kopi af mit brev til DKK (fra i fredags)
Fra : Punish the deed, NOT~

Dato : 18-02-07 14:14

Til DKK
jeg så i nyhederne i dag at DKK foreslår mundkurv til muskelhunde, og
nu vil jeg så spørge : hvilke hunde regner i for muskelhunderacer ?

Hvis i har visse racer som i regner som muskelhunderacer, så vil jeg
gerne vide ud fra hvilke kriterier har i regnet ud hvad en
muskelhunderace er ?

Og hvad er der blevet af jeres holdning om at der ikke findes onde
hunde, kun dårlige hundeejere ?

Jeg håber på nogle seriøse svar på mine spørgsmål.

>slut på mit brev til DKK<

Det kunne også være spændende at se om nogen herinde ved hvilke racer
der kendetegnes som muskelhunderacer ? og hvordan man kommer frem til
det ?

min holdning er at hvis en races forbydes/tvinges til mundkurv så vil
en ny "farlig" race bare dukke op. Kriminelle og folk der vil bruge
deres hund som våben, opgiver ikke bare pga en lov, disse mennesker er
ligeglade med deres hund og vil bare anskaffe sig en ny fra østeuropa
hvis den gamle bliver taget fra dem.

det er disse kriminelle mennesker som giver visse hunderacer et
dårligt ry, disse mennesker vil altid være i samfundet, i 80erne
valgte disse mennesker Rotweilere og Dobbermans, i dag vælger de
Amstaffs og Am.bulldogs. Hvilken race vil de vælge næste gang ?

det er disse mennesker der er problemet, og ikke visse hunderacer !
Politiet burde udnytte hundeloven noget mere og fratage disse
kriminelle retten til at eje og beskæftige sig med hunde nogen sinde,
det har de mulighed for, det sker bare ikke ?

så i stedet for at fokusere på speciele hunderacer som værene
problemet skulle man så ikke hellere fokusere på de trods alt få
mennesker som ikke burde have lov til at eje en hund (uanset race)
skulle vi ikke straffe disse mennesker for at være uansvarlige
hundeejere ? og lade os ansvarlige hundeejere være i fred med den race
som vi nu har valgt.

Hilsen en hundeejer med eventuel muskelhunderace med DKK-stamtavle

Fra : Søren LH

Dato : 18-02-07 14:21

"Punish the deed, NOT the breed" <Pet your pit@dont pit your pet.dk> skrev i
en meddelelse news:q3hgt2lu2mfen8iros9eg4uttjcn2vt1fe@4ax.com...
> [...]
>
> Hvis i har visse racer som i regner som muskelhunderacer, så vil jeg
> gerne vide ud fra hvilke kriterier har i regnet ud hvad en

Det har jeg også undret mig over. Hvordan vil man rent juridisk definere en
"muskelhund". Måske nogen i gruppen har svaret...

> min holdning er at hvis en races forbydes/tvinges til mundkurv så vil
> en ny "farlig" race bare dukke op.

Jeg er ikke helt sikker i det her tilfælde. Det er smart i visse kredse med
en muskelhund. Men jeg tror ikke det er hundeelskere, der ville have valgt
en anden race, hvis muskelhunde ikke havde eksisteret.

> [...]
> valgte disse mennesker Rotweilere og Dobbermans, i dag vælger de
> Amstaffs og Am.bulldogs. Hvilken race vil de vælge næste gang ?

Ifølge aviserne er det ofte bare folk der synes det er smart med sådan en
hund, og køber den uden at sætte sig ind i hvad det kræver at have hund i
det hele taget. Og i sådanne tilfælde er muskelhunde særlig farlige. Sådan
forstod jeg i hvert fald artiklen i Berlingeren i fredags.

> [...]
> skulle vi ikke straffe disse mennesker for at være uansvarlige
> hundeejere ? og lade os ansvarlige hundeejere være i fred med den race

Jeg læste ikke artiklen som at muskelhunde skulle have mundkurv generelt,
men at man skulle frem til at politiet lettere skulle påbyde mundkurv og
line på den enkelte hund.

Mvh
Søren

Fra : Lott

Dato : 18-02-07 15:08

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message
> Det har jeg også undret mig over. Hvordan vil man rent juridisk
> definere en "muskelhund". Måske nogen i gruppen har svaret...

Jeg har ikke en definition på muskelhunde, men en lille historie.

En bekendts minipuddel blev bidt ihjel af en labrador.
Begge hunde blev ført i snor.
Labradoren var lige blevet hentet på et internat ,og blev holdt af et
6 årigt barn godt nok i følge med forældrene.
Labradoren rev sig løs fra barnet, og inden nogen nåede at reagerer
havde den fået brækket ryggen på minipudlen.

Behøver jeg at fortælle at labradoren blev afleveret tilbage til
internatet og aflivet.
Sådanne ansvarsløse forældre burdes kunne straffes, for at lade deres
stakkels barn få den oplevelse med en hund de ikke kendte endnu.
Hvad med internatet, er det ikke deres ansvar at prøve af hunden af,
inden de udleverer en hund?

Skal så alle labradorer så have mundkurv på?

Jeg møder flere af de såkaldte "muskelhunde", der er ingen af dem der
har vist nogle dårlige sider.
Så kræfterne skulle mere sættes ind på at finde dem, der træner
hundene til kamp.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 18-02-07 17:48

Lott, skrev:

> Jeg møder flere af de såkaldte "muskelhunde", der er ingen af dem der
> har vist nogle dårlige sider.

