MS Windows
briani 27239
Geninstallere hal.dll
Fra : anders

Dato : 18-02-07 10:02

Hej

Jeg har en bærbar, der ikke vil noget som helst. Underopstart kommer den
frem til et skærmbillede hvor der står at en fil mangler eller er
beskadiget.

<Windows-rod>\system32\hal.dll

Jeg skal "Geninstaler en kopi af ovenstående fil.

Hvordan lader det sig gøre, når jeg ikke kan noget som helst på min
computer?
Bruger WinXP og har den cd der fulgte med ved købet. Jeg har prøvet at bruge
den til at reparere windows, men jeg får at vide at den ikke kan reparere
(eller for den sags skyld slette partitioner, eller geninstallere windows)
og det eneste jeg så kan er at trykke F3 og så genstarter maskinen.

Mvh
Anders

Fra : wilstrup

Dato : 18-02-07 10:06

"anders" <junk@xotfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reparere (eller for den sags skyld slette partitioner, eller geninstallere
> windows) og det eneste jeg så kan er at trykke F3 og så genstarter

Du skal sætte cd-rom'en i og genstarte den fuldstændig - og sikre dig at den
finder CD-rommen ved opstart. Nogle maskiner forlanger at du trykker på en
funktionstast fx F8 før at du kan vælge opstartsmetode, ellers må du ind i
bios'en og ændre på rækkefølgen for opstart.
Det vil betyde at du skal re-installere det hele - kun hvis du er en
"langhåret" nørd, vil du kunne reparere tingene på anden måde, men det
forekommer mig at det vil tage dig længere tid at forsøge på at gøre som du
selv foreslår end at geninstallere skidtet. Bryder den så sammen igen, tja,
så er det nok fordi der er en fejl på maskineriet - enten harddisk, bundkort
eller andet. I så fald vil det være en temmelig kostbar affære at reparere
den, da det jo er en bærbar. Har du forsikring på den? hvor gammel er den ?
etc. Nogle gange er en maskine så gammel, at reparation vil være "overkill",
da man kan få bærbare til mellem 3 og 4.000 kr. - en reparation af en bærbar
kan som sagt være en temmelig kostbar affære og hvis du får samme fejl
igen, så vil det jo være spildte kroner, ikke sandt? Men det er op til dig.

Det kan godt være at en eller anden nørd kan fortælle dig en hel masse om
hvordan du kan bære dig ad - og det er som regel udmærket, hvis man ved en
lidt mere end en smule om xp-programmets kilder, registeringsdatabaser m.v.,
men det ser ikke ud til at du er den type -tager jeg helt fejl, så må du
undskylde.

Fra : anders

Dato : 18-02-07 10:39

"wilstrup" wrote:

> [...]
> på en funktionstast fx F8 før at du kan vælge opstartsmetode, ellers må du
> ind i bios'en og ændre på rækkefølgen for opstart.

Den del af showet vidste jeg godt, og har jeg prøvet.

> [...]
> forekommer mig at det vil tage dig længere tid at forsøge på at gøre som
> du selv foreslår end at geninstallere skidtet.

Men det er jo lige præcis det jeg IKKE kan. Jeg HAR været derinde hvor jeg
enten kan geninstallere windows elle reparere den. Men uanset hvilken metode
jeg vælger, får jeg at vide at det ikke kan lade sig gøre, og så genstarter
maskinen.

> [...]
> temmelig kostbar affære og hvis du får samme fejl igen, så vil det jo
> være spildte kroner, ikke sandt? Men det er op til dig.

Jeg ved godt det hele ender med at jeg må købe en ny... snøft... men ville
jo gerne lige se om ikke jeg kunne rede bare et eller andet fra den gamle.
Jeg HAR heldigvis taget backup af det meste, men der ligger stadig lidt
småting jeg gerne ville have med over.

