Sven Klangs Kvintet / 1976/ RAF...
Fra : Peter Heide

Dato : 15-02-07 04:51

Meget aktuel film hér hvor Brigitte Mohnhaupts står foran
sin løsladelse. Hele filmen er i den grad et billede af et sygt
samfund, hvor enkelte sunde individiualister får et helt samfund
til at ramle sammen, til sidst kun
med floskler som forsvar for et spildt liv.

Den er udsendt på DVD og er pissegod. Handler om et
svensk provins-jazz-band som hyre en sax fra hovedstaden.
Sven Klang som betaler instrumenter og føler sig som
en helvedes karl , laver et et lille fejltrin ved at hyre en gut
som virkelig ved hvad han kan. Konflikter opstår mellem
Sven vs saxofonisten og alt bliver aldrig som før.

En rigtig fin film som man kan få i sverige for næsten
ingenting.

http://www.imdb.com/title/tt0075293/

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-02-07 10:05

Peter Heide wrote:
> [...]
> Sven vs saxofonisten og alt bliver aldrig som før.
>
> En rigtig fin film som man kan få i sverige for næsten

Filmen er svjv bygget over den fremragende svenske altsaxofonist Rollf
Billbergs liv. Jeg hørte ham i "Vingården" i begyndelsen af tresserne.
Desværre blev han ikke ret gammel.

Per V.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Peter Heide

Dato : 15-02-07 15:23

..

> Filmen er svjv bygget over den fremragende svenske altsaxofonist Rollf
> Billbergs liv. Jeg hørte ham i "Vingården" i begyndelsen af tresserne.
> Desværre blev han ikke ret gammel.

Jeps. kanon saxofonist Rolf Billberg. Ved ikke om han
også havde et anstreng forhold til dixie, især dixie spillet
i København, blev 36 år og der vist ingen tvivl at Billberg
er brugt som inspiration til filmen.

Forøvrigt meget sjov extramateriale på DVDen: en svensk
udgave "How To Speak Hip" på *svensk* for beatnicks i 50erne.