Næh, men går det galt ville du også ønske at din hund aldrig havde
mødt den kamphund.
Har endnu aldrig mødt en agrassiv Labrador, men de findes nok,
men jeg ville ikke værer særligt bange hvis en af mine hunde
kom op og slås med en Lab, med en kamphund ville jeg ikke
føle mig sikker på at jeg fik meget andet end kødfars med hjem.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 18-02-07 18:29

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> [...]
> kom op og slås med en Lab, med en kamphund ville jeg ikke
> føle mig sikker på at jeg fik meget andet end kødfars med hjem.

Dine hunde jo er heller ikke i ministørrelse.

Nu snakker jeg ikke om trænet kamphunde, men om de hunde der bliver
udråbt som kamphunde og ikke er trænet til hundekamp. De kan være
dejlige godmodige hunde, man skal ikke skærer alle over en kam og
udråbe dem alle til kamphunde.
En trænet kamphund ønsker jeg heller ikke at møde.!
Jeg mente bare, at lige meget hvilken hund du møder, så kan du være
uheldig, at det er en dårligt behandlet hund, og at det kan gå galt.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 18-02-07 18:43

Lott, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Dine hunde jo er heller ikke i ministørrelse.

Angel er da mit lille hvalpedyr på kun 40 kg

> [...]
> udråbt som kamphunde og ikke er trænet til hundekamp. De kan være
> dejlige godmodige hunde, man skal ikke skærer alle over en kam og

Nu er der altså racer der direkte hører ind under betegnelsen kamphunde,
det er vist mest de forskellige afarter af Bullterrier.
Husk på at de i tidernes morgen er avlet med et eneste formål for øje,
det er at lemlæste og dræbe andre hunde.
Så i et hundeslagsmål vil de racer typisk værer fysisk/psykisk overlegne
uanset om de er trænede eller ej. Kender personligt til et par tilfælde
hvor fredelige familiehunde er kommet i kamp med den slags,
du stopper dem altså ikke bare lige igen, dem har jeg respekt for
i forhold til mine hunde, personligt er jeg ikke bange for dem.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 18-02-07 19:13

> Angel er da mit lille hvalpedyr på kun 40 kg

Mine små puslinge vejer kun 35 kg.

> Nu er der altså racer der direkte hører ind under betegnelsen
> kamphunde,
> det er vist mest de forskellige afarter af Bullterrier.

Amerikansk staffortshire er også blevet udråbt til kamphund.
Bullmastiff går også under muskelhunde og en del flere.
Sådan nogle dejlige bjørne af en Bullmastif eller en Napolitano
romersk kamphund, er da bare dejlige kælne skødehunde på 80-90 kg.
Hvor skal vi sætte grænsen?
Det er de tanke/skruppel-løse ejere der skal tages fat i efter min
mening.

> Husk på at de i tidernes morgen er avlet med et eneste formål for
> øje,
> det er at lemlæste og dræbe andre hunde.

Der er også i mange år gjort et stort arbejde med avle det ud af dem
igen på mange kenneler.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 18-02-07 19:25

Lott, skrev:

> [...]
> Sådan nogle dejlige bjørne af en Bullmastif eller en Napolitano
> romersk kamphund, er da bare dejlige kælne skødehunde på 80-90 kg.

Aner det ikke, den debat orker jeg ikke at blande mig ind i.
Personligt holder jeg mine hunde på afstand af kamphunde generelt,
men jeg har da gjort undtagelser, men så samtidigt været obs på at
gribe voldsomt ind hvis den pludselig trigger.
Har prøvet det med Tyson og en Dogo Argentino en gang,
brændt barn skyer som bekendt ilden.

> Det er de tanke/skruppel-løse ejere der skal tages fat i efter min
> mening.

Sikkert, problemet ligger vist også i at det tit er de forkerte folk der
bliver tiltrukket af de der powerdogs, så skal det jo gå galt.

> Der er også i mange år gjort et stort arbejde med avle det ud af dem
> igen på mange kenneler.

Det må man da håbe.
Men jeg har stadig en ide om at det kan ligge dybt i generne.
Det kender man jo også fra andre hunderacer der har deres særpræg
som feks. jagthunderacer og hyrdehunde, de har tit instinkterne i behold
selvom de ikke har været brugt til det oprindelige formål i generationer.

Min holdning er og bliver at man stopper med at avle videre på kamphunde,
de har haft deres tid, de passer ikke ind i vores samfund mere.

/Jens

Fra : Punish the deed, NOT~

Dato : 19-02-07 17:43

> [...]
>gribe voldsomt ind hvis den pludselig trigger.
>Har prøvet det med Tyson og en Dogo Argentino en gang,

Dogoen er ikke en kamphund men en jagthund der er avlet til at jage
pumaer i argentina

>Min holdning er og bliver at man stopper med at avle videre på kamphunde,
>de har haft deres tid, de passer ikke ind i vores samfund mere.

det kan bare ikke lade sig gøre, og jo de passer rigtig godt ind i
vores samfund, mange tusinder af familier har disse hunde som gode
børne og familiehunde

Fra : pwh

Dato : 19-02-07 18:32

Punish the deed, NOT the breed, skrev:

> Dogoen er ikke en kamphund men en jagthund der er avlet til at jage
> pumaer i argentina

Ved jeg godt, den bliver vel mere regnet for en muskelhund.
Men husker jeg ikke helt galt er Dogo'en oprindeligt kamphund
der er vidreudviklet til jagthund.

> det kan bare ikke lade sig gøre, og jo de passer rigtig godt ind i
> vores samfund, mange tusinder af familier har disse hunde som gode
> børne og familiehunde

Det har vi førhen uden resultat diskuteret stolpe op og stolpe ned,
du har din holdning, og jeg har min.

