Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken billedbehandlings-software
Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-07 20:59

Hej,

Hvilken billedbehandlingssoftware skal jeg vælge?

Jeg er nybegynder med digitale billeder, men har fotograferet i mange
år. Mit første digitale kamera er et Olympus mju720SW, men jeg har et
DSLR på budgettet indenfor en overskuelig fremtid.

Jeg vil derfor godt have noget software som fungerer med forskellige
kamerafabrikater.

Med Olympuskameraet fulgte der noget Olympus SW med - det virker ikke
umiddelbart særlig overbevisende.

Picasa er nemt at bruge - "I feel lucky" funktionen ser ud til at
håndtere mine grålige snebilleder (som blev grå og kedelige, selvom jeg
brugte kameraets Snow and Beach eksponeringsprogram)

Er det umagen værd at investere i Photoshop Elements - hvad får jeg ud
af Photoshop Elements i forhold til Picasa?

Mvh,
Henrik.

Fra : MAL

Dato : 22-02-07 21:39

"Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse

> Er det umagen værd at investere i Photoshop Elements - hvad får jeg ud af
> Photoshop Elements i forhold til Picasa?

Hej Henrik!
Jeg har brugt både Picasa og Elements (4.0 og 5.0) og vil personligt klart
foretrække Elements. Men sådan noget er jo langt hen ad vejen en smagssag.
Hvis du læser Digital Foto er det en fordel at bruge Elements, da det er
den, de henviser til i deres små kurser.

MAL

Fra : Gert Medom

Dato : 22-02-07 21:49

> Picasa er nemt at bruge - "I feel lucky" funktionen ser ud til at håndtere
> mine grålige snebilleder (som blev grå og kedelige, selvom jeg brugte
> kameraets Snow and Beach eksponeringsprogram)

Måske skulle du prøve med at sætte eksponerings kompensationen til +0,3 el.
+0,7?

// Gert

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-07 10:58

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote in message

> Måske skulle du prøve med at sætte eksponerings kompensationen til +0,3
> el. +0,7?

Tja, eller +1 eller + 2

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Gert Medom

Dato : 23-02-07 12:44

"Thomas Schreiber" <www.thsch.com> skrev i en meddelelse
> "Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote in message

> Tja, eller +1 eller + 2

Ja, men jeg foretrækker at "skrue" langsomt op for ev og starte med mindre
værdier, men hvis der er live histogram i record-mode, kan man se, hvornår
ev clipper i højlyset.

// Gert

Fra : Gert Medom

Dato : 23-02-07 15:35

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værdier, men hvis der er live histogram i record-mode, kan man se, hvornår

Idag gav +0,7 en fornuftig eksponering der var bedre end programmets igår.

/ Gert

Fra : Henrik B.

Dato : 24-02-07 09:35

Thomas Schreiber wrote:
> "Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote in message

> Tja, eller +1 eller + 2

Ja, - men det er for sent nu. Jeg har tidligere med analogt udstyr brugt
+1 og +2 - men fik foto-labbets fremkaldemaskine hurtigt spoleret.

Det er første gang jeg har taget snebilleder med Olympus'en, så derfor
forsøgte jeg mig med Snow and Beach programmet uden yderligere
eksponeringskompensation (ud fra de små skridts princip).

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-07 16:01

"Henrik B." <h@b.c> wrote in message
> Hej,
>
> Hvilken billedbehandlingssoftware skal jeg vælge?

Jeg har anvendt Paintshop Pro (PSP) i nogen år og har altid været glad for
det. Jeg har haft version 8.1 og XI.

Du kan købe en fuld version for omkring 1000 kroner. Se mere på
www.corel.com og www.danmarksmindsteforlag.dk ....og, nej, jeg er ikke i
familie med indehaveren eller noget

Venlig hilsen
Lars

Fra : Kenneth

Dato : 23-02-07 17:12

Jeg synes at Photoshop Elements 5 er virkelig god valuta for pengene (5. -
600 kr)
Den kan alt det du har brug for i meget lang tid og mere til. (Nej jeg
kender dig naturligvis ikke og ved ikke hvad du har brug for, men den kan
virkeligt meget)
Det er let at finde ud af og hvis du køber "bladet "Digital foto" får du en
masse tuturials på cd med hjælp ti programmet

Du kan helt sikkert finde en demo hos adobe på nettet - og sikkert også på
Digital foto cd'en - så kan du prøve før du køber

God fornøjelse.