> [...]
> lidt mere end en smule om xp-programmets kilder, registeringsdatabaser
> m.v., men det ser ikke ud til at du er den type -tager jeg helt fejl, så

Ingen grund til at undskylde. Jeg er bestemt ikke inde i "xp-programmets
kilder, registeringsdatabaser m.v." (LANGT fra), men jeg har da kunne finde
ud af at samle min egen stationære, så helt dum kan jeg ikke være

Tak for forsøget.

Mvh
Anders

Fra : wilstrup

Dato : 18-02-07 10:48

> [...]
> enten kan geninstallere windows elle reparere den. Men uanset hvilken
> metode jeg vælger, får jeg at vide at det ikke kan lade sig gøre, og så

Er du helt sikker på at du har bedt maskinen om at installere fra CD-rom'en?
Som jeg skrev er der nogle maskiner, der kræver at man aktivt vælger at det
er cd-rom'en der skal være den første opstartsfase - det gøres oftest ved at
trykke F8 før man når til noget som helst af Windows - og hvis det ikke kan
lade sig gøre, så må du ind i bios'en og tvinge den til at starte op med
CD-rom'en (installations-cd'en) - der er ingen anden vej.

> [...]
> kilder, registeringsdatabaser m.v." (LANGT fra), men jeg har da kunne
> finde ud af at samle min egen stationære, så helt dum kan jeg ikke være

Lad mig lige understrege: der er IKKE tale om dumhed fordi man ikke kan
finde ud af tingene -der kan være tale om uvidenhed, at man er urutineret
etc. men dumhed? langt fra.

Prøv nu at gøre følgende: ENTEN genstart maskine og bliv ved med at trykke
på F8 lige så snart der blot kommer bevægelse i maskineriet. Hvis det ikke
lykkes, så start igen og gå ind i bios'en -ofte ved at trykke på DEL eller
en af funktionstasterne - som oftest f10 -

Når du kommer ind i bios'en, så find det sted, hvor der står noget om
rækkefølgen af opstarten - ofte står den nemlig til at være harddisken, der
skal starte, og det skal den ikke her. Du skal med andre ord langsomt læse
dig til hvordan det hele arrangeres i biosen. Der findes ofte en lille
hjælpemenu om det.

Når du har ændret rækkefølgen på denne adgang, så gemmer du ved at sige ja
til at du vil gemme indstillingerne og så genstarter du maskinen (som regel
kan du trykke på F10 i bios'en for at gemme det hele) -

Du starter nu maskinen fra begyndelsen af idet du sikrer dig at
installations-cd-rom'en er indsat, og det skulle gå meget fælt til, hvis du
ikke skulle kunne få kontakt med denne cd-rom -

Nogle gange står der i opstartsfasen om du vil starte maskinen fra
Cd-rom'en - sig ja til dette (tryk y for yes eventuelt eller blot tryk på
ENTER).

Lykkes det heller ikke, eller bryder maskinen sammen igen, så kan du forsøge
at anskaffe en ny harddisk og sætte den i- det er ikke så vanskeligt som det
lyder på en bærbar - du kan evt. finde en af de ældre numre af Komputer for
Alle eller et andet af de store edb-magasiner (prøv biblioteket) for jeg ved
positivt at et af bladende (formentlig Komputer for Alle), har haft en
instruktion om installering af harddiske på bærbare -oven i købet med
billeder. Du kan evt. kontakte firmaet der udgiver det.
Der findes også et hæfte, der har at gøre med reparation af computere (de
små hæfter til en halv hundredekroneseddel) -

Du kan så anskaffe dig en harddisk og forsøge (det skal naturligvis være en
der passer i en bærbar).

Har du ikke mod på dette - og tro, mig, det kan være penge, der er givet
godt ud, da du får en nyttig erfaring og hvad kan gå galt udover at du
alligevel skal ud og købe en ny computer?

Så held og lykke.

Fra : O. Skjold

Dato : 18-02-07 11:20

anders skrev i

<klip>

> [...]
> beskadiget.
>
> <Windows-rod>\system32\hal.dll
>
> Jeg skal "Geninstaler en kopi af ovenstående fil.

