Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe Lightroom er ude
Fra : Jan Holm

Dato : 19-02-07 11:54

Hej

Har kigget lystigt på dette nye program.

http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/

Dog irritere det mig lidt at man skal betale 1130,- for
programmet hvis man bor i usa - mens vi andre får lov
at smide 1560,-

Nogle der har erfaring med at købe ting fra Adobe i deres
amerikanske netstore, er der noget "farligt" i det ?

Mvh
Jan

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-07 13:16

Jan Holm <nospam@tia.blabla> wrote:

> [...]
>
> Nogle der har erfaring med at købe ting fra Adobe i deres
> amerikanske netstore, er der noget "farligt" i det ?

ja, du få ikke lov til det ..

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Jan Holm

Dato : 19-02-07 14:18

Thomas von Hassel wrote:
> ja, du få ikke lov til det ..
> /thomas

Har en ven i Canada der sikkert kan hjælpe

Mvh
Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-02-07 13:33

Jan Holm wrote:
> [...]
>
> Dog irritere det mig lidt at man skal betale 1130,- for
> programmet hvis man bor i usa - mens vi andre får lov

- I DK skal der betales moms.

Bo //

Fra : Jan Holm

Dato : 19-02-07 14:19

Bo Bjerre wrote:
> - I DK skal der betales moms.

De 199$ er vel incl amerikansk moms/tax

Mvh
Jan

Fra : Kenneth

Dato : 19-02-07 16:15

Lad nu være, I ved da godt at vi skal betale Dansk told og Moms ved
indførsel til DK
så der er givet vis intet at spare ved at købe den derovre.. medmindre at du
kan snyde toldvæsnet evt. ved selv at bringe den ind over grænsen...

Og den er iøvrigt da heller ikke ude endnu - det er forsalg - den slippes
vistnok først i slutningen af februar..(hvor demoen udløber)

/Kenneth

Fra : Jan Holm

Dato : 19-02-07 16:51

Kenneth wrote:
> [...]
>
> Og den er iøvrigt da heller ikke ude endnu - det er forsalg - den slippes
> vistnok først i slutningen af februar..(hvor demoen udløber)

Told og moms fra usa ja, ikke fra andre EU lande.

Lightroom er ude idag, der har været forsalg længe men den er ude
sådan officielt idag.

Hvis jeg nu fik en i Canada til at købe det, så køber jeg det af
ham "second hand" Alt bliver sendt via nettet, der skal ikke flyttes
noget fysisk. Toldvæsnet ville ikke vide hvad der ramte dem !

Jeg kan forstå med hardware, danske garanti regler og moms. Men at
software skal være 30% dyrer herovre - det lugter lidt.

Mvh
Jan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-02-07 17:14

"Jan Holm"

> [...]
>
> Jeg kan forstå med hardware, danske garanti regler og moms. Men at
> software skal være 30% dyrer herovre - det lugter lidt.

Jan - du er et meget mærkeligt menneske..-max-

Fra : Jan Holm

Dato : 19-02-07 17:47

-max- wrote:
> Jan - du er et meget mærkeligt menneske..-max-

If you only knew -)

/Jan

Fra : Kenneth

Dato : 19-02-07 22:30

Ja du/I har da fuldstændigt ret - og der er en demoversion v. 1.03 til
download på adobe.com
Den er hentet og installeret.

Har I bemærket at alle som ejer en Rawshooter Premium fra før adobes
overtagelse, vil få en gratis lightroom vers. 1 til download d. 23. feb.
2007.
Så måske er det en vej at gå, for der blev solgt rigtigt mange af dem

/Kenneth

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-02-07 18:40

Jan Holm skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> De 199$ er vel incl amerikansk moms/tax
> Mvh
> Jan

Formentlig - jeg ved ikke, hvor meget den er, men du kan muligvis
slippe for den amerikanske afgift, hvis køber hos en forhandler,
der vil sende til Danmark.

