MS Windows
briani 27239
XP home og 2 opdateringer på extra drev
Fra : Lone

Dato : 22-02-07 20:57

Hej i snevejret

Midt i en større 'oprydning' på puteren opdager jeg at der
på mit Edrev (harddisk i 2 partioner - kaldet C- henhv E-drev)
ligger to filer med nummer/bogstavrække-navne fra 2004, og
ved nærmere eftersyn er det updates ifm. XP.

Den ene hedder:
9766fbc17915497d90eabd9deea70fd5 fra 16/6 2004
(tilsyneladende herunder et program til afinstallering af en
servicepack + en update mm.)
og den anden hedder:
4185114e7ec0d415461 fra 17/4 2004
(fx inkl noget xpsp2 værk , et help ctr program mm.)

Nu er det jo ikke meningen med den partion at der skal ligge
updates - aner ikke hvorfor maskinen har placeret dem dér?
Men det har den jo altså - så: hvodden får jeg dem flyttet uden
at der går ged i det på dybere niveauer (reg.databasen fx.) - og
hvor flytter jeg dem i så fald hen? (hvor lægger maskinen alm.vis
de updates?)

Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej...........

--
vh
Lone

Fra : jda

Dato : 23-02-07 17:07

Thu, 22 Feb 2007 20:56:55 +0100 hamrede Lone i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> de updates?)
>
> Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej...........

Hvad er deres endelse? (.exe, .msi, .msp etc.)

En løswning kunne være at afinstallere de to opdateringer manuelt i
'Tilføj/fjern programmer', slet filerne og gå på windows update bagefter.
Det kan sagtens være at de som opdateringer ikke er nødvendige længere
fordi de er blevet overhalet af enten cumulative eller bare nyere
opdateringer
--
Jakob

Fra : Lone

Dato : 23-02-07 19:20

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse news:1i2eifhlcmws2$.dlg@news.sunsite.dk...

> Hvad er deres endelse? (.exe, .msi, .msp etc.)

Hmmm....der kommer jeg til kort, de har "ingen" endelse - (synligt
i hvert fald men indholdet er:

4185114e7ec0d415461 fra 17/4 2004 =>
'download'kuffert, indeholdende:
xpsp2res.dll._p0 ( _P0-fil) (på 10 KB -hva mon det er for en fætter?)

-samt desuden: (alle fra 30/3 2004)
callcont.dll (programudv)
evtgprov.dll
gdi32.dll
h323 (TSPfil)
h323msp.dll
helpctr (program)
ipnathlp.dll
lsasrv.dll
mf3216.dll
msasn1.dll
msgina.dll
mst120.dll
netapi32.dll
nmcom.dll
rtcdll.dll
schannel.dll

9766fbc17915497d90eabd9deea70fd5 fra 16/6 2004 =>
Update'kuffert', indeholdende: (fra 12/5 2004)
KB839643 (sikkerhedskatalog)
spcustum.dll
update (program)
update (install.oplysninger, ser ud til det er noget directX værk måske?)
update.ver (VER.fil) (fra 8/4 2004)

- samt desuden:(alle fra 12/5 2004)
custum_uninstall.dll (progr.udv)
dplayx.dll (progr.udv)
dpwsockx.dll (progr.udv)
spmsg.dll (progr.udv)
spuninst (program)

Siger det mon dig noget ? (jeg er nok nærmest at betegne som
analfabet når det kommer til hvad sære filer er beregnet til,
desværre)

........og de (eller i hvert fald den der KB839643 - den anden ved
jeg ikke hvad evt. skulle hedde dér) står desværre ikke i Tilføj/fjern
......MSopdateringer i 2004 er kun fra nov ff. Æv.
Mener faktisk jeg havde noget mas med at få sp2 hentet
(56k modem på det tidspunkt ;) og derfor fik én med en
mere flydende forbindelse til at hente den ned på en cd og
installerede den derfra, mon det har haft noget at sige.....?

> En løswning kunne være at afinstallere de to opdateringer manuelt i
> 'Tilføj/fjern programmer', slet filerne og gå på windows update bagefter.

