10/10 Mbps
Fra : hsk@2840.dk

Dato : 22-02-07 17:50

Hej gruppe

Jeg har fået 10/10 Mbps fra Dansk Bredbånd i den ejendom jeg bor i.
Min router er en Linksys WRTG54, som jo i og for sig er en ganske
udemærket router til husbehov Sagen er bare at jeg ikke kan få den
til at yde det jeg gerne vil have den til. Dvs at kunne uploade og
downloade med 10 Mbps samtidigt. Det kan jeg hvis jeg sætter
netværksstikket direkte i væggen, uden om routeren.

Jeg har prøvet både kabelført og trådløs forbindelse. Jeg får ikke
10/10 samtidigt ved nogen af tilfældene.

Hvilke routere kan det jeg ønsker?

Mvh
Henrik

Fra : Anders Ecklon

Dato : 22-02-07 18:52

> Hvilke routere kan det jeg ønsker?

Hej Henrik

Det kan: D-Link DGL-4300

Mvh Anders

Fra : NoOne

Dato : 22-02-07 21:19

On Thu, 22 Feb 2007 18:51:53 +0100, Anders Ecklon
<ecklonfjernmig@webspeed.dk> wrote:

>Hej Henrik
>
>Det kan: D-Link DGL-4300

Det er rigtigt godt bud :):) ... har selv sådan een :):) den er bare
lidt dyr :(

.... ellers kan du kigger her
http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156

RaZoR :)

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 22-02-07 19:32

hsk@2840.dk skrev:
> [...]
>
> Jeg har prøvet både kabelført og trådløs forbindelse. Jeg får ikke
> 10/10 samtidigt ved nogen af tilfældene.

Det kan Cisco 851W også. Den er dog relativ svær at sætte op, men når
det er gjort, så kan den heller ikke ligges ned.

/Claus

Fra : Jens G

Dato : 22-02-07 21:10

On 22 Feb 2007 08:49:34 -0800, hsk@2840.dk wrote:

> [...]
>
>Jeg har prøvet både kabelført og trådløs forbindelse. Jeg får ikke
>10/10 samtidigt ved nogen af tilfældene.

Slog du det trådløse fra da du prøvede kabelført? Trådløst bruger vist
en del ressourcer i routeren.

>Hvilke routere kan det jeg ønsker?

Der er en lille liste over throughput for nogle routere her:
http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156

Du kan vælge "Total Simultaneous Throughput" og se hvor meget de kan
sende igennem samtidig.

Jeg synes jeg har set bedre lister før, men kunne ikke umiddelbart
finde dem.
--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Kaare

Dato : 23-02-07 01:24

<hsk@2840.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har prøvet både kabelført og trådløs forbindelse. Jeg får ikke
> 10/10 samtidigt ved nogen af tilfældene.
>
> Hvilke routere kan det jeg ønsker?

Hmm, det burde være muligt med den router du har.

Jeg har testet selv samme type router på en 100 Mbit/s og en 1000 Mbit/s
linie fra DB, og typisk set den performe omkring 30-37 Mbit/s (kablet). Der
var selvfølgelig ikke i begge retninger samtidig - men jeg ville da forvente
at den så kan holde 10 Mbit/s kørende i begge retninger.

Ellers har netgear nogle gigabit udgaver af deres trådløse router som udover
æstetikken skulle performe ganske udemærket (inden for en rimelig
prisklasse).

/Kaare

Fra : hsk@2840.dk

Dato : 23-02-07 08:53

On 22 Feb., 21:10, Jens G <nospam061...@kabelmail.dk> wrote:
> Slog du det trådløse fra da du prøvede kabelført? Trådløst bruger vist
> en del ressourcer i routeren.

Det må jeg indrømme, det gjorde jeg ikke. Det bør nok også lige nævnes
at jeg kører med en modified firmware. Flere forskellige har jeg
prøvet: Sveasoft, DD-WRT og Tomato. Om det kan have noget at gøre med
overførselshastigheden ved jeg ikke lige.

Jeg har også sat WAN-stikket til 100Mbps full-duplex - så det undrer
mig

> Der er en lille liste over throughput for nogle routere her:http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156
> Du kan vælge "Total Simultaneous Throughput" og se hvor meget de kan
> sende igennem samtidig.

Det ser jo ud som om min burde kunne klare mosten... Men det kan den
altså ikke. Det skal så også lige siges at min ikke er "nyeste"
version hardwaremæssigt, det er vist en V2 jeg har, hvor man nu er
oppe på V6-7 stykker...

Tak for input.

/Henrik

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 23-02-07 09:05

hsk@2840.dk wrote:
> Jeg har også sat WAN-stikket til 100Mbps full-duplex - så det undrer
> mig

Hvorfor har du det? Det må du kun gøre hvis du kan sætte den
anden ende (altså hos din udbyder eller switchen hvor du bor)
også til 100FD. Sæt den tilbage til autonegotiation.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jens G

Dato : 23-02-07 17:09

On 22 Feb 2007 23:53:15 -0800, hsk@2840.dk wrote:

> [...]
>prøvet: Sveasoft, DD-WRT og Tomato. Om det kan have noget at gøre med
>overførselshastigheden ved jeg ikke lige.

