Info til danske forældre, som vil lade der~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-02-07 15:11

Her er en liste af skoler, hvor at barnet kan blive pryglet hvis overtræder
ordensreglerne. Nogle steder kan forældrene komme forbi og slå barnet i
overværelse af læreren, hvis de ikke stoler på at skolen gør arbejdet
ordentlig.

USA
http://www.corpun.com/usscr2b.htm

Diverse lande incl. Australien, Syd Afrika og Singapore (kun drenge).
http://www.corpun.com/usscr2c.htm

Udstationering er ikke for personer med børn.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/da_muren_faldt.htm
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Holst

Dato : 21-02-07 15:29

Carsten Overgaard wrote:

> Udstationering er ikke for personer med børn.

Hvorfor dog ikke! Det står jo forældrene frit at vælge det skoletilbud,
de ønsker til deres barn, med eller uden prygl.

Fra : C. Overgaard

Dato : 21-02-07 22:06

On 21 Feb., 15:29, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> Hvorfor dog ikke! Det står jo forældrene frit at vælge det skoletilbud,
> de ønsker til deres barn, med eller uden prygl.

Jeg fik dette spørgsmål fra dk.videnskab.jura (Jeg er holdt op med at
krydsposte.)

----
Det du spørger til, er det man traditionelt kalder for
personalprincippet. Reglen, i strafferetlig henseende, er at finde i
STRFL § 7:

I STRFL § 7, stk. 1 nr. 2 står der, at forholdet skal være strafbart
efter den dér gældende lovgivning. Forholdet skal naturligvis også
være
strafbart i DK, da det jo er her den hypotetiske person i dit
spørgsmål
skal straffes.
Der gælder altså et princip om dobbelt strafbarhed. Da forholdet ikke
er strafbart i USA (efter hvad jeg kan forstå på dig?), vil det ikke
være strafbart i DK (med mindre der er tale om kvindelig omskæring,
hvilket jeg dog ikke formoder, at en amerikansk skole beder
forældrene
om at foretage).

Hvis der dog kun er tale om et kortvarigt ophold i USA, vil forholdet
være strafbart i DK, jf. STRFL § 8, nr. 2, idet forældre efter lov om
forældremyndighed og samvær § 2 har pligt til at drage omsorg for
barnet. I dit eksempel hvor barnet går i skole i USA, går jeg ikke ud
fra at der er tale om et kortvarigt ophold.
Hvis der direkte er tale om tortur eller lignende, vil forholdet være
omfattet af dansk straffemyndighed efter STRFL § 8, nr. 5, men dette
hviler på folkeretlige forpligtelser.
----

Reglerne er som du kan se lidt uklare, men for en sikkerheds skyld
skal ungerne vist blive hjemme.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Holst

Dato : 21-02-07 22:18

C. Overgaard wrote:

> Reglerne er som du kan se lidt uklare, men for en sikkerheds skyld
> skal ungerne vist blive hjemme.

Hvorfor?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 21-02-07 22:34

On 21 Feb 2007 13:05:47 -0800, "C. Overgaard"
<covergaard3650@gmail.com> wrote:

>Reglerne er som du kan se lidt uklare, men for en sikkerheds skyld
>skal ungerne vist blive hjemme.

Det bliver vel lidt svært, når man er fast bosat i udlandet. Og
knægten skal jo i skole engang.

Jeg har nu aldrig hørt om, at forældre er blevet bedt om at troppe op
i skolen og afstraffe deres børn.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Holst

Dato : 21-02-07 22:57

Lars Ehlers wrote:

> Det bliver vel lidt svært, når man er fast bosat i udlandet. Og
> knægten skal jo i skole engang.

Til det har man jo opfundet Herlufsholm.

Jeg tror dog, nogle tæsk er at foretrække frem for Herlufsholm.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-02-07 10:02

> Til det har man jo opfundet Herlufsholm.

Lige præcis. Anvendes, når børn sendes på (gen)opdragelse i hjemlandet.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 22-02-07 09:46

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det bliver vel lidt svært, når man er fast bosat i udlandet. Og
> knægten skal jo i skole engang.
>
> Jeg har nu aldrig hørt om, at forældre er blevet bedt om at troppe op
> i skolen og afstraffe deres børn.

Nu er listen jo ikke komplet, men der er godt nok mange skoler på.

Det er jo også tilladt at læse skolens reglement igennem inden at man sætter
ungen i skole. Hvis forholdene er for markant anderledes f.eks. er der
uniformskrav, som er vanvittige (Der skal være rum for sjusket påklædning -
selv i en uniform, for ellers vil ingen ikke kunne reintegrere sig i Danmark
efter opholdet i udlandet.), så vil jeg seriøst overveje at sige nej til et
job.