Nå....det blev lidt rodet klippet, sorry.................men hvodden kan
jeg så komme omkring ved det mon, når de ikke står i tilføj/fjern?

> Det kan sagtens være at de som opdateringer ikke er nødvendige længere
> fordi de er blevet overhalet af enten cumulative eller bare nyere
> opdateringer

Og så mener du at hvis jeg fjerner dem og så går på update, så
finder den selv ud af om de mangler.....eller hvodden? Hmmm......
Er "spuninst" programmet til at uninstalle med mon...........og hva
filen stiller jeg så op med den anden, - "helpctr" programmet er
vel ikke sådan bare at fjerne.
Kunne det være en idé at brænde de filer over på en cd før
de fjernes fra Edrevet - kan de så installeres /indplaceres igen
sammen med de øvrige updates (hvor de så end befinder sig på pcén)?

Skal jeg lave backup af noget inden jeg begynder at fjerne/rode
med de filer, eller er det nok med systemgendannelsespunkt?

--
vh Lone

Fra : jda

Dato : 23-02-07 20:55

Fri, 23 Feb 2007 19:20:17 +0100 hamrede Lone i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> 4185114e7ec0d415461 fra 17/4 2004 =>
> 'download'kuffert, indeholdende:
> xpsp2res.dll._p0 ( _P0-fil) (på 10 KB -hva mon det er for en fætter?)

> [...]

Microsoft Security Bulletin MS04-011 fra 13. april 2004. Se
http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms04-011.mspx og
http://download.microsoft.com/download/d/b/4/db49275f-7741-47cc-b8d5-42a3129499c1/Additional_Info_Q835732.RTF
Hvis du har installeret sp2 så kan du godt slette det, da XP sp2 ikke er
nævnt under Affected Software.

> [...]
> update (program)
> update (install.oplysninger, ser ud til det er noget directX værk måske?)

Microsoft Security Bulletin MS04-016 fra 8. juni 2004
http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms04-016.mspx
Igen, den berører kun windowsversioner der ikke er opdateret, har du sp2
og/eller directx 9.0c så er du ude af farezonen. De filer der er nævnt i
pakkerne er for længe siden overskrevet af nyere opdateringer hvis du har
holdt din computer opdateret. Eks er der nævnt en ny version af gdi32.dll i
en bulletin fra 5. januar 2006 og jeg har fundet en version af xpsp2res.dll
fra april 2005

> Og så mener du at hvis jeg fjerner dem og så går på update, så
> finder den selv ud af om de mangler.....eller hvodden? Hmmm......

Yep

> [...]

> de fjernes fra Edrevet - kan de så installeres /indplaceres igen
> sammen med de øvrige updates (hvor de så end befinder sig på pcén)?

Det er aldrig nogen skade til at lave en CD hvis man er i tvivl før man
sletter noget. Så kan man lægge dem tilbage hvis de pludselig mangler. I
forhold til hvad en cd koster så kan det spare mange ærgerlser. Specielt
hvis man også lige laver en lille txt fil med en forklaring på hvor de lå
helt nøjagtigt.

> Skal jeg lave backup af noget inden jeg begynder at fjerne/rode
> med de filer, eller er det nok med systemgendannelsespunkt?

Nu er systemgendannelse ikke helt så fedt når man snakker om forskellige
partitioner. Brug CD metoden. IMHO er det bedst kun at have aktiveret
systemgendannelse på sit systemdrev, og så holde sit system der samtidigt
med at man deaktiverer på sit datadrev.
--
Jakob

Fra : Lone

Dato : 24-02-07 00:34

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse news:172khf0041wrb.dlg@news.sunsite.dk...