/Jens

Fra : Punish the deed, NOT~

Dato : 19-02-07 17:39

>Nu er der altså racer der direkte hører ind under betegnelsen kamphunde,
>det er vist mest de forskellige afarter af Bullterrier.

og mange andre

>Husk på at de i tidernes morgen er avlet med et eneste formål for øje,
>det er at lemlæste og dræbe andre hunde.

det er forkert de blev i tidernes morgen avlet til at lemlæste tyre,
der af navnet bulldog pitbull osv de er aldrig avlet til at dræbe
andre hunde der er en misforståelse/overdrivelse ingen ønskede at
deres hund døde og ejerne af hundene stod uden for piten/kamparenaen
og kunne til enhver tid stoppe kampen sår de mente at deres hund havde
tabt.

Fra : pwh

Dato : 19-02-07 18:35

> [...]
> deres hund døde og ejerne af hundene stod uden for piten/kamparenaen
> og kunne til enhver tid stoppe kampen sår de mente at deres hund havde

Hvis det kan glæde dig rettet jeg det til at de er avlet med henblik
på at lemlæste og ikke dræbe andre dyr, bliver det bedre af det ???

/Jens

Fra : Punish the deed, NOT~

Dato : 19-02-07 17:35

On Sun, 18 Feb 2007 17:47:41 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Næh, men går det galt ville du også ønske at din hund aldrig havde
>mødt den kamphund.
>Har endnu aldrig mødt en agrassiv Labrador, men de findes nok,

dem har jeg skam mødt mange af, så ja de findes, men ejerne er jo nok
mange gange anderledes typer end mange af dem med muskelhundene er, så
ejerne af den agrasive labrador syntes at det er flllovt og skjuler
sig eller gemmer sig, og der er nok flere ejere af muskelhunde som
enten er ligeglade med om deres hund knurer lidt, eller også er de
stolte af det, så det er forskellen. Der er mange agrasive labradors,
deres ejere tænker nok bare generelt anderledes .

>men jeg ville ikke værer særligt bange hvis en af mine hunde
>kom op og slås med en Lab, med en kamphund ville jeg ikke
>føle mig sikker på at jeg fik meget andet end kødfars med hjem.

så slemt er det altså ikke, hvis man er i nærheden af sin hund og
ejeren af den anden hund er i nærheden, så stopper man jo hundene med
det samme og de når højest at få lidt skrammer.

jeg har haft 2 hunde der ikke kunne med andre hanhunde og især min
første hund kom op at slås mange gange med hunde der løb løs hen til
ham mens jeg gik med ham i snor, ejerne kunne så pludselig godt få
fingeren ud og få fat i deres hund, og der er aldrig sket andet end
lidt skrammer, jeg har da aldrig fået brugt min forsikring.

så det med kødfars, er vist lige overdrevet nok det skal altså
heller ikke være værre end det er

men ingen tvivl om at hvis man bare lader hundene slås så skal der nok
komme kødfars ud af det, men det gør normale mennesker jo heller ikke,
vi stopper det jo så hurtigt vi kan .

Fra : pwh

Dato : 19-02-07 18:42

> [...]
> stolte af det, så det er forskellen. Der er mange agrasive labradors,
> deres ejere tænker nok bare generelt anderledes .

Faktisk er racen Labrador jo ligefrem kendt for sin hidsighed og
for at værer totalt uomgængelig
Det værste er at du selv tror på det pladder du skriver ind imellem..

> så slemt er det altså ikke, hvis man er i nærheden af sin hund og
> ejeren af den anden hund er i nærheden, så stopper man jo hundene med
> det samme og de når højest at få lidt skrammer.

Det stoler jeg ikke på at en ung tøs med en Bull-etellerandet evner.

> [...]
> fingeren ud og få fat i deres hund, og der er aldrig sket andet end
> lidt skrammer, jeg har da aldrig fået brugt min forsikring.

Tja, jeg har også 2 hunde, de har så aldrig lavet skrammer i andre.

> så det med kødfars, er vist lige overdrevet nok det skal altså
> heller ikke være værre end det er

Jeg kender personligt eksempler på det.

> men ingen tvivl om at hvis man bare lader hundene slås så skal der nok
> komme kødfars ud af det, men det gør normale mennesker jo heller ikke,
> vi stopper det jo så hurtigt vi kan .

I en perfekt verden ville du have ret.

/Jens

Fra : Punish the deed, NOT~

Dato : 19-02-07 19:38

>Faktisk er racen Labrador jo ligefrem kendt for sin hidsighed og
>for at værer totalt uomgængelig
>Det værste er at du selv tror på det pladder du skriver ind imellem..

hvad mener du ? tror du ikke på at der findes mange agrasive labradors
? dem er der rigtig mange af da mange ejere af dem ikke mener at der
er brug for at opdrage dem, så det er skam ikke noget plader.

>Det stoler jeg ikke på at en ung tøs med en Bull-etellerandet evner.

nej i det tilfælde har du da ret

Fra : pwh

Dato : 19-02-07 19:48

> hvad mener du ? tror du ikke på at der findes mange agrasive labradors
> ? dem er der rigtig mange af da mange ejere af dem ikke mener at der
> er brug for at opdrage dem, så det er skam ikke noget plader.

