/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Træning af *meget* lille hund...
Fra : Jan Rudkøbing


Dato : 21-02-07 21:02

Ad diverse omveje er jeg kommet i besiddelse af en Japanese Chin hvalp på nu
ca 15 uger.
Hunden er sød og egentlig også ret lærenem (der gik to dage, så havde han
fanget at hans nye navn er Gimle), men hvordan i hede hule H, træner man
ellers sådan en størrelse???
Kræet er pt ca 13 cm højt over ryggen! Og vil i voksen udgave sikkert være
vokset til den formidable højde af ca 25 - 28 cm...
Jeg har ikke fantasi til at hitte ud af, hvordan jeg fx kan skabe
øjenkontakt med hvalpen... Japanese Chins har store hoveder i forhold til
deres krop (især som hvalpe) og det falder ham *ikke* naturligt, at løfte
hovedet for at kigge op... Samtidig har Gimle ikke ret mange muskler, så han
har (haft) lidt svært ved at løfte og styre sit tunge hoved - det er der nu
ved at blive rettet op på!
Naturligvis står jeg ikke op, når jeg (forsøger) træner ham... jeg er solidt
plantet på gulvet - og han ved præcist hvor mine hænder er, men han ser
altså ikke på mig (mit ansigt) sådan som jeg er "vant" til med mine andre
hunde, når vi skal have kontakt...
Er der overhovedet nogen her i gruppen, som kan give mig en ide om, hvordan
jeg får skabt kontakt til det lille kræ??? Eller vil han mon begynde, at
kigge på mig, når han får lidt flere muskler i hals/nakke/ryg?
Som sagt lyder han sit navn vældig godt allerede - og jeg *har* hittet ud af
at bruge leg som belønning, fremfor guf (jeg kan sg*tte hitte hans mund
). Noget Gimle helt klart synes er sjovt!

Jeg indrømmer, at jeg er lettere på Herrens mark her... Jeg er vant til
brugshunde og agilityhunde... ikke småbitte skødehunde - og da slet ikke
hvalpe fra de racer

Mvh Ann - der regner med at få en agilityhund ud af kræet, når det engang
bliver stort nok men så skal vi jo lige have kontakt først...



 
 
lh (21-02-2007)
Kommentar
Fra : lh


Dato : 21-02-07 22:06


"Jan Rudkøbing" <siftia@c.dk> skrev i en meddelelse
news:45dca549$0$48430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ad diverse omveje er jeg kommet i besiddelse af en Japanese Chin hvalp på
> nu ca 15 uger.
> Hunden er sød og egentlig også ret lærenem (der gik to dage, så havde han
> fanget at hans nye navn er Gimle), men hvordan i hede hule H, træner man
> ellers sådan en størrelse???
> Kræet er pt ca 13 cm højt over ryggen! Og vil i voksen udgave sikkert være
> vokset til den formidable højde af ca 25 - 28 cm...
> Jeg har ikke fantasi til at hitte ud af, hvordan jeg fx kan skabe
> øjenkontakt med hvalpen... Japanese Chins har store hoveder i forhold til
> deres krop (især som hvalpe) og det falder ham *ikke* naturligt, at løfte
> hovedet for at kigge op... Samtidig har Gimle ikke ret mange muskler, så
> han har (haft) lidt svært ved at løfte og styre sit tunge hoved - det er
> der nu ved at blive rettet op på!
> Naturligvis står jeg ikke op, når jeg (forsøger) træner ham... jeg er
> solidt plantet på gulvet - og han ved præcist hvor mine hænder er, men han
> ser altså ikke på mig (mit ansigt) sådan som jeg er "vant" til med mine
> andre hunde, når vi skal have kontakt...
> Er der overhovedet nogen her i gruppen, som kan give mig en ide om,
> hvordan jeg får skabt kontakt til det lille kræ??? Eller vil han mon
> begynde, at kigge på mig, når han får lidt flere muskler i hals/nakke/ryg?
> Som sagt lyder han sit navn vældig godt allerede - og jeg *har* hittet ud
> af at bruge leg som belønning, fremfor guf (jeg kan sg*tte hitte hans mund
> ). Noget Gimle helt klart synes er sjovt!
>
> Jeg indrømmer, at jeg er lettere på Herrens mark her... Jeg er vant til
> brugshunde og agilityhunde... ikke småbitte skødehunde - og da slet ikke
> hvalpe fra de racer
>
> Mvh Ann - der regner med at få en agilityhund ud af kræet, når det engang
> bliver stort nok men så skal vi jo lige have kontakt først...
>

