/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Snerydning
Fra : Kim2000


Dato : 21-02-07 10:55

Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran sit
hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper jeg
skal gå igang.
mvh
Kim



 
 
Holst (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-02-07 11:04


Kim2000 wrote:

> Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran sit
> hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper jeg
> skal gå igang.

Fra Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje:

§ 11. Den snerydningspligt, der påhviler grundejerne, omfatter pligt
til at rydde færdselsarealer for sne snarest muligt efter snefald.
Pladsen omkring brandhaner, brand- og politialarmskabe og
installationer til trafikregulering skal til enhver tid holdes ryddet
for sne.

Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til snerydning på fortov og
kørebane, har grundejerne pligt til at rydde trapper til deres
ejendomme for sne.

Stk. 3. Komunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling med
politiet give nærmere forskrifter for snerydningens udførelse,
herunder om hvor snebunker skal henlægges.

§ 12. Den pligt, der påhviler grundejerne til at træffe
foranstaltninger mod glat føre, omfatter pligt til snarest muligt
efter førets indtræden at bestrø færdselsarealet med grus, sand el.
lign.

Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til at træffe foranstaltninger mod
glat føre på fortov og kørebane, har grundejerne pligt til at gruse
trapper til deres ejendomme.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling
med politiet give nærmere forskrifter for glatføreforanstatningernes
udførelse, herunder for anvendelse af salt og andre kemikalier.

Med andre ord står der "snarest muligt efter snefald" og det er altså
med det samme og ikke først, når det er holdt op med at sne.

Så grib du bare sneskraberen med det samme.


Fister Løgsovs (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 21-02-07 15:38

Holst kom med denne ide:
> Kim2000 wrote:
>
>> Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran sit
>> hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper jeg
>> skal gå igang.
>
> Fra Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje:
>
> § 11. Den snerydningspligt, der påhviler grundejerne, omfatter pligt
> til at rydde færdselsarealer for sne snarest muligt efter snefald.
> Pladsen omkring brandhaner, brand- og politialarmskabe og
> installationer til trafikregulering skal til enhver tid holdes ryddet
> for sne.
>
KLIP
>
> Med andre ord står der "snarest muligt efter snefald" og det er altså med det
> samme og ikke først, når det er holdt op med at sne.
>
> Så grib du bare sneskraberen med det samme.

Hvordan tolkes EFTER?
Jeg læser det som efter at sneen er faldet, altså når det er stoppet.
Kai



Holst (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-02-07 16:00


Fister Løgsovs wrote:

> Hvordan tolkes EFTER?
> Jeg læser det som efter at sneen er faldet, altså når det er stoppet.

Så læser du det forkert.

Peter Lykkegård har postet en link til Forsikringsoplysningen, hvor der
blandt andet kan læses:

Og sådan er retspraksis

Efter lovens ord skal der altså ryddes med det samme. Heldigvis
tolker domstolene ikke loven helt så firkantet. Retspraksis på
området har givet en ca. tidsramme, inden for hvilken, man alt
efter forholdene kan forvente, at grundejeren har ryddet og
foretaget glatførebekæmpelse.

Sædvanligvis vil tidsrammen være kl. 7 morgen (søndage kl. 8)
til kl. 22 aften, men forskellige forhold kan dog ændre denne
tidsramme.

F.eks. ved biografer og restauranter, hvor der færdes mange
mennesker efter kl. 22.00. Her skal ejerne gruse og salte også
efter dette tidspunkt, ligesom der ved institutioner, der åbner
før kl. 7 morgen, selvfølgelig bør være foretaget
glatførebekæmpelse.


Ole Christiansen (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Ole Christiansen


Dato : 21-02-07 10:59


"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
news:45dc16fa$0$52183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran sit
> hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper jeg
> skal gå igang.
> mvh
> Kim
>

Let du bare røven. Jeg skal også ud at skovle/feje.
Sneen stopper en gang i morgen.
/Ole



Henning Lund (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 22-02-07 21:23

Ole Christiansen skrev:
> Sneen stopper en gang i morgen.

Hvor???



--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.

Peter Lykkegaard (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 22-02-07 21:32

Henning Lund wrote:

>> Sneen stopper en gang i morgen.
>
> Hvor???

