Brugen af em til at angive font størrelse
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 19-02-07 13:12

Hej

Jeg er begyndt at bruge em til angivelse af skriftstørrelse, men er
løbet ind i et problem da jeg ved brug at denne angivelse ikke opnår
samme tekststørrelse i IE6 og IE7/Firefox.

Nogen der gider at tjekke
granly.mentor-it.dk/fileadmin/templates/fontsize.html

Jeg har IE7 og firefox kørende på min stationære PC og her ser teksten
fin ud, men på min bærbare hvor jeg har IE6 kørende er øverste linie
næsten ulæselig.

På forhånd tak

/Brian Bendtsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-02-07 13:26

Brian Bendtsen skrev:

> Nogen der gider at tjekke
> granly.mentor-it.dk/fileadmin/templates/fontsize.html

Start med at validere siden. Du mangler at angive doctype og
tegnsæt, du har glemt typeangivelsen for style og der mangler en
titel.

Se mere her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> og her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 19-02-07 16:15

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
> Start med at validere siden. Du mangler at angive doctype og
> tegnsæt, du har glemt typeangivelsen for style og der mangler en
> [...]

Så skulle det være fikset.
/BB

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-02-07 17:26

Brian Bendtsen skrev:

> Så skulle det være fikset.
> /BB

Hvorfor sætter du IE i quirks modus?

Bortset fra det: I min IE6, IE7 og FF2 har
begge skrifter samme størrelse, eneste forskel
er at IE7 bruger Cleartype som standard, mens
IE6 og FF henter min standard Windows indstilling,
som er uden Cleartype.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 19-02-07 18:31

Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
> begge skrifter samme størrelse, eneste forskel
> er at IE7 bruger Cleartype som standard, mens
> IE6 og FF henter min standard Windows indstilling,

Hej

Har lige testet på en anden maskine med ie6 og her ser det rigtigt ud,
så det må være en indstilling på den bærbare pc.

mht. quirks mode, så kopierede jeg lige doctypen fra en anden side, hvor
det skal bruges til at lave en højde på 100% med fixed header og footer,
så det kun er indholdet der scroller. Som denne side: www.jp-distribution.dk

/BB

Fra : Leonard

Dato : 19-02-07 20:07

Brian Bendtsen <nightowl@galnet.dk> wrote:

>Har lige testet på en anden maskine med ie6 og her ser det rigtigt ud,
>så det må være en indstilling på den bærbare pc.

Og det er det største og eneste problem jeg er løbet ind i, da jeg
brugte em til font-size. Brugerne kan ikke finde ud af at de har valgt
en anden skriftstørrelse og bliver forvirrede, så selvom det er et
krav til tilgængeligt webdesign har jeg valgt at bruge faste
størrelser, så brugerne ikke bliver forvirrede af hvad de selv laver.

Og jeg har kun fået klager fra dem der har valideret siderne for
tilgængelighed . ikke fra de almindelige brugere, det fik jeg før.
--
Leonard

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-02-07 00:54

"Leonard" skrev i en meddelelse...

> [...]
>
> Og jeg har kun fået klager fra dem der har valideret siderne for
> tilgængelighed . ikke fra de almindelige brugere, det fik jeg før.

Hmmm... Jeg har godt nok ikke oplevet direkte klager, men et enkelt
spørgsmål omkring hvorfor det hele pludselig ser større ud. Jeg tror, det
har noget at gøre med, det ikke er standard, at man kan forstørre (specielt
IE<7), for jeg tror nok de fleste kan se idéen med det, når de ved det. Så
man skal nok huske, at beskrive muligheden på selve siden, for at det ikke
forvirrer. Jeg har i hvert fald oplevet, at nogle bruger det, hvis de får at
vide muligheden er der. Jeg synes stadig, det er en god idé, og jeg opgiver
det nok ikke uden videre, men det ville da være interessant at høre, om
andre har oplevet problemer med forvirrede brugere pga.
tekst/design-forstørrelse, og hvad der evt. blev gjort for at løse det.

Under alle omstændigheder er det vel løst indenfor 3-4 år, når IE6 ikke
findes mere

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-02-07 14:34

Rune Jensen skrev:

> Under alle omstændigheder er det vel løst indenfor 3-4 år, når IE6 ikke
> findes mere

Hvad sku' det hjælpe?
IE7's tekststørrelsesværktøj virker heller ikke,
hvis skriftens størrelse er sat i pixel. Og det
er vel det der er problemet? Man går ind på en
"professionelt" designet hjemmeside, lavet af
et verdensberømt webbureau, og klikker fortvivlet
på tekststørrelsesværktøjet. Det næste der sker
er at man finder en webside, der er lavet af
en glad amatør, der har lært sig håndværket,
mens man selv lige har glemt at man minuttet
før havde valgt størst mulig skrift. (Det er
jo korttidshukommelsen, der glipper først

Det er klart det forvirrer - men hvis er skylden?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-02-07 00:59

"Jørgen Farum Jensen" skrev i en meddelelse...

> Hvad sku' det hjælpe?
> IE7's tekststørrelsesværktøj virker heller ikke,
> hvis skriftens størrelse er sat i pixel. Og det
> er vel det der er problemet?

Her må jeg så gøre en indrømmelse. Jeg fik installeret IE7 på den bærbare,
og fik også leget nok (synes jeg så selv dengang) med browseren til, jeg
mente den havde den funktion at kunne skalere også fast tekststørrelse. Nu
er den så kaput (den bærbare, altså) dræbt at overophedning tror jeg, så jeg
kan ikke efterprøve, for på den stationære har jeg kun IE6. Men min
opfattelse var altså, at teksten kunne forstørre, selvom den var sat med px.
Og når dette så ikke passer - ja så er vi lige vidt, som du skriver. Stort
suk!

> [...]
> før havde valgt størst mulig skrift. (Det er
> jo korttidshukommelsen, der glipper først
>
> Det er klart det forvirrer - men hvis er skylden?

Brugeren er nok lidt ligeglad med skyld Han vil bare gerne have en
browser, som viser det, som han vil ha det. Jeg synes, jeg havde god succes
med at skrive på selve hjemmesiden (en anden end først omtalt) muligheden
for at bruge tekstforstørrelse, for det lod til, nogle brugte det efter de
var gjort opmærksom på muligheden. Jeg kan ikke rigtigt se, man kan gøre
andet end at gøre opmærksom på, man har tilladt muligheden, det er derfor
jeg er lidt interesseret i spørgsmålet, og hvordan andre har løst det. Men
jeg er fuldstændig enig i den måde, du ellers stiller det op på, og jeg er
ganske sikker på, det er sådan det foregår, som du beskriver det, når nogle
brokker sig over en hjemmeside, hvor det hele er skaleret "forkert".

Skylden er efter min mening MS i første omgang, fordi de afviger fra
standarden (selvom deres browser i sig selv er en slags standard mht. antal
brugere), eller måske nærmere ødelægger en god idé om brugervenlighed, men
de er jo selvfølgelig samtidig i deres gode ret til at lave specifikke
browserfunktioner efter deres hovede i deres egen browser, hvis ellers de
mener, det kan sælge.

Det er så webdesignerens opgave at manøvrere imellem disse "egenudviklede"
funktioner/indstillinger, og det er åbenbart ikke gjort med at komme hacks
til livs, så koden kører efter en standard, men vi skal også leve med
specielle browseregenskaber. Her kan også nævnes IE7s zoom-funktion, som
bare virker ad h... til i forhold til Operas drømmezoom. Jeg vil så tilføje,
at det ikke kun er MS, som kan det dér. At lave accesskeys til en side er
lidt af et mareridt, fordi de tilgås på vidt forskellig måde i hver browser.
Her ville en standard også hjælpe gevaldigt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-02-07 05:19

On Wed, 21 Feb 2007 00:59:24 +0100, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

>Brugeren er nok lidt ligeglad med skyld Han vil bare gerne have en
>browser, som viser det, som han vil ha det.

Nemlig. Forskellen er bare, at hvis man laver fast skriftstørrelse (med
px etc. - i IE altså), så *kan* brugeren ikke få det, hvis hun/han vil
noget andet end konstruktøren.

Hvis man laver det med em etc., så kan brugeren vejledes i en bedre brug
af sin browser. Han/hun har dermed fået udvidet sin horisont og fået
større glæde af sit værktøj.

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Danske tropper hjem fra Irak, nu!
Skriv under: www.kirkmand-initiativet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-07 01:11

Jørgen Farum Jensen wrote:

> IE7's tekststørrelsesværktøj virker heller ikke,
> hvis skriftens størrelse er sat i pixel.

Er det dig eller mig, der gør det forkert? Eller er det din eller min IE 7,
der fungerer ukorrekt?

Mine sider skalerer fint i min IE 7, når jeg bruger [Ctrl]+[Scrollhjul (på
musen)]. Skaleringen sker på samme måde, som jeg oplever i Op - både tekst
og grafik skaleres samtidig. I FF er det kun teksten - hvorved sidens design
ryger på gulvet, især ved upscaling.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-02-07 02:47

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse...

> Er det dig eller mig, der gør det forkert? Eller er det din eller min IE
> 7, der fungerer ukorrekt?

Ingen af delene. tror jeg. IE7 har både en tekstforstørrelsesfunktion og en
zoom-funktion. Det er så tekstforstørrelsesfunktionen, Farum hentyder til.

> [...]
> og grafik skaleres samtidig. I FF er det kun teksten - hvorved sidens
> design ryger på gulvet, især ved upscaling.

Ja, det er zoom-funktionen. Så vidt jeg husker, så ligger tekst op og ned
samme sted som i IE6. I menuen > vis > tekststørrelse

Kan som sagt ikke teste

MVH
Rune JEnsen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-02-07 05:27

On Wed, 21 Feb 2007 02:46:44 +0100, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

>IE7 har både en tekstforstørrelsesfunktion og en
>zoom-funktion. Det er så tekstforstørrelsesfunktionen, Farum hentyder til.

Og her har IE7 efter min mening fået det gjort rigtigt. Jeg har så ikke
undersøgt, om man kan flytte Ctrl+Scroll til at ændre tekststørrelse i
stedet for - det ville fter min opfattelse være det mest nyttige, da det
er det, man oftest har brug for at justere.

>Så vidt jeg husker, så ligger tekst op og ned
>samme sted som i IE6. I menuen > vis > tekststørrelse

Det er rigtigt.

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-02-07 17:14

"Jørn Andersen" skrev i en meddelelse...

> [...]
> stedet for - det ville fter min opfattelse være det mest nyttige, da det
> er det, man oftest har brug for at justere.

Problemet med IE7 zoom-funktion er, at den ødelægger links på lister, der
virker som horisontal menubar. Linksne rykker ikke "på plads" i knapperne
ved zoom op og ned. Flere end jeg har påpeget dette, og så vidt vides
indrømmer MS, at zoom i browseren er buggy/mangelfuld.

Ville være bedre, om de havde lært af Opera i den forb. Deres zoom er næsten
fejlfri.

Ellers er det rigtigt, zoom i sig selv er en forbedring, men jeg er bare ked
af at skulle lave specialløsninger til MS for hver ny browser, de laver,
fordi de releaser for tidligt. For jo, kunderne brokker sig, hvis det ikke
virker i denne browser også. Der er så løsninger på problemet, som jeg bare
ikke har afprøvet endnu (venter på adgang til en IE7 efter min bærbare
brændte af), men irriterende er det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-02-07 16:01

Rune Jensen wrote:

> men jeg er
> bare ked af at skulle lave specialløsninger til MS for hver ny
> browser, de laver, fordi de releaser for tidligt.

Sådan har det været med MS siden de gik ind i den business. De insisterer på
at gøre det på deres egen måde i stedet for at følge de vedtagne standarder,
som alle andre forsøger at overholde.

MS i en nøddeskal - de alene vide.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-07 02:23

Rune Jensen wrote:

> Ja, det er zoom-funktionen. Så vidt jeg husker, så ligger tekst op og
> ned samme sted som i IE6. I menuen > vis > tekststørrelse

Det gør den godt nok, jeg bruger den bare ikke, da "zoom" ligger lige ved
hånden - musen har jeg fat i og [Ctrl] kræver blot en lille bevægelse med
venstre lillefinger.

Skal jeg bruge "tekst op og ned", skal jeg først flytte musen til et
menupunkt og derfra til et undermenupunkt og videre til et
underundermenupunkt.

Dovenskaben længe leve.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-02-07 05:24

On Wed, 21 Feb 2007 01:10:47 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

> [...]
>og grafik skaleres samtidig. I FF er det kun teksten - hvorved sidens design

Det sidste kommer vel an på, hvordan siden er lavet. Ulempen ved Operas
metode er, at når man zoomer, så kommer (dele af) siden let uden for
skærmen/vinduet. (Men er der ikke et andet sted i Opera, hvor man kan
ændre skriftstørrelse?)

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-02-07 12:10

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> posting:

>Ulempen ved Operas metode er, at når man zoomer, så kommer
>(dele af) siden let uden for skærmen/vinduet.

Slå "Tilpas til bredde" til først (Ctrl + F11) eller kør med den
slået til per standard (Funktioner > Indstillinger > Websider). Det
sidste gør jeg fx, eftersom min skærm ikke er helt så bred, da jeg
har mine faner lodret (http://cbh.softwolves.dk/temp/bred.png)

>(Men er der ikke et andet sted i Opera, hvor man kan
>ændre skriftstørrelse?)

Ikke i relation til en zoom-funktion. Du kan angive den mindst
tilladte størrelse (Funktioner > INdstillinger > Avanveret >
Skrifttyper)

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-07 01:31

Brian Bendtsen wrote:
> Hej
>
> Jeg er begyndt at bruge em til angivelse af skriftstørrelse, men er
> løbet ind i et problem da jeg ved brug at denne angivelse ikke opnår
> samme tekststørrelse i IE6 og IE7/Firefox.

Når du definere tekststørrelse med enheden em, vil browserne bruge den
tekststørrelse, de hver især har noteret i de interne indstillinger.

Derfor kan du opleve en forskel i tekststørrelsen mellem to browsere på en
maskine og ingen forskel mellem de samme browsere på en anden maskine.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk