Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Langtidseksponering
Fra : Søren Reinke

Dato : 20-02-07 13:03

Hejsa

Jeg har et lille tanke problem.

Hvis man ønsker at eksperimentere med langtidsexponering, hvordan skal man
så indstille blænde osv ?

Jeg tænker f.eks. på at tage et billede af en vej, så bilernes lys bliver
lange streger osv. (i kender godt den type billeder)

Men hvordan sikrer man korrekt belysning af billedet ?

Specielt hvis man vil tage billeder f.eks. med 5 min's eksponering ?

På forhånd tak
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-07 13:24

> Hvis man ønsker at eksperimentere med langtidsexponering, hvordan skal man
> så indstille blænde osv ?

Prøv dig frem, det er det der ligger i ordet experimentere! ;)

> [...]
>
> Men hvordan sikrer man korrekt belysning af billedet ?
>
> Specielt hvis man vil tage billeder f.eks. med 5 min's eksponering ?

Det er svært at svare på, især med trafik som jo kan variere kraftigt...

Normalt kan du tage et test-billede ved højeste ISO og største blænde, på
blændeprioritet, og så ud fra lukkertiden regne tilbage hvilken blænde du
f.eks. skal bruge ved ISO 100 og 5 minutters lukkertid! - Men ved trafik er
det som sagt lidt la-la, ihvertfald hvis du vil eksponere efter _bilernes_
lys... Prøv dig frem!

Men for 5 minutter skal du nok ned i ISO 100 og en ret lille blænde... f/11
eller endnu mindre!

Brian

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-02-07 13:41

On Feb 20, 1:03 pm, "Søren Reinke" <s...@reinke.fjern.dk> wrote:
> [...]
> Men hvordan sikrer man korrekt belysning af billedet ?
> Specielt hvis man vil tage billeder f.eks. med 5 min's eksponering ?

Med matematik. :)

Hvis du fx. vil tage billedet med iso 100, så lav dine målinger med
fx. iso 3200. Den lukketid du får ganger du så med 32, når du sætter
iso ned til 100 igen.
Jeg plejer at "måle" ved at prøve mig frem ved at starte med højeste
iso, og så kigge på billedet og histogrammet.

Helt præcist hvordan man gør kommer an på helt præcist hvad du ønsker
at opnå.
Men udgangspunktet er:
1) Tag et billede som har den rette mængde lys, men ikke nødvendigvis
den ønske lukketid, iso eller blænde.
2) Juster blænde, lukketid og iso så du har den ønskede lukketid men
samme lysmængde.

Dvs.:
Halvering af iso giver halvering af lys.
Fordobling af lukketid giver fordobling af lys.
Blænden er noget mere kompliceret: Halvering af blændetallet giver 4-
dobling af lyset.

Med lidt matematik kan du skrue på alle tre, uden at ændre lysstyrken.
Nogle kameraer (fx. mit) har en funktion til at skrue på blænde eller
lukketid, hvor der automatisk bliver kompenseret på den anden, så
lysstyrken er uændret.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-02-07 14:08

>Med matematik. :)

Ahh så er det jo dejligt nemt.

>Hvis du fx. vil tage billedet med iso 100, så lav dine målinger med
>fx. iso 3200. Den lukketid du får ganger du så med 32, når du sætter
>iso ned til 100 igen.

Tænkte nok der var en simpel løsning på det :)

> [...]
>iso, og så kigge på billedet og histogrammet.
>
>Helt præcist hvordan man gør kommer an på helt præcist hvad du ønsker

Det har du selvfølgelig ret i.

> [...]
>dobling af lyset.
>
>Med lidt matematik kan du skrue på alle tre, uden at ændre lysstyrken.

Det må jeg bestemt ud og prøve :)

>Nogle kameraer (fx. mit) har en funktion til at skrue på blænde eller
>lukketid, hvor der automatisk bliver kompenseret på den anden, så
>lysstyrken er uændret.

Det er jeg ret sikker på mit D200 sagtens kan klare :)

/Søren

Fra : Jan Petersen

Dato : 20-02-07 14:50

"Søren Reinke" <soren@reinke.fjern.dk> schrieb im Newsbeitrag
> [...]

Det kommer jo også lidt an på hvad man ønsker - at gøre nat til dag eller et
natbillede med lyse streger.
5 min. ville jeg mene var lige lang tid nok. Og husk at bruge selvudløser
efter at have sat timeren til 2 sek. (custom menu c4).
Jeg har taget billeder med lysende streger på 1 sek. så får man en streg på
ca. det dobbelte af bilens længde.
Men så skal der måske mere matematik til. 60 km t timen = 1 km minuttet = 15
m i sekundet

Mvh
Jan Petersen

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-02-07 16:07

"Jan Petersen" <jan@kosmo.dk> wrote in message

> "Søren Reinke" <soren@reinke.fjern.dk> schrieb im Newsbeitrag
>>>

> Det kommer jo også lidt an på hvad man ønsker - at gøre nat til dag eller
> et natbillede med lyse streger.