> [...]
> Hvis du har installeret sp2 så kan du godt slette det, da XP sp2 ikke er

De sider fortæller at det er KB835732, og at det er et hotfix der siden
hen er kommet nyere versioner af.
Nu er det så at jeg har rodet i windowsmapper på C for at finde
"uninst"filer og......mystisk nok er der her en $NtUninstallKB835732$
hvori ligger en fil kaldet "spuninst" fra 25/4 2004 !? (disse filer er med
blå tekst...øhh...mon jeg husker rigtigt at de dermed ikke er 'aktive'
(=utilnærmelige for fix-faxerier) og at det skyldes en eller anden
fil-indstilling jeg på et tidspunkt foretog for ikke at "komme til" at slette
noget essentielt?)
(Der er også andre filer i den mappe der er af nyere dato end dem på
E-drevet + filer med andre navne fx. reg0004, reg0005, 0006, 0008, 0009...)

Well, 1000kr's spørgsmålet er så: skal jeg _manuelt_ delete MS04-011
filerne på E drevet (hvor der jo _ikke_ ligger en spuninst-fil) , eller skal
jeg bruge spuninst KB835732 i windowsmappen på C-drevet? Hælder
mest til den manuelle fjernelse - men hva sir expertisen på området?

Ellers smart med den "additional inf.side" - ser ud til når jeg tjekker
de destinationer at flere af filerne ligger der (har ikke tjekket alle)- og er
af nyere dato end filerne på Edrevet. Hvordan fandt du den side?

> [...]
> en bulletin fra 5. januar 2006 og jeg har fundet en version af xpsp2res.dll

Sp2 blev lagt ind sept.04, ....men hvilken directX version jeg har kan
jeg ikke lige lure nogen steder - hvor kan jeg finde svar på det? Ved
faktisk ikke præcis hvad det er for en størrelse - kun at det har noget
med billedvisning at gøre.........am I right?

> Yep

Så i dette tilfælde vil jeg kunne fjerne KB839643 på E-drevet ved at
aktivere filen/programmet "spuninst" i mappen på Edrevet?

> Yep

Ok - nu har jeg jo så i hvertfald adressen på den ene af dem på dansk,
(blir interessant om xp selv kan hitte den anden hvis den alligevel er
nødvendig ) Tak for det!

> [...]
> hvis man også lige laver en lille txt fil med en forklaring på hvor de lå

Det fixer jeg lige som pkt.1 i den videre plan.

> [...]
> partitioner. Brug CD metoden. IMHO er det bedst kun at have aktiveret
> systemgendannelse på sit systemdrev, og så holde sit system der samtidigt

Lyder som en interessant overvejelse - vil du uddybe?

Oki-doke, brænder den cd. Tak for hjælpen hertil!

--
vh Lone

Fra : jda

Dato : 24-02-07 13:33

Sat, 24 Feb 2007 00:33:56 +0100 hamrede Lone i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> (Der er også andre filer i den mappe der er af nyere dato end dem på
> E-drevet + filer med andre navne fx. reg0004, reg0005, 0006, 0008, 0009...)

Mapperne er blå fordi de er komprimerede. Mapperne med
$NtUninstallKBxxxxxx$ indeholder afinstallationsfiler til forskellige
windows updates. Hvis man har bestemt sig for at man ikke vil afinstallere
en update kan man roligt slette dem. Dog skal man lade mappen $hf_mig$
være.

> [...]
> jeg bruge spuninst KB835732 i windowsmappen på C-drevet? Hælder
> mest til den manuelle fjernelse - men hva sir expertisen på området?

Når du også har liggende på dit systemdrev tror jeg du roligt slette dem.

> Ellers smart med den "additional inf.side" - ser ud til når jeg tjekker
> de destinationer at flere af filerne ligger der (har ikke tjekket alle)- og er
> af nyere dato end filerne på Edrevet. Hvordan fandt du den side?

Siden med brskrivelse af filerne dukkede op ved at tilfælde. Men man plejer
altid at kunne finde beskrivelse af filversioner hvis man leder længe nok.

> [...]
> faktisk ikke præcis hvad det er for en størrelse - kun at det har noget
> med billedvisning at gøre.........am I right?

Du kan se hvilken version af DirectX du har med diagnosticeringsværktøjet
til DirectX. Start -> Kør -> skriv 'dxdiag' Der står hvilken version du
bruger. Den nyeste kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=4b1f5d0c-5e44-4864-93cd-464ef59da050&DisplayLang=en

> Lyder som en interessant overvejelse - vil du uddybe?