Undskyld, men jeg kom til at smile. Man kan lige se det for sig. Men nuvel,
jeg har aldrig eget så små hunde men har tilgengæld prøvet at få "små"
udsmidte katteunger ind og jeg kan forstå din hvalp ikke er meget større.
Jeg har ofte måttet helt ned og ligge på maven for at skabe en kontakt så
katten kunne se mine øjne og "mig". Jeg kunne gætte på det er noget lignende
du skal med hunden. Hvad når/hvis du tager den op, så får du vel "kontakt"
med den?
Andre har nok bedre råd end jeg, fordi jeg har - som sagt - -mest erfaring
med katte.

Mvh

lh



Kasper (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 21-02-07 22:25

Hvad når/hvis du tager den op, så får du vel "kontakt"
> med den?

Hvis du tager den op kan du måske lære den at den er mere end dig, og derved
kan du risikere konflikt med hvem der bestemmer...

Kasper




Leyna (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Leyna


Dato : 21-02-07 22:44

On Wed, 21 Feb 2007 21:02:05 +0100, "Jan Rudkøbing" <siftia@c.dk>
wrote:

>Ad diverse omveje er jeg kommet i besiddelse af en Japanese Chin hvalp på nu
>ca 15 uger.

Har læst om de omveje, og er fuld af respekt!
Og hvordan skaber du så kontakt til hvalpen?
Tjaeh... som du ellers har gjort med de øvrige hunde. Det tager
sikkert noget længere tid, for Gimle har jo ikke rigtig lært noget som
helst før han kom til dig, men med tålmodighed og kærlig omsorg skal
det nok lykkes. Giv ham lidt ekstra tid til at lære det som de forrige
hunde bare har kunne næsten pr. refleks, og prøv dig så frem. Hvad
virker bedst...?
Jeg har selv (haft) nogle gevaldige problemer med at gøre min hvalp Oy
renlig, men efter at jeg er begyndt at benytte godbidder som belønning
for veludført "dåd", så har det hjulpet gevaldigt. Forleden kom han
nærmest hoppende hen til mig (med "slæb") for at få sin godbid. Han
kom dog af med det han skulle FØR han fik belønningen. *GGG*
Det med godbidder har aldrig virket på Vaks, og Hans blev renlig alene
på ros. Han havde aldrig oplevet andet end skænd før han kom til mig
(11 mdr. gammel) og han higede i den grad efter ros.

Good luck!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg
Dejlige lab-blandingshvalpe til salg

Gitte & Thorleif (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Gitte & Thorleif


Dato : 22-02-07 12:25

Hejsa.

Kig på han øre, de viser lige så meget som blikket.

