Printe fra anden PC gennem router ?
Fra : Jakob

Dato : 22-02-07 13:59

Hej

Maskine A og B er begge forbundne til en TDC router (Netopia) til
internettet. Til maskine A er koblet en printer, via USB. Kan man fra
maskine B printe ud på maskine As printer, gennem routeren ?.
Hvis ja, hvordan griber man det an ?.

Mvh
Jakob

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 22-02-07 14:10

Du deler bare printeren på netværket, så skulle maskine B gerne kunne finde
printeren og printe på den.

Fra : Boje

Dato : 22-02-07 15:04

"Jeppe Nielsen" <jn1010h0@"I-hate-spam"hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du deler bare printeren på netværket, så skulle maskine B gerne kunne
> finde printeren og printe på den.

Ja, forudsat at driveren til pågældende printer er installeret på B.

Mvh
Boje

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 22-02-07 16:28

Hejsa

>Ja, forudsat at driveren til pågældende printer er installeret på B.

Den overføres da automatiskt i A

Såfremt A og B altså anvender samme styresystem

--

Lars Engelhardt
ADMIN www.GPSdebat.dk

Fra : Brian

Dato : 22-02-07 23:02

Da ikke nødvendigvis...!!

"www.netink.dk / www.GPSdebat.dk" <infoFJERN@netinkFJERN.dk> wrote in
message news:8idrt2dsom2elc1m9ue1onhambr1eq16h7@4ax.com...

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 23-02-07 18:37

Hejsa

>Da ikke nødvendigvis...!!

Jeg har aldrig oplevet andet - og jeg har dælme installeret mange
delte printere....

--

Lars Engelhardt
ADMIN www.GPSdebat.dk

Fra : Brian

Dato : 23-02-07 23:03

Du kan da sagtens dele en printer på din Linux maskine og så mappe den fra
din wondoze maskine...

/Brian

"www.netink.dk / www.GPSdebat.dk" <infoFJERN@netinkFJERN.dk> wrote in
message news:qh9ut2p652fteplh65iv2takr8dlqqmb4c@4ax.com...

Fra : no@no.dk

Dato : 25-02-07 19:51

>Jeg har aldrig oplevet andet - og jeg har dælme installeret mange
>delte printere....

Ja har også set mange der så blot kan installeres direkte uden drivere
i cd rom

Men har dælme også ser et par stykker der ikke kunne.

Evt. Xerox maskiner
evt. triumf adler maskiner.

Men enig er nu rart når de printere selv kan kumminikere og proppe en
driver i

Fra : Jakob

Dato : 28-02-07 14:12

"Jeppe Nielsen" <jn1010h0@"I-hate-spam"hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du deler bare printeren på netværket, så skulle maskine B gerne kunne
> finde printeren og printe på den.

De 2 maskiner kan ikke tilgå hinandens filer over netværket ?. Begge kører
Windows XP, den ene home og den anden Pro. Fil- og udskriftsdeling er slået
til på begge. Fra Pro maskinen kan jeg se Home maskinen, men ikke se delte
mapper eller printeren, som selvfølgelig er tændt. Fra Home maskinen kan jeg
ikke se den anden overhovedet ?.

Nogen ideer til hvad der er galt ?.

Mvh
Jakob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-02-07 15:09

Jakob skrev:

> Nogen ideer til hvad der er galt ?.

Da jeg lavede den samme konfiguration på mine 2 XP
maskiner, tilbød den at lave en diskette med
opsætningen som kunne indlæses på "gæstemaskinen".
Det funker fint.
Du har sat printeren op som netværksprinter, ikke?

Peter Schrøder

Fra : Jakob

Dato : 28-02-07 16:58

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Da jeg lavede den samme konfiguration på mine 2 XP
> maskiner, tilbød den at lave en diskette med
> opsætningen som kunne indlæses på "gæstemaskinen".

Jeg har bare kørt Netværksinstallations guiden på begge maskiner i stedet.
Det giver vel samme resultat ?.

> Det funker fint.
> Du har sat printeren op som netværksprinter, ikke?

Nej, det er ikke en netværksprinter med netværksstik. Det er en almindelig
USB printer, der er koblet til den ene maskine og er sat som delt under
printerens egenskaber.

Jeg har på fornemmelsen at det er et netværksproblem, mere end et
printerproblem lige nu ?. Jeg burde vel kunne se delte mapper, fra den ene
maskine på den anden ?. Har det noget at gøre med at de begge kører gennem
TDCs router ?. Skal der åbnes porte eller lignende på routeren ?.

Mvh
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-07 17:36

On Wed, 28 Feb 2007 16:58:28 +0100, "Jakob"
> [...]

>maskine på den anden ?. Har det noget at gøre med at de begge kører gennem
>TDCs router ?. Skal der åbnes porte eller lignende på routeren ?.

Hvis computerne sidder på samme side af routeren skal der ikke åbnes
porte i routeren - Det er netværksopsætningen på de to computere der
driller...

Hvordan f.eks med windows indbyggede firewall - Er den de-aktiveret på
begge maskiner ?

Er maskinerne i samme Arbejdsgruppe ?

Har du konti med samme brugernavn og password på begge maskiner ?

<mlr>

Fra : Jakob

Dato : 01-03-07 11:24

> Hvis computerne sidder på samme side af routeren skal der ikke åbnes
> porte i routeren - Det er netværksopsætningen på de to computere der
> driller...

OK, det havde jeg også på fornemmelsen.

> Hvordan f.eks med windows indbyggede firewall - Er den de-aktiveret på
> begge maskiner ?

De er begge aktiverede, men "fil- og udskriftsdeling" har flueben under
undtagelser, i Windows firewall. Jeg kan da prøve at deaktivere dem, men det
burde vel ikke være nødvendigt ?.

> Er maskinerne i samme Arbejdsgruppe ?

Ja, på den ene maskine kan jeg også se at de optræder i samme gruppe. Jeg
kan bare ikke se delte mapper, printe eller for den sags skyld se andet end
bare navnet på den anden maskine.

> Har du konti med samme brugernavn og password på begge maskiner ?

Nej. Har det nogen betydning at den kører XP home, mens den anden har XP Pro
?.

Mvh
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-03-07 16:08

On Thu, 1 Mar 2007 11:24:19 +0100, "Jakob"

>De er begge aktiverede, men "fil- og udskriftsdeling" har flueben under
>undtagelser, i Windows firewall. Jeg kan da prøve at deaktivere dem, men det
>burde vel ikke være nødvendigt ?.

Med fluebenet burde windows firewall ikke give problemer....

På den anden side har du slet ikke behov for firewall når du gemmer
dig bag en bredbåndsrouter: Så du kan roligt de-aktivere firewall'en
> [...]

>kan bare ikke se delte mapper, printe eller for den sags skyld se andet end

Ok..

>Nej. Har det nogen betydning at den kører XP home, mens den anden har XP Pro

XP Home / XP Pro er uden betydning så længe du ikke skal have
maskinerne på et domæne...

Men du skal have konti med samme brugernavn og password på alle
maskiner hvis fil- og printerdelingen skal fungere....

Ellers får du ikke adgang til resourcerne...

<mlr>