Øverste hug fra Google:
http://www.it-knowlegde.dk/hal.dll_mangler.html

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-02-07 12:00

On Sun, 18 Feb 2007 10:01:51 +0100, "anders" <junk@xotfjerndette.dk>
wrote:

> [...]
>beskadiget.
>
><Windows-rod>\system32\hal.dll
>
>Jeg skal "Geninstaler en kopi af ovenstående fil.

Det kan også være BOOT.INI der er problemet

http://www.it-knowlegde.dk/hal.dll_mangler.html

Prøv med bootcfg /rebuild

Hvis ikke du får liv i den kan du f.eks redde date med denne
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210722

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : hcma

Dato : 18-02-07 12:32

> [...]
> reparere (eller for den sags skyld slette partitioner, eller geninstallere
> windows) og det eneste jeg så kan er at trykke F3 og så genstarter

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm (Hall.dll mangler)

http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bda%3B314477&x=10&y=13 (Hall.dll
eller Ntoskrnl.exe mangler/er beskadiget)

m v h

hcma/-

Fra : jda

Dato : 18-02-07 16:40

Sun, 18 Feb 2007 10:01:51 +0100 hamrede anders i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> (eller for den sags skyld slette partitioner, eller geninstallere windows)
> og det eneste jeg så kan er at trykke F3 og så genstarter maskinen.

Når du skriver 'Den cd der fulgte med ved købet' er det så en rigtig win XP
cd eller en tilpasset restore cd fra producenten af din bærbare? Hvis det
er det sidste så kan du nok ikke bruge forslagene fra de andre posts (som i
øvrigt er udemærkede). Så må du først se om der er nogen i din omgangskreds
der har en rigtig XP cd du kan låne så du kan starte og komme ind i en
recovery console. (Det skal nok helst være samme udgave som din egen XP men
jeg tror ikke det har den store betydning. For en komplet liste over
kommandoerne i recovery console se her:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/recovery_console_cmds.mspx?mfr=true

--
Jakob

Fra : jama

Dato : 18-02-07 17:05

jda wrote:
> [...]
> helst være samme udgave som din egen XP men jeg tror ikke det har den
> store betydning. For en komplet liste over kommandoerne i recovery

Ja det er klart, er det en Recover CD, så duer den ikke, det skal være fuld
XP, eller som jeg også skrev en Win 98 f,eks, så han kan formatere drev og
så bruge Recover CD, hvis det er sådan en.
Mvh.Jama

Fra : jda

Dato : 18-02-07 17:42

Sun, 18 Feb 2007 17:05:24 +0100 hamrede jama i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> XP, eller som jeg også skrev en Win 98 f,eks, så han kan formatere drev og
> så bruge Recover CD, hvis det er sådan en.

Nu har OP jo givet udtryk for at der er noget på disken han gerne vil have
fat i, så det er nok lidt tidligt at råde ham til at formattere med en
win98 disk. En metode til repair er nok bedre, og der er win98 lige så
meget bevendt som en hammer
--
Jakob

Fra : jama

Dato : 18-02-07 19:39

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jakob

(eller for den sags skyld slette partitioner, eller geninstallere windows)

Her gir han da udtryk for, der heller ikke kan laves C:format på den. Derfor
gik jeg ud fra, at han også havde prøvet det, eller ville prøve det som
sidste udvej.
Men tog jeg fejl så. Sorry

jama

Fra : jama

Dato : 18-02-07 16:59

anders wrote:
> [...]
> kan reparere (eller for den sags skyld slette partitioner, eller
> geninstallere windows) og det eneste jeg så kan er at trykke F3 og så

Lad mig give dig et andet råd.Prøv at få fat i Win98, eller hvis du har
diskette drev, opstart diskette. Måske den vil starte op på enten 98 eller
diskette.
Jama

Fra : jama

Dato : 18-02-07 17:28

anders wrote:
> [...]
> kan reparere (eller for den sags skyld slette partitioner, eller
> geninstallere windows) og det eneste jeg så kan er at trykke F3 og så

Prøv denne.
jama