Der er forskel på uopdragen og agrassiv.
Kender mange uopdragne og ulydige Labber, men har endnu ikke
mødt en der ikke var sød og venlig overfor mine hunde og mig.
Det skal dertil siges at Labrador er den mest udbredte race her i Rødovre,
så dem har jeg mødt utallige af, og møder dagligt flere af racen.
Så ja, jeg vil bestemt mene at en agrassiv Lab er undtagelsen der bekræfter reglen.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 18-02-07 17:42

> [...]
> deres hund som våben, opgiver ikke bare pga en lov, disse mennesker er
> ligeglade med deres hund og vil bare anskaffe sig en ny fra østeuropa

Velkommen tilbage Punish, giv Pluto et klap fra mig
Er problemet ikke mere med de unge rødder/rødinder der
skal smykke sig med muskelhunde, end det er med de kriminelle.
En skrap lovgivning på området skulle såmænd nok begrænse problemet,
du ser jo heller ikke ret mange mennesker gå rundt med en pistol ved hoften.
Og en hund er ret svær at gemme i inderlommen

En metode kunne måske værer som den Kim bekrev i tråden
"Fire hunde bidt ihjel af kamphunde" om hvordan de gør i Hagen.

> Hilsen en hundeejer med eventuel muskelhunderace med DKK-stamtavle

Har Plutodyret det godt,
får han ædt nogle katte og lemlæstet nogle skæghunde

/Jens

Fra : Punish the deed, NOT~

Dato : 19-02-07 17:50

>Velkommen tilbage Punish, giv Pluto et klap fra mig

tak

>Er problemet ikke mere med de unge rødder/rødinder der
>skal smykke sig med muskelhunde, end det er med de kriminelle.

tjae begge dele er et stort problem, men det er rigtigt at det både er
folk der ikke har forstand på hunde og bare ønsker en potensforlænger,
og så er der de kriminelle som har forstand på hunde og vil bruge den
som våben.

> [...]
>
>En metode kunne måske værer som den Kim bekrev i tråden
>"Fire hunde bidt ihjel af kamphunde" om hvordan de gør i Hagen.

nej tyskerne har overdrevet helt vildt de kalder det dogholocaust
rundt omkring i verden, desuden sker det jævnligt at rotweilere bider
børn ihjel dernede men den race bliver ikke forbudt da den jo er tysk,
så var det nemmere at forbyde de engelske og amerikanske racer, så det
er politik som passer vælgerne, det har intet med fornuft at gøre, for
alle hunde rotweilere eller amstaffs kan være både gode og dårlige
hunde alt efter ejerne.

>Har Plutodyret det godt,
>får han ædt nogle katte og lemlæstet nogle skæghunde

jada han dræber alt han møder med 4 ben, og når han holder pause som
dræberhund, så træner han ved at trække min bil rundt

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-02-07 17:54

On 18 Feb., 17:41, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Velkommen tilbage Punish, giv Pluto et klap fra mig
>
> /Jens

Vidste du at troll'en nobody-home og Punish bruger samme PC?

Hilsen Kim

Fra : pwh

Dato : 18-02-07 18:45

Kim Christensen, skrev:

> Vidste du at troll'en nobody-home og Punish bruger samme PC?

Anede jeg ikke.
hvorfor tror du dog det ???

/Jens

Fra : pwh

Dato : 18-02-07 19:06

Kim Christensen, skrev:

> Vidste du at troll'en nobody-home og Punish bruger samme PC?
>
> Hilsen Kim

Efter lidt detektivarbejde på http://news.frostbyte.dk/
må jeg nok give dig ret, stilen passer jo også meget godt
Kors hvor jeg hader når folk skal skrive anonymt.

Nå men Pluto kan nu stadig godt få et klap på hovedet

/Jens

Fra : Anette

Dato : 18-02-07 18:09

Punish the deed, NOT the breed wrote:
> Det kunne også være spændende at se om nogen herinde ved hvilke racer
> der kendetegnes som muskelhunderacer ? og hvordan man kommer frem til
> det ?

Hej Punish
Sidste år indførte Spanien stramme regulativer for "muskelhunde", de skal
bl.a have mundkurv på og alle hunde over en vis størrelse (kan ikke huske
hvad vægtklassen er) skal føres i snor altid alle vegne. Man kan faktisk
også få en bøde for ikke at samle op efter sin hund, selvom det er nu ikke
til at se på gaderne dernede Det er nemlig fuldt lovligt at små hunde
lufter sig selv på pladser og gader.

Dernede defineres muskelhunde som
Akita, American Staffordshire Terrier, Dogo Argentino, Fila Brasileiro,
Japansk Tosa, Pit Bull, Rottweiler og Staffordshire Bull Terrier

Jeg ved ikke hvorfor netop disse 8 hunderacer er valgt ud, men mon ikke det
kunne være noget i den stil herhjemme, hvis det skulle komme til det?
Jeg hælder nu mest til at det mere er ejerne der er noget galt med, end det
er hundene.
Det der hundekørekort der jævnligt er oppe og vende her i NG, er ikke en
helt dårlig idé , tror jeg, hvad enten det er en Amstaff eller en tjekkisk
rottehund man vil have..

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 18-02-07 18:15

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Dernede defineres muskelhunde som
> Akita, American Staffordshire Terrier, Dogo Argentino, Fila Brasileiro,
> Japansk Tosa, Pit Bull, Rottweiler og Staffordshire Bull Terrier

Hvad med blandinger og hunde uden stamtavle? Eller er det en vurdering af
udseendet der er afgørende?

> Det der hundekørekort der jævnligt er oppe og vende her i NG, er ikke en
> helt dårlig idé , tror jeg, hvad enten det er en Amstaff eller en tjekkisk
> rottehund man vil have..

Hvordan kan man tage hundekørekort inden man har en hund?

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 18-02-07 18:35

Søren LH wrote:
> Hvad med blandinger og hunde uden stamtavle? Eller er det en
> vurdering af udseendet der er afgørende?

Du må ikke hænge mig op på det, men det gælder de nævnte 8 hunderacer + alle
blandinger hvor en af dem indgår, et eller andet sted i slægten.
Man skal iøvrigt have "kørekort", en attest som viser man har tilladelse til
at eje en hund af de nævnte racer. Bla. skal man have en ren straffeattest
og man skal psykologtestes, inden man får attesten.

> Hvordan kan man tage hundekørekort inden man har en hund?

At få sig lidt basal viden om hundeadfærd, hundens behov, teori om f.eks
hvalpens første tid, træning o.s.v. og ikke mindst hvordan man opfører sig
som en fornuftig hundejer ude i virkeligheden, ville vel ikke være af vejen,
inden man kaster sig ud i projekt "anskaffe hund for første gang"?

Det ville da ikke genere mig at skulle igennem x-antal teoritimer, evt
prøve, inden jeg fik hund. Det kunne jo ses som en mulighed for at give sin
nye makker den bedst mulige start på livet.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 18-02-07 18:43

> Du må ikke hænge mig op på det, men det gælder de nævnte 8 hunderacer +
> alle blandinger hvor en af dem indgår, et eller andet sted i slægten.

Svært at bevise.

> Man skal iøvrigt have "kørekort", en attest som viser man har tilladelse
> til at eje en hund af de nævnte racer. Bla. skal man have en ren
> straffeattest og man skal psykologtestes, inden man får attesten.

Lyder som en mulighed for at sortere de værste fra, men vil ikke fjerne det
store flertal af muskelhunde, der bare er anskaffet som "potensforlænger" og
modehund af helt "normale" unge mennesker.

> [...]
> prøve, inden jeg fik hund. Det kunne jo ses som en mulighed for at give
> sin nye makker den bedst mulige start på livet.

Det var måske en mulighed, hvis der ikke går for meget bureaukrati i det.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 18-02-07 19:46

Søren LH wrote:

> Svært at bevise.

Absolut. Men det er da et tydeligt tegn fra den spanske regering om hvor de
vil hen.
Den spanske kultur er meget anderledes end vores - f.eks bliver spanske børn
opdraget til at være bange for hunde.

> Lyder som en mulighed for at sortere de værste fra, men vil ikke
> fjerne det store flertal af muskelhunde, der bare er anskaffet som
> "potensforlænger" og modehund af helt "normale" unge mennesker.

Det er jo så det bud spanierne er kommet frem til - og det kan da sikkert
gøres anderledes så det passer til den danske kultur og mentalitet.
Ikke at jeg lige kan se hvordan - eller om det i det hele taget er
nødvendigt at lovgive på det område herhjemme.
Jeg tror uanset hvad man prøver at gøre for at forebygge, vil der nok altid
være nogen som mener de er hævet over al lovgivning, moral, etik og
uddannelse, også dem, hvis hund dræber andre hunde eller børn.

> Det var måske en mulighed, hvis der ikke går for meget bureaukrati i
> det.

- det går da meget godt med at tage teorien med inden man må køre bil

/ Anette

Fra : Søren LH

Dato : 18-02-07 21:02

> [...]
> Den spanske kultur er meget anderledes end vores - f.eks bliver spanske
> børn opdraget til at være bange for hunde.

Hmm... nu er det 15 år siden jeg var i Spanien, men det er ikke det indtryk
jeg har af hunde i Spanien. Mit indtryk var at i Spanien er hunde ikke noget
man har, det er noget der er. Halvforhutlede hunde der snuser omkring og
ikke gør en sjæl fortræd. Mange nok uden ejermand. Men det er selvfølgelig
kun et mikroudsnit af Spaniens hunde jeg har set.

> [...]
> uddannelse, også dem, hvis hund dræber andre hunde eller børn.

> - det går da meget godt med at tage teorien med inden man må køre bil

Ja, men det er det niveau jeg ikke umiddelbart mener vi skal op i, med
sagkyndige fra politiet, statsafgift, bøde hvis man glemmer det derhjemme og
hvad ved jeg. Men jeg har da ikke taget nøjere stilling, hvis jeg ser det
rigtige forslag kan det måske være en god ide.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 18-02-07 21:44

Søren LH wrote:

> [...]
> der snuser omkring og ikke gør en sjæl fortræd. Mange nok uden
> ejermand. Men det er selvfølgelig kun et mikroudsnit af Spaniens

Vi har været der mange gange, flere forskellige steder i det store, smukke
land og oftest længe ad gangen de sidste 15 år og der er sket meget. Ikke
nok, men meget. Vi har altid vore hunde med på rejserne og det giver gode
muligheder for snak med lokalbefolkningen ( både min mand og jeg kan en
smule spansk - resten klares med tegnsprog, lyde og lidt fra
fransk/tysk/engelsk

De herreløse forhutlede hunde er der stadig, men slet ikke i det omfang som
før i tiden. Stadig flere spaniere holder hund, som vi gør her i landet.
Desværre er der stadig mange der bruger de store hunde som vagthunde, hvis
eneste stimuli er gø ad forbipasserende og et spark af ejer, når han kommer
hjem. De hunde kommer aldrig uden for havemuren, kun når de stikker af og
der er de selvfølgelig farlige for alt og alle.
De brutale hundemishandlinger og aflivninger er heller ikke væk, men mindre,
takket være massive indsatser fra dyreværns organisationer, store kostbare
(EUbetalte) reklamekampagner og skiftende regeringers lovgivning.
Danske organisationer er også involverede bl.a http://www.galgo-sos.dk/
Der er flere europæiske lande hvor samme indsat er påkrævet.

