Jekyl-Hyde-splittelse når opdragelse uden ~
Fra : Bo Warming

Dato : 21-02-07 21:45

Jekyl-Hyde-splittelse når opdragelse uden kontinuitet

Vor underbevidsthed og drømmeverden skabte surrealistisk litteratur o.
1880 bl.a. Ibsens dramaer, der kører romantikken ud i realisme

"Evigt ejes kun det tabte"

Og Robert Lewis Stevensen der efter "Skatteøen" skriver om den
personlighedssplittede "gode" Dr Jekyll, som har fortrængt sin onde
genganger, morderen Mr.Hyde, der via rusmidler vækkes til live og
smadrer egen og andres skæbne

"Guds veje er mystiske, Vi går i labyrinter og cirkler - de samme vore
fædre trådte" R L Stevensenson

"Vi har alle en række "genganger-spøgelser" i os - ikke kun hvad vi
har fået med os fra far og mor, forfølger os. Der er alle slags gamle,
ufunktionelle opfattelser og fordomme". Henrik Ibsen

Når vi har overtaget personlighed fra to skilsmisseforældre, der er i
strid med hinanden, så lever konflikterne ofte videre i os, og er en
spændende udfordring - eller fører til skilsmisse pga uoverkommelig
indre diskontinuitet i vort sind.

"Jeg ville ikke være en mand, hvis ikke netop denne kvindelige
hjælpeløshed gjorde dig dobbelt tiltrækkende i mine øjne. ("Et
dukkehjem", Henrik Ibsen, replikken er af den gammeldags husbond, der
får konen til at skilles og forlade ham)

Medynk bliver meget let til grusomhed, når splittelserne lever deres
eget liv i underbevidstheden:

" There is in man a specific lust for cruelty, which infects even his
passion for pity and makes it savage. Nietzsche

Du har aldrig elsket mig, du har blot fornøjet dig med at være
forelsket i mig". Nora i "Et Dukkehjem" af Henrik Ibsen

"Du tror ikke på Gud - men hvad så med din samvittighed." Helmer
i Dukkehjem af Henrik Ibsen

Samfundet har også splittelser og skaber utilpassede Dr Hyde monstre
fx pædofil-forbrydere, fordi vi definerer os selv som gode ved at se
ned på afvigere. Når idag tolerancen er udbredt til bøsser og ugifte
mødre , og behovet for at blive forarget er uændret, så må forargelsen
gå ud over disse extremt udskældte afvigere

Nogle familieproblemer kan holdes under låg og folk arbejder sig selv
ud af dem - andre gøres med behandlerhjælp store og giver livsindhold
til en mor med behov for at ynke:

"N ogle kvinder har behov for lykkelige og respekterede børn, andre
behøver ulykkelige børn, for ellers kan de ikke demonstrere deres
godhed som mødre.Nietzsche

Megen skitzo-splittelse opstår ud af moderens overdrevne forgudelse
eller kongegørelse i tidlig barndom, som senere virkelighed ikke kan
leve op til, og så bliver barnet frustreret, skuffet, rethaverisk,
forurettet, klynkende, krævende:

"Alle børn er konger i deres mor's fantasi's kongerige.
Freud.

" I sin moders øjne er billen en gazelle. Tuaregisk
ordsprog

Min mor havde mange genvordigheder med mig, men jeg tror hun
nød det. Mark Twain (1835-1910

Psychiatry enables us to correct our faults by confessing
our parents' shortcomings. Laurence Peter

The mother-child relationship is paradoxical and, in a
sense, tragic. It requires the most intense love on the mother's side,
yet this very love must help the child grow away from the mother and
to become fully independent. Erich Fromm

Vi er alle genier, til vi fylder ti. Aldous Huxley

What the mother sings to the cradle goes all the way down to
the coffin. Henry Ward Beecher

No woman can shake off her mother. There should be no
mothers, only women. BERNARD SHAW

Lykkens børn må rose deres moder. Danske Ordsprog

Min søn er den mægtigste person i Grækenland. For
athenienserne regerer Grækenland, jeg athenienser¬ne, min kone mig og
min søn min kone. Themistokles

Men are what their mothers made them. Ralph
Waldo Emerson

Psychiatry's chief contribution to philosophy is the discovery that
the toilet is the seat of the soul.
Alexander Chase

Tired mothers find that spanking takes less time than
reasoning and penetrates sooner to the seat of the memory.Trætte mødre
finder at lussinger tager mindre tid end fornufts-snak, og trænger
hurtigere ind i barnets hukommelse Will Durant

An ounce (gram) of mother is worth a pound (kilogram) of
clergy. Spanish proverb

Som enhver søn dog kan begejstre sin moder!Shakespeare

Lige fra verdens begyndelse udgår en kæde af årsager.
Lukan

The chief cause of human errors is to be found in the
prejudices picked up in childhood. Rene Descartes

Some are kissing mothers and some are scolding mothers, but it is love
just the same, and most mothers kiss and scold together.
Pearl Buck