VHF kursus materila på nettet eller andets~
Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 12:45

Da jeg ikke har lyst til at bruge 1000-2000kr på kursus og heller ikke kan
afse tid til dette pga. rejsearbejde vil jeg læse det selv. Findes der
kursus materiale tilgængeligt på nettet eller kan man klare sig med VHF
håndbogen?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-02-07 13:28

Hej Poul,

På Google kan du f.eks. skrive: maritimt VHF kursus

Her finder du bl.a.: http://www.duelighed.dk/vhf_annonce.htm

Mvh/Harding

Fra : Hanne og Hans

Dato : 21-02-07 20:41

Der er ingen grund til at smide en masse penge ud på disse kurser. Køb
hæfterne hos sejlunionen, eller hos TDC,læs dem grundigt.Og meld dig til
prøve hos søfartsstyrelsen.
525 kr. Til de gamle VHF indehavere er det kun at lære, at trykke på den
røde knap, og det synes jeg er for dårligt ,at forlange penge for.
Hans.

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 21-02-07 20:49

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 525 kr. Til de gamle VHF indehavere er det kun at lære, at trykke på den
> røde knap, og det synes jeg er for dårligt ,at forlange penge for.

Årh - der skal da også lige gøres lidt rede for GMDSS, hvem der kan afmelde,
hvilke typer DSC meldinger man kan sende etc.

Mvh,

Martin Rise Christensen
Underviser på Hou Maritime Idrætsefterskole, og har derfor givet ca. 35
SRC-Certifikater bare i år.

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 13:43

"Poul B-H" <svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan afse tid til dette pga. rejsearbejde vil jeg læse det selv. Findes
> der kursus materiale tilgængeligt på nettet eller kan man klare sig
Hej Poul,

Er du god til "selv-læring" er stoffet ikke uoverkommeligt.
Matererialet er ikke svært tilgængeligt, men man skal have "indlejret"
en del paratviden til prøven, som er en multiple choice eksamination af
ca. en times varighed. VHF Håndbogen og Tillægget hertil er pensum (så
vidt jeg ved). De koster kr. 189,- pr. stk. Eksamensgebyret er pt. kr.
525,-, der erlægges til Søfartsstyrelsen.

Er du iøvrigt bekendt med denne mulighed?:

http://www.duelighed.dk/>

Her kan du læse om et internetbaseret fjernkursus til kr. 1.495 inkl.
materialer, men ekskl. prøveafgiften.
Der er også en række testspørgsmål, så du kan tjekke din egen viden.
Beskrivelsen starter således:

"Med et VHF / SRC internetbaseret fjernkursus fra Duelighedklubben / VHF
skolen, bliver du godt rustet til at klare enhver situation, og du får
et indgående kendskab til din VHF / DSC Radio samt andre beslægtede
kommunikations-former og alarmeringsmuligheder." ...

Jeg valgte denne mulighed, da jeg aldrig havde beskæftiget med med VHF
tidligere - og var godt tilfreds. Beståelsesprocenten er praktisk taget
100.

Jeg har noteret, at du ikke vil betale det nævnte beløb, men der er jo
altså også nævnt andre muligheder.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : claus b. p.

Dato : 22-02-07 00:14

"Poul B-H" <svar_i_gruppen> wrote in message
> [...]
> afse tid til dette pga. rejsearbejde vil jeg læse det selv. Findes der
> kursus materiale tilgængeligt på nettet eller kan man klare sig med VHF
Undertegnede har lige været oppe til prøven idag og bestået. (Hurra) Jeg
gjorde som du vil, og læste op selv. Lånte en bog om VHF kursus på
biblioteket for nogle måneder siden, men som det ofte er tilfældet med
biblioteksbøger er de tudsegamle. Der var ikke noget om DSC. Har så søgt og
læst alt hvad jeg kunne finde på nettet. Desværre er det også pauvert. Alt
det tekniske har jeg fint styr på efter mere end 30 år som radioamatør, men
det er nød- il- og sikkerheds-procedurer og DSC skulle jo også ind. For at
få det sidste med gik jeg ind i en skibshandel for at købe VHF håndbogen og
tillægget. Desværre var VHF bogen ikke på lager, så det blev kun til
tillægget, bogen kommer med posten en af dagene, - jeg håber den er god!
De 200 spørgsmål på duelighed.dk og eksemplet på prøve på Søfartsstyrelsens
hjemmeside er et must! Der ser man hvilken type spørgsmål man bliver udsat
for. Yderligere sendte den rare dame hos Søfartsstyrelsen mig 3 tidligere
opgavesæt, som jeg gennemgik. Hvis man ingen forudsætninger har, er der
ganske meget stof. Men mange ved jo en del af tingene i forvejen. Det
internationale fonetiske alfabet kommer i et par opgaver, så det skal læres,
så det i hvert fald kan genkendes. Men som sagt, efter et par gamle
opgavesæt har man en fornemmelse af om man har fat i stoffet.

Her er nogle nyttige links:
http://www.rummet.dk/1af000c
http://www.tele.gl/dk/Kystradio/DSC/index.htm
http://www.duelighed.dk/vhf/00_1006.htm
samt ikke mindst: http://www.fritidssejler.dk/radio.htm

God fornøjelse.

/Claus

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 22-02-07 00:24

Du kan købe et sæt bøger af mig, da jeg er endt op med 2 sæt.

Det kan godt læses selv, hvis man træner emd duelighed's glimrende web ...

BJarke