Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indscanning af negativer
Fra : Jan Boegh

Dato : 18-02-07 19:09

I forbindelse med indscanning af nogle gamle 24*36 dias på en flatbedscanner
(CanoScan 8400F) er jeg kommet i tvivl om hvordan man bør vende sine dias.
Man kan selvfølgeligt hævde, at det burde man kunne se efter et par
eksperimenter, men det synes jeg ikke efterlader en klar konklusion.
Så spørgsmålet er: Bør man vende emolutionssiden ad et dias ned mod
scannerhovedet, eller skal man scanne fra filmbasesiden? Umiddelbart ville
jeg mene at emolutionssiden måtte være at foretrække, dog med den minimale
ulempe at billedet er spejlvendt (hvilket ikke betyder alverden, da en
spejlvending blot indgår i min PS action til efterbehandling). På den anden
side kunne det måske være en fordel at scanne emolutionslaget fra den side,
hvor det er beskyttet af filmbasen.
Hvad siger I ?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : s.v.nielsen

Dato : 18-02-07 19:31

Jan Boegh wrote:
> I forbindelse med indscanning af nogle gamle 24*36 dias på en
> flatbedscanner (CanoScan 8400F) er jeg kommet i tvivl om hvordan man
> bør vende sine dias.
> Hvad siger I ?

I brugsvejledningen til den Epson flatbed scanner jeg anvender fremgår
det at emulsionen skal vende opad, altså så det scannede billede bliver
retvendt

Søren Videbæk Nielsen

Fra : John Larsson

Dato : 18-02-07 19:54

"s.v.nielsen" <s.v.nielsen@bogstavc.dk> writes:

>I brugsvejledningen til den Epson flatbed scanner jeg anvender fremgår
>det at emulsionen skal vende opad, altså så det scannede billede bliver
>retvendt

Jo, men jeg synes nu at Jans spørgsmål er interessant. Det *kunne' jo være
at Epsons vejledning bare holdt sig til det at få et retvendt billede!!

Kan der være en reel forskel i skanningen/affotograferingen af den ene
eller den anden side?

John

Fra : MW

Dato : 18-02-07 20:19

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at Epsons vejledning bare holdt sig til det at få et retvendt billede!!
>
> Kan der være en reel forskel i skanningen/affotograferingen af den ene

I teorien ja, afhængig af skannerens fokusplan og skarphedsdybde, men det
kan et forsøg jo hurtigt afklare

mvh/MW

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-02-07 21:26

MW skrev i 45d8a6ad$0$48604$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> I teorien ja, afhængig af skannerens fokusplan og skarphedsdybde, men
> det kan et forsøg jo hurtigt afklare

Jeg har ikke spor forstand på scannerteknologi, men skulle jeg opfinde en
scanner, ville jeg lave den, så der ikke ville være et fokusplan. Hvis jeg
kan aflæse et tilpas smalt lydbundt fra lyskilden, vil der ikke være tale om
et fokusplan. Om en smal lysstråle bliver filtreret (hvilket vel er det, en
filmscanning gør pixel for pixel) det ene eller andet sted i strålen, vil
jeg mene måtte være underordnet. Men som sagt, jeg er ikke specielt oplyst
på området.

vh
Jan

Fra : John Larsson

Dato : 18-02-07 21:15

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> writes:

>I teorien ja, afhængig af skannerens fokusplan og skarphedsdybde, men det
>kan et forsøg jo hurtigt afklare

Ja, det kunne være sjovt med input fra flere der eksperimenterer!

Jeg tænkte nu ikke så meget på fokusplan - en film er jo trods alt meget
tynd - men mere på forskelle i lysspredningen.

John

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-02-07 23:12

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Hvad siger I ?

De diasscannere jeg har arbejdet med professionelt, har altid scannet
gennem filmbasen, så emulsionen har ligget beskyttet mod en glastromle
eller frit i luften.

Det har ikke givet anledning til spørgsmål om tvivlsom kvalitet.

Men på en flatbedscanner må fokuspunktet vel ligge lige på overfladen af
glasset, eller hvad?

Eller så er der måske et andet fokuspunkt når man vælger negativer/dias.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Kombisav / Dekupørsav / Billedrammer / Træarbejder / m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : MW

Dato : 19-02-07 00:05

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> glasset, eller hvad?
>
> Eller så er der måske et andet fokuspunkt når man vælger negativer/dias.

Min filmskanner er forsynet med en decideret fokuseringsmekanisme (aut eller
man) men det er min fladbørge (Canon lide80) ikke og den medfølgende adapter
til skanning af film tillader kun umonterede filmstrimler, hvad manualen
også påpeger.

Det vil selvfølgelig kunne variere fra app. til app.

mvh/MW

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-02-07 17:49

Jan Boegh skrev:
> [...]
> efterbehandling). På den anden side kunne det måske være en fordel at
> scanne emolutionslaget fra den side, hvor det er beskyttet af filmbasen.

Da jeg anskaffede min 9800F, undrede jeg mig tilsvarende, prøvede og så
ingen forskel. Derefter blev der scannet retvendt.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006