I stedet skal du i stedet betale dansk moms og måske også told -
så i de fleste tilfælde er der ikke meget sparet ved at købe i
USA.

Dit forslag med at få en i Canada til at købe den og sende kan
formentlig lade sig gøre, men så er vi ude, hvor det ikke er helt
reglementeret - og så løber du nok ind i problemer med
registrering m.v. - det ved jeg dog ikke med sikkerhed - men man
kunne godt forestille sig det.

Så vent til du kan købe den i et EU land - det kan nok bedre
betale sig, da du så sparer told/dansk moms, og skal kun betale
moms i det land, hvor du køber den.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-02-07 19:05

Jan Vestergaard wrote:

> Så vent til du kan købe den i et EU land - det kan nok bedre betale sig,
> da du så sparer told/dansk moms, og skal kun betale moms i det land,
> hvor du køber den.

Njah... Hvis den pågældende forhandler leverer over et vist beløb til
DK, SKAL der svares dansk moms,

Bo //

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-02-07 19:37

Bo Bjerre skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Njah... Hvis den pågældende forhandler leverer over et vist
> beløb til DK, SKAL der svares dansk moms,
> Bo //

Korrekt - men den eneste, jeg har oplevet, der har gjort det er
Amazon.co.uk - selv ikke de nordstyske forhandlere, der sælger i
mange tusindvis af tomme CD-/DVD-skiver til Danmark gør det

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-02-07 19:43

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev :

> - selv ikke de nordstyske forhandlere, der sælger i
>mange tusindvis af tomme CD-/DVD-skiver til Danmark gør det

Der betaler man da dansk moms.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-02-07 09:39

Bo Bjerre skrev i 45d9e6b9$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Njah... Hvis den pågældende forhandler leverer over et vist beløb til
> DK, SKAL der svares dansk moms,

Hvis forhandleren ikke driver forretning fra EU skal der *altid* betales
dansk moms - rent principielt.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jan Holm

Dato : 19-02-07 19:09

Jan Vestergaard wrote:
> Dit forslag med at få en i Canada til at købe den og sende kan
> formentlig lade sig gøre, men så er vi ude, hvor det ikke er helt
> reglementeret - og så løber du nok ind i problemer med registrering m.v.

Tror ikke det er et problem - har fundet følgende

The relevant point for Adobe Software is as follows:

"You may not rent, lease, sublease, or lend Adobe software or
documentation. You may, however, transfer all your rights to use the
software to another person or legal entity provided that you transfer
the end-user license agreement; the software, including all copies,
updates, and prior versions; all copies of the font software converted
into other formats; and all documentation to such person or entity and
that you retain no copies including copies stored on a computer"

> Så vent til du kan købe den i et EU land

Det hjælper ikke noget - har dog kun set den danske og tyske pris
men de ligner hinanden rigtig meget. Vil lige poientere at de som
sådan ikke er de her 460 kr jeg er efter, det er meget principperne.
Og i den forbindelse kunne det da være meget sjovt at teste dem. Altså
ved at købe second hand i Canada. Jeg køber digitalt dvs der er ikke
noget fysisk produkt.

/Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-02-07 19:21

Jan Holm wrote:

> Og i den forbindelse kunne det da være meget sjovt at teste dem. Altså
> ved at købe second hand i Canada. Jeg køber digitalt dvs der er ikke
> noget fysisk produkt.

-lovgivningen er den sammen, uanset om det er et fysisk eller et
"imaginært" produkt.

Bo //

Fra : Jan Holm

Dato : 19-02-07 19:57

Bo Bjerre wrote:
> -lovgivningen er den sammen, uanset om det er et fysisk eller et
> "imaginært" produkt.
> Bo //

Klart nok - men hvordan er reglerne for at købe "second hand"
fra feks. USA eller Canada. Er der told på den slags ?