/Kenneth

Fra : Morten O

Dato : 23-02-07 19:21

Kenneth wrote:

> Du kan helt sikkert finde en demo hos adobe på nettet - og sikkert også på
> Digital foto cd'en - så kan du prøve før du køber

Adobes ftp server er jo i hvert fald tilgængelig for alle, og der ligger
alle de gratis demo versioner til fri download.

Elements: ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/photoshopelements/win/5.x/

Photoshop: ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/photoshop/win/cs2/

--

Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 24-02-07 09:42

Kenneth wrote:

> [...]
> Det er let at finde ud af og hvis du køber "bladet "Digital foto" får du en
> masse tuturials på cd med hjælp ti programmet

Det er mit indtryk at Photoshop programmerne er de mest udbredte, så det
er en parameter for mig som begynder i digital foto. Det er også mit
indtryk at det er et ganske udmærket program. At jeg kan læse
forskellige vejledninger i Digital foto er kun et plus.

> Du kan helt sikkert finde en demo hos adobe på nettet - og sikkert også på
> Digital foto cd'en - så kan du prøve før du køber

Ja, der er en 30 dages prøveudgave på nettet - den må prøves.

Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-07 23:15

Hej Henrik

Jeg bruger GIMP, det er et open source-program og kan downloades frit
fra dette link: http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

GIMP kan omtrent det samme som Photoshop, Elements og Paint Shop Pro.
Jeg har lavet en introduktion til GIMP, som ligger på dette link:
http://www.aigis.dk/it/gimp/gimpguide1.html

Jeg har brugt både Elements, Paint Shop Pro og Picasa, men GIMP er mit
foretrukne billedbehandlingsprogram.

Det kan være svært at vælge, men du kunne jo downloade prøve-versioner
af alle programmerne. Afprøv programmerne med en serie billeder, hvor du
afprøver funktionerne: opret billede, beskær billede, manipuler
belysning og kontrast samt afprøver andre funktioner, du har behov for
at kunne udføre. Hvilket program du herefter foretrækker, det kunne være
spændende at høre om her i gruppen.

mvh.
Klaus
www.aigis.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-02-07 23:26

Klaus Eriksen ke <nospam> wrote:

> [...]
> belysning og kontrast samt afprøver andre funktioner, du har behov for
> at kunne udføre. Hvilket program du herefter foretrækker, det kunne være

Gimp er sikkert et udemærket program, men sidste jeg prøvede det var det
ikke et MDI program, men bare 117 vinduer ud over det hele, istedet for
fint samlet i et hoved vindue, ligesom f.eks. Photoshop.
Dette alene er grund nok til jeg bestemt ikke gider bruge det, det er
ganske enkelt i mine øjne elendig GUI.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-07 23:47

Søren Reinke skrev:

> [...]
> fint samlet i et hoved vindue, ligesom f.eks. Photoshop.
> Dette alene er grund nok til jeg bestemt ikke gider bruge det, det er

Ofte arbejder jeg med flere programmer samtidig - fx. textbehandling,
browser, hjemmesideeditor og billedbehandling, i den sammenhæng
foretrækker jeg GIMPs SDI-grænseflade fremfor MDI-grænsefladen. I mine
øjne er det genial GUI

mvh.
Klaus

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-02-07 23:54

> Ofte arbejder jeg med flere programmer samtidig - fx. textbehandling,
> browser, hjemmesideeditor og billedbehandling, i den sammenhæng

Lige netop derfor er det vigtigt at havde det hele samlet et sted, og
ikke blive forstyrret af alle de andre programmer.

Ønsker jer at se flere samtidigt, lægger jeg hoved vinduerne ved siden
af hinanden. Men kører alligevel næsten altid alt maximeret, for ligesom
at udnytte min skærm.

