Spørgsmål om leverbiopsi
Fra : Jens

Dato : 14-02-07 11:08

Krydspostet til:
dk.videnskab.sundhed
dk.helbred.behandling.alternativ
dk.helbred

Hejsa,

Jeg har nogle spørgsmål vedr. diagnosticering af leversygdomme (forhøjet AST
og ALT).

1) Er der nogen derude der har prøvet at få taget en lever-biopsi?

I så fald vil jeg da gerne høre nærmere om hvordan det føles, gode/dårlige
erfaringer, råd etc.

2) Jeg kunne også godt tænke mig at vide mere om hvilke forskellige
leverbiopsi-metoder
der findes samt risici forbundet med hver enkelt metode.

3) Sidst kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke alternative metoder der
findes til diagnosticering af leversygdomme?

Mange tak på forhånd.

Fra : JLI

Dato : 14-02-07 22:49

"Jens" <nospam@thank.you> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 3) Sidst kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke alternative metoder der
> findes til diagnosticering af leversygdomme?

Ad 1) Jeg har ikke selv prøvet det, men ville ikke tøve et sekund med at få
det foretaget hvis det var det der skulle til. Man får lidt lokal bedøvelse,
og biopteringen tager kun et øjeblik. Det kan selvfølgelig være lidt
irriterende, at man skal ligge ned i nogle timer bagefter, men så er det
også det.

Ad 2) Der er to typer leverbiopsier. En med tynd nål (finnålsbiopsi) og en
med en lidt tykkere nål (Ca. 1 mm i diameter). Uanset hvilken metode man
bruger er der altid en lille risiko for betændelse og også en lille riskiko
for blødning, hvilket den læge som har anbefalet dig at få foretaget
undersøgelsen burde have forklaret. Pga. blødnngsrisikoen, hvor lille den
end er, holder man folk indlagt (i nogle timer bagefter?), så man kan gribe
ind hvis det skulle blive nødvendigt. Hvis der ikke er problemer med at få
blodet til at størkne (chekkes vha. blodprøve) regnes leverbiopsi for en ret
ufarlig undersøgelse. Finnålsbiopsien kan kun bruges hvis der er mistanke om
svulster i leveren, mens den tykkere nål skal bruges når man skal undersøge
for "medicinske" leversygdomme, og med fordel kan den også bruges ved
undersøgelse for svulster.

Ad 3) Der kan ikke advares kraftigt nok imod at opsøge alternative
diagnostikere/behandlere m.h.p. diagnosticering af "traditionelle"
leversygdomme. Når en alternativ snakker om leveren mener han noget helt
andet end en traditionel. Udtryk som energiubalancer eller overaktivitet i
leveren har intet som helst med den fysiologisk funktion af leveren at gøre.
Hvis du med alternative metoder mener andre traditionelle metoder kunne man
måske overveje nogle flere blodprøver. Men de er måske taget, og er
normale?.

Håber det besvarer nogle af dine spørgsmål.

Mvh.
JLI

Fra : fake

Dato : 19-12-08 10:21

JLI skrev:

> Ad 1) Jeg har ikke selv prøvet det, men ville ikke tøve et sekund med at få
> det foretaget hvis det var det der skulle til. M

Kræver en leverbiopsi at man er sygemeldt dagene efter?

Doo)