Mvh
Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-02-07 20:08

Jan Holm wrote:

> Klart nok - men hvordan er reglerne for at købe "second hand"
> fra feks. USA eller Canada. Er der told på den slags ?

Ja,

jeg har handled brugte kameraer fra sweitz, der ikke er med i EU, og der
kommer der told og moms på, selv om det en handel mellem to private.

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-02-07 09:43

Jan Holm skrev i 45d981ca$0$8691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:
> [...]
>
> Nogle der har erfaring med at købe ting fra Adobe i deres
> amerikanske netstore, er der noget "farligt" i det ?

For nu at bringe denne tråd, der vist er OT her og hører hjemme i indkoeb,
lidt videre, så har jeg et lille spørgsmål.
Hvis man nu i forvejen har Photoshop CS2(snart3) er der så grund til at
interessere sig for Lightroom, er er funktionaliteten i Lightroom allerede i
den 'rigtige' Photoshop?

Jeg ved at den kan downloades i en testudgave, men jeg orker ikke at skulle
til at installere programmet, hvis det ikke har noget nyt at byde på ifht.
det, jeg allerede har. Så spørgsmålet går altså mest på om der er ide i at
skrifte fra den fulde Photoshop til Lightroom.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-02-07 15:46

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

Det skal lige bemærkes at jeg kun har brugt Photoshop CS - og ikke CS2.

[8<8<8<]
> Hvis man nu i forvejen har Photoshop CS2(snart3) er der så grund til at
> interessere sig for Lightroom, er er funktionaliteten i Lightroom allerede
> i den 'rigtige' Photoshop?

Nej - og Photoshop har funktionalitet som Lightroom ikke har.

Set fra en bruger synsvinkel er sigtet med Lightroom at løse problemet med
at håndtere og behandle de hundredvis af billeder man tager. Det håndterer
workflowet fra at overføre billeder fra hukommelseskort, sortere gode og
dårlige, få dem kategoriseret så man senere kan finde dem, lave raw
"fremkaldelsen" (med justering af hvidbalance, eksponering etc.) til at
præsentere billederne som print, slideshow eller til web.

Teknisk set er RAW konverter softwaren i Lightroom og CS3 ACR præcis den
samme, og som jeg har forstået med samme indstillingsparametre. Brugerfladen
er forskellig i CS3 ACR og Lightroom Develop modulet.
En meget væsentlig forskel er at Photoshop er filorienteret, hvor Lightroom
har en underliggende database, hvor man kan lave en lang række søgninger i.

Photoshop ser jeg i sammenligning som programmet hvor man koncentrerer sig
om at rette detaljer på enkelt billeder.

> Jeg ved at den kan downloades i en testudgave, men jeg orker ikke at
> skulle til at installere programmet,

Det kan jeg godt forstå.

> hvis det ikke har noget nyt at byde på ifht. det, jeg allerede har.

Der er noget nyt - ellers havde Adobe ikke lavet det. Det er et helt andet
mål applikationen har.
Det drejer sig om workflow og behandling af mange billeder.

Det giver ikke rigtig mening at lave en sammenligning med en feature matrix
(f.eks. Photoshop har layer - det har Lightroom ikke. Lightroom har stacks -
det har Photoshop ikke).

Jeg kan anbefale at kigge på undervisnings videoerne på
http://pictureflow.fileburst.com/_Tutorials/Photoshop_LR/01/index.html

> Så spørgsmålet går altså mest på om der er ide i at skrifte fra den fulde
> Photoshop til Lightroom.

Min opfattelse er at de 2 supplerer hinanden, ligesom andre RAW
konverter/workflow programmer som CaptureOne, Aperture og Rawshooter har
suppleret Photoshop.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-02-07 09:42

Tak for en god sammenfatning.

vh

Fra : Bruno Svendsen

Dato : 20-02-07 11:18

Du kan ikke i amerikanske netstore. Du vil blive henvist til Danmark i alle
tilfælde.
Vi er mange der savler over de priser adobe kan sælge til i USA kontra
Danmark.
Desværre er det sådan.

