Kan man dø af sult/hvad er "mad"?
Fra : mfn

Dato : 14-02-07 20:59

Ja sjovt spg.

Men kan man det?

Og er suppe fx mad selvom det er vand-flydende?

Hvor længe ville man kunne leve fx af vand + en alm vitaminpille?

Og hvornår er noget at betegne som fast føde? suppe? youghurt?`kartoffelmos?

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 14-02-07 21:07

On 14 Feb., 20:58, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:

> Ja sjovt spg.
> Men kan man det?

Ja, man kan dø af sult

> Og er suppe fx mad selvom det er vand-flydende?

Suppe er ikke vand. Og ja, suppe er mad.

> Hvor længe ville man kunne leve fx af vand + en alm vitaminpille?

Det er nok individuelt. Men så vidt jeg husker kan det sagtens vare
3-4 måneder. Og vitaminpillen betyder vist ikke meget i den
forbindelse.

> Og hvornår er noget at betegne som fast føde? suppe? youghurt?`kartoffelmos?

Prøv at piske æggehvider. Når de løber ud af skålen er de flydende.
Når du har pisket længe nok kan de holde sig i skålen, selvom du
vender den på hovedet. Såååå.. kan du hælde det ud i en stråle, er det
flydende. Ellers er det fast føde *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 14-02-07 21:18

lisbeth_jacobsen@hotmail.com wrote:

> Det er nok individuelt. Men så vidt jeg husker kan det sagtens vare
> 3-4 måneder. Og vitaminpillen betyder vist ikke meget i den
> forbindelse.

Når folk, der sultestrejer og derfor kun indtager væske, siges der
normalt, at det begynder at blive meget alvorligt kritisk efter en
måneds tid.

Lidt hurtig søgning:

"In the first 3 days, the body is still using energy from glucose.
After that, the liver starts processing body fat. After 3 weeks the
body enters in "starvation mode". At this point the body "mines" the
muscles and vital organs for energy. The estimated limit of
resistance is 60 days."

http://en.wikipedia.org/wiki/Hunger_strike

Om noget er mad eller ej, må simpelthen være et spørgsmål om madens
energiindhold. Får kroppen energi ved at indtage det, så er det mad.

Dog er alt mad naturligvis ikke lige godt.

Fra : mfn

Dato : 14-02-07 23:22

Nå ok jeg tænkte bare at den nok gav de mest basale næringsstoffer udover
væske.

> Når folk, der sultestrejer og derfor kun indtager væske, siges der
> normalt, at det begynder at blive meget alvorligt kritisk efter en
> måneds tid.

Jeg kan huske noget om en jysk bonde som ikke fik erstatning da hans
hønsebestand blev nedslagtet eller sådan noget. Han så ret syg ud efter 10
dage på sultestrejke.

> [...]
>
> Om noget er mad eller ej, må simpelthen være et spørgsmål om madens
> energiindhold. Får kroppen energi ved at indtage det, så er det mad.

Vil det sige at man godt ville kunne lave en suppe som man kunne leve af i
lang tid blot med bestemte ingredinser i? Suppe er jo noget "sjøb" som
næsten er vand, så kunne man vel også lave en eller anden "speciel" cola med
tilsætning af de mest basale stoffer?

Altså jeg forstår ikke helt at suppe i "overlevelses" -mæssig forstand er
mad, hvis en vitamin-pille ingen gavnlig effekt har. Suppe "fylder" jo ikke
mere en en kop kaffe ville gøre i maven. Kan det passe at en daglig
vitamin-pille ikke vil forlænge længden man kan leve uden mad? - og bare
rolig jeg er bare nysgerrig jeg planlægger ikke en sultestrejke ;)

Fra : Holst

Dato : 14-02-07 23:36

mfn wrote:

> Nå ok jeg tænkte bare at den nok gav de mest basale næringsstoffer udover
> væske.

