Kradser i væggene
Fra : Pia Wittendorf

Dato : 21-02-07 11:25

Hej.
Er der nogen der kan hjælpe mig. Min hunkat Tikka på 10 snart 11 mdr.
kradser i alle vores vægge, det ser efterhånden frygteligt ud.
Hendes forældre er begge udekatte, faderen kender vi dog ikke. Hun har
kradsebræt på væg og et gulv til loft legetårn.
Er der nogen der har et godt råd?

Med venlig hilsen
Pia Wittendorf
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lene

Dato : 21-02-07 14:29

min erfaring er pil det kradsbræt du har på væggen ned for nogen katte kan
ikke helt finde ud af de må kradse på det ene sted og ikke det andet sted på
væggen og så når du tager hende i det sæt hende hen til det kradsetræ hun må
bruge jeg gjore det selv med mine katte for de ville alle bruge bord ben på
mit sofa bord og spise bord og efter 3 uger stoppede de stille og rolig

knus lene

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-02-07 17:47

1) Sørg for at hun har mere end et kradsebræt placeret nær der hun kradser
meget nu og sørg for at hendes kradsebrædder er placeret nær der hvor du
opholder dig meget. Skift evt. type fra det du har nu.

2) Lån bogen "Klikkertræning for Katte" af Karen Pryor på biblioteket og køb
en klikker i en dyrehandel eller supermarked. Læs bogen og brug dens
anvisninger på at indlære adfærden "at kradse i kradsebrættet". Læs evt. mit
indlæg fra d. 17/2 i tråden "afstraffelse af kat" om effekter af og
muligheder med klikkertræning.

3) Sørg for at din kat bliver aktiveret regelmæssigt (mindst een gang
dagligt - _hver_ dag) og ikke er understimuleret og lær hende at hun kan få
din opmærksomhed ved at kradse i sit kradsetræ - ikke i tapetet.

Der er mange træningsmetoder, men klikkertræning er let at gå til også for
folk der ikke har nogen uddannelse eller baggrund indenfor dyreadfærd, giver
hurtige og sikre resultater og giver en god kommunikation mellem dyr og
ejer. Jeg har endnu ikke mødt en kat der ikke responderede på klikkertræning
og som ikke kunne lære at lade tapetet være.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Er hun indekat og alenekat i huset? For så keder hun sig nok og både du
og hun kunne formentlig have stor glæde af en legekammerat til hende.

Fra : Søren LH

Dato : 21-02-07 18:22

> [...]
> Hendes forældre er begge udekatte, faderen kender vi dog ikke. Hun har
> kradsebræt på væg og et gulv til loft legetårn.

Sprøjte med Feliway der hvor hun kradser. Og have godt med
kradsetræer/-brætter tæt på der hvor hun kradser.

Feliway er kattehormon på spray, som købes hos dyrehandelen

Det hjalp på min kat, som gjorde det samme.Vor varigt løsningen er ved jeg
ikke, da jeg senere skilte mig af med katten, som i det hele taget var en
problemkat.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 21-02-07 18:53

Søren LH wrote:
> Sprøjte med Feliway der hvor hun kradser. Og have godt med
> kradsetræer/-brætter tæt på der hvor hun kradser.

Jeg kan tilføje at vi her i huset lærer nye katte hvor de må kradse ved at
dryppe brædterne med baldriandråber. Dråberne kan købes hos Matas, under
navnet Valeriane.
Det er da et forsøg værd.
Duften tiltrækker kattene, vores er helt pjattede med den duft.
Vi bruger iøvrigt også de dråber i kattebakkerne, hvis den nye kat ikke kan
finde ud af at tisse i kattebakke.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-02-07 20:28

Anette wrote:

> [...]
> Vi bruger iøvrigt også de dråber i kattebakkerne, hvis den nye kat
> ikke kan finde ud af at tisse i kattebakke.

Jeg ville netop også foreslå baldriandråber. Jeg synes de lugter
afskyeligt, men katte elsker den duft. Jeg kan huske at mine 2
tidligere hankatte blev fuldkommen euforiserede af den duft, så de
fjollede rundt som små klovne, når de havde "sniffet" til
kradsebrædtet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 23-02-07 08:31

> [...]
> Hendes forældre er begge udekatte, faderen kender vi dog ikke. Hun har
> kradsebræt på væg og et gulv til loft legetårn.

Tak for jeres råd, men alt det I har beskrevet er prøvet og har ikke
hjulpet