Det er helt sikkert at det går ud over hastigheden hvis du har en
masse ting kørende som CPU'en skal bruge tid på.
Jeg bruger selv Tomato i en WRT54GS v1.0, og har ikke oplevet
begrænsninger, meeen jeg har også kun 1024/256 :-/

[...]
> [...]
>altså ikke. Det skal så også lige siges at min ikke er "nyeste"
>version hardwaremæssigt, det er vist en V2 jeg har, hvor man nu er

Hvis du i WAN to LAN listen sammenligner v1 med v5, så er der en
forskel fra 20Mb/s til 54Mb/s. Din ligger så et sted mellem de to
værdier, og skal der så bruges både up og down samtidig, samt trådløst
kan det være CPU'en kommer på overarbejde.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 24-02-07 19:58

hsk> Jeg har også sat WAN-stikket til 100Mbps full-duplex - så det
hsk> undrer mig

Det er ret imponerende at du faktisk kan klemme 10Mbps igennem. NÃ¥r du
tvinger den ene ende til full duplex, så virker autonegotiation ikke
-- og så får du half duplex i den anden ende.

/Benny

Fra : hsk@2840.dk

Dato : 23-02-07 08:55

On 22 Feb., 19:32, Claus Krogsgaard <c...@krogsgaard.dk> wrote:

> Det kan Cisco 851W også. Den er dog relativ svær at sætte op, men når
> det er gjort, så kan den heller ikke ligges ned.

Har du selv sådan en? Den ser jo interessant ud, hvis man kigger på
alt andet end prisen

/Henrik

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 26-02-07 23:03

hsk@2840.dk skrev:

> Har du selv sådan en? Den ser jo interessant ud, hvis man kigger på
> alt andet end prisen
>
> /Henrik

Ja det har jeg... Køre på fibernet i boligforening. Har haft BitTorrent
kørende med 5MB/5,2MB op/ned på 50MBit fiber, men kun da jeg var alene på...

Den skulle kunne trække de 100MBIT i begge retninger jf. Cisco.

/Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-07 23:51

On Mon, 26 Feb 2007 23:03:13 +0100, Claus Krogsgaard
<claus@krogsgaard.dk> wrote:

> Den skulle kunne trække de 100MBIT i begge retninger jf. Cisco.

Nja...

Den har en max forwarding performance på 10 kpps, så med små pakker
(64B) bliver det faktisk ikke til mere end godt 5 Mbps. Men med store
pakker kan man selvfølgelig kommer deropad. En 'typisk' Internet-pakke
på 500B giver ca. 40 Mbps.

.... Men det er uden nogen features. Hvis man bruger firewall feature
set, access-lister eller lignende, bliver performance lavere.

-A

Fra : hsk@2840.dk

Dato : 23-02-07 09:05

On 23 Feb., 01:24, "Kaare" <noth...@nowhere.invalid> wrote:
> [...]
> var selvfølgelig ikke i begge retninger samtidig - men jeg ville da forvente
> at den så kan holde 10 Mbit/s kørende i begge retninger.

Hvordan har du testet? Jeg tester fx med programmet uTorrent og
begynder at hente en eller anden populær fil ned så jeg ved at den nok
også skal sende en del data den anden vej. Download fiser i løbet af
nul komma fem op på ca 1200 Kb/s mens den hoster noget i det med at
sende data. Hvis jeg begrænser download-hastigheden, så stiger upload-
hastigheden tilsvarende - altså hele tiden så den totale hastighed
ligger på ca 10 Mbps.

Tager jeg stikket ud af routeren og sætter det direkte i væggen, så
PC'en får offentlig ip-adresse, så er der ingen problemer i at sende
og modtage med 10 Mbps samtidigt.

> Ellers har netgear nogle gigabit udgaver af deres trådløse router som udover
> æstetikken skulle performe ganske udemærket (inden for en rimelig
> prisklasse).

Tak, jeg vil da se på dem. Det undrer mig da egentligt at Dansk
Bredbånd ikke anbefaler bestemte routere til deres kunder. Det er jo
ikke helt ualmindeligt mere, at man har mere end én 'ting' derhjemme,
der skal kobles til internettet....

Er der forresten nogen, der kender til Buffalo WHR-HP-G54 ? Den er
rimelig billig og virker stabil. Jeg har sat sådan en op for en af
mine venner, og den har bare kørt nonstop i 3 måneder nu. Jeg har dog
ikke selv testet den mht mit konkrete spørgsmål.

/Henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-02-07 09:20

> Tager jeg stikket ud af routeren og sætter det direkte i væggen, så
> PC'en får offentlig ip-adresse, så er der ingen problemer i at sende
> og modtage med 10 Mbps samtidigt.