Hvilken sne?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Henning Lund (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 22-02-07 21:39

Peter Lykkegaard skrev:
> Hvilken sne?

Den vi har fået, og får mere af i nat


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Peter Lykkegaard (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 22-02-07 22:13

Henning Lund wrote:

>> Hvilken sne?
>
> Den vi har fået,

Ja ok der kom da et par fnug i eftermiddags

> og får mere af i nat

I følge DMI's radarbilleder kan det da godt være der kommer et tyndt lag i
løbet af i nat

- Peter


--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Mads (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 21-02-07 11:04

On Wed, 21 Feb 2007 10:54:57 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran sit
>hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper jeg
>skal gå igang.
>
Nix, du har pligt til at holde dit fotov, havegang osv. fri for sne,
også mens det sner, så f.eks. postbudet kan komme frem.

http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/ejerbolig/forpligtelser-og-vedligeholdelse/snerydning

Så det er bare at gå igang. Også selvom du skal
derud 5 gange i løbet af dagen.

mvh Mads
( som har skovlet 25m fortov 2 gange allerede )

Kim2000 (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 21-02-07 11:10


"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
news:j46ot2hmtfd7ufsn2lh056dojtf95bfjab@4ax.com...
> On Wed, 21 Feb 2007 10:54:57 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
> wrote:
>
>>Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran sit
>>hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper jeg
>>skal gå igang.
>>
> Nix, du har pligt til at holde dit fotov, havegang osv. fri for sne,
> også mens det sner, så f.eks. postbudet kan komme frem.
>
> http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/ejerbolig/forpligtelser-og-vedligeholdelse/snerydning
>
> Så det er bare at gå igang. Også selvom du skal
> derud 5 gange i løbet af dagen.
>
>
Okay, det var sætningen "efter snefald" jeg tænkte på. Jamen, så må jeg jo
igang. Så alle de der 2-3 fodgængere i løbet af en dag kan komme forbi. Vil
det forresten give mening at salte?
mvh
Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.
Din Computer 43 er udkommet 17/12. Hent det gratis på www.damat.dk



Holst (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-02-07 11:16


Kim2000 wrote:

> Okay, det var sætningen "efter snefald" jeg tænkte på. Jamen, så må jeg jo
> igang. Så alle de der 2-3 fodgængere i løbet af en dag kan komme forbi. Vil
> det forresten give mening at salte?

Hvis der er glat, når du har ryddet for sne, så har du pligt til at
glatførebekæmpe - enten med salt eller grus.

Holst (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-02-07 11:15


Mads wrote:

> ( som har skovlet 25m fortov 2 gange allerede )

Jeg tager også mine 25 meter snart igen. Det er noget tungt sjap, så
faktisk er det næsten nemmere at gøre det flere gange, end at vente til
senere, hvor man så skal flytte desto mere. Nu kan det hurtigt skrabes
bort med sneskraberen.

Mads (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 21-02-07 11:58

On Wed, 21 Feb 2007 11:14:46 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Jeg tager også mine 25 meter snart igen. Det er noget tungt sjap, så
>faktisk er det næsten nemmere at gøre det flere gange, end at vente til
>senere, hvor man så skal flytte desto mere. Nu kan det hurtigt skrabes
>bort med sneskraberen.

Her ved Aalborg er det frostvejr, så sneen er heldigvis ikke tung
at flytte med, men med den vindretning vi har idag, er der to steder
på mit fortov hvor sneen fyger sammen i knæhøje driver på under
en time. Jeg har lige været ude at grave en "tunnel" igennem
"bjerget" for tredie gang idag.

Men nu er jeg så også ved at have lært at skovle med vinden.
Dynger man sneen op i vindsiden får man bare en endnu
højere drive på tværs af fortovet næste gang.

mvh Mads

Holst (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-02-07 12:25


Mads wrote:

> Men nu er jeg så også ved at have lært at skovle med vinden.

Ja, vi har jo (heldigvis) ikke fået for meget erfaring med det i denne
vinter.

Peter Lykkegaard (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 21-02-07 13:04

Holst wrote:
>
> Ja, vi har jo (heldigvis) ikke fået for meget erfaring med det i denne
> vinter.

