Capri fortelt/hjælp og Gas spørgsmål
Fra : Bob :-\)

Dato : 18-02-07 14:44

Vi har lige købt en hobby classic 455 1996 .
med capri lux fortelt (Frame 13-16) .
Så idag ville jeg lige "Hurtigt" stille forteltet op men kan ikke helt
gennemskue
det , da vi ikke har en brugsanvisning. og udmildbart ser det ud til der er
2 stænger
der mangler men er ikke helt sikker.
Er der en der ligger inde med en bruganvisning til et sådan fortelt vil jeg
meget gerne have en kopi
eller noget

Kunne læse i en tidligere tråd , at der var noget med nogle regler om
gassystem
på vore fødeslange står der 10bar , er det et lovligt system så ?
(da jeg kunne læse at man ikke måtte køre med 50bar.)

Mangler også en gasflaske dertil (Regulator er der 0.7 - 10 bar)
http://www.bobs-homepage.dk/nyhedsgrupper/g1.jpg
http://www.bobs-homepage.dk/nyhedsgrupper/g2.jpg

hvor er det billigt at købe en flaske henne ?? og har en Alm gasflaske er
det noget
at forhandler tager imod som en del af den nye flaskepris ??

Det var mange spørgsmål , men er MEGET "Grøn" indenfor camping ....

God Søndag

Venlig hilsen Robert
www.bobs-homepage.dk

Fra : Bob :-\)

Dato : 18-02-07 15:01

> [...]
> det noget
> at forhandler tager imod som en del af den nye flaskepris ??

Har lige fundet et gult klistermærke der står "Tilslut kun regulator med
driftstryk på 300mm vs (30mb)"
Det er ser ud til at være kommer med en gastest fra 7-8-97
Så går udfra det er lovligt system så , eller hvad siger i ?

Hilsen Robert

Fra : Per

Dato : 18-02-07 15:41

10 bar er 10bar .... men der tales om 30 eller 50 millibar som er en
tusindedel af bar, Derfor !
(mb står for millibar)

Hilsen Per.

Fra : Bob :-\)

Dato : 18-02-07 21:27

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 10 bar er 10bar .... men der tales om 30 eller 50 millibar som er en
> tusindedel af bar, Derfor !
> (mb står for millibar)
>
> Hilsen Per.

ok der blev jeg det klogere, går ud fra mit system er 30 mb
da jeg kan se et gult klistermærke med at system kun må tilsluttes 30 mb
tryk

Hilsen Robert

Fra : Jens

Dato : 18-02-07 18:25

"Bob " <HUSKATSLETDETTEHERMEDSTORTmr.bob@tele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:FKYBh.35$7s2.6@news.get2net.dk...

> [...]
> at forhandler tager imod som en del af den nye flaskepris ??
>
> Det var mange spørgsmål , men er MEGET "Grøn" indenfor camping ....

Hej

Ang. forteltet så skal der være følgende stænger:

3 stk der har en krog i den ene ende - de er til taget vandret ud fra
vognen, 1 i hver ende og 1 i midten. (krogene skal i fix-on beslagene eller
i de beslag der evt. er skruet i vognen.

3 lodrette der ender i en forgrener-dims. 2 til hjørnerne der har 3
udgangsrør (1 til stangen med krogen, 1 til en langgående vandret stang og 1
til en 20 cm kort stand til udhænget.) og 1 lodret stang til midten
ligeledes med 3 udgangsrør (2 til de vandrette stænger til hvert hjørne og 1
til en 20 cm kort stand til udhænget.)

2 vandrettet stænger der forbinder de ret just omtalte lodrette stænger.

Med disse kan teltet slås op. Sluttelig skal der være de 3 omtalte 20 cm
lange udhængsstænger med kroge og 2 lange vandrette der trækkes i løbegangen
i teltets udhæng.

Der ud over bør der være en såkaldt "Vanranda" stang. Dette er en stang der
har en "klemmeanordning" i begge ender og som kan bruges til at sætte på
tværs melle to lodrette stænger i ca. 1 meters højde (enten i en gavl eller
i fronten) og så kan man folde en side ned til halv højde (som et stakit
rundt om en varanda!)

Ang. Gas

Slangen skal være mærket med et årstal (f.eks. 2005) og den må kun anvendes
2 år efter påtrykte årstal. Hvis der står 1998 på den så køb en ny - den
koster ikke mange kroner.

Ang. regulatoren kan jeg ikke lige se hvilken flaske den passer til - men
tag den med til en CV-forhandler så kan han fortælle dig hvad den passer
til. Udgangstrykket fra regulattoren skal i DK være 30 mbar (hvis
campingvognen er importeret fra Tyskland kan den være beregnet til 50 mbar).
Det står rundt ved de forskellige apparater (gasblus, køleskab og varmeovn)
hvad de er beregnet til.

Hvis ikks vognen har været gastestet siden 1998 vil jeg anbefale at du
bruger de ca. 500 kr det koster at få dette gjort. Så er du sikker på at det
fungere som det skal. Gas spøger man ikke med

Til camping ser jeg normalt kun tre forskellige gasflasker i brug her i DK.

1) Den gule jernflaske med 11 kg gas i.
2) Den nye glasfiber-flaske med 10 kg gas i.
2) Den grå alu flaske med 6 kg gas i

1) og 2) benytter vist nok samme regulator.
3) benytter en anden type regulator.

1) er klart den billigeste da man normalt kan få en ombytter til under 200
kr i diverse byggemarkeder. Men flasken er også meget tung i sig selv så det
er en tung sag både med og uden gas i.

Jeg bruger selv den lette ALU flaske da jeg ikke har behov for meget gas på
min ferie (til kogning af et æg o.lign.)

Det blev en lang smøre - håber du kan bruge noget af det

Mvh
Jens

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-02-07 18:37

> Med disse kan teltet slås op. Sluttelig skal der være de 3 omtalte 20 cm
> lange udhængsstænger med kroge og 2 lange vandrette der trækkes i
> løbegangen i teltets udhæng.

Nej der er ikke de 2 lange vandrette til løbegangen, på et så gammelt capri,
det er først inden for de sidste 4-6 år at de er kommet med, derfor var det
også tidligere let at se når det var et capri modsat et ambasadore hvor
disse stænger og løbegang er standart.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Bob :-\)

Dato : 18-02-07 21:25

> [...]
det
> også tidligere let at se når det var et capri modsat et ambasadore hvor

Nej du har ret dette telt er fra 02 , der skulle være 3 stænger på tværs til
at holde top
2 på langs og en i midt 2 hjørne stænger.. Men har fundet ud af jeg mangler
2 "halve" stænger med forgrening på
til begge hjørner , så jeg håber den tidligere ejer har dem , ellers ved jeg
ikke lige hvor de kan bjerges.

Hilsen Robert

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-02-07 22:09

> [...]
> mangler
> 2 "halve" stænger med forgrening på
> til begge hjørner , så jeg håber den tidligere ejer har dem , ellers ved

Hej Robert

Nu ved jeg ikke lige hvor du bor henne ad, men jeg ved at de fleste
cv-forhandlere har løse stænger i mange størrelser, og nogen har enda rester
liggende til fri afbenyttelse, fra udtjente telte osv.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Bob :-\)

Dato : 18-02-07 21:21

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> min ferie (til kogning af et æg o.lign.)
>
> Det blev en lang smøre - håber du kan bruge noget af det

okay , har lige fundet ud af jeg mangler begge toppe af hjørne stængerne med
forgreningerne på
håber tidliger ejer har dem.

Ang gas flasken , skal den nok passe at det var en alu der var før.
Kan nu godt være jeg vil have skiftet den ud til en anden model, men en
forhandler vil vel gerne tage
en gul gammel flaske i bytte ?

Og endeligt må jeg hellere få gastestet den , og skiftet gasslangen da den
er fra 02

hilsen Robert

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-02-07 18:28

> [...]
> 2 stænger
> der mangler men er ikke helt sikker.
> Er der en der ligger inde med en bruganvisning til et sådan fortelt vil

Den kan du finde på Isabellas hjemme side

> [...]
> det noget
> at forhandler tager imod som en del af den nye flaskepris ??

Din regulator er til en såkaldt 6 kg alu flaske, jeg ville nok skifte
reguloren ud med en til en 10/11 gasflaske hvis den sidste gang er gastestet
i 97 ville jeg med det samme få den gastestet inden brug. dette bør efter
min bog gøres hvert år eller hvert andet år.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : J-P. Rasmussen

Dato : 18-02-07 23:04

> [...]
> er 2 stænger
> der mangler men er ikke helt sikker.
> Er der en der ligger inde med en bruganvisning til et sådan fortelt vil

Du kan finde en opstillingsanvisning på dit Isabella fortelt her:
http://www.isabella.net/dk/service/manuals/index.html

> hvor er det billigt at købe en flaske henne ?? og har en Alm gasflaske er
> det noget
> at forhandler tager imod som en del af den nye flaskepris ??

Slå koldt vand i blodet i et par uger. Traditionen tro har forhandlerene
åbent hus i marts og april. Flere af dem plejer at have et tilbud med bytte
af gammel 11 kg. flaske til en ny 10 kg. letvægtsflaske. Mangler du en 11
kg. flaske, så kik i den blå avis, her er ofte mange til salg.

> Det var mange spørgsmål , men er MEGET "Grøn" indenfor camping ....

Velkommen i "klubben"
Du kan finde en forhandleroversigt her: www.campingbranchen.dk

Du kan læse meget mere om camping, campingvogne og om hvornår der er åbent
hus m.m. her:
www.campingferie.dk
www.campingdanmark.dk
www.campingnettet.dk (DCU)
www.campingstuff.dk
www.seniorcamping.dk
www.campingland.dk
www.ungcamping.dk
www.dck.dk
(bare et udvalg, hvis nogen føler sig overset)

Hvis du ikke er medlem, så overvej et medlemskab af DCK eller DCU.
De kan hjælpe dig meget gennem deres medlemsblade som som ny campinst.

Alternativt er der flg. gratisblade:
www.campingferie.dk, læs det på www.campingbladet.dk

Appen-Dix fra DCK: Læs mere her: www.dck.dk/Appen-dix/Klubblad.htm

Camping Fritid fra DCU: Læs mere her:
http://www.dcu.dk/campingfritid/udgivelser.asp?year=2007&menuid=4679&areaGuid=2281

www.caravanringen.dk udgiver også et informationsmagasin, der kan hentes på
deres hjemmeside.

Og så må du ikke glemme:
Hobbys egen hjemmeside (www.hobbyinfo.dk), hvor du kan hente det nyeste
nummer af magasinet Hobbyinfo.

Hobbyklubben: http://www.hobbyklubben.dk/

og http://www.hobby-forum.dk/

Undskyld hvis du kender dem i forvejen.

> God Søndag
>
> Venlig hilsen Robert
> www.bobs-homepage.dk

Jens-Peder Rasmussen
Campingvognsredaktør på www.campingferie.dk
På USENET er jeg bare privat og entusiast
& smadderglad for camping