Og det skyldes ikke antallet af samtidige åbne forbindelser? Jeg
mener, prøv at sende og modtage en kæmpe fil på samme tid (2
forbindelser)

Thomas

Fra : hsk@2840.dk

Dato : 23-02-07 09:10

On 23 Feb., 09:05, Mogens Kjaer <m...@crc.dk> wrote:

> Hvorfor har du det? Det må du kun gøre hvis du kan sætte den
> anden ende (altså hos din udbyder eller switchen hvor du bor)
> også til 100FD. Sæt den tilbage til autonegotiation.

Satte den til det i håb om, at det måske var det, der var problemet.
Det havde ingen indvirkning, og jeg vil da også tro at den er sat
tilbage igen efter alle de resets og skift af firmware jeg har forsøgt
mig med

/Henrik

> Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department

Skål !

Fra : hsk@2840.dk

Dato : 23-02-07 09:39

On 23 Feb., 09:19, "Thomas S. Iversen" <zenso...@zensonic.dk> wrote:
> Og det skyldes ikke antallet af samtidige åbne forbindelser? Jeg
> mener, prøv at sende og modtage en kæmpe fil på samme tid (2
> forbindelser)

Det har ham her faktisk gjort for mig: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/26843/51/

Okay, min er en V2 - men noget tyder alligevel på at sådan en fætter
løber ind i problemer når den skal håndtere mange forbindelser på en
gang.

/Henrik

Fra : Kaare

Dato : 24-02-07 04:42

> Okay, min er en V2 - men noget tyder alligevel på at sådan en fætter
> løber ind i problemer når den skal håndtere mange forbindelser på en
> gang.

Det giver god mening at det er antallet af forbindelser der får den til at
knække sammen. Jeg bruger normalt DBs egen speedtester. Det er mest fordi
jeg ved at jeg normalt kan teste op til lidt over 700 Mbit/s med min normale
testmaskine (med et normalt Broadcom Gbit netkort) på den server.

Jeg har ingen ide om hvordan eksempelvis netgear routeren performer med
mange connections. Men der er SPI firewall i, hvilket burde redde den nogle
resourcer i den slags tilfælde.

Årsagen til at DB i hvert fald indtil videre ikke har anbefalet nogle
routere, er netop at man både skal teste flere typer performance, derefter
stabilitet... og helst gerne på en lang række kunder først... inden man kan
sige god for bare én router.
Cybercity har lige været i bla. kontant for blandt andet at levere for mange
defekte routere til kunder. Selvom DB ikke ville levere routeren, men kun
anbefale, kan du vel forestille dig hvor mange klager der vil kunne komme
over "en dårlig anbefaling". :)

/Kaare

Fra : Jens G

Dato : 24-02-07 08:12

On 23 Feb 2007 00:39:08 -0800, hsk@2840.dk wrote:

> [...]
>
>Okay, min er en V2 - men noget tyder alligevel på at sådan en fætter
>løber ind i problemer når den skal håndtere mange forbindelser på en

Du skrev vist ikke hvilken firmware du bruger lige nu, men hvis det er
DD-WRT er der måske lidt at hente her:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Router_Slowdown

Fra : hsk@2840.dk

Dato : 26-02-07 09:35

On 24 Feb., 19:57, Benny Amorsen <benny+use...@amorsen.dk> wrote:
> Det er ret imponerende at du faktisk kan klemme 10Mbps igennem. Når du
> tvinger den ene ende til full duplex, så virker autonegotiation ikke
> -- og så får du half duplex i den anden ende.

Okay? Det med duplex er lige noget jeg ikke har en fis forstand på, så
du har sikkert ret..

Sætter den da lige tilbage til "Auto" så, selvom jeg faktisk her i
weekenden har oplevet en smule bedre performance end tidligere nævnt.
Nu op til 10 Mbps den ene vej og ca 5 den anden. Det er så med Tomato-
firmwaren til routeren hvor jeg har pillet lidt ved max. antal
forbindelser den tillader..

/Henrik

Fra : hsk@2840.dk

Dato : 27-02-07 15:59

On 26 Feb., 23:51, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:
> [...]
> (64B) bliver det faktisk ikke til mere end godt 5 Mbps. Men med store
> pakker kan man selvfølgelig kommer deropad. En 'typisk' Internet-pakke

Hvis nu man var en virksomhed og havde en webserver stående på en
linje med 10 MBps i upstreamhastighed med lidt blandede bolcher på,
ville denne router så være et godt bud?

> ... Men det er uden nogen features. Hvis man bruger firewall feature
> set, access-lister eller lignende, bliver performance lavere.

Man vil jo nok gerne slå firewall til? I så fald hvor meget fald i
performance er der?

Tænk hvis man havde de her hastigheder i de gode gamle fidonet-dage :-

/Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-02-07 21:22

On 27 Feb 2007 06:59:14 -0800, hsk@2840.dk wrote:

> Hvis nu man var en virksomhed og havde en webserver stående på en
> linje med 10 MBps i upstreamhastighed med lidt blandede bolcher på,
> ville [Cisco 851] så være et godt bud?

Nej, til det formål, vil anbefalingen normalt være en ASA-box.
Se www.cisco.com/go/asa

-A