Minimumskrav til håndholdt VHF ?
Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 12:47

Jeg tænker specielt på antallet og type af kanaler der skal være og hvilke
funktioner, idet jeg vil forsøge at finde et godt tilbud i udlandet, men
f.eks. USA bruger ikke helt de samme kanaler som Europa.

Måske er der et godt tilbud på den kommende bådudstilling

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-02-07 13:22

Hej Poul,

Prøv at se på dette link: itst.dk/static/Radiograenseflader/039%
20INTERFACE-MAR-VHF.doc

Her er kravene nærmere beskrevet.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 21-02-07 14:48

Hej Poul

Købte selv for et årstid siden efter grundig research, som supplement
til den stationære VHF.
Valget faldt på Uniden Atlantis 250 til lige under en tusse, - købt i
DK, da priserne var stort set de samme i andre EU-lande.

Den kan alt det den skal, incl. at skifte mellem USA, Canada og
International frekvensopsætning (og det tror jeg de fleste moderne
bærbare VHF'er over legetøjsstadiet kan).
Den har dog ikke de to L-kanaler og de tre S-kanaler, men L'erne har jeg
personligt aldrig brugt og S'erne er jo for fiskerfolket.
Sædvanligvis "snupper man en seks'er!"
- og så har den selvfølgelig heller ikke DSC til den pris.

Desuden stænktæt, dual/triple watch, scanning af valgte kanaler, og -
ikke mindst - indbygget NiMHakku samt en batteriholder til AA-batterier
som backup.

Du ved det sikkert allerede, men for andre som måtte se med:
- En bærbar har max 6W udgangseffekt (de fleste 5W) i modsætning til en
stationærs 25W.
- Antennehøjden (over vand) vil typisk være meget lavere end for en
stationær = dårligere udbredelse.
- Du skal stadigvæk have et VHF-bevis for at betjene den.
- Du skal stadigvæk have den registreret hos styrelsen, have callsign
tildelt og betale afgift. Hvis den er et supplement til en stationær kan
den blive tildelt samme callsign med tillæget "alfa".

Når det er skrevet så synes jeg stadig det er en god supplerende ting.
Er jeg på vej mod en bro (især når jeg er alene) eller skal kalde en båd
tæt på, har jeg altså ikke mulighed for at slippe pinden og gå under dæk
til den stationære, så den er altid i cockpittet.
Og til de kommende års kanalsejladser kan gasten få den med op i
sluserne og melde hvad der sker forude.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-02-07 18:10

Poul B-H frembragte:
> [...]
> f.eks. USA bruger ikke helt de samme kanaler som Europa.
>
> Måske er der et godt tilbud på den kommende bådudstilling

Hvis det ikke er den primære radio, men kun en ekstra til f. eks.
kommunikation med broer, sluser og andre både i nærheden eller gasten i
land, kan jeg anbefale denne her som hører til i den billigste ende.

Ocean fra Midland.
http://www.iccom.dk/Ocean-billed-data.htm

Under kr. 800,- og et PC program, så man kan lave sine egne private
kanaler til 99 kr. (men det må man ikke, bortset fra L1...L3!)

Der er også deciderede (net)bådforretninger der har den, men så er den
typisk lidt dyrere.

Jeg havde den med som gast på en tur på Göta Kanalen i sommers og vi
havde megen glæde af den, både som intern kommunikation mellem bådens
hoved VHF og en gast i land og ved opkalt til broerne.

Den har kun 0,5 eller 2 W sendeeffekt, så det hører til i den lave
ende, men til gengæld holdt 1 sæt batterier fint i de 12 dage som jeg
var med på båden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 22-02-07 16:51

VHF ville jeg købe i danmark eller sverige. Eller får du ikke L kanalerne
med og det bør man jo som fritidssejler have. De er jo lavet til os.

Man kunne blive fristet af de amerikanske priser, men det vil jeg ikke
anbefale. I usa kører man opkald på kanal 9 og kun nødopkald på kanal 16.
Knappen til dette er derfor lavet anderledes og det vil genere dig.

Vigtigst af alt: En hånd VHF ligger i "lommen" af den våde sejlerjakke, i
cockpittet i uvejr og udsættes for meget vand. Køb en radio der er IPX-7
tæt.

Jeg har lige købt en nr 3 icom M-31 på www.brugtgrej.dk. Glimrende radio og
stort set ikke brugt. 850 kr. Så er man kørende med en kvalitetsradio der
kan repareres overalt hvis den går i stykke og du kan få alle mulige
reservedele og ekstratilbehør til den.

Bjarke

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-03-07 07:22

Der jo fx:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48718534

i DBA. Super radio. Kan måske trykkes lidt i prisen.

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
message news:45ddbbf4$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...