Jeg har set tilfælde hvor systemgendannelse kommet til at 'gendanne' data
som absolut ikke skulle have været kørt tilbage til en tidligere version,
men det var så et valg mellem pest eller kolera: få tilbagedateret filer du
ikke har lyst til, til gengæld får du dit system op at stå.
Systemgendannelse er en nem ting til hurtigt at lave reperation, men min
oplevelse er at det fungerer bedst hvis det kun er slået til på
systempartitionen. Og hvis man bruger sin 'Dokumenter' mappe så bør man
flytte den over på en datapartition.

> Oki-doke, brænder den cd. Tak for hjælpen hertil!

Velbekomme

--
Jakob

Fra : Lone

Dato : 26-02-07 12:13

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse news:18822vg8awawa$.dlg@news.sunsite.dk...

> Mapperne er blå fordi de er komprimerede.

Nåeh, ok ;)

> [...]
> forskellige windows updates. Hvis man har bestemt sig for at man ikke
>vil afinstallere en update kan man roligt slette dem. Dog skal man lade

Ku' da godt være uninstall-mappen skulle på skrump. Tak for tippet.

> Når du også har liggende på dit systemdrev tror jeg du roligt slette dem.

Pudsigt nok - deletede mappen uden spuninst uden problemer. Men da jeg
så aktiverede spuninst -programmet i den anden kom der advarsler og
ekstratjekspørgsmål om jeg var sikker på jeg ville _slette XP_ ! Whaaaa!
Så jeg droppede at afinstallere, og slettede den mappe manuelt også....så
må det vise sig om der sker noget ved det. Winupdate opdager ikke der
mangler noget..........men det kan den vel i grunden heller ikke når der står
i oversigten over hentede updates at den ér hentet tidligere?

Men hvis jeg finder/henter de updates så de placerer sig korrekt på C,
og de reelt er forældede, så udskifter systemet måske brugen af de
eksisterende med de gl. og det er jo ikke specielt genialt. Hmmm.......
Må hellere tjekke fil for fil at der er nyere versioner af alle på maskinen.

> Siden med brskrivelse af filerne dukkede op ved at tilfælde. Men man plejer
> altid at kunne finde beskrivelse af filversioner hvis man leder længe nok.

Hmm...så er det jo bare lige at lede det 'rigtige' sted ;)

> Du kan se hvilken version af DirectX du har med diagnosticeringsværktøjet
> til DirectX. Start -> Kør -> skriv 'dxdiag' Der står hvilken version du
> bruger.

Tak for tippet m. diagnost.værktøjet - der kan man jo få en masse andre facts
også. Go ting! På min gl. pc havde jeg et genialt program der kunne kortlægge
hardvare ver., samtlige programmer, drivere i brug mm. - men jeg kan desværre
ikke huske hvad det hed. Dr. ét eller andet mener jeg.

>Den nyeste kan hentes her:
> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=4b1f5d0c-5e44-4864-93cd-464ef59da050&DisplayLang=en

Mon ikke jeg har den der er beregnet til min danske ver., når jeg har installeret
"Directx 9.0c Runtime for slutbruger" (det var godt nok okt 2004 den blev hentet)

Tak for de overvejelser!

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 26-02-07 20:43

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Må hellere tjekke fil for fil at der er nyere versioner af alle på maskinen.

Ups...........kan se at jeg nu mangler en fil der hedder evtgprov.dll der lå
i filmappen med KB835732, og jeg har heller ikke nogen fil der hedder
xpsp2res.dll_p0.

(Med undtagelse af spcustum + custum_uninstall.dll i KB839643 (som jeg
regner med går lige o-p-op da de vel er der for 'hinandens skyld') er ellers
alle dll-filerne fra de to deletede filmapper tilstede i nyere versioner.)

Er der et eller andet sted jeg kan finde forklaringer på hvad de to
manglende filer bruges til mon?