> [...]
> derhjemme og hvad ved jeg. Men jeg har da ikke taget nøjere stilling,
> hvis jeg ser det rigtige forslag kan det måske være en god ide.

Enig.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 18-02-07 21:56

> Vi har været der mange gange, flere forskellige steder i det store, smukke
> land

Samme her, vi har kørt rundt i hele Spanien i uger ad gangen i den skønne
firhjulstrækker jeg havde dengang. Jeg var forresten også en periode i
Navarra i 2002 med arbejdet. Der så jeg en tidlig morgen hunde på en hel
anden måde, da en enorm fårflok på vej gennem byen stoppede alt. Man måtte
holde stille i bilen og var bare omgivet af får og enkelte geder. Og så
hyrdehundene langs flokkens side. Kæmpestore hunde der mindede om en
kæmpeschæfer med hængeører. Grå-hvide med sorte snuder som schæferen. Perros
grandes! Det var en kanon oplevelse.

> [...]
> muligheder for snak med lokalbefolkningen ( både min mand og jeg kan en
> smule spansk - resten klares med tegnsprog, lyde og lidt fra

Spanierne er da heldigvis også blevet lidt mere internationalt orienterede
sprogmæssigt. I 1990 var der ingen der kunne andet end spansk.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 19-02-07 00:14

Søren LH wrote:
> [...]
> Kæmpestore hunde der mindede om en kæmpeschæfer med hængeører.
> Grå-hvide med sorte snuder som schæferen. Perros grandes! Det var en

Eeejj det lyder rigtigt fedt Det er næsten fortryllende at se
hyrdehunde arbejde.
Jeg er ( surprise!! lidt fascineret af Gos d'atura - den katalanske
hyrdehund. Har aldrig mødt såen en "fyr" , men håber at støde på den i dens
rigtige element, nemlig som fårepasser
Vi har iøvrigt netop meldt os til hyrdetest med to af vores hunde til juni -
det bliver spændende.

> Spanierne er da heldigvis også blevet lidt mere internationalt
> orienterede sprogmæssigt. I 1990 var der ingen der kunne andet end
> spansk.

På kysterne er det rimeligt nemt at finde nogen der kan en smule engelsk
eller tysk - men bare 30 km inde i landet, er det lidt rart at kunne bare en
smule spansk. I Extremadura området skal man lede længe

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 19-02-07 18:55

> [...]
> dens rigtige element, nemlig som fårepasser
> Vi har iøvrigt netop meldt os til hyrdetest med to af vores hunde til

Det bliver spændende med hyrdetest. Jeg ville gerne engang se hyrdehunde
arbejde. Min træner hyrder med sine border collies, og jeg har set det de
kan, det er helt fantastisk. Selvom det var uden får.

> På kysterne er det rimeligt nemt at finde nogen der kan en smule engelsk
> eller tysk - men bare 30 km inde i landet, er det lidt rart at kunne bare
> en smule spansk. I Extremadura området skal man lede længe

Der var vi også. Den eneste region vi ikke har været i er vist Galicien. Og
kommer det heller ikke, jeg kan ikke klare varmen mere. Dengang rørte det
mig ikke. Jeg kan da heldigvise tale og læse spansk, at forstå en spanier
der folder sig ud kniber det lidt mere med.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 19-02-07 23:26

Søren LH wrote:
> Det bliver spændende med hyrdetest. Jeg ville gerne engang se
> hyrdehunde arbejde. Min træner hyrder med sine border collies, og jeg
> har set det de kan, det er helt fantastisk. Selvom det var uden får.

Jeg har også kun set hyrdehunde i aktion et par gange og er dybt imponeret.
Og vi glæder os helt vildt til at se om instinkterne kan vækkes i vores to
sofadyr

> Der var vi også. Den eneste region vi ikke har været i er vist
> Galicien. Og kommer det heller ikke, jeg kan ikke klare varmen mere.
> Dengang rørte det mig ikke.

Sjovt - vi mangler Galicien,Asturias og Cantabria men det håber vi at kunne
råde bod på det engang ved at gå Camino del Norte til Santiago de
Compostella.
Galicien er der jo ellers ikke så varmt, selv i sommermånederne, så måske
var det netop der du/ I skulle tage hen, når du ikke tåler varmen

>Jeg kan da heldigvise tale og læse
> spansk, at forstå en spanier der folder sig ud kniber det lidt mere
> med.

Åååh, jo. Bøvlet er ikke at finde ordene til at spørge, bøvlet er når de
svarer
Det hjælper, når man har været i landet nogle uger og har vænnet sig
sproget, tonen og hastigheden. Og i Andalusien skal man lige vænne sig til
at de snupper alle endelserne
Vi tager i øvrigt afsted igen her i starten af marts 14 dage, og er væk kun
i 5 uger denne gang - men det glæder vi os helt vildt til. Sidste år var vi
7 uger ved Costa Tropical i februar/marts - det var fantastisk med alt det
lys, varmen og kilometerlange gåture med sofadyrene. Iiih hvor blev vi glade
og slanke alle sammen

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 20-02-07 22:50

> Jeg har også kun set hyrdehunde i aktion et par gange og er dybt
> imponeret.
> Og vi glæder os helt vildt til at se om instinkterne kan vækkes i vores to
> sofadyr

Lad os høre om det til den tid.

> Sjovt - vi mangler Galicien,Asturias og Cantabria men det håber vi at
> kunne råde bod på det engang ved at gå Camino del Norte til Santiago de
> Compostella.

Det er også min drøm at gøre engang. Jeg er også meget fascineret af de
fantastiske kirker og klostre der er blandt andet pilgrimsruten.

> [...]
> Det hjælper, når man har været i landet nogle uger og har vænnet sig
> sproget, tonen og hastigheden. Og i Andalusien skal man lige vænne sig til

.... og s'erne

> [...]
> var vi 7 uger ved Costa Tropical i februar/marts - det var fantastisk med
> alt det lys, varmen og kilometerlange gåture med sofadyrene. Iiih hvor

Herligt, jeg har kun været afsted i ture á 3 uger incl. køreturen til og fra
Danmark. Tre gange ialt med min kone, plus arbejdet en periode i Sangüesa i
Navarra og en periode på Gibraltar.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 19-02-07 08:49

On Sun, 18 Feb 2007 18:35:00 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Du må ikke hænge mig op på det, men det gælder de nævnte 8 hunderacer + alle
>blandinger hvor en af dem indgår, et eller andet sted i slægten.

Det er der jo ingen der kan tjekke.
Når jeg ser på mine, så ville Vaks jo slippe helt fri, da han bestemt
ligner en vanlig labrador, mens hans søn bestemt ville komme i
kategorien "farlig", da han ligner en rottweiler(blanding).

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 19-02-07 09:10

> [...]
> ligner en vanlig labrador, mens hans søn bestemt ville komme i
> kategorien "farlig", da han ligner en rottweiler(blanding).

Hmm.. jeg må vel hellere anskaffe et par mundkurve til mine to dræberhunde
også, emma er jo en gang blevet bestemt til at være en pittbull (LOL!) og
jeg blev antastet en gang på legepladsen, hvor jeg havde Loui med, af en
dame der råbte fra den anden side af fortovet, at jeg da var vanvittig, at
slæbe sådan en kamphund med på en legeplads!. altså!
Det var kort efter at der havde været focus på kamphunde i en udsendelse for
et par år siden.
Det kan gå hen og blive en hetz, hvis det ikke gribes ordentligt an.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-02-07 11:08

Torben og Marie-louise Ager wrote:

> [...]
> på kamphunde i en
> udsendelse for et par år siden.
> Det kan gå hen og blive en hetz, hvis det ikke gribes ordentligt an.

Gudfaderbevares. LOL Skønne Loui en "kamphund" ? Gjorde du ikke
venligt damen opmærksom på, at hun vist trængte til et par nye briller
? Man kan da for dælen ikke tage fejl af en boxer og en kamphund.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 19-02-07 11:44

> Gudfaderbevares. LOL Skønne Loui en "kamphund" ? Gjorde du ikke
> venligt damen opmærksom på, at hun vist trængte til et par nye briller ?
> Man kan da for dælen ikke tage fejl af en boxer og en kamphund.

jo, det er der faktisk nogle der gør.
og jo, jeg prøvede efter bedste evne at forklare hende hvad en kamphund var
for en størrelse, og hvad en boxer var, men hun var vist for fatsvag til at
den fes ind.
Vores nabo er også rædselslagen for mine boxere, de er aggressive mener han.
med det mener han den måde de leger sammen, boxere leger meget vildt, også
verbalt indbyrdes, så det kan for udenforstående godt lyde og se voldsomt
ud. men ok, ingen af mine hanboxere har kunne lide ham, jeg ved ikke hvad
der er med ham, om det er hans frygt at de kan mærke, eller hans udseende,
han har et stirrende blik, altid bredt gebissmil og lange øjenbryn der
hænger ud over øjnene..måske er det derfor. Ebbe har intet problem med ham,
Emma er faktisk bange for ham, og loui er en blanding af forsvarsberedt og
usikker, gøer ad ham.

men så slipper vi jo for at han kommer rendende efter "nyheder" som han kan
dele med nabolaget..GGG.. du ved, sådan en levende nyhedsportal her i vores
lille flække (-;

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Leyna

Dato : 19-02-07 12:27

On Mon, 19 Feb 2007 09:09:40 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>dame der råbte fra den anden side af fortovet, at jeg da var vanvittig, at
>slæbe sådan en kamphund med på en legeplads!. altså!

*ROTFLMAO*
Okay. Boxere er blevet til farlige kamphunde, men Vaks og Jens' Angel
kan gå som hhv. labrador og Golder Retriever (hvordan man så får Angel
til at ligne sådan en? *G*), og der er helt sikkert Rottweiler i dem
begge. Jojo, lad os endlig racebestemme blandingerne, og ta' boxerne
med på listen over farlige kamphunde! *GGG*

Fra : pwh

Dato : 19-02-07 18:48

Leyna, skrev:

> [...]
> begge. Jojo, lad os endlig racebestemme blandingerne, og ta' boxerne
> med på listen over farlige kamphunde! *GGG*

Jeg er nu flere gange blevet spurgt om der ikke er kamphund i Angel,
godt nok er hun bredskuldret og tyknakket, men alligevel
Folk ser kamphunde allevegne efterhånden

/Jens

Fra : Eva

Dato : 19-02-07 19:27

> Jeg er nu flere gange blevet spurgt om der ikke er kamphund i Angel,
> godt nok er hun bredskuldret og tyknakket, men alligevel
> Folk ser kamphunde allevegne efterhånden
>
> /Jens

Måske ser de på ejeren og tænker så, at det må da være kamphunde, han har

mvh Eva

Fra : pwh

Dato : 19-02-07 19:50

Eva, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Måske ser de på ejeren og tænker så, at det må da være kamphunde, han
> har

*LOL*
Ja det skulle lige værer det

/Jens (som dog er ejer af en kampkat)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 19-02-07 19:52

> Jeg er nu flere gange blevet spurgt om der ikke er kamphund i Angel,
> godt nok er hun bredskuldret og tyknakket, men alligevel
> Folk ser kamphunde allevegne efterhånden

jamen lige præcis!, det er det jeg mener, der kan hurtig gå hetz i den, hvis
man griber det forkert an, og så kammer det over, folk vil se potentielle
dræbermaskiner allevegne.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : pwh

Dato : 19-02-07 20:03

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> jamen lige præcis!, det er det jeg mener, der kan hurtig gå hetz i
> den, hvis man griber det forkert an, og så kammer det over, folk vil
> se potentielle dræbermaskiner allevegne.