V H Gitte
"Jan Rudkøbing" <siftia@c.dk> skrev i en meddelelse
news:45dca549$0$48430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ad diverse omveje er jeg kommet i besiddelse af en Japanese Chin hvalp på
> nu ca 15 uger.
> Hunden er sød og egentlig også ret lærenem (der gik to dage, så havde han
> fanget at hans nye navn er Gimle), men hvordan i hede hule H, træner man
> ellers sådan en størrelse???
> Kræet er pt ca 13 cm højt over ryggen! Og vil i voksen udgave sikkert være
> vokset til den formidable højde af ca 25 - 28 cm...
> Jeg har ikke fantasi til at hitte ud af, hvordan jeg fx kan skabe
> øjenkontakt med hvalpen... Japanese Chins har store hoveder i forhold til
> deres krop (især som hvalpe) og det falder ham *ikke* naturligt, at løfte
> hovedet for at kigge op... Samtidig har Gimle ikke ret mange muskler, så
> han har (haft) lidt svært ved at løfte og styre sit tunge hoved - det er
> der nu ved at blive rettet op på!
> Naturligvis står jeg ikke op, når jeg (forsøger) træner ham... jeg er
> solidt plantet på gulvet - og han ved præcist hvor mine hænder er, men han
> ser altså ikke på mig (mit ansigt) sådan som jeg er "vant" til med mine
> andre hunde, når vi skal have kontakt...
> Er der overhovedet nogen her i gruppen, som kan give mig en ide om,
> hvordan jeg får skabt kontakt til det lille kræ??? Eller vil han mon
> begynde, at kigge på mig, når han får lidt flere muskler i hals/nakke/ryg?
> Som sagt lyder han sit navn vældig godt allerede - og jeg *har* hittet ud
> af at bruge leg som belønning, fremfor guf (jeg kan sg*tte hitte hans mund
> ). Noget Gimle helt klart synes er sjovt!
>
> Jeg indrømmer, at jeg er lettere på Herrens mark her... Jeg er vant til
> brugshunde og agilityhunde... ikke småbitte skødehunde - og da slet ikke
> hvalpe fra de racer
>
> Mvh Ann - der regner med at få en agilityhund ud af kræet, når det engang
> bliver stort nok men så skal vi jo lige have kontakt først...
>



Torben og Marie-loui~ (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 22-02-07 18:56


"Jan Rudkøbing" <siftia@c.dk> skrev i en meddelelse
news:45dca549$0$48430$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ad diverse omveje er jeg kommet i besiddelse af en Japanese Chin hvalp på
> nu ca 15 uger.

Hej Ann..

jeg har lige læst historien om gimle, ihhh guder altså!, mage til
rædselsfuldt kvindemenneske!.

Det glæder mig hver gang jeg hører om mennesker som dig, stor respekt
herfra! (-;

mvh. marie
www.photopassion.dk

ps; Hvor kan jeg se et billede af ham?



Carina Graversen (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Carina Graversen


Dato : 22-02-07 23:21

Hejsa...

Hvad med at bruge target stick kombineret med klikkertræning ???
- Start med at han skal kigge eller "dutte" på target, og træn så gradvist
at han skal kigge mere og mere i retning af dit ansigt for at få sin
belønning...

Jeg kender ikke noget til racen, men vil da mene at med den rigtige
belønning og korrekt timing kan alle hunde blive gode til kontaktøvelser af
egen fri vilje

Pøj-pøj med træningen

/Carina



- - -
Danske Redningshunde
www.danske-redningshunde.dk

Lidt om mig og mine hunde:
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=6565



Jan Rudkøbing (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rudkøbing


Dato : 22-02-07 23:48

> Hvad med at bruge target stick kombineret med klikkertræning ???
> - Start med at han skal kigge eller "dutte" på target, og træn så gradvist
> at han skal kigge mere og mere i retning af dit ansigt for at få sin
> belønning...

*DUNK* ja det var så lige mit hoved, som knaldede ind i væggen!!! Dise er jo
klikkertrænet...

Hvorfor kunne jeg ikke få øje på så simpel en løsning???
Har både target-stick og klikker i huset

Ja, ja - nogen gange kan man bare ikke se skoven for bare træer

Tak for ideen Carina

Mvh Ann K


>
> Jeg kender ikke noget til racen, men vil da mene at med den rigtige
> belønning og korrekt timing kan alle hunde blive gode til kontaktøvelser
> af egen fri vilje
>
> Pøj-pøj med træningen
>
> /Carina
>
>
>
> - - -
> Danske Redningshunde
> www.danske-redningshunde.dk
>
> Lidt om mig og mine hunde:
> http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=6565
>

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 118 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Jan Rudkøbing (23-02-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rudkøbing


Dato : 23-02-07 00:59

Og vi bringer en annonce... Gimle kan nu hitte ud af at sitte - sådan ca
hver 10'ende gang han bliver bedt om det

Carina... Hvordan vil du bruge Target-stick'en i forbindelse med leg som
belønning?
Eller måske er det nok, at jeg bare bruger stemmen som "belønning"? Gimle
bliver altid meget glad, når han bliver rost med lys stemme - jeg tror ikke
at han har været vant til det før...

Mvh Ann K
- der lige har været en tur på dyrehospital med kræet... en lille rift i det
ene øje... Jamen vi *har* da heller ikke andet, at bruge vores penge til
*SUK*


"Jan Rudkøbing" <siftia@c.dk> skrev i en meddelelse
news:45de1da1$0$2419$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hvad med at bruge target stick kombineret med klikkertræning ???
>> - Start med at han skal kigge eller "dutte" på target, og træn så
>> gradvist at han skal kigge mere og mere i retning af dit ansigt for at få
>> sin belønning...
>
> *DUNK* ja det var så lige mit hoved, som knaldede ind i væggen!!! Dise er
> jo klikkertrænet...
>
> Hvorfor kunne jeg ikke få øje på så simpel en løsning???
> Har både target-stick og klikker i huset
>
> Ja, ja - nogen gange kan man bare ikke se skoven for bare træer
>
> Tak for ideen Carina
>
> Mvh Ann K
>
>
>>
>> Jeg kender ikke noget til racen, men vil da mene at med den rigtige
>> belønning og korrekt timing kan alle hunde blive gode til kontaktøvelser
>> af egen fri vilje
>>
>> Pøj-pøj med træningen
>>
>> /Carina
>>
>>
>>
>> - - -
>> Danske Redningshunde
>> www.danske-redningshunde.dk
>>
>> Lidt om mig og mine hunde:
>> http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=6565
>>
>
> --------------------------------------------------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 118 spam-mails
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent en gratis SPAMfighter her.
>

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 118 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Carina Graversen (23-02-2007)
Kommentar
Fra : Carina Graversen


Dato : 23-02-07 10:15

> Carina... Hvordan vil du bruge Target-stick'en i forbindelse med leg som
> belønning?
> Eller måske er det nok, at jeg bare bruger stemmen
> som "belønning"?

Ja, brug stemmen eller en godbid som belønning ... target stick er mere for
at få ham til at kigge i den retning som han skal kigge

/Carina



Jan Rudkøbing (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rudkøbing


Dato : 25-02-07 00:29


> Ja, brug stemmen eller en godbid som belønning ... target stick er mere
> for
> at få ham til at kigge i den retning som han skal kigge
>
> /Carina

Havde fattet det med target-sticken
Og så prøver jeg det med at bruge stemmen som belønning (sammen med klik) og
så leg (og klik) som jack-pot... mon ikke det skulle fungere?

Ellers er Gimle altså kvik nok... vi leger en skøn leg lige pt... jeg siger
Sit og laver en håndbevægelse (som han kan se) og så bare fordi han planter
måsen mod underlaget, får han ros... rigtig god leg!!!

Jeg begynder at få en grim fornemmelse af at Gimle aldrig har fået ros for
sine handlinger tidligere... Der har sikkert været maser af venlighed og
varme i stemmen hos hans opdrætter - men nok ikke ros fordi han var/er
dygtig.
Jeg har aldrig før haft en hund, som bliver så glad, bare fordi jeg taler
venligt!
Og jeg ville næsten tro at indlæring ville gå meget bedre og hurtigere, hvis
ikke det altså lige var for hans (manglende) størrelse - som jeg skal have
tid til at lære at kompensere for

Mvh Ann

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 121 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Carina Graversen (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Carina Graversen


Dato : 25-02-07 08:52

> Jeg har aldrig før haft en hund, som bliver så glad, bare fordi jeg taler
> venligt!

Ja, sådan er det nogle gange...

Min nye hund på nu 7,5 mdr. fik jeg da han var 4 mdr., og han havde kun gået
i hundegård og været lidt med ude for at blive socialiseret, men var aldrig
blevet trænet (dog heller aldrig blevet dårligt behandlet).

Det var også sjovt at se ham - det var næsten en helt ny verden der åbnede
sig for ham, da han fandt ud af at det han gjorde, rent faktisk havde en
konsekvens, og at nogle ting kunne udløse belønninger

/Carina



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177495
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408489
Brugere : 218886

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste