Holocaust-benægtelse og nynazisme
Fra : Patruljen

Dato : 22-02-07 02:11

God fornøjelse -
En 17 årig fortæller.

"Holocaust-benægtelse og nynazisme
Hver aften ser vi nyhederne kl. 18 på tv2, og der var specielt en
overskrift der fangede mig i aften: Iran's President says holocaust a
myth. Jeg mener at der er fuldstændig absurd at stille sig op i fuld
offentlighed, og benægte mordende på 6.000.000 jøder. Jeg gik på
nettet for at finde lidt mere om holocaust. Jeg lavede en opgave om
det i 8. så lidt kunne jeg da huske, men på holocaust-uddannelse.dk
fandt jeg en side om holocaust-benægtelse. Men egentlig var det slet
ikke det, mit indlæg skulle handle om. Alt det med holocaust fik mig
til at tænke på nazismen, og derfra til nynazismen (Der er jo en
sammenhæng). Jeg synes faktisk det er lidt skræmmende, hvor mange
undertoner.

Jeg går på efterskole og der er ofte nogle ting, der relaterer direkte
til nazismen. Vi har f.eks. en der ofte, helt tilfældigt råber:
"ACHTUNG! Sich Heil!". Men hvad skal det til for? En hyldest til
Hitler, mere end 50 år efter hans død? En anden situation var efter
vores praktikuge. En fra min klasse have været i militæret, og var
blevet klippet næsten skaldet der. En aften tog nogle fra skolen så
lidt mere hår, så der var en slags lille hanekam og aftenen efter
ville de klippe et mønster i det. Af en eller anden grund valgte de
lige et hagekors! Heldigvis(!) klippede de forkert, så de var nødt til
at tage det hele, men hvorfor er folk så fascinerede af nazismen, at
de går og støtter op om det, og råber "Sich Heil!" tilfældigt rundt
omkring? De må virkelig have misforstået noget et eller andet sted.
Det var jo ikke for sjov at nazisterne slog 6.000.000 jøder ihjel, og
det er bestemt ikke noget de skal hyldes for idag. Selvfølgelig er der
ikke tale om direkte nynazisme, det er slet ikke så ekstremt som det
beskrives på http://holocaust-uddannelse.dk/eftertid/nynazisme.asp,
men det generer mig stadigvæk at mine kammerater kan finde på at fyre
sådan noget af, og de er jo helt sikkert ikke de eneste. Jeg er
overbevist om at det findes blandt andre unge i hele landet."

Venlig hilsen Bruun