RAM spørgsmål.
Fra : Søren M

Dato : 16-02-07 19:13

Hej Computer gruppe,

Jeg står for at skulle købe noget RAM til min computer men jeg er ikke
helt sikker på begreberne, så jeg ville blive glad for lidt rådgivning.

Jeg har en ALDI computer som nu er meget god, men er det vigtigt at man
bruger samme mærke RAM som der er i allerede og hvorfor?
DENNE: http://www.pcwelt.de/imgserver/bdb/32000/32061/original.jpg

Der er 2 X Samsung 512, PC 3200 i, men jeg ved ikke om det betyder
noget om det er:

PC 3200
eller
PC II 3200

og om det betyder noget om det er:

DDR II SDRAM
eller
DDR SDRAM

Hvad er forskellen?

Skal man købe RAMmen hos EDB priser eller har du evt. et bedre forslag?

Venlig hilsen
Søren M

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-02-07 19:31

Søren M skrev:

> [...]
> Jeg har en ALDI computer som nu er meget god, men er det vigtigt at
> man bruger samme mærke RAM som der er i allerede og hvorfor?

Der kan opstå nogle problemer hvis rammene kører med forskellige hastigheder
/ timings, men bundkortet burde være ligeglad og sætte laveste
fællesnævner. Køber man samme mærke/model er man ude over det problem. Men
som udgangspunkt er der ikke noget forkert i at blande.

> DENNE: http://www.pcwelt.de/imgserver/bdb/32000/32061/original.jpg
>
> Der er 2 X Samsung 512, PC 3200 i, men jeg ved ikke om det betyder
> [...]

Det er samme som ovenstående , og ja det er helt afgørende om det er ddr(1)
eller ddr2, det kan man ikke blande.

> Hvad er forskellen?
>

> Skal man købe RAMmen hos EDB priser eller har du evt. et bedre
> forslag?

Ja det er fint nok, kommer så porto oven i, men det løber nok op i det samme
som hvis du køber det hos merlin eller tilsvarende. Ved fjernhandel har du
også mulighed for at returnere hvis det ikke passer (og du ikke har brændt
det af)

Brug denne http://www.cpuid.com/download/cpu-z-139.zip
Den kan lave en rapport over hvad ram der faktisk sidder i, og hvad det
kører som. Er du stadigvæk i tvivl kan du jo poste rapporten her og lade
folk se.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-02-07 23:34

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den kan lave en rapport over hvad ram der faktisk sidder i, og hvad det
> kører som. Er du stadigvæk i tvivl kan du jo poste rapporten her og lade

Det burde ikke være nødvendigt. Eftersom det er 3200 ram, så er det ddr
sdram. Type 2 kører med hurtigere hastigheder.

Kurt

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-02-07 12:06

Kurt B. Andersen skrev:

> Det burde ikke være nødvendigt. Eftersom det er 3200 ram, så er det
> ddr sdram. Type 2 kører med hurtigere hastigheder.

Enigt det bliver svært at finde noget under 533, men når han nu faktisk
nævnte "PC II 3200", synes jeg det kunne være meget smart at få tingene helt
på plads, inden noget ram bliver monteret i en forkert sokkel med en hammer
:)