Problem med vertical-align
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 20-02-07 09:13

Hej

Jeg er ved at lave en menu med en unordered list:

<ul>
<li>Menu punkt 1</li>
<li>Menu punkt 1</li>
<li>Menu punkt 1</li>
<li>Menu punkt 1</li>
</ul>

min css ser således ud:

ul {
list-style: none;
padding-left: 0px;
margin-left: 0px;
}

li {
height: 32px;
width: 130px;
text-indent: 5px;
background-image: url('../images/bg_leftmenu.gif');
}

Hvordan får jeg menupunkterne til at stå i midten vertikalt? Jeg har
prøvet at tilføje "vertical-align: middle;" til li tagget, men det har
ingen effekt.

Link: http://granly.mentor-it.dk/index.php?id=5

mvh. Brian Bendtsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-02-07 14:55

Brian Bendtsen skrev:

> Hvordan får jeg menupunkterne til at stå i midten vertikalt? Jeg har
> prøvet at tilføje "vertical-align: middle;" til li tagget, men det har
> [...]

Din menu ser aldeles ikke ud som
du beskriver den, men har formen

<ul>
</ul>

Og det er jo en helt anden snak - og iøvrigt et
godt eksempel på, at et link til siden er meget
bedre end noget kode i meddelelsen . Den undladelses-
synd gør du dig ikke skyldig i, heldigvis).

Så det er a-elementet du skal formatere:
a {
display:block;
width: 130px;
height: 32px;
line-height:100%;
margin:5px 0;
padding:8px;
}

eller noget i den retning. Under alle omstændigheder
er det lettest at positionere teksten i a-elementet
ved at give dette den fornødne padding (som bestemmer
størrelsen af a-elementet) og margin (som bestemmer
afstanden mellem a-elementerne;

BTW er det en meget dårlig ide at neutralisere
fokustilstanden fra dine links - os der helst vil
bruge tastaturet har ikke en jordisk chance.

Din kode er i øvrigt smækfyldt med fejl, så det
var måske en god ide at validere den først af alt:
http://validator.w3.org

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 20-02-07 15:13

Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
> bruge tastaturet har ikke en jordisk chance.
>
> Din kode er i øvrigt smækfyldt med fejl, så det
> var måske en god ide at validere den først af alt:

Takker for dit svar.

Mht validering, så er det flashanimationen der skaber de fleste fejl og
det ser lidt voldsomt ud, men jeg aner ikke hvordan jeg skal slippe af
med dem. Et tip eller 2 her er meget velkomment.

En af de andre sider validere skam fint:
http://granly.mentor-it.dk/index.php?id=11

/Brian Bendtsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-02-07 17:44

Brian Bendtsen skrev:

> Mht validering, så er det flashanimationen der skaber de fleste fejl og
> det ser lidt voldsomt ud, men jeg aner ikke hvordan jeg skal slippe af
> med dem. Et tip eller 2 her er meget velkomment.

Lad være med at bruge Flash. Du kan sagtens vise de
billeder som et slidehow uden at bruge Flash.

Jørgen Farum Jensen
..