> foretrækker jeg GIMPs SDI-grænseflade fremfor MDI-grænsefladen. I mine
> øjne er det genial GUI

Fair nok, jeg synes det er elendigt design. Eller rettere ikke engang
elendigt, bare ganske enkelt mangel på noget design rent
brugergrænseflade mæssigt. Men sådanne er vi jo så forskellige.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-02-07 10:02

Klaus Eriksen ke <nospam> wrote:

> Hej Henrik
>
> Jeg bruger GIMP, det er et open source-program og kan downloades frit
> fra dette link: http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

Jeg har for længe siden prøvet GIMP men blev overvældet af mulighederne
og forvirret af GUI'en. Men det er helt sikkert et plus at det kører på
andet end Windows.

> GIMP kan omtrent det samme som Photoshop, Elements og Paint Shop Pro.

Falder Picasa udenfor her med manglende funktionalitet?

Håndterer GIMP også overførsel af billederne fra kamera/medium og
arkivering af billederne?

> Jeg har lavet en introduktion til GIMP, som ligger på dette link:
> http://www.aigis.dk/it/gimp/gimpguide1.html

Tak, den vil jeg se på.

> [...]
> belysning og kontrast samt afprøver andre funktioner, du har behov for
> at kunne udføre. Hvilket program du herefter foretrækker, det kunne være

Jeg har tænkt på muligheden af dette - og det kunne også ende med at jeg
gør det, men nok i en mindre ambitiøs målestok. Inden jeg giver mig til
at afprøve programmerne mod hinanden vil jeg nok studere sammenligninger
på nettet - som fx.
http://www.consumersearch.com/www/software/photo-editing-software/

Mvh,
Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 15:21

Henrik B. skrev:

> [...]
> andet end Windows.

> Falder Picasa udenfor her med manglende funktionalitet?

Picasa forsøger at lave en meget brugervenlig grænseflade på bekostning
af brugerens mulighed for selv at bestemme hvilke funktioner der skal
udføres og hvordan de skal udføres. I modsætning til Photoshop,
Elements, PSP og GIMP som har langt flere funktioner, der gør det muligt
for brugeren at få udført mange flere specielle opgaver, til gengæld er
grænsefladen mere uoverskuelig. Det er derfor jeg ikke tog Picasa med i
sammenligningen med GIMP.

Svaret på dit spørgsmål: GIMP kan det samme som Picasa og mere til. Men
GIMP kan også være mere uoverskuelig end Picasa.

> Håndterer GIMP også overførsel af billederne fra kamera/medium og
> arkivering af billederne?

Jeg overfører mine billeder via stifinder, så jeg har ikke særlig megen
erfaring med den type billedoverførsel. Men jeg har lige kontrolleret
GIMP, den har en TWAIN-funktion, den kræver lidt opsætning, men så burde
det være muligt at overføre og arkivere billeder fra dit kamera.

> [...]
> gør det, men nok i en mindre ambitiøs målestok. Inden jeg giver mig til
> at afprøve programmerne mod hinanden vil jeg nok studere sammenligninger

Held og lykke med din søgen,
mvh.
Klaus

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 24-02-07 12:50

"Klaus Eriksen" <"ke <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> og kontrast samt afprøver andre funktioner, du har behov for at kunne
> udføre. Hvilket program du herefter foretrækker, det kunne være spændende

Hej Klaus.
Tak for den meget fine introduktion til Gimp. Jeg har siddet nogle timer og
prøvet programmet. Det er lige mig.
Jeg har arbejdet i Photoshop nogle år. Photoshop er et godt
billedbehandlings program, men det er også meget omfattende, og ikke til at
betale i en Dansk version
Til de små daglige familie fotos har jeg brugt Microsoft PhotoDraw som er på
Dansk. Men det mangler lidt, for at leve op til nutidige krav.
Gimp lægger sig der hvor jeg har brug for. Et gratis program på Dansk, det
er sku da flot.

hilsen Flemming Aagaard

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 16:44

Flemming Aagaard skrev:

> Gimp lægger sig der hvor jeg har brug for. Et gratis program på Dansk, det
> er sku da flot.

Enig og tak for dit svar.

På mandag udgiver jeg i øvrigt en lille bog om open source-programmer,
GIMP bliver også gennemgået. Se dette link:
http://onlibri.dk/e-books/teknik/

mvh.
Klaus