Vitaminpillen er sikkert en hjælp, men du mangler fortsat at indtage
noget, som kroppen kan anvende som energi.

> Jeg kan huske noget om en jysk bonde som ikke fik erstatning da hans
> hønsebestand blev nedslagtet eller sådan noget. Han så ret syg ud efter 10
> dage på sultestrejke.

Ja, jeg vil da også nødig skulle undvære mad i ti dage. Det vil
naturligvis også have noget af gøre med, hvordan en given person er
forud for en sulteperiode. Som en af mine venner engang sagde, så ville
fede mennesker lide i én måned mere end os andre, hvis der skulle blive
hungersnød i Danmark. De har simpelthen nogle store fedtressourcer, som
kroppen kan anvende som energi. Os andre, der i forvejen ikke er andet
end skind og ben, vi vil langt hurtigere indgå den "starvation mode",
som er nævnt i citatet fra Wikipedia.

> [...]
> vitamin-pille ikke vil forlænge længden man kan leve uden mad? - og bare
> rolig jeg er bare nysgerrig jeg planlægger ikke en sultestrejke ;)

Se følgende eksempel:

Du tager to glas. Du fylder dem begge med vand. I det ene oplyser du ti
sukkerknalder.

Du kan ikke se forskel på de to glas, men i glasset med sukkervand er
der langt mere energi til rådighed for kroppen end i glasset med postevand.

Men jo, en vitaminpille vil nok forlænge tiden, du kan leve uden mad,
men jeg tror ikke, du skal forvente, at det er en voldsom forlængelse.
Du mangler fortsat noget energi til kroppen, og det får du ikke med lidt
C-vitamin og nogle mineraler.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-02-07 00:38

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå ok jeg tænkte bare at den nok gav de mest basale næringsstoffer udover
> væske.

En vitaminpille dækker en lille brøkdel af vigtige stoffer.
Men der er hverken kulhydrat, protein eller fedt i den.

> Vil det sige at man godt ville kunne lave en suppe som man kunne leve af i
> lang tid blot med bestemte ingredinser i?

I teorien ja.

> Suppe er jo noget "sjøb" som næsten er vand,

Ikke den suppe JEG laver.

Men taler du om hønsekødssuppe købt frossen i plastpose, så skal du ikke
regne med, at der er ret meget næring i den.

> Altså jeg forstår ikke helt at suppe i "overlevelses" -mæssig forstand er
> mad, hvis en vitamin-pille ingen gavnlig effekt har.

Hvad har fået dig til at tro, at vitaminpille er dækkende erstatning for
mad?

En vitaminpille indeholder en brøkdel af, hvad sund mad indeholder. Tænk på
isbjerget. En tiendedel over vandet og ni tiendedele under vandet.
Vitaminpillen er kun en tiendedel.... billedligt talt. Og nej. Det nytter
ikke at tage ni vitaminpiller ekstra *S*

> Suppe "fylder" jo ikke mere en en kop kaffe ville gøre i maven.

Det komme dælme an på suppen!

prøv eksempelis disse:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_land_retter.php?id=21782&rettenhoved=44

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/3288/Suppe-opskrifter/Grov-groentsagssuppe-med-karry

http://www.madogsundhed.dk/?page=visopskrift&id=228

> Kan det passe at en daglig vitamin-pille ikke vil forlænge længden man kan
> leve uden mad?

Ja. Den vil ikke betyde ret meget for din overlevelse af at sultestrejke.

Mvh. Lisbeth

Fra : mfn

Dato : 15-02-07 12:56

> En vitaminpille dækker en lille brøkdel af vigtige stoffer.
> Men der er hverken kulhydrat, protein eller fedt i den.

Jo men det jeg ikke forstår helt ved det... hvis det "blot" handler om at få
kulhydrat protein og fedt.... så skulle jeg jo kunne leve af fx franske
kartofler som har det hele + vand og en vitaminpille så?

