Rygning på plejehjem
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-02-07 11:21

Kender nogen til reglerne for rygning på plejehjem?

Hvad må personale, beboere?

Må der ryges på fællesarealser, på egne værelser? Og hvem må i givet fald?

Må der indføres rygeforbud på fællesarealer, egne værelser?
Kan kommunen indføre rygeforbud? Kan det enkelt plejehjem tillade eller
forbyde rygning?

Synes kun jeg kan finde gamle og måske uaktuelle informationer om emnet.

Mvh.Lisbeth

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 22-02-07 11:34

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kender nogen til reglerne for rygning på plejehjem?

Prøv at læse kapitel 4 i det nye lovforslag. Måske kan det hjælpe dig. Men husk det
er kun et lovforslag, - det kan blive ændret i den endelige udformning.

Peter

Kapitel 4

Særlige arbejdspladser

§ 4. Sygehuse og lignende kan i helt specielle tilfælde tillade patienter og
pårørende at ryge under forudsætning af, at ingen ufrivilligt kan udsættes for passiv
rygning.

§ 5. På plejehjem, døgninstitutioner og lignende, der også fungerer som bolig,
bestemmer den enkelte beboer, om der må ryges eller ikke i det værelse eller de
værelser, der tjener som dennes private hjem.

Stk. 2. Det kan pålægges beboerne ikke at ryge i deres værelser i den tid, hvor de
ansatte opholder sig dér.

Stk. 3. Lederen af institutionen har ansvaret for, at bestemmelserne om røgfri
miljøer overholdes.

§ 6. I private hjem, hvor der modtages en offentlig serviceydelse i form af
hjemmehjælp og lignende, kan det som forudsætning for ydelsen pålægges beboerne ikke
at ryge i den tid, hvor personalet opholder sig i boligen.

§ 7. I Kriminalforsorgens institutioner bestemmer den indsatte, om der må ryges eller
ikke i pågældendes opholdsrum.

Stk. 2. Det kan pålægges de indsatte ikke at ryge i deres opholdsrum i den tid, hvor
de ansatte opholder sig dér.

Stk. 3. Lederen af den enkelte institution er ansvarlig for, at bestemmelserne om
røgfri miljøer overholdes.

§ 8. I den kommunale dagpleje og puljelignende dagplejer må der i dagplejens
åbningstid ikke ryges i dagplejehjemmet. Lokaler, der primært er indrettet som
børnenes lege og opholdsrum, skal være røgfri hele døgnet.

Stk. 2. Lederen af den kommunale dagpleje og puljelignende dagplejer er ansvarlig
for, at bestemmelserne om røgfri miljøer overholdes.

§ 9. På arbejdspladser i private hjem med ekstern arbejdskraft tilknyttet gælder
bestemmelserne i § 2, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Hvis arbejdslokalerne tillige tjener private boligformål, vil det være
tilladt at ryge uden for den eksterne arbejdskrafts arbejdstider.

§ 10. Bestemmelserne i § 2 om røgfri miljøer på indendørs arbejdspladser gælder også
på dansk indregistrerede skibe og luftfartøjer, jf. dog § 14, stk. 3.

§ 11. På offshoreanlæg kan der indrettes og etableres rygerum og rygekabiner under
hensyn til de særlige forhold offshore under forudsætning af, at ingen ufrivilligt
kan udsættes for passiv rygning.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-02-07 11:59

"Peter Albrechtsen" <Peterallbrect@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at læse kapitel 4 i det nye lovforslag. Måske kan det hjælpe dig. Men
> husk det er kun et lovforslag, - det kan blive ændret i den endelige
> udformning.

Tak for oplysningerne! Det er interessant og nyttigt!

Det er så de regler, der MÅSKE kommer til at gælde fremover.
Men ved nogen, hvad der gælder lige her og nu angående rygning på plejehjem?

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 22-02-07 12:16

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Men ved nogen, hvad der gælder lige her og nu angående rygning på plejehjem?

Jeg tror ikke, der i dag som sådan findes lovgivning, der regulerer området.

Det er derimod givetvis de enkelte institutioner, der selv fastsætter
regler for rygning på stedet. Med andre ord kan institutionen helt
sikkert indføre rygeforbud på fællesarealer og lignende steder. Men jeg
tror, det er tvivlsomt, om de kan indføre et rygeforbud på beboernes
private værelser.

