MS Windows
briani 27239
slukke hele computeren på stikkontakten ?
Fra : not@home.se

Dato : 18-02-07 08:49

sker der noget i biosen ved at man slukker hgele computeren på
stikkontakten hver dag inden man går på arbejde, vil batteriet så
skulle tage over hver dag og dermed blive slidt op ?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-02-07 08:59

not@home.se wrote:
> sker der noget i biosen ved at man slukker hgele computeren på
> stikkontakten hver dag inden man går på arbejde, vil batteriet så
> skulle tage over hver dag og dermed blive slidt op ?

Sluk du trykt på kontakten. Jeg har en kammerat der der gør det,
og han har aldrig haft problemer selv om han somme tider er hjemme
fra meget længe.

mvh
Henning

Fra : Rado

Dato : 18-02-07 12:30

On Sun, 18 Feb 2007 08:58:55 +0100, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@not.valid> wrote:

>Sluk du trykt på kontakten. Jeg har en kammerat der der gør det,
>og han har aldrig haft problemer selv om han somme tider er hjemme
>fra meget længe.

Jeg gør det samme - faktisk hiver jeg stikket ud så alt er afbrudt
(klog af skade efter et lynnedslag mens jeg sov, der smadrede en del
udstyr).

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 18-02-07 09:57

> sker der noget i biosen ved at man slukker hgele computeren på
> stikkontakten hver dag inden man går på arbejde, vil batteriet så
> skulle tage over hver dag og dermed blive slidt op ?

Min maskine er kun tændt når den bruges, og ikke ét sekund længere. I
perioder er det kun et par minutter et par gange om ugen for at læse
mail.
Den bliver altid slukket på stikkontakten - selv om jeg har en
USB-strømskinne til at slukke for alt det andet udstyr. Jeg fandt
nemlig ud af at den bruger 30-40W når den er "slukket".

Skulle batteriet blive fladt inden maskinen skal på pension, koster det
ikke mange kroner for et nyt.

--
/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : sigurno

Dato : 18-02-07 12:00

> [...]
> USB-strømskinne til at slukke for alt det andet udstyr. Jeg fandt nemlig
> ud af at den bruger 30-40W når den er "slukket".

Hvordan mener du at den kan bruge 30-40W når den er slukket. Er det andre
ting der er tilsluttet, med en lang stikdåes til flere, eller hvad?

Mvh.

Sigurno

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 18-02-07 12:25

> Hvordan mener du at den kan bruge 30-40W når den er slukket. Er det andre
> ting der er tilsluttet, med en lang stikdåes til flere, eller hvad?

Bemærk anførselstegn - når man "slukker" maskinen i Windows, er der
fortsat noget af elektronikken der bruger strøm. Jeg kan f.eks. bare
trykke på mellemrumstasten for at starte maskinen igen, så der er jo
stadig lidt liv i tastaturet og noget elektronik på bundkortet.

Fra : gb

Dato : 18-02-07 16:08

=?ISO-8859-15?Q?Klaus_J=F8rgensen?= <kj@no.spam> wrote in

> [...]
> f.eks. bare trykke på mellemrumstasten for at starte maskinen
> igen, så der er jo stadig lidt liv i tastaturet og noget

Nix - ikke hvis du lukker korrekt ned. Det lyder som om du kun sætter
maskinen på stand-by.

--
GB

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 18-02-07 17:43

> =?ISO-8859-15?Q?Klaus_J=F8rgensen?= <kj@no.spam> wrote in

> Nix - ikke hvis du lukker korrekt ned. Det lyder som om du kun sætter
> maskinen på stand-by.

Hibernate er slået fra, og jeg bruger aldrig stand-by.

Strømforsyningen i en PC lukker ikke helt ned. Der er en ledning med
5-volt forsyning, +5VSB, som leverer strøm til enheder med
Wakeup-funktioner som f.eks. et netkort, modem, tastatur og mus.

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 14:55

"gb" <nospam@no.invalid> wrote in message
> =?ISO-8859-15?Q?Klaus_J=F8rgensen?= <kj@no.spam> wrote in

> Nix - ikke hvis du lukker korrekt ned. Det lyder som om du kun sætter
> [...]

Man kan sagtens lukke pc'en helt ned og derefter starte den igen, eks. ved
tryk på mellemrumstast!
(Kræver atx-bunkort eller nyere)
Det kan aktiveres fra i bios.

Mvh Kmi

Fra : gb

Dato : 19-02-07 18:18

"Kim" <-> wrote in news:45d9ac40$0$90270$14726298@news.sunsite.dk:

> Man kan sagtens lukke pc'en helt ned og derefter starte den igen,
> eks. ved tryk på mellemrumstast!
> (Kræver atx-bunkort eller nyere)
> Det kan aktiveres fra i bios.

Det kræver så, at funktionen ER slået til i BIOS, hvilket den som
standard ikke er.

--
GB

Fra : jørgen

Dato : 19-02-07 18:25

gb wrote:

> Det kræver så, at funktionen ER slået til i BIOS, hvilket den som
> standard ikke er.

Men det ændrer ikke på det faktum, at der stadig er strøm på atx-bundkortet

Fra : Kosmonauten

Dato : 18-02-07 10:10

> sker der noget i biosen ved at man slukker hgele computeren på
> stikkontakten hver dag inden man går på arbejde, vil batteriet så
> skulle tage over hver dag og dermed blive slidt op ?

Hej.
Det sker der ikke noget ved, jeg har praktiseret det samme i over et år, og
har ikke oplevet nogle problemer (endnu), det eneste "problem" var at
strømforbruget dalede ;C)
Hygge.
Martin

Fra : anders

Dato : 18-02-07 10:40

Min er to år gammel. Bliver altid slukket på stikkontakten og har ikke
oplevet nogle problemer.

Mvh
Anders

Fra : not@home.se

Dato : 18-02-07 13:11

tak for svarene alle sammen

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 19-02-07 10:40

<not@home.se> skrev i en meddelelse
> sker der noget i biosen ved at man slukker hgele computeren på
> stikkontakten hver dag inden man går på arbejde, vil batteriet så
> skulle tage over hver dag og dermed blive slidt op ?

Ja, i løbet af 3-5-10 års tid. Men det vil blive slidt op uanset hvad...

Fra : Plonk

Dato : 19-02-07 12:01

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en
meddelelse >
> Ja, i løbet af 3-5-10 års tid. Men det vil blive slidt op uanset hvad...

Lige netop, det er ikke et genopladeligt batteri der sidder i