> Ikke den suppe JEG laver.

HEhe nej der er seføli forskel på hvordan den laves...

> Men taler du om hønsekødssuppe købt frossen i plastpose, så skal du ikke
> regne med, at der er ret meget næring i den.

Igen.... ikke ret meget næring i... så kan jeg vel bare spise mere af den
eller hur?

> Hvad har fået dig til at tro, at vitaminpille er dækkende erstatning for
> mad?

Det tror jeg skam heller ikke. Men jeg troede at steder fx i ulandende hvor
95% udelukkende spiser ris pga fattigdom så ville en vitaminpille måske være
et meget godt supllement... for ligesom at få dækket alle behov for
vitaminer. Så kan risene være "fyldet"... Kan man leve udelukkende af ris +
vand uden at blive syg?

.. Og nej. Det nytter
> ikke at tage ni vitaminpiller ekstra *S*

Nej så bliver man jo dopet helt vildt ;)

> Det komme dælme an på suppen!

> [...]

Hehe nu var jeg ikke ude efter opskrifter men hvis du siger de er gode vil
jeg da prøve dem en dag...

> Ja. Den vil ikke betyde ret meget for din overlevelse af at sultestrejke.

Men trods alt en smule?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-02-07 18:55

> [...]
> kulhydrat protein og fedt.... så skulle jeg jo kunne leve af fx franske
> kartofler som har det hele + vand og en vitaminpille så?

Jamen det handler om at få kulhydrat, protein, fedtstoffer, fibre,
vitaminer, mineraler.....

Og det bliver ikke dækket af vitaminpiller og franske kartofler.

Mange af de nødvendige stoffer findes i mange former.
Kig engang på, hvor mange forskellige slags fedtstoffer, der findes.

> Igen.... ikke ret meget næring i... så kan jeg vel bare spise mere af den
> eller hur?

Nej *S*

Det, der ikke er deri af vigtige næringsstoffer, er der ikke selvom du
spiser mere af det.

> [...]
> hvor
> 95% udelukkende spiser ris pga fattigdom så ville en vitaminpille måske

Ja... supplement! Men ikke erstatning.

> Så kan risene være "fyldet"... Kan man leve udelukkende af ris +
> vand uden at blive syg?

Nej

Fra : gb

Dato : 15-02-07 19:00

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> wrote in

> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_land_retter.php?id
> =21782&rettenhoved=44

Nam-nam - den ser god ud! Den skal prøves!

--
GB

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 15-02-07 21:42

> [...]
> lang tid blot med bestemte ingredinser i? Suppe er jo noget "sjøb" som
> næsten er vand, så kunne man vel også lave en eller anden "speciel" cola

Mange ældre og meget syge orker ikke at spise eller at spise nok. Derfor kan
man på blandt andet apoteket købe proteindrik (Smager ikke godt) som dækker
de fleste næringsbehov.

Til astronauter har man jo oxo opfundet meget meget koncentreret "mad" så de
ikke ligger og falder døde om, ude i rummet. Men heller ikke skal købe ind
hver 3 dag eller unødig meget brændstof.

Jeg skal opereres for fedme d 1 marts, og må de første 2-4 uger ikke indtage
andet ind flydende mad. Så den kommer til at bestå af yoghurt, suppe og
kærnemælkskoldskål (Smager en del bedre og er billigere end proteindrik)

VH Pernille

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-02-07 17:02

On Thu, 15 Feb 2007 21:42:22 +0100, "Pernille Højgaard"
<ph@praxis-it.NOSPAM> wrote:
klip

> [...]
>ikke ligger og falder døde om, ude i rummet. Men heller ikke skal købe ind
>hver 3 dag eller unødig meget brændstof.

Til søs bruges Pemikan i redningsbådene, det er meget
koncentreret og næringsrigt, smager ikke så dårligt.
Nu bruges det vist også en del til hunde.
mvh Ebbe