Nemlig, derfor tror jeg heller ikke på diverse forbud.
Jeg holder mig til mit eget og hundene instinkt,
og vælger hellere en hund for meget end for lidt fra at hilse på.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 19-02-07 18:40

"Leyna" <

> [...]
> ligner en vanlig labrador, mens hans søn bestemt ville komme i
> kategorien "farlig", da han ligner en rottweiler(blanding).

Spansk lov har så åbenbart helgarderet. Det irriterede mig at jeg faktisk
næsten intet kunne finde om spansk hundelovgivning på nettet, mere konkret
hvor er grænserne for hvornår hunden skal have mundkurv på går, så jeg skrev
lige til den danske ambassade i Madrid i aftes.
De er hurtige der er allerede kommet dette svar:

> [...]
> I ved sikkert selv om I har
> en børnevenlig hund eller en race, der er specielt farlig, hvis den
> ikke bliver "opdraget" ordentlig.
>
> Lovgivningen findes her på spansk: Se venligst
> http://www.boe.es/boe/dias/2002/03/27/pdfs/A12290-12292.pdf. Artikel
> 8 og "anexo i" "anexo ii", og artikel 3.
>
> Med venlig hilsen
>
> Birte Secher
> Vicekonsul
> Kgl. Dansk Ambassade
> Claudio Coello 91, 4
> E-28015 Madrid
> Tlf. +34 91 431 84 45/ Fax +34 91 431 91 68

Svar slut........

Det må jo så sige at det er op til det spansk politi at vurdere om hunden
kan betegnes som farlig eller ej. Der er jo frit slag, når bare hunden
vejer mere end 20 kg.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Punish the deed, NOT~

Dato : 19-02-07 18:04

> [...]

>Jeg ved ikke hvorfor netop disse 8 hunderacer er valgt ud, men mon ikke det
>kunne være noget i den stil herhjemme, hvis det skulle komme til det?

ja det er jo hul i hovedet, og jeg ved heller ikke hvorfor de har
valgt lige disse racer, men det skulle nok få en masse op af sofaerne
hvis rotweileren kom i søgelyset herhjemme. jeg har selv en
Staffordshire Bull Terrier og man skal vist lede meget meget længe for
at finde en gladere hund, det kan hele min familie og alle mine venner
skrive under på

den eneste af disse hunde jeg godt forstår et forbud af, er Fila
Brasileiro, den er ikke specielt farlig overfor andre hunde men
ekstremt farlig overfor mennesker, den hund hader mennesker, så hvis
man vil af med alle sine venner så skal man bare anskaffe sig sådan
en. Den blev vist avlet til at fanger slaver der stak af

men de andre hunde er jo gode hunde hvis de opdrages ordentligt

> [...]
>helt dårlig idé , tror jeg, hvad enten det er en Amstaff eller en tjekkisk

enig

Fra : jopa

Dato : 18-02-07 19:11

Punish the deed, NOT the breed skriblede bla:
> Til DKK
> jeg så i nyhederne i dag at DKK foreslår mundkurv til muskelhunde, og
> nu vil jeg så spørge : hvilke hunde regner i for muskelhunderacer ?

Og ? ingen gider tage dig seriøst fjols

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 19-02-07 19:01

On 18 Feb., 19:11, "jopa" <s...@jatak.dk> wrote:
> Punish the deed, NOT the breed skriblede bla:

> Og ? ingen gider tage dig seriøst fjols
>
> --
> Mvh. Johnwww.john.jp-web.dk

Hvorfor så ubehagelig.

Debatten er da ok at tage.

Jeg undres også over definitionen

Hvis både pitt bull og rottweiler oprindeligt er avlet som kvæghunde
og boxeren er avlet til at fang vildsvin, hvor går grænsen for hvad
der så er muskelhunde. Stærke er de jo alle. Omend Boxeren nok er tror
den er stærkere end den er. Men den har en høj smertetærskel - ligesom
muskelhunde.

LN

Fra : jopa

Dato : 19-02-07 19:07

spoi@sol.dk skriblede bla:

> Hvorfor så ubehagelig.

Hvis du gad læse alle indlæggene ville du konstatere at manden skriver
forskellige indlæg med hvert sit navn, så han er ikke værd at ofre krudt på

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-03-07 10:01

On Feb 19, 6:03 pm, "Punish the deed, NOT the breed" <Pet your
pit@dont pit your pet.dk> wrote:
> [...]
> man vil af med alle sine venner så skal man bare anskaffe sig sådan
> en. Den blev vist avlet til at fanger slaver der stak af

Hvordan passer det så med dette som jeg har fundet på en dansk kennels
hjemmeside:
citat:
Med hensyn til børn i familien er en Fila ekstremt tolerant, venlig,
sød og hengiven.
Selv når børnene hiver hunden i ørene, i halen eller lægger sig på
den, så vil Filaen bare gå væk fra børnene og gå sin vej, dog kan
racen være noget dominant overfor mennesker og andre hunde, så den
skal kende sin plads i familiens hierarki.
citat slut.

PS: Og velkommen tilbage

--
Christian.....MSN: spørg...