Dyr og seksualitet
Fra : Peter

Dato : 22-02-07 14:21

Jeg har spekuleret på, har dyr foreks hunde "seksuel nydelse" ligesom
mennesker, kan en hunhund foreks få orgasme?. hos mennesket har kvinden en
clitoris, har dyr noget tilsvarende.

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-02-07 17:25

On 22 Feb., 14:20, "Peter" <m...@klan.com> wrote:
> Jeg har spekuleret på, har dyr foreks hunde "seksuel nydelse" ligesom
> mennesker, kan en hunhund foreks få orgasme?. hos mennesket har kvinden en
> clitoris, har dyr noget tilsvarende.

Hvis vi holder os til hunde, så indebærer parringen i modsætning til
mange andre arter at hundene forbliver låst sammen for en tid, det
kaldes parringsbåndet, og forårsages af en nærmest kugleformet udvækst
på hanhundens penis som låser sig fat i hunhunden. Det kan sommemtider
give ubehag, især for uerfarne hunde.
En hanhund hvis første seksuelle oplevelse er negativ vil i reglen
være seksuelt tilbageholdende.
Dengang min nabo skulle have hvalpe, kom der uheldigvis en kat forbi
under parringen, og hunhunden jog afsted efter katten, men den
stakkels hanhund slæbende efter sig, det va rhans første parring. Det
var en smertefuld oplevelse, hvilket betød at han aldrig igen var
villig til at parre sig.
Hvis det derimod går efter planen kan man nogengange se at hanhunden
slikker sig om munden, ansigtsudtrykket siger også en del.
Hunhunde har noget der svarer til en klitoris, og spidsen af
hanhundens penis, samt bagsiden af svulmelegemet er sensible områder.

Fra naturens side er dyrs seksualitet kun vågen i selve parringstiden,
i den øvrige tid vil mange arter (eks: ræv, ulv, div. hjorte) være
stort set impotente, hvilket gælder begge arter. Derfor er de også fri
for seksualdriften i det meste af året. Naturens forudsætter at nogen
individer aldrig får lov at parre sig, i en ulveflok vil det være
alfatæven, og en af de højest rangerende hanner der får lov at parre
sig. De der bliver forbigået skal så kun bære rundt på deres seksuelle
frustrationer et par måneder hvert år. Men i den tid foregår der hos
mange arter magtkampe om hvem der skal have lov at parre sig. Hos
mennesker foregår denne kamp af og til foran diskoteker....;)
Hos domesticerede arter som tamhunde er den årstidsbundne kønsdrift
gået tabt, hanhunde er fertile hele året, og hunhundes løbetider er
ikke længere synkroniseret med årstiden.
Det kan faktisk føre til at nogen hunde fungerer dårligt på grund af
"et dårligt sexliv", andre klarer det uden problemer. Problemet kan
godt være koblet med generelt manglende aktivering af hunden. Nogen
vælger straks at løse problemet med kastration, så man slipper for den
besværlige aktivering, men some tider viker heller ikke aktivering.
Kunstig sædaftapning kan også løse problemet, i reglen kan 1-3 gange
årligt klare det, og hanhunde viser i reglen nydelse ved dette.
Hunhunde kan udvilke Pyometra på grund af overproduktion af hormoner,
men sygdommen kan også have andre årsager. Det sker oftest hos dyr der
aldrig har fået hvalpe, mens hunhunde der regelmæssigt bruges til avl
tilsyneladende har mindre risiko. Det er mulgivis herfra at myten om
at hunhunde "har godt af" at få et kuld hvalpe.

Hilsen Kim

Fra : Poul Nielsen

Dato : 22-02-07 18:56

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har to hunhunde der er i løbetid den ene er 10 år den anden er 9 år
gammel. Jeg er ved blive vanvittig af al den ballade der opstår når de to er
i løbetid. så mit spørgsmål er? kommer hunhunde i overgangsalderen. Jeg
venter spændt på dit svar.

Fra : lh

Dato : 22-02-07 19:05

"Poul Nielsen" <mega@lan.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er
> i løbetid. så mit spørgsmål er? kommer hunhunde i overgangsalderen. Jeg

Nej det gør hunhunde ikke. Men du kan jo lade dem sterillisere, så slipper
du for problemet!! Min blev sterilliseret så snart hun var gammel nok, hun
er i dag 10 år og jeg har nydt at undgå alle disse problemer hvert halve år.

Mvh

lh

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-02-07 19:38

On 22 Feb., 18:56, "Poul Nielsen" <m...@lan.com> wrote:

> [...]
> i løbetid. så mit spørgsmål er? kommer hunhunde i overgangsalderen. Jeg

Risikoen for pyometra er i den høje ende i den alder, det er et
argument for kastration. Men en operation på en hund i den alder er
heller ikke risikofri. Hvilken art er balladen?

Hilsen Kim

Fra : Peter

Dato : 22-02-07 20:20

On 22 Feb., 18:56, "Poul Nielsen" <m...@lan.com> wrote:
Men en operation på en hund i den alder er
heller ikke risikofri. Hvilken art er balladen?

Hilsen Kim

Bichon Frisé

www.bichon.ws

Fra : Snasse

Dato : 23-02-07 08:54

> Jeg har spekuleret på, har dyr foreks hunde "seksuel nydelse" ligesom
> mennesker, kan en hunhund foreks få orgasme?. hos mennesket har kvinden en
> clitoris, har dyr noget tilsvarende.

Min tæve har siden hun var ca 8 mdr ornaneret. Hun sætter sig tilbagelænet i
hendes kurv og "gnubber" forbenene på hendes kønsåbning. Efter ca 10-15 sek.
med denne bevægelse, bliver hun vildt glad, hun farer rundt i kurven og
bider sig selv i halen og bagbenene og kommer med glædeslyde.
Det kan godt forekomme en del gange om dagen, om det er orgasme ved jeg
ikke, men det er ihvertfald en form for nydelse.

--
Susanne
www.chikabee.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-02-07 09:27

On 22 Feb., 20:19, "Peter" <m...@klan.com> wrote:

> Bichon Frisé
>
> www.bichon.ws

Ok, det jeg mente var, hvordan balladen giver sig udtryk? Er det
adfærd, hanhundebesøg, drypperi, eller?

Hilsen Kim