Gerne på sigt, begge dele

> 5 min. ville jeg mene var lige lang tid nok. Og husk at bruge selvudløser

Hehe de 5 min var bare et tal :)

> [...]
> på ca. det dobbelte af bilens længde.
> Men så skal der måske mere matematik til. 60 km t timen = 1 km minuttet =

Jeg må finde en vej og prøve :)

/Søren

Fra : s.v.nielsen

Dato : 20-02-07 15:00

Niels Andersen wrote:
> Med matematik. :)
>
> Hvis du fx. vil tage billedet med iso 100, så lav dine målinger med
> fx. iso 3200. Den lukketid du får ganger du så med 32, når du sætter
> iso ned til 100 igen.

Du mener vel der skal ganges med 5 (og ikke 32)

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-07 16:13

> Du mener vel der skal ganges med 5 (og ikke 32)

Nej, 2^5, altså 2*2*2*2*2 = 32!

ISO 3200 til 1600, gange med 2.
1600 til 800 gange med 2
800 til 400 gange med 2.
400 til 200 gange med 2.
200 til 100 gange med 2!

=2*2*2*2*2.

Brian

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-02-07 16:20

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> Nej, 2^5, altså 2*2*2*2*2 = 32!
>
> ISO 3200 til 1600, gange med 2.
> 1600 til 800 gange med 2
> 800 til 400 gange med 2.
> 400 til 200 gange med 2.
> 200 til 100 gange med 2!
>
> =2*2*2*2*2.

Ahh så giver det mening igen, kunne ikke lige forstå den med de 32

/Søren

Fra : Bjørn Thorup

Dato : 20-02-07 16:25

Søren Reinke skrev:
> [...]
>
> Jeg tænker f.eks. på at tage et billede af en vej, så bilernes lys bliver
> lange streger osv. (i kender godt den type billeder)

Jeg har selv taget den slags billeder. Ikke fordi jeg vil reklamere men
du kan se mine her: http://kortlink.dk/3p7b
Der er spec´s til hvert billede og det kan evt. give dig en ide om
hvordan det kommer til at se ud.

Da jeg tog billederne havde jeg næsten lige fået kameraet og kørte med
al for høj iso - natten er faktisk ikke mørk! og hvidbalancen kunne også
godt justeres. Men det ved jeg jo til næste gang, skal bare lige have et
nyt stativ først

Bjørn

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-02-07 16:38

"Bjørn Thorup" <asd@asd.dk> wrote in message

> [...]
> kan se mine her: http://kortlink.dk/3p7b
> Der er spec´s til hvert billede og det kan evt. give dig en ide om hvordan

Hehe det er helt okay at reklamere lidt :)

Ahh specs ved hvert billede det er klart et plus.

> [...]
> justeres. Men det ved jeg jo til næste gang, skal bare lige have et nyt

Åhh ja stativ, endnu en ting jeg skal havde købt :)

Mange tak for dit link, jeg vil studere det efter fyraften.

Hilsen Søren

Fra : Jan Holm

Dato : 20-02-07 18:14

Søren Reinke wrote:
> Ahh specs ved hvert billede det er klart et plus.

Yup - en af grundende til jeg er ret vildt med Flickr.
Der er også en gruppe til nat fotos. Mange af dem med
exif data. http://www.flickr.com/groups/11947580@N00/

Mvh
Jan

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-02-07 10:27

On Feb 20, 4:13 pm, "Brian Lund" <geron...@-FORKERT-mobilixnet.dk>
wrote:
> Nej, 2^5, altså 2*2*2*2*2 = 32!

Min indre matematiker sprang lige et hjerteslag over der.

32! = 32 * 31 * 30 * 29 * 28 * 27 ... 3 * 2 * 1

Så 2^5 er altså "2*2*2*2*2 = 32"! Det er ikke "2*2*2*2*2 = 31!".

(Kan desværre ikke FUT til en matematik-gruppe med Google Groups...)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Brian Lund

Dato : 21-02-07 15:10

> [...]

Så 2^5 er altså "2*2*2*2*2 = 32"! Det er ikke "2*2*2*2*2 = 31!".

(Kan desværre ikke FUT til en matematik-gruppe med Google Groups...)

Nu var det så ment som "32 udråbstegn" og ikke "32 fakultet" ;)

Brian