Synes det er lidt besynderligt at evtgprov.dll lå i den mappe - for den er ikke
nævnt i den QFE-add.info du linkede til - så hvorfor har jeg mon fået en
update med en ekstra fil i?

Og hvis jeg nu kan hitte et sted at downloade den fra, hvordan lurer jeg
så hvilken placering den skal have for at virke efter hensigten?

--
vh Lone

Fra : jda

Dato : 27-02-07 00:56

Mon, 26 Feb 2007 20:42:30 +0100 hamrede Lone i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> Og hvis jeg nu kan hitte et sted at downloade den fra, hvordan lurer jeg
> så hvilken placering den skal have for at virke efter hensigten?

Du skal huske, at de filer der er omtalt i kbxxxxxx mapperne først og
fremmest er til at afinstallere. De filer der er i brug ligger i dit
%windir% eller %windir%\system32
--
Jakob

Fra : Lone

Dato : 27-02-07 02:01

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse news:1y0xfxb4w5mud.dlg@news.sunsite.dk...

> Du skal huske, at de filer der er omtalt i kbxxxxxx mapperne først og
> fremmest er til at afinstallere. De filer der er i brug ligger i dit
> %windir% eller %windir%\system32

Jeg er ikke med på hvad det er du vil sige med det?

Filerne fra de forskellige updates KBxxxxxx lægger sig vel ud i
forskellige mapper når de installeres og associerer så herfra
til det de nu er beregnet til - eller hvodden?

Jeg fandt jo de øvrige filer i nyere datering netop hvor du siger
filer i brug ligger - men her mangler altså de to jeg nævner,
og det er vel ikke så snedigt. Skulle evtgprov.dll være en
fil beregnet til at _afinstallere_ noget? Forstår jeg ikke - den
var jo en del af en update som vel er beregnet til fornyelse/
forbedring af systemet.

--
vh Lone

Fra : jda

Dato : 28-02-07 21:37

Tue, 27 Feb 2007 02:00:42 +0100 hamrede Lone i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg er ikke med på hvad det er du vil sige med det?

Hvis man ikke har lyst til at afinstallere sine windows updates, så kan man
roligt slette $kbxxxx$ mapperne.

> Filerne fra de forskellige updates KBxxxxxx lægger sig vel ud i
> forskellige mapper når de installeres og associerer så herfra
> til det de nu er beregnet til - eller hvodden?

De lægges ud når de installeres, og de har uninstalpath tilbage dertil.
Hvis man sletter de mapper er det det eneste man ødelægger.

> [...]
> fil beregnet til at _afinstallere_ noget? Forstår jeg ikke - den
> var jo en del af en update som vel er beregnet til fornyelse/

Lige nøgagtigt evtgprov.dll har en nødvendig funktion i systemet, men har i
flere omgange været udsat for sikkerhedsbrister. Den er også nem at gå
efter, da det er en af komponenterne man bruger i 'runas' eller det at
bruge eleverede rettigheder. Så derfor findes den i en del versioner. Og
derfor er det IMHO desideret hul i hovedet hvis folk ikke holder deres
systemer opdateret.

--
Jakob

Fra : Lone

Dato : 28-02-07 23:15

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse news:1iyggmej7zbla$.dlg@news.sunsite.dk...

> [...]
> efter, da det er en af komponenterne man bruger i 'runas' eller det at
> bruge eleverede rettigheder. Så derfor findes den i en del versioner.

My bad!
Og så sagde det tre-fire - så kørte systemgendannelse en tur og de to
mapper er tilbage hvor jeg fandt dem - så må de jo blive dér til jeg
måske er heldig at støde på nogen der ved hvordan jeg får dem placeret
i de mapper hvor de egentlig skulle have lagt sig.

>Og derfor er det IMHO desideret hul i hovedet hvis folk ikke holder deres
> systemer opdateret.

Enig - det var jo lissom derfor jeg spurgte om hvordan jeg evt. kunne
flytte de mapper m. filer til deres korrekte destination, og hvor det i så
fald var. Men never mind..............

--
vh Lone