Bruno

Fra : Peter T.

Dato : 21-02-07 20:17

Jan Holm udviste en rettidig omhu og skrev:

> Dog irritere det mig lidt at man skal betale 1130,- for
> programmet hvis man bor i usa - mens vi andre får lov
> at smide 1560,-

Bibble Pro koster 130$ (ca. 750 kr) og er imho *meget* bedre end Lightroom
og kan desuden en hel del mere. Jeg er i hvert fald ikke imponeret over
Lightroom.

--
"MUH!" sagde koen, hvorpå landmanden tænkte "Det var lige godt satans!".
Han drejede på sin kasket, og mumlede "Sikke' et held, at den ikke

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 22:47

"Jan Holm" <nospam@tia.blabla> wrote in message
> [...]
>
> Dog irritere det mig lidt at man skal betale 1130,- for
> programmet hvis man bor i usa - mens vi andre får lov

Hvorfor ikke "nøjes" med Paintshop Pro www.paintshoppro.com fra Corel?
Det kan det meste og kan købes i en fuld version til omkring 1000 kroner.

mvh
Lars

Fra : Peter T.

Dato : 22-02-07 09:08

LarsM udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvorfor ikke "nøjes" med Paintshop Pro www.paintshoppro.com fra Corel?
> Det kan det meste og kan købes i en fuld version til omkring 1000 kroner.

Nu er mit kendskab til Paintshoppro begrænset, men Lightroom er en
rawconverter og ikke et tegneprogram som sådan. :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 10:13

"Peter T." wrote
> Nu er mit kendskab til Paintshoppro begrænset, men Lightroom er en
> rawconverter og ikke et tegneprogram som sådan. :)

OK, så tog jeg nok fejl. Jeg forsøger bare nogen gange at promovere PSP,
fordi jeg selv er glad for programmet, og fordi jeg helst vil undgå at vi
kommer i en monopol-situation, hvor kun Adobe leverer
billedbehandlings-software. PSP understøtter RAW format, men er ikke en
konverter som sådan...

Venlig hilsen
Lars

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-02-07 09:37

"LarsM"

> [...]
> kommer i en monopol-situation, hvor kun Adobe leverer
> billedbehandlings-software. PSP understøtter RAW format, men er ikke en

Jeg bryder mig heller ikke om monopoler - men det er noget
irreterende når man laver ting i InDesign og trykkeren ikke kan
finde ud af det, fordi han bruger CorelDraw - problemet er mindre
nå det kun drejer sig om fotos..-max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-02-07 10:54

Peter T. wrote:

> Nu er mit kendskab til Paintshoppro begrænset, men Lightroom er en
> rawconverter og ikke et tegneprogram som sådan. :)

Og PaintShop er ikke et tegneprogram...

Bo //

Fra : Peter T.

Dato : 22-02-07 23:45

Bo Bjerre udviste en rettidig omhu og skrev:

> Og PaintShop er ikke et tegneprogram...

Hvad er det så?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-02-07 07:38

Peter T. wrote:

> Hvad er det så?

et fotoprogram, ligesom f.x. photo-shop

http://www.corel.com/servlet/Satellite/gb/en/Product/1155872554948

Bo //

Fra : Peter T.

Dato : 23-02-07 08:44

Bo Bjerre udviste en rettidig omhu og skrev:

> et fotoprogram, ligesom f.x. photo-shop

Nevermind...

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-02-07 23:05

> [...]

[8<8<8<]
> Dog irritere det mig lidt at man skal betale 1130,- for
> programmet hvis man bor i usa - mens vi andre får lov

Jeg har lige modtaget min gratis upgrade fra Pixmantec RawShooter Premium
2006 til Lightroom.
For knap 1½ år siden gav jeg 65 EUR (knap kr. 500) for RawShooter Premium -
det er valuta for pengene

Venlig hilsen

Mogens Hansen