Campingplads i Tjekkiet?
Fra : Preben og Charlotte

Dato : 22-02-07 00:02

Hej..
Vi har påtænkt en tur til tjekkiet med vores cv til sommer. Er der nogen som
kender en god plads med pool i den nordvestlige del af Tjekkiet?
Det er første gang vi kører syd for grænsen,- plejer altid at være i lille
Danmark, så vi modtager gerne gode råd om landet (altså Tjekkiet)!!
Hvad skal vi forvente??

Hilsen Charlotte

Fra : Carsten H

Dato : 22-02-07 07:18

understreger lige . Dette er min personlige mening.

Jeg vil aldrig til et tidligere østland hverken med bil eller autocamper /
campingvogn. Det har jeg mine værdier for kært til.
Når det nu er jeres første tur syd for grænsen, hvorfor så ikke tage til et
af de mange skønne steder der findes eksempelvis i Tyskland. Jeg vil ikke
nævne steder eller muligheder da der er milioner at vælge imellem.
Carsten

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-02-07 09:01

> Jeg vil aldrig til et tidligere østland hverken med bil eller autocamper /
> campingvogn. Det har jeg mine værdier for kært til.

Sikke dog en masse fordomme........

Vi har camperet i Tjekkiet i de sidste 7 år, og elsker landet.
Der er flot natur, spændende byer både nye og meget gamle.
Skrønen om at kriminaliteten er værre end i Danmark er mest en skrøne....
Hvis man overnatter på campingpladser, og ellers låser sin bil når man
parkerer, er chancen for at den bliver stjålet da ikke større end her i
landet.
Faktisk er biler i Tjekkiet så billige, at de fleste tjekker (indbyggere i
Tjekkiet) er bedre kørende end os danskere. Bilerne er som regel med meget
mere udstyr.

Omkring campingpladser afhænger det lidt af, hvor I præsist har tækt Jer at
campere.

Hvis I kommer ind i landet via Cheb, ligger der i marianske Lazne området
flere gode pladser.

Men prøv at kikke på www.camp.cz

Og - ikke uvæsenligt: Alt er altså meget billigt - også campingpladser

Ellers så spørg - vi kender en del til landet.

Hilsen
Kim Olsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-02-07 16:44

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke dog en masse fordomme........

Det kan jo være, der er hold i "fordommene". Vi har været i Tjekkiet
flere gange, og altid en ubehagelig oplevelse rigere:

1. Stjålet grill første gang
2. Stjålne sidespejle anden gang. Begge disse gange overnattede vi på
campingpladser med bevæbnede vagter! Hvorfor mon der er bevæbnede
vagter?
3. Hastighedsbøde uden nogen form for kontrolapparat!
4. Bøde for at køre ind hvor der var "indkørsel forbudt". Der var ingen
skilte og alle andre kørte ind. Civilklædte betjente ville have 1200
kroner. Efter nogen diskussion slap vi med 250 kroner.

Så efter 4 besøg er vi definitivt færdig med de platugler.

mvh
Preben

Fra : KHH

Dato : 22-02-07 11:30

Nu har vi i 6 år camperet i henholdsvis, Tjekkeiet og Ungarn, og jeg forstår
overhovedet ikke den skræk for De gamle Østlande, hvorfor tør du ikke at
campere øst for Lübeck, i det gamle Østtyskland, for det er vel konsekvensen
af, det du skriver (i de gamle Østlande).

Vi har tvært i mod oplevet, da vi var nede i drypstenshulerne ved Blansko,
at vi havde forlagt vores penge på et bord i et cafeteria, at et par
nydelige unge mennesker, der gjorde os opmærksomme på tysk, at det var en
ældre dame der havde set, at vi havde ladet dem ligge, men hun kunne ikke
andet som tjekkisk og derfor havde bedt de unge om at give os pengene. Dette
resulterede i, at vi gav den ældre dame 200 Kurona (ca. 50 kr.) i
"findeløn", og vi var glade.

Vi har intet andet end godt at sige, om vore ferie i de gamle østlande.

De hverken røver eller stjæler eller overfalder mere end for eks. her
hjemme.

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-02-07 11:52

> [...]
Dette
> resulterede i, at vi gav den ældre dame 200 Kurona (ca. 50 kr.) i

Vi har oplevet noget tilsvarende i Plzen, hvor vi havde glemt vores
digitalkamera på bordet uden for ZOO.