Kunne de det, havde man det nok mange steder. Det sker jo jævntligt, at
plejehjemsbeboere indebrænder på grund af rygning.

Hvis reglerne på stedet i dag er inden for rammerne af de regler, som
efter al sandsynlighed bliver vedtaget om kort tid, synes jeg, at man
skal holde sig til dem i dag. Man vil virke lidt som en idiot, hvis man
i dag kæmper for at ændre et plejehjems interne rygeregler, blot for at
plejehjemmet om to måneder eller så får deres vilje alligevel, fordi der
er indført lovgivning, der regulerer området.

Fra : Else Holm

Dato : 23-02-07 21:51

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Det er så de regler, der MÅSKE kommer til at gælde fremover.
> Men ved nogen, hvad der gælder lige her og nu angående rygning

Jeg kender til flere forskellige plejehjem, hvor reglerne er
forskellige fra sted til sted. Argumentet for forbud mod rygning
på fællesarealerne er, at ikke alle beboere kan lide at lugte af
røg - eller kan måske ikke tåle røg.

At lade de ældre beboere ryge i eget opholdsrum, betyder nogle
steder, at der skal være en ansat hos dem, mens de ryger, for at
undgå, at de taber cigaretten, så der udbryder brand - og det er
der sjældent nomineret personale til.

--
Else

Fra : gb

Dato : 23-02-07 01:02

"Peter Albrechtsen" <Peterallbrect@hotmail.com> wrote in

> § 4. Sygehuse og lignende kan i helt specielle tilfælde tillade
> patienter og pårørende at ryge under forudsætning af, at ingen
> ufrivilligt kan udsættes for passiv rygning.

Det er noget forbandet svineri, at man vil fratage ældre og syge det,
som måske er deres eneste nydelse efter et langt liv med at bygge dette
land op. Fy for pokker!, for en gang feministisk politisk korrekthed.

Desuden er det IKKE bevist, at passiv rygning er skadeligt. Skulle jeg
have overset noget anerkendt videnskabelig litteratur om emnet, vil jeg
meget gere have nogle referencer.

--
GB

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-02-07 08:32

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er noget forbandet svineri, at man vil fratage ældre og syge det,
> som måske er deres eneste nydelse efter et langt liv med at bygge dette
> land op.

Jamen vil man det?

Fra : gb

Dato : 23-02-07 23:56

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> wrote in

> Jamen vil man det?

Man GØR det. Indlagte patienter på hospitalerne må gå udenfor for at
ryge i al slags vejr.

--
GB

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 24-02-07 10:25

> Man GØR det. Indlagte patienter på hospitalerne må gå udenfor for at
> ryge i al slags vejr.

Ja, jeg så sidst jeg var på hospitalet. En sygeplejerske skubbede en kræftsyg mand i
kørestol ud i sneen sammen med et stativ med diverse flasker. Da sygeplejesken havde
sørget for at manden havde fået ild på sin smøg i den stride vind gik hun tilbage og
kom et par minutter senere slæbende med en tung iltflaske, hvorefter hun riggede en
iltslage til som hun satte i mandens næse.
Jeg må indrømme at jeg fik tårer i øjnene over at se denne uværdige behandling, og
jeg kunne se på sygeplejersken at det gjorde ligså ondt på hende.

Manden har måske kun få uger eller måneder tilbage af sit liv. Giv ham dog for pokker
en værdig behandling i slutfasen, i stedet for at være politisk korrekt. For få
100.000 kroner kan man købe så kraftig ventilation til et rygerum, at det ikke burde
være problem.

Peter
(Som er ikke-ryger, men hader at se på at syge mennesker bliver uværdig behandlet!)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-07 10:41

> [...]

> stride vind gik hun tilbage og kom et par minutter senere slæbende med en
> tung iltflaske, hvorefter hun riggede en iltslage til som hun satte i

Lyder som en lungekræftpatient!

> [...]
> korrekt. For få 100.000 kroner kan man købe så kraftig ventilation til et
> rygerum, at det ikke burde være problem.

