer på
> [...]

Hvis man kigger under detaljerne for "user ratings" (
http://www.imdb.com/title/tt0063035/ratings ) kan man i øvrigt se
følgende:

US users: 5.4
Non-US users: 4.0