Det var også blevet indlevet til billethuset efter 2 timer med besked om,
hvor det var fundet. I DK var det sku blevet stjålet

Kim

P.S. Drypstenhulerne bør I - Preben og Charlotte også opleve, der er
mulighed for at køre med svævebane ned til grotterne hvis man kommer østfra.
En oplevelse.
De ligger godt nok nede lidt nord for Brno (ja tjekkerne kan faktisk udtale
det) i det østlige Tjekkiet. Men afstandene er jo ikke så store.

Fra : KHH

Dato : 22-02-07 11:31

> [...]
> Det er første gang vi kører syd for grænsen,- plejer altid at være i lille
> Danmark, så vi modtager gerne gode råd om landet (altså Tjekkiet)!!

Prøv dette link:
http://www.camp.cz/index.php?akce=mainpage&lng=dk&act=jazyk_dk

Fra : Preben og Charlotte

Dato : 22-02-07 13:00

Tak til jer alle for rådene. Jeg er nu heller ikke bange for at holde freie
der.
Hvor lang tid skal vi regne med, at det tar at køre derned med cv (Ca. til
den nærmeste grænse) og er det skønnest med en overnatning?
Vi har 2 børn på bagsædet, som ikke er særlige gode til at køre bil,- vi
plejer knapt at være kørt under limfjordstunellen (vi bor ca. 25 km. fra
den) inden de spør´ om hvornår vi er der! Hvordan er er jeres
erfaringer med det,- er det skønnest at køre om natten eller er der en flot
natur på vejen man bør se??
Er der andre ting vi skal huske eller tage os i agt for, end i dk?
Ja, i kan jo godt høre vi er helt grønne indenfor det her =))

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-02-07 13:12

Preben og Charlotte wrote:
> [...]
> vi plejer knapt at være kørt under limfjordstunellen (vi bor ca. 25
> km. fra den) inden de spør´ om hvornår vi er der!

Tag nogle overraskelser med i handskerummet til ungerne. Afhængig af lyster
og alder kan det f.eks. være slik, papir og blyant, en bog/tegneserie, kryds
og tværs i passende sværhedsgrad, legetøj, og giv dem opgaver. Gæt hvor
mange biler der overhaler jer på 5 minutter, derefter længere tidsperioder,
hvor mange benzinstationer I passerer i løbet af den næste time, hvem der
først får øje på en dansk indregistreret bil osv.

> Hvordan er er
> jeres erfaringer med det,- er det skønnest at køre om natten eller er
> der en flot natur på vejen man bør se??

Vi kørte om natten, da ungerne var helt små - mindre end 3 år. Derefter er
det gået fint om dagen. Især efter indførsel af gps, hvor der ingen tvivl
var om hvornår vi ankom. Det evindelige "hvornår er vi der" har jeg stort
set aldrig hørt :)

> Er der andre ting vi skal huske eller tage os i agt for, end i dk?
> Ja, i kan jo godt høre vi er helt grønne indenfor det her =))

Nogle kører på campingplads og overnatter - andre svinger ind på en
rasteplads. Det er så forskelligt. Det kan dog godt på visse strækninger i
visse perioder være svært at finde plads til vogntoget, fordi der i forvejen
er mange campister og lastbiler på vejene.

Regn med 60-70 km/t i gennemsnits inkl. korte nødvendige pauser excl.
soveperioder.

--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500

Fra : Preben og Charlotte

Dato : 22-02-07 15:55

Per! Tak for din råd,- sikker på vi vil gøre nytte af dem!!

Vi har siddet og fundet en plads ved liberec "camping 2000",- er der nogen
som har været der, eller har hørt om andre som har, vil vi da gerne høre en
tilbagemelding. Den ser fin ud med nyt poolanlæg fra 2006.
Vi har snakket med nogen som enkelte gange har haft problemer ved grænsen,-
noget i kender til??
Hvor sikre er rastepladserne ved overnatning eller er der nogen som kender
en nem campingpl. ved motorvejen et stykke nede i tyskland?
Hilsen Charlotte

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-02-07 16:11

> [...]
en
> tilbagemelding. Den ser fin ud med nyt poolanlæg fra 2006.

Hej igen

Camping 2000 skal vi også først prøve i år, vi har tidligere ligger på den
lille plads inde i selve Liberec.

Overnatning på rasteplads eller ej - er et meget drøftet emne. Nogle gør det
aldrig pga. faren for overfald og lign., men vi har nu altid gjort det
gennem tyskland for at spare den tid der går med at finde en campingplads.

Problemer ved grænsen bliver mere og mere sjældne. Førhen kunne det da godt
tage lidt tid, men travlhed og underbemanding har også ramt tjekkerne, så de
sidste mange år, er vi bare blevet vinket igennem.

hilsen
Kim

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-02-07 16:01

> Hvor lang tid skal vi regne med, at det tar at køre derned med cv (Ca. til
> den nærmeste grænse) og er det skønnest med en overnatning?

Hej

Mens børnene var mindre brugte vi to dage, med en restepladsovernatning i
tyskland undervejs, men de sidste par år, har vi kunne gøre det på en dag.
(færgen kl. 5 fra Gedser) ankomst Liberec ca kl. 18.

Om man er til natkørsel eller ej er en smagssag, tyske motorveje rummer ikke
meget, som man skal se.

Vi plejer at køre østom Berlinerring, og via Cottbus til Götingen eller
Zitau. Herfra enten 20km eller 2km gennem Polen og så Liberic eller Mlada
Boleslav som første overnatning.
Man kan også køre via Dredsen og direkte til Tjekkiet, men der kan være en
masse lastbiltrafik. Zittau er en personvognsgrænse, hvor der aldrig er kø.
Görlitz er en ny autobahngrænse til Polen.

Skulle I vælge den vej rummer Liberec et MEGET stort badeland
www.babylon.cz, og en ok campingplads.

Mlada Boleslav er SKODA's hjemby, og hele byen ejes mere eller mindre af
Skoda.
Også SkodaKemp (de har også en hjemmeside).
Selve pladsen er en rigtig danskerplads, men ikke noget særligt. Til gengæld
er der lige overfor et udendørs svømmebassin og børnebassin, som jeg aldrig
har set større.

Selve Skodafabrikken og ikke mindst museet er også et besøg værd. (fabrikken
skal dog bestilles et par måneder i forvejen - med en mail)

I samme område (lidt vestligere) skal man besøge en af Krystalfabrikkerne,
og gøre et kup (de laver Rosendahlkrystal her)

Nå nu skal det jo ikke udvikle sig til en hel turistguide, men spørg
endelig.

hilsen
Kim Olsen

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-02-07 16:28

Indkøbtip på eller før turen:

Der findes en Dansk-Tjekkisk-Dansk ordbog skrevet af Petr Kurfürst.
Jeg har aldrig set den i Danmark, men den må kunne bestilles i en dansk
boghandel.

Ellers koster den ca. kc 200 i Tjekkiet, hvis man kan finde den. (der er ca
dkr. 60,-)
Ordbøger hedder vist "Slovniki" (dansky-slovnik)

Kim

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 22-02-07 18:28

Her er lige en lille god link til at få svar på mange ting :
Prøv f.eks. denne http://www.hanses-campingsider.dk/lande/allelande.htm

Og her er en mere http://www.eurocampings.dk/da/europa/

Her lige en mellemting mellem en "rasteplads" og en Campingplads i
Tyskland.Alle Autohof`s i Tyskland har vist nok en tankstation med
døgnbemanding (Parker altid i nærheden af disse og aldrig i et mørkt
hjørne).
Vælg at holde sammen med andre Campingvogne og aldrig alene !
PS : Polizei patruljerer ofte på disse pladser , der typisk ligger 0 til 1
Km fra Autobahn(Gult skilt med sort A ved afkørsler)
http://www.autohof.de/

Håber det kan bruges.
Kim

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 22-02-07 18:50

Den gang vi kørt til Prag kørte vi via Dresden og der var rimelig trafik ,
men en del af vejen i Dresden er igennem en hovedvej som går igennem
udkanten af byen og specielt omkring fyraften er der meget trafik

På vejen hjem kørte vi fra Prag via Chemnitz i Tyskland og af en Autobahn
mod Hamborg; via Magdeburg.

Var på en sød lille plads i Prag www.triocamp.cz (Man ligger lidt tæt i
højsæsonen) ((Ingen pool))
Kim.

Fra : KHH

Dato : 22-02-07 19:37

Vil i undgå, at trække en campingvogn op over bjerget, der også belastes af
lastvognstog, så kør efter Pirna og videre tilSchmilka og over ved Hrensko,
det er for i øvrigt en flot tur, hvor i køre med Elben/Labe Elben er det på
tysk og Labe på Tjekkisk.

Når du kommer til ustin Nab Laben kommer du direkte på motorvejen til Prag,
eller du kan komme uden om til flere af de Nordligliggende campingpladser.

Tag en tur på Skodafabrikkerne, når i alligevel er på de kanter.

Fra : cc

Dato : 25-02-07 13:53

Hej

Er det besværlig at køre de to km. gennem Polen med campingvogn?
Jeg undersøgte det for et par år siden, da skulle man have en inventarliste
over hvad der var i campingvognen.

med venlig hilsen
C C Hansen

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-02-07 18:28

> Er det besværlig at køre de to km. gennem Polen med campingvogn?
> Jeg undersøgte det for et par år siden, da skulle man have en
> [...]

Hej

Nej da. - den regel eksisterer ikke mere.
Dog skal man selvfølgelig overholde de Polske adgangsregler, men det eneste
man bør gemme lidt væk (bare i handskerummet) er PMR-radioer, walkier og
evt. radar-advarselsmaskiner.

Vi har været den vej nogle gange efterhånden, både den korte 2 km rute fra
Zittau og den lidt længere 20 km rute fra Görlitz. Ingen problemer.

Der er i øvrigt kun en eneste sidevej på 2 km. ruten, som man kan dreje
forkert af, så det burde være så godt som umuiligt at fare vild.
Der ligger også en stor tankstation - men vent med tankning til Tjekkiet -
det er meget billigere,

Kim Olsen

Fra : Sten Bo

Dato : 26-02-07 17:15

> [...]
> forkert af, så det burde være så godt som umuiligt at fare vild.
> Der ligger også en stor tankstation - men vent med tankning til Tjekkiet -

Hejsa

Jeg ved ikke om det har været nævnt, men husk for gud skyld regattester og
forsikringspapirene både rødt og grønt kort på både bil og campingvogn.

De er kommet i eu men jeg hørte i trafikradioen om en campist stoppet ude i
landet, der ikke havde husket forsikringsdokumeter på cv, fik kr 5000 i
bøde og enten måtte vente, blev tilbageholdt, eller skulle betale en
tilkøbsforsikring af også kr. 5000.

Hjemkomsten blev forsinket et par dage.

Det var vist før eu - men tjek lige FDM DCU (ambasaden) hvad der egentlig
forlanges. En ting er at der ikke spørges, men hvis nu der sker noget!
Rart at ku forlade landene når man vil. (Rejseforsikring?)

Mvh

,

Fra : cc

Dato : 26-02-07 18:27

Mange tak for svaret

med venlig hilsen
C C Hansen

Fra : KHH

Dato : 22-02-07 19:32

Jeg bor i Sønderjylland, og vi kan godt nå til Prag på en dag, det er 859 km
fra os og til den campingplads vi normalt bruger.

Fra : HSLK

Dato : 26-02-07 11:28

Hejsa

> Tak til jer alle for rådene. Jeg er nu heller ikke bange for at holde
> freie der.

Vi har været i Tjekkiet 2 gange og har kun haft positive oplevlser med hjem
og vi er alle helt vilde for at komme afsted igen børne vil heller til
tjekkiet end noget andet sted i europa.

> Hvor lang tid skal vi regne med, at det tar at køre derned med cv (Ca. til
> den nærmeste grænse) og er det skønnest med en overnatning?

Vi bor i nordsjællnad og vi kørte til prag i et træk den første gang vi
kørte der ned.
det var super hård og det gjore vi kun den ene gang. Den anden gang
overnattede vi på en autohof og det var meget bedre og knap så hårdt.

> [...]
> den) inden de spør´ om hvornår vi er der! Hvordan er er jeres
> erfaringer med det,- er det skønnest at køre om natten eller er der en

Jeg vil ikke køre om natten jeg syntes at man går glip af den skønne natur
omkring en det er for mig en del af ferien
Vores børn er godt til at køre bil men de har også alt hvad de kunne ønske
sig på bagsædet dvd, playstasion ,mp3 afspiller og masser af læsestof. vores
børn er havlstore 11 og 13 år.
Dvd og playstasion er guld værd!!!

De sidder ikke og spiller og ser dvd hele tiden de nyder som os voksne også
udsigten.

> Er der andre ting vi skal huske eller tage os i agt for, end i dk?
> Ja, i kan jo godt høre vi er helt grønne indenfor det her =))

Husk at man skal betale for at køre på de Tjekkiske motorveje.
På de tyskemotor veje skal du være opmærksom på at hvis der kommer et
udryknings køretøj og der er biler i begge vejbaner køre den mellem jer på
midterlinen og du skal trække helt ud i nødsporet.
Så skal du være opmærksom på at de køre RASENDE stærkt både i tyskland og i
tjekkiet på mortovej så ser dig RIGTIG godt for hvis du skal overhale det
går hurtig galt.

Vejéne i tjekkiet er ikke af den bedste kvalitet så tag højde for det.

husk pas og forsikrings papir tjekkerne er emsige med forsikrings papirene.

Som så mage andre steder er der lommetyve så pas på jeres penge.

ellers er det bare at drive afsted og nyde det

Knus Henriette.