Lige præcis!
Det samme gælder på arbejdspladser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-07 10:43

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse

> Man GØR det. Indlagte patienter på hospitalerne må gå udenfor for at
> ryge i al slags vejr.

De er strengt taget ikke frataget retten/muligheden for at ryge, vel.
At man så - om man vil - kan hjælpe dem til at ryge uden alt det bøvl, er en
anden sag.

Fra : gb

Dato : 24-02-07 13:58

> De er strengt taget ikke frataget retten/muligheden for at ryge,
> vel. At man så - om man vil - kan hjælpe dem til at ryge uden alt
> det bøvl, er en anden sag.

Man har ALTID - indtil nu - kunnet ryge som patient på danske
hospitaler. Hvorfor er det så lige pludselig blevet et problem?

På grund af superfeministisk politisk korrekthed.

Der er INGEN beviser for, at "passiv rygning" er skadeligt, men nogle
personer påstår, at røgen kan gå gennem etageadskillelser og dræbe
dem, der er ovenpå.

Grotesk. Langt ude.

--
GB

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-07 14:09

> Man har ALTID - indtil nu - kunnet ryge som patient på danske
> hospitaler. Hvorfor er det så lige pludselig blevet et problem?

Der har, så langt tilbage jeg har kunnet huske, været begrænsninger.

De gange jeg har været indlagt, har man skulle bevæge sig et godt stykke væk
fra sin hospitalsseng for at ryge. Og nu skal du muligvis gå 100 meter mere
end du skulle før. Men ryge kan du altså stadig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-02-07 14:17

Den 24-02-07 13.58 skrev gb følgende:

> Der er INGEN beviser for, at "passiv rygning" er skadeligt

Hvor har du været gravet ned de sidste 20 år?

Du kan starte her:
http://www.cancer.dk/tobak/passiv+rygning/hvidbog_om_passiv_rygning.asp

Fortsæt selv på PubMed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 24-02-07 18:38

> Hvor har du været gravet ned de sidste 20 år?

Hej Kim
Jeg er ikke tvivl om at passiv rygning er farlig og jeg gør selv alt hvad jeg kan for
at undgå at opholde i tobaksrøg. Men det ændre ikke synspunkt om at hospitaler og
firmaer der ikke vil investere i den fornødne ventilation er nogle fedterøve der ikke
tager hensyn til rygerne. Tobakrøg kan fjernes mekanisk, der er blot ingen vilje til
det. Det er billigere at jage rygerne på porten.
Hverken min kone eller jeg ryger, mens vi har investeret i det fornødne grej så vores
gæster kan dyrke deres last uden at genere os andre. En effektiv luftrenser kostede
os små 5000 kroner, og vi har plads til alle i vores hjem.

Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-07 20:25

> Men det ændre ikke synspunkt om at hospitaler og firmaer der ikke vil
> investere i den fornødne ventilation er nogle fedterøve der ikke tager
> hensyn til rygerne.

Slår vi tingene sammen og laver udsugning og varme (samt kaffeautomat) i
fixerum kan alle narkomanerne, drankerne, rygerne og de hjemløse få
varmestue med udsugning, som de kan dele med både rygere og ikke-rygerne. Vi
skal alle være her.

Mvh. Lisbeth

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-02-07 23:28

gb wrote:

> Der er INGEN beviser for, at "passiv rygning" er skadeligt,

Sikke en gang vrøvl, dem findes der massere af.

Hvorfor skal vi andres tilværelse forpestes af, at du ikke vil indse at din
rygning er skadelig og generende for os andre?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-02-07 23:32

gb wrote:

> Man GØR det. Indlagte patienter på hospitalerne må gå udenfor for at
> ryge i al slags vejr.

På RH er der f.eks indrette en fælles rygerpavilion, så rygningen ikke
behøver at foregå udendørs.

Men de fleste rygere gider ikke gå derhen, så rygningen foregår oftest lige
i døråbningerne

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Holst

Dato : 22-02-07 12:17

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Synes kun jeg kan finde gamle og måske uaktuelle informationer om emnet.

Ellers prøv news:dk.videnskab.jura - her sidder en masse med viden om
lovgivning - eller news:dk.forbruger.offentlig-service - her sidder
nogen med viden om det offentlige.