Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
snavs, støj?
Fra : vin

Dato : 20-02-07 16:18

Hej,

Jeg har opdaget at mine billeder er fyldt med "fremmedlegmer", men jeg
er i tvivl om det er såkaldt støj eller det bare er snavs inde i
kameraet (KONOCA MINOLTA DiMAGE Z10). Kameraet har for nylig været til
rep. så måske er der ved den lejlighed kommet støv/sbavs ind i
kameraet.

Hvis du vil have ulejlighed med at kaste et blik på nedneståend
eksempel og give din vurdering ...

http://www.piilgaard.org/FOTO/PICT0344.JPG

NB! dette billede er meget ufokuseret og problemet er meget tydeligt,
men det findes på alle billeder.

vh
Erik

Fra : s.v.nielsen

Dato : 20-02-07 16:56

vin wrote:
> [...]
> kameraet.
>
> Hvis du vil have ulejlighed med at kaste et blik på nedneståend

1. Er det der også når du ikke bruger blitz?
2. Sidder 'partiklerne på samme sted på alle billeder?

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-07 17:02

> [...]
>
> http://www.piilgaard.org/FOTO/PICT0344.JPG
>
> NB! dette billede er meget ufokuseret og problemet er meget tydeligt,

Har du brugt blitz?

Brian

Fra : vin

Dato : 20-02-07 17:07

Jeg tror kun de er der når jeg bruger blitz. Jeg checker lige om de
altid sidder på nøjagtig samme sted.

Erik

Fra : vin

Dato : 20-02-07 17:12

de flytter rundt og varierer i størrelse.

Erik

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-07 17:19

> de flytter rundt og varierer i størrelse.

Det er støv i luften! ;)
Støvet lyser kraftigt op i blitzens skær fordi blitzen sidder så tæt på
objektivet på dit kompaktkamera!

Brian

Fra : vin

Dato : 20-02-07 17:47

Virkelig? Nå, i det mindste er det ikke skidt inde i kameraet.

Tak for hjælpen.

Jeg har i øvrigt tænkt på om man kan gøre noget ved den indbyggede
blitz for den er lige i det kraftigste. Kunne man sætte en lille stump
hvidmat glas foran - hedder det opalglas? - så blitzen blev dæmpet
lidt?

vh
Erik

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-07 18:17

> Virkelig? Nå, i det mindste er det ikke skidt inde i kameraet.

Prøv at gå udenfor og tag et billede, så kommer der nok ikke nær så meget af
den slags på billedet, der er normalt ikke meget støv i luften udenfor på
denne tid af året!

> [...]
> blitz for den er lige i det kraftigste. Kunne man sætte en lille stump
> hvidmat glas foran - hedder det opalglas? - så blitzen blev dæmpet

Måske, kommer an på hvordan kameraet finder ud af hvor kraftigt blitzen skal
lyse...
Jeg tror det gælder for de fleste nye kamera at de først sender en blitz ud
for at se hvor kraftigt den rigtige blitz skal være... Så hvis du dæmper
blitzen vil den se at den skal lyse så meget kraftigere som du har dæmpet
lyset! - Selvfølgeligt indenfor den grænser...

En anden mulighed er hvis du kan dæmpe blitzen i kameraets software, de kan
rigtigt mange kamera!

Brian

Fra : Preben

Dato : 21-02-07 13:17

> [...]
> lyset! - Selvfølgeligt indenfor den grænser...
>
> En anden mulighed er hvis du kan dæmpe blitzen i kameraets software, de kan

Ellers er der kun gazebind tilbage *gg*

Fra : vin

Dato : 20-02-07 17:10

Det ser ud til de flytter lidt rundt, og varierer i størrelse.

Erik