Jeg trak en nitte den her gang (ingen sne)
Det ender sgu med at man skal have et kort til det lokale motionscenter så
man kan blive holdt i gang :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Ukendt (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-02-07 13:03


"Mads" skrev i en meddelelse
> On Wed, 21 , "Kim2000" > wrote:
>
> >Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran
sit
> >hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper
jeg
> >skal gå igang.
> >
> Nix, du har pligt til at holde dit fotov, havegang osv. fri for sne,
> også mens det sner, så f.eks. postbudet kan komme frem.
>

>
> Så det er bare at gå igang. Også selvom du skal
> derud 5 gange i løbet af dagen.

> mvh Mads
> ( som har skovlet 25m fortov 2 gange allerede )


Ja ja - men postbudet går der jo ikke om natten. Her kommer han ikke før
kl. halv 12 om formiddagen. Og hvis der både er snefald og fygning er
man da ikke forpligtet til at gå derude både dag og nat.

Det kan ikke være rigtigt.


TW


Mads (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 22-02-07 14:05

On Thu, 22 Feb 2007 13:02:44 +0100, <The Wren> wrote:

>Ja ja - men postbudet går der jo ikke om natten. Her kommer han ikke før
>kl. halv 12 om formiddagen. Og hvis der både er snefald og fygning er
>man da ikke forpligtet til at gå derude både dag og nat.
>
>Det kan ikke være rigtigt.

Hvem har også sagt noget om at der skal ryddes
sne om natten?

Jeg skrev at man havde pligt til at holde sit
fortov farbart selvom man var nødt til at
skovle flere gange i løbet af dagen.
( normalt mellem kl. 7 og 22 )

mvh Mads

Ebbe Kristensen (23-02-2007)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 23-02-07 14:59

The Wren wrote:

> Ja ja - men postbudet går der jo ikke om natten.

Nej, men det gør avisbudet og skraldemændene.

Ebbe



Grethe (23-02-2007)
Kommentar
Fra : Grethe


Dato : 23-02-07 21:29

......men kunne nu bare postbudet komme...(og skrallemanden også)...vi har
ikke sett nogen av dem på 2 dage....og vi har ryddet for sneen....flere
gange..:-/

--
Grethe, norsk i Danmark...og det som skulle være så dejlig...
www.cegredesign.com



"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
news:j46ot2hmtfd7ufsn2lh056dojtf95bfjab@4ax.com...
> On Wed, 21 Feb 2007 10:54:57 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
> wrote:
>
>>Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran sit
>>hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper jeg
>>skal gå igang.
>>
> Nix, du har pligt til at holde dit fotov, havegang osv. fri for sne,
> også mens det sner, så f.eks. postbudet kan komme frem.
>
> http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/ejerbolig/forpligtelser-og-vedligeholdelse/snerydning
>
> Så det er bare at gå igang. Også selvom du skal
> derud 5 gange i løbet af dagen.
>
> mvh Mads
> ( som har skovlet 25m fortov 2 gange allerede )



Peter Lykkegaard (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 21-02-07 11:09

Kim2000 wrote:
> Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran
> sit hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen
> stopper jeg skal gå igang.


Kommunen (kommunale regulativer) har de mere præcise regler, der kan være
variationer landet over

Generelt:
"Ved snefald eller ved glatføre skal grundejeren snarest - lige så mange
gange det dagligt er nødvendigt - foretage snerydning, grusning/saltning af
fortov, stier, og ved private veje, halvdelen af vejbanen. "
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X6E67CB65E4AC8C6CC1256C7F003B73DB

Læg mærke til den dom der henvises til sidst i artiklen hvor en grundejere
havde ryddet for sne om aftenen, men ikke foretaget glatførebekæmpelse sidst
på aftenen hvor der faldt isslag

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Holst (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-02-07 11:19


Peter Lykkegaard wrote:

> Læg mærke til den dom der henvises til sidst i artiklen hvor en grundejere
> havde ryddet for sne om aftenen, men ikke foretaget glatførebekæmpelse sidst
> på aftenen hvor der faldt isslag

I almindelighed hedder det sig, at man har pligt til at holdet arealet
ryddet mellem kl. 7 og kl. 22 (selvom dette ikke står præcist nævnt i
loven, men det er vist sådan, domstolene har valgt at fortolke det).

Medmindre der er særlige omstændigheder, der taler for, at der ryddes
tidligere eller senere. Typisk nævnes biografen som et eksempel på en
privat grundejer, der skal rydde sne senere end kl. 22, såfremt
biografens forestillinger slutter efter kl. 22.

Peter Lykkegaard (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 21-02-07 13:01

Holst wrote:
>
> I almindelighed hedder det sig, at man har pligt til at holdet arealet
> ryddet mellem kl. 7 og kl. 22 (selvom dette ikke står præcist nævnt i
> loven, men det er vist sådan, domstolene har valgt at fortolke det).
>
Den 70-årige gled på fortovet ved 9-tiden om aftenen
Ok nok mere midt på aftenen end sidst på aftenen :)

Endvidere:
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Sne%20og%20Is/Snerydning.aspx

"(..) Retspraksis på området har givet en ca. tidsramme, inden for hvilken,
man alt efter forholdene kan forvente, at grundejeren har ryddet og
foretaget glatførebekæmpelse.
Sædvanligvis vil tidsrammen være kl. 7 morgen (søndage kl. 8) til kl. 22
aften (..)"

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Kristian Damm Jensen (23-02-2007)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 23-02-07 17:44

Peter Lykkegaard wrote:
> Holst wrote:
>>
>> I almindelighed hedder det sig, at man har pligt til at holdet
>> arealet ryddet mellem kl. 7 og kl. 22 (selvom dette ikke står
>> præcist nævnt i loven, men det er vist sådan, domstolene har valgt
>> at fortolke det).
> Den 70-årige gled på fortovet ved 9-tiden om aftenen
> Ok nok mere midt på aftenen end sidst på aftenen :)
>
> Endvidere:
> http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Sne%20og%20Is/Snerydning.aspx
>
> "(..) Retspraksis på området har givet en ca. tidsramme, inden for
> hvilken, man alt efter forholdene kan forvente, at grundejeren har
> ryddet og foretaget glatførebekæmpelse.
> Sædvanligvis vil tidsrammen være kl. 7 morgen (søndage kl. 8) til kl.
> 22 aften (..)"

Hvad forventes man egentlig af gøre, hvis man er på arbejde i løbet af
dagen, og der er vedholdende snefald?

(Ikke at jeg har problemet, da min kone driver egen virksomhed fra hjemmet
og derfor oftest er hjemme og på arbejde samtidig.

>
> - Peter

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen



Peter Lykkegaard (23-02-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 23-02-07 20:47

Kristian Damm Jensen wrote:
>
> Hvad forventes man egentlig af gøre, hvis man er på arbejde i løbet af
> dagen, og der er vedholdende snefald?
>
Får en aftale med et firma eller en nabo der kan rydde sne?
Men ellers er det nok en god ting at tegne en passende ansvarsforsikring


Tryg:
"Forsikringen betaler - hvis der er ansvar
Grundejeren eller en offentlig myndighed med en ansvarsforsikring kan og bør
anmelde ethvert erstatningskrav til deres forsikringsselskab og herefter
lade selskabet afgøre, om der efter gældende retspraksis også er et
erstatningsansvar for den pågældende skade.
Er der det, bliver erstatningen betalt, når skadelidte har dokumenteret sit
krav jvf. Lov om erstatningsansvar. I modsat fald vil selskabet afvise
kravet og sædvanligvis også begrunde, hvorfor der ikke foreligger et
erstatningsansvar."
http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=SkadeforebyggelseBoligVinter

Endvidere:
"Tilsyn og bøde
I følge loven vil manglende vintervedligeholdelse kunne straffes med bøde,
og vejbestyrelsen/kommunalbestyrelsen, der fører tilsyn med grundejernes
forpligtigelser, kan lade foranstaltninger til sikringer af fortovet udføre
for den forsømmelige hus- og grundejers regning."

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Lars Knudsen (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 21-02-07 16:23

On Wed, 21 Feb 2007 10:54:57 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Jeg ser ud af vinduet at naboen er igang med at rydde fortorvet foran sit
>hus. Det er fortsat snestorm her. Er det ikke først når sneen stopper jeg
>skal gå igang.

I øvrigt vedr. snerydning:

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=865074



** Lars


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste