Norton Ghost
Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-07 12:48

Hejsa
WARNING: måske forkert gruppe

Jeg har netop færdiginstalleret min nye Core2Duo PC og overvejer at lave et
Ghost af den.
Mit forbehold er som følger:
Jeg har een gang før haft en mislykket Ghost-session på en ny maskine,
hvilket resulterede i, at jeg måtte starte helt forfra med installationen.
Det der sker når Ghost fejler er, at den hænger i opstarten efter den har
bootet op i dos.
Det virker som om den laver en ny boot initialiseringsfil, som den skal
bruge når den starter op.
Problemet er så, hvis denne ini-fil ikke virker, så kan man ingen vegne
kommer - hverken i Ghost-processen eller i en normal windows xp-process
Jeg fandt ingen måder at komme uden om denne ini-fil, så derfor måtte jeg
starte helt forfra med en ny xp-install.

Findes der en måde hvorpå man kan redde sig ud af en sådan situation. Altså,
hvordan får jeg maskinen til at starte op i en normal winxp session, hvis
Ghosten fejler?

ps. jeg skriver i denne gruppe, fordi jeg tænkte om svaret skulle findes i
en bundkort bios setup eller lignende.

Bundkort: MSI P965 Platimun
Norton Ghost 2003.

Mvh
Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-02-07 13:14

Peter Holm wrote:

> [...]
> måtte
> jeg starte helt forfra med en ny xp-install.

BartPE to the rescue
http://www.nu2.nu/pebuilder/

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-07 14:22

Du kan helt undgå problemet ved at boote på en Ghost cd (eller diskette).
Så ændres der ikke noget på din disk.

//Kim

Fra : Peter Holm

Dato : 17-02-07 20:18

Kim wrote:
> Du kan helt undgå problemet ved at boote på en Ghost cd (eller
> diskette). Så ændres der ikke noget på din disk.
>
> //Kim

problemet opstår når jeg laver ghosten - altså den ghost fil der senere skal
bruges ved evt. recovery.
Kan jeg lave denne fil uden overhovedet at starte windows?

som jeg husker det, så er proceduren normalt således:
1. i windows sætter jeg en ghost procedure igang der skal danne en ghost
fil.
2. Ghost lukker windows ned og går i dos mode hvor en ghost fil laves.
3. Ghost lukker ned og windows booter op (det er her jeg har oplevet break
down)

Hvad er det præcist Ghost gør, der giver den bootup fejl der gør, at windows
ikke kan starte op igen overhovedet?
Er det rigtigt forstået at den laver en slags ini-fil?
Laves denne ini-fil ikke, hvis jeg gør som du foreslår?

Mvh
Peter

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 17-02-07 20:36

On Sat, 17 Feb 2007 20:18:14 +0100, "Peter Holm"
<peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

>problemet opstår når jeg laver ghosten - altså den ghost fil der senere skal
>bruges ved evt. recovery.
>Kan jeg lave denne fil uden overhovedet at starte windows?

Ja. Som Kim skriver, kan du oprette en Ghost boot-diskette (eller -CD)
og boote din PC fra denne.
Ghost boot-disketten (-CDen) kan (valgfrit) oprettes med PC-DOS eller
MS-DOS (PC-DOS er indeholdt i Ghost 2003, MS-DOS skal du selv levere).

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 17-02-07 21:38

Sorry - jeg fik ved en fejl afsendt mit forrige indlæg, inden det var
færdigt

> [...]

>bruges ved evt. recovery.
>Kan jeg lave denne fil uden overhovedet at starte windows?

Ja. Hvis du, som Kim skriver, opretter en Ghost boot-disk (CD eller
diskette) og booter fra denne, startes Windows slet ikke.

Boot-disken kan (valgfrit) oprettes med PC-DOS, som er indbygget i
Ghost 2003-pakken, eller med MS-DOS, som du i givet fald selv skal
levere.

>som jeg husker det, så er proceduren normalt således:
>1. i windows sætter jeg en ghost procedure igang der skal danne en ghost
>fil.
OK

>2. Ghost lukker windows ned og går i dos mode hvor en ghost fil laves.
Korrekt

>3. Ghost lukker ned og windows booter op
Ja, det er det normale forløb.

> (det er her jeg har oplevet breakdown)
>
>Hvad er det præcist Ghost gør, der giver den bootup fejl der gør, at windows
>ikke kan starte op igen overhovedet?
>
>Er det rigtigt forstået at den laver en slags ini-fil?

Nej, ikke helt, selv om det ligner...

a) Når Ghost startes fra Windows, oprettes der en lille virtuel
("kunstig") partition på harddisken.

b) Ghost placerer de nødvendige filer til brug for den efterfølgende
backup i den virtuelle partition og ændrer harddiskens boot-opsætning,
således at PC'en efter genstart booter fra den virtuelle partition.

c) Ghost genstarter PC'en, som nu booter fra den virtuelle partition.

d) Backup udføres.

e) Ghost ændrer atter harddiskens boot-opsætning tilbage til samme
status som før start af Ghost-backup.

f) Til sidst genstartes PC'en, og der bootes til Windows som normalt.

Hvis der nu går noget galt i punkt d
(PC'en hænger og må restartes)
således at punkt e ikke bliver udført, vil alle efterfølgende
bootforsøg ske fra den virtuelle partition.

Først når man selv ved hjælp af et eller andet diskværktøj får
normaliseret harddiskens boot-opsætning, kan PC'en atter boote til
Windows.

>Laves denne ini-fil ikke, hvis jeg gør som du foreslår?

Nej, i dette tilfælde er der ikke behov for den virtuelle patition.
Der bootes direkte fra boot-disken, og der ændres ikke på harddiskens
boot-oplysninger.

Jeg selv fik i november 2006 smadret min splinternye HP 7545 med Win
XP MCE på præcis den måde, du har beskrevet.

Min teori om årsagen er, at Ghost 2003 ikke ville forliges med
SATA-diskene i HP'en og derfor gik i stå efter punkt c.
(Jeg havde ikke skænket det en tanke, at SATA ville give problemer, og
jeg havde derfor ikke kigget efter drivere o.lign. til Ghost 2003)

Efter ½ times venten måtte jeg simpelthen slukke PC'en, hvorefter der
var total ravage på harddisken(e). Alle drevbogstaver var ombyttet, og
PC'en ville kun boote fra den virtuelle partition.
Kort sagt: Jeg var ganske alvorligt på den!

Nå, jeg havde selvfølgelig sørget for at få lavet recovery-diske fra
recovery-partitionen på harddisk 1, sådan som HP anbefaler, så det var
jo bare at få genetableret harddiskens fabriksstatus - men jeg blev
slemt skuffet.

"Denne recovery-disk er ikke beregnet til denne PC-type" lød
fejlmeldingen ved recovery-forsøg, og intet ville lykkes.

Efter konsultation hos HP blev der i løbet af en uge fremskaffet
originale recovery-DVD'er fra Ungarn.

(Som tidligere nævnt her i grupperne: Hvorfor f... vedlægger HP ikke
bare disse skiver, sådan som f.eks. Medion gør det)

Nå - i med original-skiven, boot PC'en og... "Denne recovery-disk er
ikke beregnet til denne PC-type"

Hele historien endte med, at PC'en måtte indsendes til reparation
("re-tattoing" af en eller anden signatur i en chip på bundkortet),
hvilket varede 14 dage.

Det ubesvarede spørgsmål er herefter: Var det Ghost 2003, som ødelagde
den omtalte signatur på bundkortet?

I hvert fald checker Ghost nogle informationer på harddisken og
opretter en eller anden Ghost-signatur, således at harddisken kan
genkendes ved efterfølgende access fra Ghost (det er vistnok en eller
anden form for licenskontrol fra Ghosts side), så måske har Ghost også
forsøgt et eller andet på bundkortet.

Konklusion:
Pas på med at starte Ghost 2003 inde fra Windows, hvis du har
SATA-diske i PC'en.

Afløseren Ghost 10 (og nyere versioner) kan, lige som f.eks. Acronis,
køres inde fra Windows uden at der kræves genstart af PC'en.
Jeg selv har derfor skiftet fra Ghost 2003 til Acronis 10, som kører
på HP'en uden problemer.

Jeg mangler blot at få testet, om en total-backup nu også kan restores
- men forsøget skal først gøres, når jag får fat i en ekstra 250 GB
SATA-disk
--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Peter Holm

Dato : 18-02-07 10:12

> Hvis der nu går noget galt i punkt d
> (PC'en hænger og må restartes)
> således at punkt e ikke bliver udført, vil alle efterfølgende
> bootforsøg ske fra den virtuelle partition.

tak for forklaringen.
det er netop sådan jeg har oplevet det, og uden at kende vejen til en
restore af MBR.
Peter

Fra : Pico

Dato : 17-02-07 22:17

Peter Holm wrote:
> [...]

Jeg har for nyligt fået en HP 7555, også med SATE disk som Gert. I dag er
den endelig helt som jeg vil have den, programmer installeret, sat op som
jeg ønskeer det osv. så selvfølgelig skulle der også laves et Ghost som
ekstra sikkerhed udover HP geninstalations DVD'er. Det gjorde jeg så med
Ghost 10 der laver det hele inde fra XP. Jeg har fra andre maskiner erfaring
med at lægge Ghostet tilbage så det vil ikke give noget problem.
Jeg vil anbefale dig at opgradere til Ghost 10, den måde Ghost 2003, ligesom
Driver Image, skal ned i "dos" for at lave imaget er ikke betryggende, der
er for stor mulighed for at noget går galt.
--
MVH
Pico

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-02-07 22:40

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev:

> Jeg vil anbefale dig at opgradere til Ghost 10, den måde Ghost 2003,
> ligesom Driver Image, skal ned i "dos" for at lave imaget er ikke
> betryggende, der er for stor mulighed for at noget går galt.

Det hedder vist ikke Ghost mere, men Norton Save and Restore.

Mvh.

Karsten

Fra : Peter Holm

Dato : 18-02-07 10:09

> Jeg vil anbefale dig at opgradere til Ghost 10, den måde Ghost 2003,
> ligesom Driver Image, skal ned i "dos" for at lave imaget er ikke
> betryggende, der er for stor mulighed for at noget går galt.

ok, det vil jeg helt klart prøve
peter

Fra : Overclocker

Dato : 18-02-07 01:55

Peter Holm wrote:

> Findes der en måde hvorpå man kan redde sig ud af en sådan situation.

Den udskifter bootrecorden med et floppyimage. Det er derfor man kan
boote som om det var en DOS diskette. Når den hænger, vil bootrecorden
stadig være dette floppyimage. Dette kan du fjerne ved at restore Master
Boot Recorden MBR, så harddisken kan loade ntldr og boot.ini igen og din
winXP/2000 kan starte. Hele disken er altså IKKE ødelagt, men blot MBR
på disken.

Fra : Peter Holm

Dato : 18-02-07 10:08

Overclocker wrote:

> [...]
> Master Boot Recorden MBR, så harddisken kan loade ntldr og boot.ini
> igen og din winXP/2000 kan starte. Hele disken er altså IKKE ødelagt,

og findes der en simpel måde at restore Master Boot Recorden MBR (gerne uden
floppy drev :)
mvh
peter

Fra : ai

Dato : 18-02-07 14:34

Det der sker når Ghost fejler er, at den hænger i opstarten efter den har
bootet op i dos.

herunder kunne være årsagen:

i min Bios (AMI) findes valget mellen COMPATIBLE MODE eller ENHANCED MODE.
COMPATIBLE MODE ER FOR WinMe, Win 98, NT4.0 og Ms Dos.

ENHANCED MODE er for native OS såsom Win2000, Win XP og Vista.
har jeg valgt Enhanced mode. får jeg kun opstartsbilledet til Ghost (2003)
er der valgt Compatible mode bootes normalt fra Dos.

vh /ai